LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sana Direct b.v.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
eckhardt1
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2007 10:04

Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door eckhardt1 »

Ik heb van de inkassobureau Univerzum een brief gekregen waarin staat dat ik een openstaande rekening nog moet betalen uit het jaar 2003 dus zes jaar geleden. en de inkasso kosten zijn hoger dan het
openstaande saldo. Mijn vraag is kan men na 3 jaar nog rekeningen incasseren en mogen ze inkasso kosten berekenen die hoger zijn dan het openstaande saldo. Ik dacht van niet.
Wat moet ik doen betalen of negeren?

thyraisa
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2007 11:44

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door thyraisa »

hoi

Ik heb vanmorgen dezelfde brief gekregen .
Ook over 2003 ik weet niet of dit nog wel kan.
Ik heb de afgelopen jaren geen ene brief ontvangen en nu na bijna 4 jaar hoor krijg ik deze brief heel raar
Ik weet ook niet wat ik hier mee moet doen

groetjes Jacqueline

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Mensen denken vaak dat er slechts een verjaringstermijn van 2 jaar is. Maar afhankelijk van het soort schuld kan het wel oplopen tot 20 jaar.

Je schrijft zes jaar, maar de rekening is slechts 4 jaar oud, ik neem aan dat dat een tikfout is.

Je kan er redelijk makkelijk achter komen door zelf eens te googlen op de term ''verjaringstermijn''. Ik weet dus niet waar de rekening voor was.

Ja, eh, mogen ze inkassokosten rekenen die hoger zijn dan de hoofdsom?

Persoonlijk ben ik van mening dat de schuldeiser eerst zelf contact had mogen opnemen, dus ik vind dat je allereerst eens met die schuldeiser eruit moet zien te komen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Indien u gedurende vijf achtereenvolgende jaren over de onderhandse schuld geen bericht heeft ontvangen kan men daarop in principe niet meer terug komen. De schuld kan echter nimmer ouder zijn dan 20 jaren. Wil men deze invorderbaar blijven houden dan zal men de schuld moeten stuiten door de schuldenaar daarvan schriftelijk in kennis te stellen dat de schuld gehandhaaft blijft gedurende de eerstvolgende vijf jaren.

MAXIEM

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag thyraisa,

Schrijf het incassobureau een briefje dat de schuld verjaard is en dat je derhalve niet zult betalen.

Toelichting:


http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

Artikel 28 van het Burgerlijk wetboek Boek 7:

Bij een consumentenkoop verjaart de rechtsvordering tot betaling van de koopprijs door verloop van twee jaren.


Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt alleen voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door jezelf ontworpen keuken (die speciaal voor je wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product. Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, je haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van je huis vallen dus niet onder de beschermende werking van deze nieuwe wet.


Artikel 5 van het Burgerlijk Wetboek 7 boek 7:
1. In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Vriendelijke groet, Maxiem.

thyraisa
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2007 11:44

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door thyraisa »

Bedankt voor jullie reactie
Het gaat dus om een bedrag van schrik niet 14,95 euro.
Met nu een incasso kosten en interest samen 69,11euro
Ik heb volgens mijn herinnerig geen betalings herinnering gehad.
Maar volgens het incassobureau hebben ze mij ruim 3 jaar geleden 2 herinneringen gestuurd.
Ik heb mijn oudebankafschriften opgezocht en mis er natuurlijk 2 dus ik weet het niet meer.
Maar om pas na zoveel tijd een incasso te sturen vind ik wel heel raar.
Ik ga ze wel een brief schrijven dat het verjaard is en ik de schuld niet ga betalen.

groetjes Jacqueline

baltonl
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2007 12:39

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door baltonl »

Dit is wel erg herkenbaar. 20 januari heb ik precies eenzelfde ' erg bedreigende' brief gekregen van Universum Inkasso. Nooit geen betalingsherinnering gezien van SANA DIRECT. Ik zal ze een brief schrijven dat de betaling inmiddels verjaard is. Kijken of dat helpt.

