LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte incasso Postbank

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
jggoet
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2008 16:01

Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door jggoet »

Van mijn rekening is ten onrechte een bedrag van EUR 1,75 afgeschreven, welke de postbank niet terug kan boeken.
Ik heb een klacht ingediend en om een onderzoek gevraagd. De tegenrekeing is 125957769 met als omschrijving kaartjesmaken.
Wanneer dit soort kleine bedragen massaal van diverse rekeningen kan worden afgeschreven, dan zou het zomaar om een grote fraude kunnen gaan. En je denkt als snel, ach het is maar 1,75. Maar het gaat mij om het principe dat er zonder opdracht/toestemming geld van je rekening wordt afgeschreven.

J.G.Goet

frederiek01
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2008 17:24

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door frederiek01 »

Ook bij mij zomaar 1,75 afgeschreven van mijn Postbankrekening.
Bankreneningnummer 0125957769 lijkt van de Rabobank te zijn.

De Postbank kan het geld niet zelf terugboeken (zeggen ze).
Wel hebben ze dit rekeningnummer geblokkeerd zodat het niet nog een keer gebeurt (dit kan maximaal voor één jaar).
De postbank zal vragen het bedrag terug te storten.
Als dat niet lukt moet ik maar aangifte doen en mag ik zelf proberen mijn geld terug te krijgen.

Heel vreemd allemaal, omgekeerde wereld.

Op dit soort oplichting moet snel gereageerd worden om erger te voorkomen. Dit betreft de oplichters maar ook de banken die de volledige medewerking aan de oplichters verlenen.

Absurt dat het bestaat dat een automatische incasso (al dan niet terecht) niet teruggedraaid kan worden.

F. te U.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door Cesar »

Je kunt altijd storneren, ook voor een klein bedrag moet de bank deze service verlenen.

Het makkelijkst gaat het wanneer je internet-bankiert. Dan kun je de zaak zelf regelen.

frederiek01
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2008 17:24

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door frederiek01 »

Cesar


Geplaatst op 03 Dec 2008 08:39 door Cesar


--------------------------------------------------------------------------------

Je kunt altijd storneren, ook voor een klein bedrag moet de bank deze service verlenen.


Dit meld de Postbank:

Hoe boek ik een eenmalige overschrijving terug?
Het is helaas niet mogelijk om een correct uitgevoerde eenmalige overschrijving terug te boeken. Degene die uw overschrijving heeft ontvangen, moet zelf dit bedrag terugschrijven naar uw rekening. Als u zeker weet dat uw overschrijving niet naar het goede rekeningnummer is gegaan en u heeft het bedrag niet terug ontvangen, dan kunt u Postbank eventueel inschakelen als bemiddelaar. U moet hiervoor het volgende doen:
Ga na naar welk rekeningnummer het geld is overgemaakt
Schrijf een brief aan de Postbank Klantenservice waarin u uitlegt wat er precies is gebeurd
Voeg een kopie van de afrekening bij met daarop de overschrijving
Stuur dit naar (zonder postzegel):
Postbank N.V.
Afdeling Klantenservice
Antwoordnummer 2
6800 PB Arnhem
Postbank zal contact opnemen met degene die uw overschrijving heeft ontvangen en hem/haar verzoeken het geld terug te schrijven naar uw rekening. Postbank kan deze persoon helaas niet dwingen het bedrag terug te geven.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door Cesar »

Deze tekst, Frederiek01, heeft betrekking op een eenmalige overschrijving.

Dat is iets anders dan een eenmalige incasso.

Een eenmalige overschrijving moet voor getekend zijn en bij incasso's hoeft dat niet. Deze zijn te allen tijde te storneren.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door Frans75 »

Voor frederiek01,
Hoe kan ik een incasso vanaf mijn Girorekening laten terugboeken?
Wanneer er een incasso van uw Girorekening is afgeschreven, dan kunt u Postbank binnen 30 dagen na afschrijving verzoeken dit bedrag terug te boeken (dit geldt overigens niet voor: eenmalige incassomachtigingen, incassi voor loterijen en incassi voor het opwaarderen van beltegoed via Mobiel Opwaarderen). U kunt een terugboeking zelf regelen via MijnPostbank.nl of u kunt een verzoek tot terugboeken telefonisch doorgeven aan de afdeling Klantenservice van Postbank.
Het telefoonnummer staat vermeld op uw afrekening. Een incassomachtiging herkent u aan de code IC op de boekingsregel op uw afrekening.
Aldus de Postbank

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door Cesar »

Wederom gaat hier de gedachtengang abuis.

