LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
nereduna
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2019 22:05

Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door nereduna »

Lectori salutem,

Al een jaar of 2 kamp ik met het probleem dat twee verschillende deurwaarderskantoren geld van mij willen hebben wat ik niet of nauwelijks kan missen. Ik ben 22 jaar, en kan niet rekenen op ouders of familie om mij financieel te ondersteunen; al mijn spaargeld is inmiddels opgemaakt aan incasso's, en met mijn baan in de schoonmaak verdien ik een krappe 350 euro per maand. Ik woon bij een vriendin, en betaal niet mee aan de huur.

Nadat ik een periode niets van mij heb laten horen behalve "ik heb geen werk meer, ik zal u z.s.m. informeren wanneer dit verandert", besloot ik toen mijn huidige functie werd bevestigd direct contact op te nemen met beide kantoren. Omdat ik wel bereidwillig ben en zo snel mogelijk van mijn schulden af wil komen, heb ik de beide gerechtsdeurwaarders gecontacteerd met een voorstel voor een betalingsregeling ad 50 euro per maand (veel meer kan ik niet missen als ik ook nog wil leven). Beiden gingen akkoord.

Aan de ene deurwaarder maak ik inmiddels netjes een maandtermijn van 50 euro over. Het tweede kantoor, echter, lijkt totaal niet bereid om mij enige uitgestoken hand te bieden.

De uiterlijke datum dat zij mijn eerste termijn wilden ontvangen lag namelijk een volle week voordat ik mijn eerste salaris van deze nieuwe baan had ontvangen. Toen ik dit per e-mail aangaf werd het weggewuifd als irrelevante info. Ik heb gewoon een betaling gemist, en dat betekent gewoon dat zij over zullen gaan tot voortzetting van de procedure. Loonbeslag. Wat ik frappant vind, want als mijn berekeningen kloppen, zullen ze daardoor aanzienlijk minder dan 50 euro per maand weten te vangen. Desondanks hebben ze op mijn 6 e-mails van de afgelopen periode slechts gereageerd met een paar regels waarin ze het bovenstaande nog eens benadrukten.

Met al deze context in het achterhoofd heb ik enkele vragen.

1) Als ik met de ene deurwaarder een betalingsregeling heb lopen en er wordt beslag gelegd door een ander, vervalt de regeling dan en krijgen alle deurwaarders hun percentage van het beslagen bedrag?

2) Als er loonbeslag wordt gelegd op een inkomen wat zodanig laag is dat het totale beslagen bedrag onder de 20 euro uitkomt, en de deurwaarder weigert mijn voorstel voor een betalingsregeling van 50 euro per maand, wat is dan de beste manier voor mij om dit dispuut zo snel mogelijk uit de wereld te helpen? Loonbeslag zal in dit geval mijn aflossen alleen maar verlangzamen, en dit wil ik dus graag voorkomen.

Ik hoop dat iemand hier mij wat uitzicht kan bieden. Ik begrijp er inmiddels helemaal niets meer van.

NeoDutchio
Berichten: 12302
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat belangrijk is om te weten is dat een betalingsregeling een gunst is. Aan die gunst hangen strakke voorwaarden. Mis je een betaling, dan is het hele openstaande bedrag opeisbaar.
Als er beslag gelegd wordt, dan moeten ze rekening houden met een minimum bdrag dat u moet overhouden. Echter blijft de regeling met de andere deurwaarder gewoon doorlopen. Het is niet zo dat het loonbeslag gedeeld wordt.
Het verstandigste voor u is om hulp te gaan zoeken. Als u al zoveel jaar bezig bent om uit de schulden te komen, dan is het geen schande om daar hulp bij te krijgen. Het nadeel is dat de rente steeds blijft doorlopen en het langer gaat duren om af te lossen. Het siert u dat u het zelf wil doen, maar om erger te voorkomen zou hulp vanuit de gemeente oplossing kunnen bieden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door berndv »

lastige situatie. Er zal betaald moeten worden, maar met een inkomen van 350 euro per maand is dat wel een zeer lastige bedoeling. U geeft aan dat de situatie al 2 jaar bezig is, en natuurlijk zullen deurwaarders tot op zekere hoogte begrip hebben voor uw situatie, maar goed, zij hebben ook een opdracht, namelijk het incasseren van het door u verschuldigde geld. Het is in dit geval dan ook niet aan hen om oplossingen aan te dragen, dit is aan u, en zoals al gezegd is, een betalingsregeling zijn ze niet verplicht, en als ze een regeling toekennen, is het wel aan u om u daar aan te houden, dat u direct bij de eerste termijn niet kunt voldoen aan de afspraken is vervelend, maar nogmaals, het is een gunst.