Bedankt

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door Cesar »

Indien jullie de uitzending van Kassa hebben gezien waar de Ombudsman heeft aangegeven dat het bedrijf geen diensten doch produkten verkoopt dan is het duidelijk dat alle incasso-opdrachten van voor 21-01-2005 niet meer in aanmerking komen om te kunnen worden geind. Iedereen die een aanmaning c.q. incasso krijgt van voor die tijd kan deze vernietigen.
Dit betreffende een aankoop.
Indien u een dienst afneemt dient een verjaringstermijn van 5 jaar.
Dus Chanmaster, weer even op de kleintjes letten.

simbo
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2007 22:17

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door simbo »

Ik heb onlangs ook een brief gekregen van een incasso bureau.
Dit gaat namelijk ook over een openstaande rekening van 3 jaar geleden. Het zou gaan over producten die ik besteld zou hebben. Ik heb ongevraagd via een telefonische marketing de sana direct toegestuurd gekregen.
Ik heb vervolgen de verpakkingen teruggestuurd met de mededeling dat ik hun producten niet wil. Ik heb telefonisch contact gehad en het zou geregeld worden. Nu 3 jaar na dato komen ze met een incasso opdracht en ik moet ruim 70 euro gaan betalen. Dit middels een vrij dreigende brief.
Ik heb direct een mail gestuurd aan het incasso bureau, helaas nog geen reactie. Ik heb nooit een aanmaling gehad of iets dergelijks. Hoe moet ik dan weten dat er ergens nog een rekening openstaat.
Wat kan ik hier aan doen?
Ik zie reacties dat het mogelijk verjaard zou zijn of toch weer niet gezien het diensten zijn.... Ik dacht toch dat het producten waren.
Ze hebben me zeker geen dienst bewezen.
Ik vraag me dan ook af of er meerde mensen zijn met deze klachten.

groetjes
Al vast bedankt voor enige hulp, ik weet het echt niet meer.

MAXIEM

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Cesar,

Bij deze informatie heb je Kassa echt niet nodig. Deze info was al bekend. Bovendien klopt jouw uitspraak niet, want daar hoort bij: tenzij de verjaring is gestuit. Zelf maar even opzoeken wat dat betekent. :wink:

Vriendelijke groet, Maxiem.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door Cesar »

@Maxiem,
Als je het verhaal leest van de forumstarter dan kun je begrijpen dat er niet is gestuit. Dit betekent dat forumstarter verder in de tussentijd niet is gemaand.
groeten,
Cesar

robdraak
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2007 10:11

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door robdraak »

Artikel 234 lid 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek zegt dat jongeren onder de achttien jaar pas rechtshandelingen kunnen verrichten als ze toestemming hebben van hun wettelijke vertegenwoordigers.


Er is niet altijd toestemming van ouders nodig. Artikel 234 lid 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek zegt namelijk: ‘De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.’

Wolkje68
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2007 15:16

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door Wolkje68 »

Wij hebben ook een dreigende brief ontvangen van Universum Inkasso over rekening van Sana direct (die naar ons weten zijn betaald) uit 2004.
Heb ze gebelt met de mededeling dat alles betaald zou zijn en of het wel mocht dat men na zo'n lange tijd zo'n dreigende brief (er wordt zelfs gedreigd met gerechtelijke procedure). De dame aan de lijn zei van wel. Maar ik begrijp uit de reacties hierboven dat de rekeningen zijn verjaard en dat ik daar niet op hoef te reageren. iemand al reactie terug gehad op hun brief. Ben momenteel zelf even verder aan het uitzoeken of dat inderdaad zo is bij iemand die juridisch is onderlegt.
Maar het is wel heel vreemd dat in eens meerdere mensen deze brieven ontvangen over rekening van 3-4 jaar geleden. Geld te kort bij Sana?????

bram v/d werf
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2007 12:57

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door bram v/d werf »

Ook ik heb een soortgelijke brief gehad waarbij gedreigd wordt met een gerechtelijke procedure. Ik heb naar mijn weten nooit wat ontvangen(zou over appel azijn gaan) en dus ook nooit een bewijs van ontvangst getekend.

Ik ben heel benieuwd naar wat andere gedupeerden van Sana Direct bv. nu gaan doen. Ik ben niet van plan om te betalen en ik neem aan dat niemand dit is?! Een makkelijke manier om mensen die vatbaar zijn voor dit soort dreigbrieven op te lichten.

Met vriendelijke groet,

Bram van der Werf

simbo
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2007 22:17

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door simbo »

Hallo allemaal

Hierbij wilde ik een aantal mensen bedanken die tips hebben gegeven over wat te doen met de incassorekening van sana direct.
Ik heb jullie advies opgevolgt en een brief (aangetekend) verstuurd naar het incasso bureau, met de verwijzijng naar het burgelijkwetboek. Ik heb vandaag een brief ontvangen van universum.

