Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
zakagenda
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 aug 2021 10:49

Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door zakagenda »

Beste allen,

Ik heb 4 weken geleden bericht gekregen van een incassobedrijf, ik moest binnen 5 dagen betalen of reageren.
Ik heb gereageerd binnen 5 dagen met de uitleg waarom ik nu niet betaal.

Ik heb twee weken later nog eens gereageerd omdat ik dacht dat het misschien om een fake aanmaning gaat. Ik heb voor de derde keer gereageerd om op mijn vragen te antwoorden. Ik krijg geen respons tot nu toe.

Mijn vraag is alleen, hoelang moet ik wachten totdat de incassopersoon op mijn verzonden reactie's antwoord geeft, terwijl ik wel binnen de eis van 5 dagen gereageerd heb.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03
Beste antwoord
Gekozen door zakagenda

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

door arvandongen » 25 aug 2021 15:02

zakagenda schreef:
25 aug 2021 14:40
De bank is in 2019 gestopt met het verstrekken van dit soort krediet, er zullen zeker veranderingen zijn doorgevoerd maar daar ben ik niet van op de hoogte.
De laatst bij jou bekende en wederzijds geaccepteerde voorwaarden zijn van toepassing. Eventuele nieuwe voorwaarden hebben pas effect nadat, -te bewijzen door de bank-, je kennis hebt kunnen nemen van de nieuwe voorwaarden en nadat -te bewijzen door de bank- je de nieuwe voorwaarden hebt geaccepteerd. Dat staat in de wet. Simpel.

Nu heb je een basis om te bepalen wat jouw positie is en of die in strijd is met de aangegane overeenkomst.
.
zakagenda schreef:
25 aug 2021 14:40
De bank reageert met een standaard zin, wij verstrekken geen gegevens aan derden via e-mail.
Vreemd. Of heb je het verzoek gedaan om jouw gegevens naar claimservice te sturen? Jijzelf bent geen derde t.o.v. jouw eigen rekening. Dat wordt al bewezen door het feit dat de deurwaarder bij jou op de stoep staat. Trouwens: Ik neem aan dat het dossier ontvangen per post ook geen probleem mag zijn. Toch?
zakagenda schreef:
25 aug 2021 14:40
Daarom sta ik erop dat de bank mij eerst gaat berichten wat er nu eigenlijk aan de hand is, en de bedoeling daarvan.
Lijkt mij een goed plan.
zakagenda schreef:
25 aug 2021 14:40
Maar jouw advies vind ik opbouwend, dank daarvoor.
:D Dank je.
Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Misschien bellen? Staat er een telefoonnummer op de brief?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heeft u per e-mail gereageerd? Dan hoeft u verder niets te doen. U heeft immers bewijs dat u binnen de door hen gestelde termijn hebt gereageerd. De kous is daarmee voor nu af.

zakagenda
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 aug 2021 10:49

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door zakagenda »

Bestaat er een verplichting voor de incasso persoon om binnen een bepaalde tijd te reageren op vraagstukken gesteld door mij. Ik heb 3 keer e-mail verzonden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nee.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Sannietje »

zakagenda schreef:
19 aug 2021 14:26
Bestaat er een verplichting voor de incasso persoon om binnen een bepaalde tijd te reageren op vraagstukken gesteld door mij. Ik heb 3 keer e-mail verzonden.
Het kan geen kwaad om alsnog te bellen, dan heb je daarna zekerheid als je ze gesproken hebt.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Sannietje schreef:
19 aug 2021 13:52
Misschien bellen? Staat er een telefoonnummer op de brief?
Bellen zou ik juist niet doen, dan heb je geen bewijs wat er besproken is.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Ik_weet_niet_alles schreef:
19 aug 2021 15:58
Sannietje schreef:
19 aug 2021 13:52
Misschien bellen? Staat er een telefoonnummer op de brief?
Bellen zou ik juist niet doen, dan heb je geen bewijs wat er besproken is.
Je kan toch vragen om een bevestiging? Vaak worden gesprekken opgenomen overigens. En er is ook een optie om met je mobiel zelf het gesprek op te nemen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Sannietje schreef:
19 aug 2021 16:10
Ik_weet_niet_alles schreef:
19 aug 2021 15:58
Sannietje schreef:
19 aug 2021 13:52
Misschien bellen? Staat er een telefoonnummer op de brief?
Bellen zou ik juist niet doen, dan heb je geen bewijs wat er besproken is.
Je kan toch vragen om een bevestiging? Vaak worden gesprekken opgenomen overigens. En er is ook een optie om met je mobiel zelf het gesprek op te nemen.
Je kan inderdaad met je mobiel een gesprek opnemen maar als je dit van tevoren niet kenbaar maakt kun jet het niet gebruiken als bewijsmiddel. Een opgenomen gesprek van de tegenpartij moet je nog maar eens los zien te krijgen.
Allemaal veel te omslachtig als dit simpel met een mail kan. Als ze daar niet op reageren heeft de tegenpartij een probleem en niet TS.