wellicht is een vorm van schuldhulpverlening een optie voor u om te overwegen voordat de problemen groter worden. Misschien ook een poging doen om meer inkomen te genereren. Ik weet dat de schoonmaak niet veel betaalt, maar 350 euro per maand is wel erg weinig. er van uitgaande dat het minimumloon voor een 22-jarige op 1615,80 bruto per maand is, wat neerkomt op zo'n 1400 netto per maand bij een fulltime aanstelling. Als u 350 euro verdient, kom ik uit op ongeveer 10 uur werk per week.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik probeer even wat van de vragen uit je hele verhaal te beantwoorden.

  • 1) De basis: een regeling is een gunst en geen recht. Een schuldeiser is bevoegd betaling ineens te verlangen en mag zich op jouw hele vermogen verhalen. Als een schuldeiser al een regeling wil treffen, is het aan de schuldeiser om de hoogte en de betaalmomenten te bepalen.
    2) Als de door de schuldeiser voorgestelde regeling niet wordt (kan worden) nagekomen, is de schuld gewoon weer volledig opeisbaar en kunnen er verdere maatregelen getroffen worden, waaronder loonbeslag.
    3) Als je de andere regeling (die je wel betaalt) door het beslag niet meer kunt betalen, zal die schuldeiser ook loonbeslag moeten leggen om mee te delen in de opbrengst van dat loonbeslag. Dat gaat niet vanzelf.
    4) Je zou echter wel een beroep kunnen doen op "misbruik van recht". Je stelt dan dat de deurwaarder onnodige kosten maakt en de belangen van zijn cliënt niet dient. Geef aan dat je overweegt een tuchtklacht in te dienen. Let wel: dat is deels een loos dreigement, misbruik van recht wordt niet zomaar aangenomen. Maar het is wel het sterkste argument wat je kunt gebruiken. Als de deurwaarder hier niet door gaat bewegen, weet je zeker dat die helemaal niet gaat bewegen.
    5) Weet je zeker dat je beslagvrije voet die je hebt berekend klopt? Hoe kom je op die 20 euro? Je kunt de beslagvrije voet onder meer hier berekenen: https://www.kbvg.nl/beslagvrijevoet
    6) Houdt het netjes in de contacten. Je kunt best stevige argumenten gebruiken, maar breng ze vriendelijk. Daar kom je het verste mee.
    7) Nog twee open deuren: zoek extra inkomsten en/of zoek schulphulp. Ik weet niet hoe hoog je schulden zijn, maar als die straks met twee tientjes afgelost worden ben je misschien wel heel erg lang bezig.
Succes, laat je de uitkomst nog weten?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door BreejKC »

Aanvullend op de uitstekende reactie van MM hiervoor adviseer ik u om ook contact op te nemen met het Bureau Sociaal Raadslieden in uw woonplaats.

Dat Bureau kan voor u ook de beslagvrije voet bepalen, rekening houdend met een aantal componenten die u wellicht niet heeft in uw berekening heeft meegenomen. Verder komt zo'n officiële berekening van een Bureau Sociaal Raadslieden bij sommige deurwaarderskantoren serieuzer over als wanneer u een eigen berekening daar overlegd.

Zo'n Bureau kan u ook verder helpen bij uw totale schulden- en inkomensproblematiek.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

soms wil het ook nog wel eens helpen om kontakt op te nemen met degeen waar u de schuld heeft lopen en daar de zaak uit te leggen, zij kunnen vervolgens, als zij dit willen, de deurwaarder opdracht geven de regeling alsnog te aanvaarden...

al eens gedacht trouwens aan schuldsanering???

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door dmv »

Zorg ook voor een overeenkomst tussen u en persoon bij wie u inwoont dat inboedel van haar is. Bij beslaglegging worden anders haar spullen meegenomen.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

dmv schreef:
12 apr 2019 16:27
Zorg ook voor een overeenkomst tussen u en persoon bij wie u inwoont dat inboedel van haar is. Bij beslaglegging worden anders haar spullen meegenomen.
Een dergelijke overeenkomst heeft geen nut. Om beslaglegging op andere zaken dan die van TS te voorkomen, moet de eigenaar van die bewuste zaken kunnen aantonen de eigenaar te zijn. Lees: aankoopbonnen op naam kunnen overleggen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

@MM: puur ter interesse...