Wanneer je zelf een overschrijving doet of iemand machtigt éénmalig een incasso te doen is dit niet terug te boeken.

Echter wanneer een bedrijf geld incasseert van uw rekening zonder dat u daarvoor opdracht heeft verstrekt kunt u gewoon storneren en als u dat niet zelf kunt moet de bank dit voor u doen.

EWG
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:34

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door EWG »

Van mijn Postbank rekening op 8 december 2008 7 euro afgeschreven onder vermelding van "kaartjesmaken". Heb Postbank geïnformeerd, blijkt een eenmalige incasso te zijn zonder terugboekmogelijkheid. Onderzoek wordt gestart. Daarnaast Rabobank gebeld en hen op de hoogte gesteld, want het blijkt inderdaad een rekeninghouder van de Rabo te zijn. Ook zij starten onderzoek. Ten slotte doe ik aangifte bij de Politie. Volg deze procedure (kost tijd), dan wordt er serieus naar gekeken.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door Cesar »

Hoe kan ik een incasso vanaf mijn Girorekening laten terugboeken?
Wanneer er een incasso van uw Girorekening is afgeschreven, dan kunt u Postbank binnen 30 dagen na afschrijving verzoeken dit bedrag terug te boeken
(dit geldt overigens niet voor:
eenmalige incassomachtigingen,
incassi voor loterijen
en incassi voor het opwaarderen van beltegoed via Mobiel Opwaarderen)
.
U kunt een terugboeking zelf regelen via MijnPostbank.nl of u kunt een verzoek tot terugboeken telefonisch doorgeven aan de afdeling Klantenservice van Postbank.

En de rest gaat dus gewoon wel.

PolitieAgent
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 dec 2007 03:15

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door PolitieAgent »

een incasso opdracht met 0 dagen terugboekings termijn kan ook teruggeboekt worden.

EWG
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:34

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door EWG »

Mijn eerder afgescheven EUR 7,00 is uit coulance teruggeboekt door de Postbank. Een begeleidende brief meldde mij dat er een onderzoek naar deze incasso is ingesteld. Mocht er inderdaad foutief zijn afgeboekt, dan zal dit bedrag verhaald worden op de diegene die de opdracht heeft gegeven.

Vandaag EUR 7,00 terggestort gekregen van "Kaartjesmaken" in Houten onder omschrijving "onterechte incaso kaartjesmaken". Wordt vervolgd.

EWG
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:34

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door EWG »

Rekening blijkt op naam te staan van DPP Utrecht BV, een drukkerij die kaartjes drukt voor de site www.Postkaarten.nl.

Ik heb de site wel eens bezocht, maar had nooit een order geplaatst of een incasso-opdracht afgegeven. Van de Postbank nog niets gehoord, ga zelf op onderzoek uit. Hoe zit het met de andere gedupeerden? Graag reactie via deze site!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door Guardian72 »

zowiezo verdacht.

- geen omschrijving.
Als het een opdracht / aankoop was geweest had er een ordernummer bij moeten staan (voor de koppeling uitgaven / bestellingen bijvoorbeeld)

- Gedupeerden weten van niets.

Er is in het verleden aangetoond dat elke sufferd zomaar geld van rekeningen af kan halen. Diegene die dat bewezen heeft, werd door de banken zelfs aangeklaagd voor diefstal.

Wat er gebeurd zou kunnen zijn (als het bedrijf WEL ter goeder trouw is) - is dat men verkeerde rekeningnummers heeft gebruikt.
Maar dan nog - er moet dan een ordernummer bij staan, zodat zij kunnen traceren wie dan wel had moeten betalen.

