LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onterechte incasso OXXIO via ING

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
oschipperus

onterechte incasso OXXIO via ING

Ongelezen bericht door oschipperus » 27 apr 2015 17:59

OXXIO schrijft lukraak af via een niet bestaande machtiging, ING controleert niet.

OXXIO is begonnen met afschrijven via INCASSO van bedragen van mijn ING-rekening. Ik ben geen klant van OXXIO en wil dat ook niet worden.

Uit de afschrijving blijkt dat men claimt een machtiging te hebben, althans er is sprake van een machtigingnummer. Het gaat om een energieaansluiting bij een huisadres dat het onze niet is. Er heeft geen controle plaatsgehad op machtiging, huisadres, rekeningnummer en rekeninghouder.

Een klacht bij ING levert een standaardantwoord, dat het zou gaan om een permanente machtiging, dat ik de afschrijving kan blokkeren en dat ik de tegenrekening kan blokkeren. Dat advies heb ik vanzelfsprekend opgevolgd.

Mijn klacht bij ING ging over een niet afgegeven machtiging. ING gaat niet in op die onterechte machtiging, ook niet op de controle op die machtiging. Wel wilde ING achteraf weten hoe tevreden ik was met de antwoorden. Helemaal niet dus. Daarna is het stil.

Ik heb een klacht naar OXXIO gestuurd, ik wacht op antwoord.

Het is nieuw voor mij dat een firma, ditmaal OXXIO, zonder machtiging begint met het afschrijven van bedragen.

Bob Schurkjens

Re: onterechte incasso OXXIO via ING

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 27 apr 2015 22:04

Jaarlijk wordt er voor vele miljoenen van rekeningen afgehaald zonder dat de rekeninghouder dat opmerkt. Deze praktijk is al jaren aan de gang. Naamnummercontrole is afgeschaft. Je kan bij het online afsluiten van een energiecontract gewoon een willekeurig rekeningnummer invullen van een onbekende. Niemand doet er wat aan.

CB

Ongelezen bericht door CB » 27 apr 2015 22:16

Bij de ING kun je per maand opvragen wat er automatisch geïncasseerd gaat worden. Incasso's die nog geïnd moeten worden kun je zelf weigeren en incasso's die al zijn geïncasseerd kun je laten storneren. Je hebt dus alles zelf onder controle. Dus wat is nu het probleem eigenlijk.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 27 apr 2015 22:40

CB schreef:Dus wat is nu het probleem eigenlijk.
Nou, misschien dat OXXXIO ongevraagd geld van je rekening trekt?

Zie verder https://www.google.nl/search?hl=nl&rlz= ... v.nl+oxxio

CB

Ongelezen bericht door CB » 28 apr 2015 08:56

Bob Schurkjens schreef:

Dat kun je toch voor zijn. De incasso wordt van te voren aangekondigd. Die kun je zelf gewoon weigeren. Dan wordt er niet geïncasseerd. Ben je daarvoor te laat, dan kun je het storneren. Je hebt het dus allemaal zelf onder controle. Dus wat is het probleem nou?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 28 apr 2015 09:19

Wat verwacht je dan van ING?

oschipperus

Ongelezen bericht door oschipperus » 28 apr 2015 09:31

Beide firma's handelen onzorgvuldig. OXXIO maakt een typefout, als het dat al is, en ING accepteert een machtiging, die niet is afgegeven.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 28 apr 2015 09:46

Is het aan de ING om iedere machtiging te checken?

Als concsument krijg je bericht van en heb je inzicht in iedere machtiging op jouw rekenign en kun je bovendien storneren en blokkeren. Gewoon je eigen financien in de gaten houden omdat er overal mensen werken - en dus fouten gemaakt worden.