Een eigenaar hoeft niet de eerste eigenaar te zijn.... Dus hoe hard is dat "op naam" hebben van de bon? Als ik een laptop koop (op mijn naam) als kado voor de verjaardag van mijn inwonende vriendin is hij toch van haar?

Maakt het iets uit of spullen middels notariële akte zijn verdeeld? Ligt daarmee het eigenaarschap niet vast?

Het lijkt mij (als leek) zo moeilijk hard te maken.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is in de praktijk ook lastig. De regel is: als je niet hard kan maken dat de beslagene géén eigenaar is, kan het beslag gewoon gelegd worden. Hard maken kan met bonnen op naam, maar ook met betaalbewijzen bijvoorbeeld. In de praktijk laat ik ook zaken buiten beslag zónder bewijzen, gewoon omdat ik het redelijkerwijs vertrouw.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door thecure »

Maar hoe kan je maar 350 euro verdienen? Dat wordt toch aangevuld tot bijstandsniveau?

En in deze tijd is het toch vast mogelijk om meer uren te maken.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een 22-jarige krijgt niet zomaar een bijstandsuitkering. Hij wordt veronderstelt naar school te gaan of te werken.

Maar de Ts heeft blijkbaar maar een baantje voor een paar uur.

NeoDutchio
Berichten: 12302
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
12 apr 2019 23:47
Een 22-jarige krijgt niet zomaar een bijstandsuitkering. Hij wordt veronderstelt naar school te gaan of te werken.

Maar de Ts heeft blijkbaar maar een baantje voor een paar uur.
En zoals berekend zou TS maar een uurtje of 10 per week werken. Waarom er niet meer gewerkt wordt zal een raadsel blijven. Twee uur na het aanmelden is TS niet meer online gekomen.

artilux
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 jul 2017 11:55

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door artilux »

Na 2 uur niet meer online geweest ??,net zo gemakzuchtig als met werk zoeken.
Kan toch niet dat je maar 10 uur werkt per week.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als het verhaal van Moneyman klopt, een doos met vele jaren kassa bonnen uitzoeken, ik hoef niet alles op datum te bewaren en hoeveel deurwaarders gaan dan alles uitzoeken?

Een onbekend merk €366,- is dat nu een platte TV of Laptop van Medion?
Een type nummer en bedrag!
Verder kreeg ik van de Blokker een bonnetje voor Broodrooster, Type nummer en als omschrijving; Non Food!
Dus ik mag volgens de kassabon er geen broodje in roosteren?
Ja, als Moneyman dit moet uitzoeken geef ik hem gelijk en dat hij veel geloofde!

Verder komt het vaak voor als je eigen kinderen het huis verlaten dat je gemeubileerd verhuurde en de privé goederen nihil zijn.
Dan maar huurder van kamer alle oude zooi gebruiken en moet ik dan met foto's laten zien dat alles van mijn eigen kind is en niet van kamer huurder, dat opzoeken kost uren in oude foto boeken en een lastige deurwaarder, ik hoef toch niet gelijk bewijs te leveren en kom over paar weken maar terug!

Behalve de Sony Triniton TV, nog goed werkende en gelijk meenemen, scheelde mijn tenminste rugklachten voor het weg pleuren!
Deze meer luid spreaker dan TV met nog perfect beeld op 2 hoog, gelijk meenemen en ik zal zeker frauderen door te roepen dat die van kamer huurder(ster) is!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Komkommer met zulke rare verhalen help je de TS echt niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Topic Starter is sinds 8 april 0,10 niet meer online geweest dus vraag stellen en geen antwoorden lezen.

Verder reageer ik op Moneyman verhaal.
Die mag bonnetjes vragen van oude zooi.

En mijn voorbeeld van Broodrooster, type nummer is te vinden maar Non Food?

En zonder bon mag ik dus beweren dat de Sony triniton TV van eind vorige eeuw nu haar eigendom is?
Deze Kilo Knaller wil ik graag kwijt van 2 hoog en waarde is nihil!

Zoals ik zijn verhaal lees moet je voor je kamers zou kunnen verhuren voor dit risico al jarenlang alle bonnetjes moet bewaren, een grote doos en zoek het maar uit dan maar... naast duurzame aankopen mogen ook de buurt super er tussen, want bij de Aldi zijn zelfs TV, Laptop of E Bike te koop dus zoeken en graaien maar!

Dat je dan als Erkende Gerechtsdeurwaarder veel tijd aan nauwelijks te lezen thermische oude kassa bonnen moet besteken om te kijken of er iets waardevols op staat?
Gezien mijn manier van berichten, de administratie gaat hetzelfde, grote doos en pleur maar in!