Dus, in het meest gunstige geval is dit zeer slordig.
Anders is het gewoon oplichting, en ook al is het geen 2 euro, gewoon aangifte doen.
Trouwens, bij de banken kan je op dat rekeningnummer een zogenaamde "selectieve blokkade" laten leggen.
Deze worden ook geregistreerd, en bij meerdere meldingen kan het zo zijn dat de incassofunctie voor zo`n bedrijf geblokkeerd word.

Actie ondernemen is dus eigenlijk een must.

Jelt
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 apr 2008 22:38

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door Jelt »

Ook bij mij is dit het geval (17-12) en na even googlen op dit forum terecht gekomen. Blijk ik niet de enige te zijn. Ik ga het direct storneren, maar wel vreemd dat Postbank niet zelf actie onderneemt na zoveel klachten.

JoopL
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2008 17:45

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door JoopL »

Ook van mijn negen jarige zoontje is op 15-12 van zijn easyblue rekening 1,75€ afgeboekt.
Ook hier betreft het een incasso met de omschrijving KAARTJESMAKEN en het rekeningnummer 125957769.

Ga hier maandag direct achter heen!

------------------------------------------
Na een schriftelijke verzoek tot terugboeking, is door de Postbank het bedrag terug gestort.

Zij gingen het verder uitzoeken. Mocht er toch een product zijn afgenomen dan werdt het berdag alsnog van de rekening afgeboekt.

Dat is tot op vandaag niet gebeurd!
Laatst gewijzigd door JoopL op 21 apr 2009 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Lindaatje1987
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2009 14:10

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door Lindaatje1987 »

Hallo,

Van mijn rekening is gisteren ook geld afgeschreven door dat bedrijf van kaartjes maken. Het is maar 1,69 maar toch achter aan gegaan. Postbank gebeld maar ze konden het bedrag niet terug storten. Wel hebben ze het rekeningnummer geblokkeerd en een onderzoek ingesteld. Waar ik nog van zal horen.

Dus even wachtten op reactie van het onderzoek, en dan maar hopen dat ik alsnog het bedrag terug krijg.

Groetjes

Bright85
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 dec 2008 12:31

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door Bright85 »

@Lindaatje1987

Dat is stom. De bank moet zelfs het geld terug halen (en dit kunnen ze gewoon meteen doen. Zelfs na een paar maanden) als jij zegt dat jij niet met dat bedrag akkoord gaat en dat bedrijf nooit toestemming hebt gegeven geld van je rekening af te halen.

Raad je dan ook echt aan om nog een keer naar je bank te gaan dit te doen. Een bank is gemachtigd een bedrag te storneren als jij ze hiervoor opdracht geeft.

Lindaatje1987
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2009 14:10

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door Lindaatje1987 »

Ja ik heb net nog eens naar de postbank gebeld. Toen kreeg ik een computer aan de lijn. Alles doorgegeven.
Het verzoek voor stornering word in behandeling genomen, dus afwachtten.. weet niet hoelang zoiets duurt.

Groetjes

juan58
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2009 15:31

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door juan58 »

ook bij mijn vrouw zijn er diverse incasso's van kaartjesmaken geweest.Het gaat hier om wat grotere bedragen.
1x 29,95
3x 1.49 op dezelfde dag
wij hebben dit gemeld bij de postbank,en die hebben het eerste bedrag terug gestort.de rest nog niet. op de site mijn postbank kan je dit zelf niet terug schrijven, hiervoor moet je de postbank bellen
ze hebben inmiddels wel een onderzoek gestart
de postbank doet echter geen uitspraken dat er meer slachtoffers zijn.

cmolenaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2009 23:31

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door cmolenaar »

Bij mij is via de Rabobank € 1,49 afgeschreven van "kaartjesmaken".
De bank gebeld, kreeg te horen dat het lastig wordt om het terug te boeken omdat het een eenmalige machtiging is! En die heb ik niet gegeven.
De gegevens zijn door hun genoteerd en ze gaan er wel mee aan de slag.

Gesloten