CB

Ongelezen bericht door CB » 28 apr 2015 09:49

oschipperus schreef:Beide firma's handelen onzorgvuldig. OXXIO maakt een typefout, als het dat al is, en ING accepteert een machtiging, die niet is afgegeven.
Dat gebeurd bij alle banken. Bij de machtiging zijn 2 partijen betrokken. De Incassant en de rekeninghouder. De banken zijn van deze overeenkomst niet eens op de hoogte. De banken voeren de opdrachten uit die ze van de incassanten ontvangen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 28 apr 2015 16:04

CB schreef:
Bob Schurkjens schreef:

Dat kun je toch voor zijn. De incasso wordt van te voren aangekondigd. Die kun je zelf gewoon weigeren. Dan wordt er niet geïncasseerd. Ben je daarvoor te laat, dan kun je het storneren. Je hebt het dus allemaal zelf onder controle. Dus wat is het probleem nou?
Kun je mij uitleggen waarom het helemaal geen probleem is dat onbevoegde partijen onbevoegd geld van iemands rekening proberen te halen? Want daar gaat het hier om. De rest is niet relevant.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 28 apr 2015 16:09

Dat is uiteraard wel degelijk een probleem. Ben dan ook benieuwd naar het antwoord van Oxxio - al zal dat vast weinig om het lijf hebben. Ik gok op een "dit nummer hebben wij doorgekregen" en that's it.

CB

Ongelezen bericht door CB » 28 apr 2015 16:10

Dat heb ik toch al twee keer uitgelegd. Lijkt mij niet echt zinvol om het nog een derde keer uit te leggen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 28 apr 2015 21:32

Moneyman schreef:Is het aan de ING om iedere machtiging te checken?
Ja, dat vind ik wel.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 29 apr 2015 09:25

Ik dus niet ;) ik zie de bank als uitvoerend tussenpersoon die tussen de twee partijen instaat. De bank heeft wat mij betreft wel een plicht om betrokken partijen te informeren bij klachten, maar niet om iedere machtiging te checken.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 apr 2015 11:34

Een tussenpersoon is een partij die bemiddeld in de tot stand komen van een overeenkomst tussen twee andere partijen. Ik zie meer overeenkomsten met een bewaarnemer.

Zie het eens voor je: je betaald een euro aan een bewaarnemer om jouw jas veilig te bewaren, maar wanneer jij terugkomt is je jas weg en de bewaarnemer voert aan "tja, X beweerde jij hem had gemachtigd om de jas op te halen."

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 » 29 apr 2015 12:19

alfatrion schreef:Een tussenpersoon is een partij die bemiddeld in de tot stand komen van een overeenkomst tussen twee andere partijen. Ik zie meer overeenkomsten met een bewaarnemer.

Zie het eens voor je: je betaald een euro aan een bewaarnemer om jouw jas veilig te bewaren, maar wanneer jij terugkomt is je jas weg en de bewaarnemer voert aan "tja, X beweerde jij hem had gemachtigd om de jas op te halen."
Alleen is de situatie hier anders: je kan namelijk met 2 klikken je jas weer terughalen en de incassant blokkeren. Als iedere bank iedere incasso ooit zou moeten nagaan wordt bankieren stukken duurder en zouden mensen gaan klagen over telefoontjes wanneer de bank hun steeds belt voor iedere incassant.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 apr 2015 14:17

Het is net als met een firewall. Als je deze helemaal dicht zet dan heb je geen internet. En als je deze helemaal open zet dan ben je kwetsbaar. Een goede balans ligt ergens in het midden.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 » 29 apr 2015 16:57

alfatrion schreef:Het is net als met een firewall. Als je deze helemaal dicht zet dan heb je geen internet. En als je deze helemaal open zet dan ben je kwetsbaar. Een goede balans ligt ergens in het midden.
Ook deze vergelijking loopt mank. Je kan de bedragen gewoon storneren en melding doen van malfide/onterechte incasso's. Als er genoeg klachten zijn over een gemachtigde incassant (door de bank gemachtigd om af te schrijven bedoel ik dan), wordt deze machtiging ingetrokken en kunnen ze van niemand meer iets afschrijven.

Je kan met 2 klikken de schade ongedaan maken. Bij een nasty virus dat door je firewall komt is dat niet altijd even makkelijk.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 30 apr 2015 23:03

Je mist de boodschap: een goede balans ligt in het midden.