zakagenda
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 aug 2021 10:49

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door zakagenda »

Als een incassopersoon niet bereid is om binnen een aantal weken iets van zich te laten horen, wat gaan ze mij dan laten horen door de telefoon.
Ik zou het al netjes vinden als ze lieten weten....bedankt voor uw mails, het heeft onze aandacht u hoort van ons we zijn er mee bezig. Dan weet ik in ieder geval iets, nu ligt die aanmaning mij wel wat zwaar op de maag.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Je kan inderdaad met je mobiel een gesprek opnemen maar als je dit van tevoren niet kenbaar maakt kun jet het niet gebruiken als bewijsmiddel. Een opgenomen gesprek van de tegenpartij moet je nog maar eens los zien te krijgen.
Allemaal veel te omslachtig als dit simpel met een mail kan. Als ze daar niet op reageren heeft de tegenpartij een probleem en niet TS.
===========================

Klopt, als je het niet vooraf verteld kan je het niet als bewijs gebruiken, maar vragen of ze er bezwaar tegen hebben kan geen kwaad. Ik zeg niet dat het niet overigens maar ik persoonlijk vind bellen makelijker. Je hebt dan contact en praat makkelijker. Van geschreven berichten kan de toon wel eens verkeerd opgevat worden. Minder kans op misverstanden. Maar dat bij mij persoonlijk. Daarom adviseerde ik het omdat een reactie uit blijft en TS er toch mee in zijn/haar maag zit.

Geen reactie kan meerdere oorzaken hebben, vakantie, onderbezetting, een verkeerde letter of cijfer, of vergeten letter of cijfer bijvoorbeeld. Je kan op de website vaak ook zoeken naar een contactformulier of chatfunctie. Ook een mogelijkheid.

Is het bericht trouwens een antwoord op een mail wat bij reply automatisch naar een noreply adres wordt gestuurd? Foutmelding dus? Daarom bij geen antwoord zou ik bellen. De kosten kunnen bij geen gehoor namelijk alleen maar oplopen of de zaak is inmiddels al bij een deurwaarder als de betaling al een paar weken geleden plaats had moeten vinden.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U heeft laten weten waarom u nu niet betaald.
Ik verwacht dat het incassobureau dat ter kennisgeving aangenomen heeft en nu verdere stappen gaat ondernemen.
Wilt u ook vertellen waarom u nu niet wilt betalen, wordt dan misschien duidelijk waarom het incassobureau niet reageert.
U ontkent de schuld niet maar wilt nu niet betalen, wanneer dan wel?

zakagenda
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 aug 2021 10:49

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door zakagenda »

Ik verwacht dat het incassobureau dat ter kennisgeving aangenomen heeft en nu verdere stappen gaat ondernemen.
Ik verwacht eerst uitleg om antwoorden, en hoe lang dat gaat duren. Zolang ik die niet heb betaal ik nog niet. Het gaat er nu mij om dat ik respons verwacht van de incassopersoon binnen redelijk tijdsbestek.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik_weet_niet_alles schreef:
19 aug 2021 16:28
Je kan inderdaad met je mobiel een gesprek opnemen maar als je dit van tevoren niet kenbaar maakt kun jet het niet gebruiken als bewijsmiddel. (...)
Dit is niet juist. Het wordt alleen uitgesloten
"rechtens ontoelaatbare inbreuk op de privacy, zulks op basis van bijkomende omstandigheden die deze conclusie rechtvaardigen” (oordeel van de Hoge Raad). Daarvan is doorgaans geen sprake als een van de deelnemers een zakelijk gesprek opneemt. Lees bv dit stukje eens.

Wat betreft de reactietermijn: ik weet niet of daar een maximum voor is, anders dan die voor verjaring of stuiting.

