LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probiblio wil incasseren zonder factuur

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Kalara
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2019 16:25

Probiblio wil incasseren zonder factuur

Ongelezen bericht door Kalara »

Beste mensen,

Probiblio voert de administratie van oa de "bibliotheek".
Vandaag kreeg ik een melding dat Probiblio geprobeerd heeft het bedrag van € 23,50 van mijn rekening af te schrijven. Ik heb daarop een mailtje naar Probiblio gestuurd met de vraag waar de incasso over gaat, want ik weet nergens van. Probiblio antwoordde dat zij alleen de administratie doen en dat ik maar aan de bibliotheek moet vragen (welke bibliotheek? ik heb te maken met 2 bibliotheek systemen) om het te wijzigen (? wat wijzigen?).

Mijn vraag is of Probiblio zomaar een bedrag kan vorderen, blijkbaar in opdracht van een bibliotheek, zonder dat zij mij een factuur hoeven te overleggen of uit hoeven te leggen waar dat bedrag vandaan komt.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00
Beste antwoord
Gekozen door Kalara

Re: Probiblio wil incasseren zonder factuur

door Jefdus » 17 jul 2019 12:16

Ga inderdaad eerst na of het bedrag een bedrag kan zijn dat u verschuldigd bent. Abonnementskosten liggen hier voor de hand. Als u daarbij heeft gekozen voor automatische incasso, kan het best zijn dat dit extern wordt uitgevoerd door Probiblio. Probiblio hoeft hiervoor dan geen factuur te laten zien.

Bedenk ook dat u bij automatische incasso zelf verantwoordelijk bent dat het bedrag kan worden geïncasseerd. Als het hier inderdaad om een automatische incasso van een abonnement gaat, dan kan het tegenhouden van de incasso tot extra kosten leiden.
mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Probiblio wil incasseren zonder factuur

Ongelezen bericht door mahadma »

Autoincasso mag alleen met uw voorafgaande toestemming. Info over waarvoor u moet betalen is wel het minimale.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Probiblio wil incasseren zonder factuur

Ongelezen bericht door juliomariner »

nee tuurlijk kunnen ze dat zo maar niet. Waarschijnlijk is er ergens een administratieve fout gemaakt.
Bedrag storneren en Probiblio een mail sturen dat u gestorneerd heeft en waarom. Als ze menen toch in hun recht te staan moeten ze met bewijzen komen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Probiblio wil incasseren zonder factuur

Ongelezen bericht door berndv »

wel vreemd inderdaad. Ik snap dat bibliotheken hun administratie uitbesteden aan een extern bureau, maar er zal toch zeker wel eerst een factuur ten grondslag moeten liggen aan een incasso. Daarbij is de incassant verantwoordelijk voor het aanleveren van de gegevens die horen bij het incasso.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Probiblio wil incasseren zonder factuur

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als de bieb het netjes doet informeren ze hun klanten over welk bedrag het gaat en wie ze inzetten om te incaseren, op deze manier kan iedereen wel iets ergens gaan vorderen!!!

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Probiblio wil incasseren zonder factuur

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U schrijft, geprobeerd heeft, wel of niet afgeschreven?
En kennelijk doen zij dat afschrijven in opdracht van de bibliotheek.
Staat er echt niet op de incasso waarvoor de afschrijving is, ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen?
Komt dat bedrag van €23,50 u helemaal niet bekend voor?

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Probiblio wil incasseren zonder factuur

Ongelezen bericht door Jefdus »

Ga inderdaad eerst na of het bedrag een bedrag kan zijn dat u verschuldigd bent. Abonnementskosten liggen hier voor de hand. Als u daarbij heeft gekozen voor automatische incasso, kan het best zijn dat dit extern wordt uitgevoerd door Probiblio. Probiblio hoeft hiervoor dan geen factuur te laten zien.

Bedenk ook dat u bij automatische incasso zelf verantwoordelijk bent dat het bedrag kan worden geïncasseerd. Als het hier inderdaad om een automatische incasso van een abonnement gaat, dan kan het tegenhouden van de incasso tot extra kosten leiden.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Probiblio wil incasseren zonder factuur

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ook als een 3e partij een incasso uitvoert dient die partij in het bezit te zijn van uw incassomachtiging. Als zij die niet kunnen overleggen is dat beklagwaardig.


Advies is ze dus vragen om een kopie van de door u afgegeven machtiging.

Kalara
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2019 16:25

Re: Probiblio wil incasseren zonder factuur

Ongelezen bericht door Kalara »

De bibliotheek heeft mij inmiddels persoonlijk gebeld. Het blijkt inderdaad om abonnementsgeld te gaan. Ik heb inderdaad een automatische incasso afgegeven, maar blijkbaar wordt het nu via een andere rekening geïnd, vandaar dat mijn bank een waarschuwing afgaf (ik heb een blokkade/goedkeuringslijst). Het is dus inmiddels opgelost, maar ik blijf het raar vinden dat Probiblio mij geen enkele informatie over deze incasso kon geven.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Probiblio wil incasseren zonder factuur

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Incasseren ze via een andere rekening, of hebben ze het uit handen gegeven aan die 3e partij?

In het 2e geval zal u dan opnieuw een incasso machtiging moeten afgeven omdat het niet is toegestaan de reeds afgegeven machtiging te hergebruiken.

Maar fijn dat u uw antwoord heeft!!

Gesloten