LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SMS van incassobureau rechtsgeldig?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

SMS van incassobureau rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Vorig jaar, na een jaar bellen/schrijven/mailen, is het ons gelukt om een KPN-abonnement op te zeggen.
Diepe zucht, sinds oktober alles in orde.
Krijgen we vandaag op de telefoon van mijn man een SMS van een incassobureau dat we nog iets moeten betalen. Is dit rechtsgeldig??
Geen brief/mail/telefoon van KPN meer gezien. Het klopt sowieso niet dat er nog wat openstaat, dat terzijde, maar iedereen kan toch iedereen zo'n SMS sturen?

smurf1982
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2011 09:19

Re: SMS van incassobureau rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door smurf1982 »

Miepje1 schreef:Vorig jaar, na een jaar bellen/schrijven/mailen, is het ons gelukt om een KPN-abonnement op te zeggen.
Diepe zucht, sinds oktober alles in orde.
Krijgen we vandaag op de telefoon van mijn man een SMS van een incassobureau dat we nog iets moeten betalen. Is dit rechtsgeldig??
Geen brief/mail/telefoon van KPN meer gezien. Het klopt sowieso niet dat er nog wat openstaat, dat terzijde, maar iedereen kan toch iedereen zo'n SMS sturen?
Volgens mij is het wel rechtsgeldig, maar ik zou voor de zekerheid gewoon even bellen met KPN en het klopt hoor, iedereen kan zo N sms versturen. Maar als je gewoon betaald hebt is er toch niks aan de hand.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: SMS van incassobureau rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Of het rechtsgeldig is weet ik niet, maar dat maakt niet uit. Als je nog een schuld hebt staan moet je die betalen. Als je kunt aantonen dat je alles betaald hebt hoef je niet te betalen.

Overigens wordt SMS steeds vaker voor dit soort zaken ingezet omdat de kans dat je mensen bereikt veel groter is. Brieven en email worden vaak niet gelezen, SMS meestal wel.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: SMS van incassobureau rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Misschien is het mobiele nr. (waarvan het KPM abbo is beëindigd ?) het enige aan gegevens dat het incassobureau heeft?
Laatst gewijzigd door Jolijn op 06 jun 2011 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: SMS van incassobureau rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door kuklos »

GJvdZ schreef:Of het rechtsgeldig is weet ik niet, maar dat maakt niet uit. Als je nog een schuld hebt staan moet je die betalen. Als je kunt aantonen dat je alles betaald hebt hoef je niet te betalen.
Ik vind dit wel heel kort door de bocht. Het bedrijf zal aan moeten tonen dat er een schuld is. En aantonen dat de klant die nog niet betaald heeft ook een rekening heeft ontvangen en herinneringen en aanmaningen. Middels een sms is dat nogal lastig.
GJvdZ schreef:Overigens wordt SMS steeds vaker voor dit soort zaken ingezet omdat de kans dat je mensen bereikt veel groter is. Brieven en email worden vaak niet gelezen, SMS meestal wel.
Als de sms gevolgd wordt door officieel papierwerk is dit een goede manier. Als dit het enige is wat er gedaan wordt dan geef ik ze weinig kans op succes en rechtsgeldigheid.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: SMS van incassobureau rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Pavlova »

Sms is vaak effectief indien de (vermeende) debiteur bijvoorbeeld is verhuisd, en er geen nieuw adres bekend is. Een incassobureau heeft namelijk geen recht om de GBA in te zien voor de juiste gegevens. Dit is voorbehouden aan de gerechtsdeurwaarder en dan alleen indien deze een ambtshandeling (dagvaarden bijvoorbeeld) wil uitvoeren.
Omdat dit natuurlijk kostbaar is, loont het voor incassobedrijven om toch via een sms contact te zoeken. Het effect is groot.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de vordering wordt betwist. Ik zou dus contact opnemen met het incassokantoor om te achterhalen of het inderdaad KPN is, en de vordering op uw naam staat (voor hetzelfde geld is de sms helemaal niet voor u bestemd geweest, komt vaak voor en om verschillende redenen: verkeerd nummer opgegeven door een ander, nummer overgenomen enz)

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: SMS van incassobureau rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door kuklos »

Maar neem dat contact wel schriftelijk op. En meld het incassobureau duidelijk dat je enkel schriftelijk wil communiceren.
En vraag hun om de vordering te onderbouwen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: SMS van incassobureau rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dank voor alle goede raad! Kijk, mijn man heeft een Blackberry met alles d'r op en d'r an, maar ik heb zelf bijvoorbeeld geen SMS-bundel... Als ik zo'n ding krijg reageer ik dus niet.
Maar goed, manlief heeft KPN gebeld. En alles klopt. Wij zijn hen niets meer schuldig. Ze hadden het zelf fout gedaan. En een brief hierover gezonden aan een adres waar we al ruim een jaar niet meer wonen. We hadden tenslotte pas 6 keer ons nieuwe adres doorgegeven :mrgreen: . Het ging overigens om een heel oud internetcontract.
We krijgen nu op het goede adres een brief dat alles afgesloten is.

Dus nogmaals dank voor het reageren maar zoals het er nu naar uitziet is het opgelost.

Gesloten