In het doomscenario wat jij schets moeten banken heel veel moeite doen en herhaaldelijk heel veel moeite doen. Het andere uiterste is dat de consument de volledige verantwoordelijkheid krijgt voor betalingsopdracht waar hij zelf nooit opdacht toe heeft gegeven. Hierbij ligt het risico op de loer dat hij te laat is met storneren en daardoor het geld niet meer kan terug halen, in het rood komt te staan en daarvoor rente moet betalen of in de winkel er achter komt dat hij niet kan betalen.

Wat is het doel van banken? Waarom bewaar je jouw geld niet thuis? Een bank moet in de eerste plaats voor zorgen dat jouw geld daar veilig is. In beginsel moet niemand anders dan jij aan je geld kunnen komen. Het is nu voor bedrijven wel heel erg makkelijk om geld af te schrijven.

De bewaarnemer van de jas kan ook maatregelen nemen. Hij kan bijvoorbeeld garant staan. Maar met dat soort maatregelen wordt alleen aan symtoombestrijding gedaan.

Een stap in de goede richting is het invoeren van een whitelist. Een bedrijf kan dan alleen geld afschrijven als de klant aan de bank heeft afschreven dat deze dat mag. Een dergelijke maatregel is eenvoudig te implementeren, niet repetitief en effectief.

P.S. Ik doelde op de packet en statefull firewalls. De application layer firewalls zijn eigenlijk meer proxies dan firewalls.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 30 apr 2015 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 » 30 apr 2015 23:13

alfatrion schreef:Je mist de boodschap: een goede balans ligt in het midden.
En dat hebben we nu ook.
alfatrion schreef:In het doomscenario wat jij schets moeten banken heel veel moeite doen en herhaaldelijk heel veel moeite doen. Het andere uiterste is dat de consument de volledige verantwoordelijkheid krijgt voor betalingsopdracht waar hij zelf nooit opdacht toe heeft gegeven. Hierbij ligt het risico op de loer dat hij te laat is met storneren en daardoor het geld niet meer kan terug halen, in het rood komt te staan en daarvoor rente moet betalen of in de winkel er achter komt dat hij niet kan betalen.
Je mag wel verwachten dat mensen vaker dan een keer in de 3 maanden hun afschrijvingen bekijken, en zelfs daarna kan de bank het terughalen. Rood kunnen staan moet je zelf aanvragen/aanzetten, dus dat is een keuze. Ik kan niet rood staan, want dat heb ik uitgezet. Malfide bedrijven kunnen bij mij niet eens afschrijven, al wilden ze het graag. Kun je dus zelf ook voor kiezen als klant.
alfatrion schreef:Wat is het doel van banken? Waarom bewaar je jouw geld niet thuis? Een bank moet in de eerste plaats voor zorgen dat jouw geld daar veilig is. In beginsel moet niemand anders dan jij aan je geld kunnen komen. Het is nu voor bedrijven wel heel erg makkelijk om geld af te schrijven.
En voor jou net zo makkelijk het terug te halen. In theorie kan letterlijk iedereen met een incassomachtiging bij een bank van alle rekeningen afschrijven. Nou en? In de praktijk gebeurt dat zelden en is het makkelijk op te lossen.
alfatrion schreef:De bewaarnemer van de jas kan ook maatregelen nemen. Hij kan bijvoorbeeld garant staan. Maar met dat soort maatregelen wordt alleen aan symtoombestrijding gedaan.
De bank staat ook garant.
alfatrion schreef:Een stap in de goede richting is het invoeren van whitelist. Een bedrijf kan dan alleen geld afschrijven als de klant aan de bank heeft afschreven dat deze dat mag. Een dergelijke maatregel is eenvoudig te implementeren, niet repetitief en effectief.
Ik heb helemaal geen zin om de bank specifiek voor iedere afschrijving van een nieuw bedrijf een machtiging aan te schrijven. Bedrijven moeten gemachtigd zijn door de klant en anders kun je het makkelijk zat terughalen. Fouten worden nou eenmaal gemaakt en ik denk dat een betere oplossing zou zijn om weer met namen te gaan checken en dan dat eventueel aan incasso's te koppelen. Dan hebben ze in ieder geval een naam en een IBAN nodig.

Gesloten