Het in beslag leggen is lastige klus, heb ik nu een echte Van Gogh of een Action doek op verkeerde maat zelf gemaakt?
De lijst is wel ouder maar 100% nep maar wat is de waarde?
Een echte had vroeger geen factuur of bonnetje maar nu wel!


Maar een vorige week zaterdag geplaatste bericht en niet inloggen en antwoorden, dan ga ik liever op Moneyman feiten in dan de topic starter die ons nu ook laat barsten!

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
13 apr 2019 10:17
Als het verhaal van Moneyman klopt, een doos met vele jaren kassa bonnen uitzoeken, ik hoef niet alles op datum te bewaren en hoeveel deurwaarders gaan dan alles uitzoeken?

Een onbekend merk €366,- is dat nu een platte TV of Laptop van Medion?
Een type nummer en bedrag!
Verder kreeg ik van de Blokker een bonnetje voor Broodrooster, Type nummer en als omschrijving; Non Food!
Dus ik mag volgens de kassabon er geen broodje in roosteren?
Ja, als Moneyman dit moet uitzoeken geef ik hem gelijk en dat hij veel geloofde!

Verder komt het vaak voor als je eigen kinderen het huis verlaten dat je gemeubileerd verhuurde en de privé goederen nihil zijn.
Dan maar huurder van kamer alle oude zooi gebruiken en moet ik dan met foto's laten zien dat alles van mijn eigen kind is en niet van kamer huurder, dat opzoeken kost uren in oude foto boeken en een lastige deurwaarder, ik hoef toch niet gelijk bewijs te leveren en kom over paar weken maar terug!

Behalve de Sony Triniton TV, nog goed werkende en gelijk meenemen, scheelde mijn tenminste rugklachten voor het weg pleuren!
Deze meer luid spreaker dan TV met nog perfect beeld op 2 hoog, gelijk meenemen en ik zal zeker frauderen door te roepen dat die van kamer huurder(ster) is!
Komkommertijd schreef:
13 apr 2019 10:47
Topic Starter is sinds 8 april 0,10 niet meer online geweest dus vraag stellen en geen antwoorden lezen.

Verder reageer ik op Moneyman verhaal.
Die mag bonnetjes vragen van oude zooi.

En mijn voorbeeld van Broodrooster, type nummer is te vinden maar Non Food?

En zonder bon mag ik dus beweren dat de Sony triniton TV van eind vorige eeuw nu haar eigendom is?
Deze Kilo Knaller wil ik graag kwijt van 2 hoog en waarde is nihil!

Zoals ik zijn verhaal lees moet je voor je kamers zou kunnen verhuren voor dit risico al jarenlang alle bonnetjes moet bewaren, een grote doos en zoek het maar uit dan maar... naast duurzame aankopen mogen ook de buurt super er tussen, want bij de Aldi zijn zelfs TV, Laptop of E Bike te koop dus zoeken en graaien maar!

Dat je dan als Erkende Gerechtsdeurwaarder veel tijd aan nauwelijks te lezen thermische oude kassa bonnen moet besteken om te kijken of er iets waardevols op staat?
Gezien mijn manier van berichten, de administratie gaat hetzelfde, grote doos en pleur maar in!

Het in beslag leggen is lastige klus, heb ik nu een echte Van Gogh of een Action doek op verkeerde maat zelf gemaakt?
De lijst is wel ouder maar 100% nep maar wat is de waarde?
Een echte had vroeger geen factuur of bonnetje maar nu wel!


Maar een vorige week zaterdag geplaatste bericht en niet inloggen en antwoorden, dan ga ik liever op Moneyman feiten in dan de topic starter die ons nu ook laat barsten!
wat een onzin weer. En als je er 20 seconden over nagedach5 had, zou je zelf ook beseffen waarom.

Één hint: alles wat je hier beschrijft is niet mijn probleem... maar het jouwe.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je iets tegenover een deurwaarder wilt bewijzen zal je dat nooit lukken door hem een stapel schoendozen met rekeningen in de hand te geven. Denk eens na wat je bij elkaar fantaseert! Dat is denk ik de hint, een beetje vertaald!

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met betalingsregeling bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Theotrucker schreef:
13 apr 2019 20:51
Denk eens na wat je bij elkaar fantaseert! Dat is denk ik de hint, een beetje vertaald!
Inderdaad. Of gewoon niet fantaseren.

Gesloten