Forumlid Moneyman is gerechtsdeurwaarder. Hij is vrijwel dagelijks actief op het forum en kan u over de hoed en de rand vertellen.

zakagenda
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 aug 2021 10:49

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door zakagenda »

snuffel1 schreef:
19 aug 2021 18:31
Als u heeft gereageerd met nu kan ik de vordering niet betalen dan betwist u de vordering niet en vraagt u eigenlijk om een regeling om alsnog tot een oplossing te komen. Het incassobureau gaat dan in overleg met de schuldeiser of een regeling mogelijk is en daar staat geen termijn voor. Gezien de vakantietijd kan het langer duren maar één ding is zeker bericht gaat u krijgen rekeninghoudend met dat u wel tijdig heeft gereageerd maar u wat langer op een reactie heeft moeten wachten.
Niet van toepassing, ik heb het daar niet over gehad en ook niet om een regeling gevraagd. Ook niet " ik kan nu niet betalen". Ik betwist de vordering op andere gronden en de incassant weet dat. Dat ze nu aan het draaien zijn dat begrijp ik, maar ik vraag me dus af hoe lang? Maanden....? Ik vind dat niet beleefd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Beleefdheid is geen rechtsnorm. Het antwoord laat zich daarbij raden: "U moet betalen."

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

zakagenda schreef:
19 aug 2021 14:26
Bestaat er een verplichting voor de incasso persoon om binnen een bepaalde tijd te reageren op vraagstukken gesteld door mij. Ik heb 3 keer e-mail verzonden.
Kort en krachtig: nee, tenzij de incassant gerechtsdeurwaarder is. Een gerechtsdeurwaarder moet “binnen redelijke termijn”, hetgeen in de praktijk “binnen 14 dagen” betekent, reageren. Desnoods met alleen een ontvangstbevestiging en een indicatie van het vervolg.

Voor een gewoon incassobureau bestaan geen verplichtingen. In de praktijk kan dit letterlijk jaren duren. Heel vervelend.

Als het om serieus geld gaat, en je wilt helderheid, kan je de eisende partij ook gewoon zelf dagvaarden en een verklaring voor recht vorderen dat zij niets van jou te vorderen hebben.
Ik_weet_niet_alles schreef:
19 aug 2021 16:28
Je kan inderdaad met je mobiel een gesprek opnemen maar als je dit van tevoren niet kenbaar maakt kun jet het niet gebruiken als bewijsmiddel.
Onjuist. Een dergelijk gesprek mag door de deelnemers gewoon (ook zonder melding vooraf) worden opgenomen en is als bewijs toelaatbaar.

zakagenda
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 aug 2021 10:49

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door zakagenda »

Een gerechtsdeurwaarder moet “binnen redelijke termijn”, hetgeen in de praktijk “binnen 14 dagen” betekent, reageren. Desnoods met alleen een ontvangstbevestiging en een indicatie van het vervolg.
Dat is dus precies wat ik in gedachte had, en het is een gerechtsdeurwaarder. Tenminste als ik de mail mag geloven. Een ontvangstbewijs had ik op z`n minst verwacht.

De aanmaning is ook niet persoonlijk ondertekend.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door moederslink »

zakagenda schreef:
19 aug 2021 11:16
Beste allen,
Ik heb 4 weken geleden bericht gekregen van een incassobedrijf, ik moest binnen 5 dagen betalen of reageren.
Ik heb gereageerd binnen 5 dagen met de uitleg waarom ik nu niet betaal.(...)


(...)Ik heb twee weken later nog eens gereageerd omdat ik dacht dat het misschien om een fake aanmaning gaat.
Maar waarom betaalt u dan niet? Wat is daarvan de reden? Was er wel een incasso te verwachten ?
Maar waarom denkt u eigenlijk dan toch dat het een fake aanmaning is?
In dat laatste geval hoeft u zich al helemaal geen zorgen te maken natuurlijk en niet eens te reageren n.m.m .

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Responstijd incassopersoon, hoelang moet ik wachten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

zakagenda schreef:
19 aug 2021 20:25
Een gerechtsdeurwaarder moet “binnen redelijke termijn”, hetgeen in de praktijk “binnen 14 dagen” betekent, reageren. Desnoods met alleen een ontvangstbevestiging en een indicatie van het vervolg.
Dat is dus precies wat ik in gedachte had, en het is een gerechtsdeurwaarder. Tenminste als ik de mail mag geloven. Een ontvangstbewijs had ik op z`n minst verwacht.
Slechte zaak, als het echt is. Want wat mij triggert, is het feit dat je spreekt over een mail. Je hebt maar één bericht gekregen, en dat was dan blijkbaar een mail? Dat is geen gebruikelijke werkwijze bij gerechtsdeurwaarders, normaal gesproken krijg je eerst een sommatie per post. Er wordt veel valse mail verstuurd momenteel. Bel ze eens op op het nummer van hun echte website en check of het echt is.

Mocht het echt zijn, eis dan een antwoord of dien een klacht in.
zakagenda schreef:
19 aug 2021 20:25
De aanmaning is ook niet persoonlijk ondertekend.
Dat hoeft ook niet en gebeurt zelden.

Gesloten