Hier delen zij mede dat mijn dossier werd afgesloten.

Ik ben hier dus erg blij mee.
Dus voor alle andere doe het ook het helpt echt!!!!

groetjes Simbo :D

Sabijn
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2007 17:50

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door Sabijn »

Ook ik heb zo'n dreigende brief gekregen van Universum Inkasso inzake Appelazijn van Sana Direct. Zou gaan om een openstaand bedrag van 17,90 nu verhoogt tot een totaal bedrag van 76,52. Heb in de afgelopen jaren nooit een herinnering of iets dergelijks ontvangen. Ook heb ik met veel moeite, jaren geleden, de uiteindelijke zending van die stroom pakketjes kunnen stoppen. Heb dus eigenlijk al meer moeten betalen aan produkten waar ik niet expliciet (het betrof een proefzending) om gevraagd had. Heb gewoon een mailtje teruggezonden aan [email protected] (ga echt geen kosten betalen voor het aangetekend verzenden) met als boodschap dat ik deze rekening in geen geval ga betalen :twisted: Ben benieuwd of ze mijn dossier ook gaan sluiten :wink:

simbo
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2007 22:17

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door simbo »

Beste sabijn

Tuurlijk kan je mailen naar hun. Denk je niet dat ik dit eerst heb gedaan, alvorens een aangetekende brief te schrijven.
Ik heb zelfs twee keer een mailtje geschreven, maar geen reactie.
Ik hoop voor jou dat je wel reactie krijgt, maar een aangetekende brief werkt dus echt wel beter. Je heb dan trouwens ook bewijs dat hij daar is aangekomen. Met je mail dus niet.
Je kan een ontvangst bevestiging vragen, maar die kunnen zij ook weigeren!!!

groetjes simbo

Sabijn
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2007 17:50

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door Sabijn »

Hoi Simbo,

Heb inderdaad geen reactie ontvangen op mijn mailtje, maar ik onderneem echt geen verdere actie. Heb je trouwens de uitzending gezien van Vara's Kassa? Ging over precies hetzelfde. Mevrouw had een fikse rekening (met bijbehorende dreigende taal van Universum Inkasso gekregen over een nota van Sana Direct). Haar vriend had een brief daarop gestuurd, en kreeg geen verdere reactie meer. Na het plegen van een telefoontje bleek het dossier te zijn gesloten. Ten eerste de rekeningen van voor 1 januari 2005 (waaronder die van mij en heel veel andere mensen) bij Sana Direct zijn van voor 1 januari 2005, daarnaast moet Sana bewijzen (en dat kunnen ze niet) dat er werkelijk nog iets te vorderen is. Ik leun rustig achterover, en laat ze maar komen (doen ze niet hoor, na al die negatieve publiciteit) met een gerechtelijke procedure. Dat gaan ze echt niet winnen!

Groetjes Sabijn
:lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Sabijn op 30 jan 2007 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabijn
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2007 17:50

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door Sabijn »

hahaha..wat een "blonde" regel in mijn reactie. Natuurlijk zijn de rekeningen van voor 1 januari 2005 van voor 1 januari 2005.. :oops: :oops: Ik bedoel dus te zeggen dat deze hartstikke over de verjaringstermijn van 2 jaar zitten. De uitzending is nog te zien op de site van Vara's Kassa, en na dit gezien te hebben ben ik helemaal gerust.
Nogmaals groetjes,
Sabijn

eckhardt1
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2007 10:04

Re: Sana Direct b.v.

Ongelezen bericht door eckhardt1 »

Hallo Allemaal,

Naar aanleding van mijn eerste bericht over Sana Direct,waarvan ik een aanmaning ontvangen had van een incasso bureau Universum ,had ik contact opgenomen met de Juridische afd. van de Consumentenbond,en
in overleg met hun een brief gestuurd naar de incasso bureau met de mededeling dat ik bij die firma nooit iets besteld of gekocht had, en als ze er toch bij bleven dat ik moet betalen dat ik dan juridische stappen zou nemen tegen de incasso bureau en dat de kosten van de procedure op hun verhaald zouden worden. En ze hebben eieren voor geld gekozen
want ik kreeg van de incasso bureau een brief terug met de mededeling dat ik niets hoef te betalen en dat het dossier gesloten is. En nu is de zaak afgedaan. Zo zie je maar als je juridisch sterk staat dan krabbelen ze wel terug.

gr. eckhardt

Gesloten