LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen Essent na overlijden

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Qabasy
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2018 17:41

Opzeggen Essent na overlijden

Ongelezen bericht door Qabasy »

Bij het opzeggen Essent na overlijden van mijn schoonmoeder werd mij de vraag gesteld of de erven de erfenis zuiver of benefetiair aanvaarden.
Mag dit zomaar?
De medewerker zei dat hij dit moet vragen omdat het in zijn werkinstructie staat Duhhh
Geen enkele instantie kan mijn vraag beantwoorden.
Marion

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opzeggen Essent na overlijden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als eerste gecondoleerd. Heeft dit niet te maken met de eindafrekening? Immers is de gebruiker overleden en moet er wel zekerheid komen waar de factuur heen gaat en of die betaald zal gaan worden.

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: Opzeggen Essent na overlijden

Ongelezen bericht door limburgs »

Daar heeft Essent niks mee te maken . De eindafrekening zal gewoon naar het adres van de overledene worden verstuurd , tenzij jij hiervoor jou naam en adres hebt doorgegeven. Degene die verantwoordelijk is voor de afwikkeling van de erfenis zal deze factuur gewoon moeten voldoen . Meestal laat je als nabestaande/n het rekeningnummer van de overledene omzetten in een erven van rekening en betaal je hiervan. Of misschien wel het teveel aan voorschot terug betaald krijgen .

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Opzeggen Essent na overlijden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Door een contract op te zeggen gedraag je je als een erfgenaam. Dan is benificiair aanvaarden niet meer mogelijk.

Ik sluit niet uit dat Essent deze vraag stelt ter bescherming van de beller: Benificiair aanvaard? Dan moet u de notaris laten opzeggen, anders loopt u een risico als de nalatenschap negatief is.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzeggen Essent na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de erfenis beneficiair aanvaard is, kunnen de eventuele schulden pas betaald worden nadat er een boedelbeschrijving is opgemaakt en gedeponeerd bij de rechtbank.

Dus dan kan het even duren voordat die afrekening van Essent betaald gaat worden.

Dus zo’n rare vraag is dat niet.

Niet beneficiair aanvaard? Dan gaat de nota rechtstreeks naar de erven ter betaling.

evianne
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2018 17:36

Re: Opzeggen Essent na overlijden

Ongelezen bericht door evianne »

beneficiair aanvaarden betekent dat je de erfenis gedeeltelijk accepteert. Je voorkomt daarmee dat je aansprakelijk wordt gesteld als later blijkt dat er meer schulden dan bezittingen waren. Bij een zuivere aanvaarding wordt de erfenis direct aanvaard.

Het is niet zo vreemd dat Essent hier naar vraagt, bij een zuivere aanvaarding kan de rekening direct worden voldaan, maar bij een beneficiaire aanvaarding zal Essent er genoegen mee moeten nemen dat hier enige tijd overheen gaat.

Gesloten