LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Leaatje
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2011 18:31

Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door Leaatje »

Pas op voor een spookfactuur afkomstig van de Nederlandse Bedrijven Register. In de superkleine letters is te lezen dat het om een offerte gaat i.p.v. een factuur. De spooknota van € 279,65 te voldoen op rekening 5592002 wordt verzonden naar organisaties/verenigingen die zich onlangs hebben aangemeld bij de KvK.
Aangezien er in de kleine letters staat vermeld dat het om een offerte gaat i.p.v. een factuur, is er geen betalingsverplichting en dus geen sprake van daadwerkelijke oplichting. Wel kun je dit bedrijf aanmelden bij de FraudeHelpdesk, http://www.fraudehelpdesk.nl.
De gegevens zoals vermeld in de nepfactuur kloppen niet, genoemde website http://www.nederlandsebedrijvenregister.nl bestaat niet en het postbusnummer de postcode zijn waarschijnlijk doelbewust foutief vermeld (Postbus 37666BH Amsterdam).
Via de website van de FraudeHelpdesk is gebleken dat het hier om spooknota's van een incassobureau Centric uit Arnhem gaat, ingeschreven bij de KvK onder nr. 37147699. De website van dit incassobureau geeft weinig informatie, geen telefoonnummer of adres, alleen maar email. Op gestuurde mail komt geen reactie retour.

marion54
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2009 16:24

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door marion54 »

Ook ik heb een SPOOKNOTA ontvangen terug sturen heeft geen zin kijk maar onder bij het adres, wat is het postbusnr? ook de website doet niets.

Ik wilde de nota retour zenden met de mededeling dat ze de nota daar moeten stoppen waar de zon niet schijnt.

Je probeert als kleine zelfstandige een bedrijfje op te zetten en dan moeten er van deze linke mensen misbruik van je willen maken.

Pasop kijk ook naar het betalingskenmerk dat is niet gelijk en LEES DE OPMERKING GOED.

Kan er nu niets gedaan worden aan deze lui!!!!
gr. eveline

Leaatje
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2011 18:31

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door Leaatje »

Als je via de website van KvK het KvK-nummer intoetst, krijg je het postbusnummer van het hoofdkantoor van Centric Incasso. Daar heb ik, op hun kosten, de nota naar geretourneerd.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Dus - centric incasso = NBR ?
Hmm.. tijd voor een zwarte lijst met incassoburo`s - dus die 'bedrijven' die bewust foute rekeningen of facturen met miniscuul 'dit is een aanbieding' versturen.

MAXIEM

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Advies: als je denkt dat je het slachtoffer bent van acquisitiefraude, dien dan een klacht in bij het SAF en/of het MKB. Betwist in elk geval de vordering en gebruik daarbij een voorbeeldbrief (zie MKB en/of KvK). Verstuur de brief aangetekend. Het is ook belangrijk om de SAF te berichten, als er een poging tot misleiding/oplichting is gedaan, die je tijdig hebt doorzien.

Het Steunpunt AcquisitieFraude geeft deelnemers van de stichting juridische hulp en (preventieve) adviezen op het gebied van advertentie- en acquisitiefraude. Leden van de bij ons aangesloten brancheorganisaties krijgen gratis hulp in het juridische correspondentietraject.

Postadres:
Postbus 963,
7301 BE Apeldoorn
Vestigingsadres:
Paslaan 17E,
7311 AH Apeldoorn

Juridisch spreekuur voor vragen en meldingen over acquisitiebureaus:
Telefoon: 055-5059780 (10.00 uur tot 12.00 uur),
Email: [email protected]

Secretariaat (administratie en pers):
Telefoon: 055-5059789 (9.00 uur tot 16.30 uur),
Email: [email protected]

Fax: 055-5059788

Klachten kunnen worden ingediend bij:

http://www.fraudemeldpunt.nl/

http://www.mkb.nl/index.php?pageID=34&s ... itiefraude

http://www.fraudehelpdesk.nl/vraag-en-meldformulier

http://www.spookfactuur.com/index.html

Lees ook (facultatief):

http://www.kvk.nl/ondernemen/veiligheid ... tiefraude/

http://www.kvk.nl/download/nepfacturen_ ... 208779.pdf

http://www.cs-advocaten.eu/nieuws/newID/122

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3673

Tips bij het omgaan met incassobureau's:

1. Reageer (als je reageert) altijd schriftelijk op een incassobureau of deurwaarder.
2. Bewaar altijd een kopie van de brieven die u schrijft.
3. Wacht niet te lang met het vragen van juridische hulp (vakbond, rechtsbijstandsverzekering, bureau rechtshulp).
4. Als er een deurwaarder bij u langs komt, vraag dan een kopie van het vonnis (uitspraak van de kantonrechter).

Tips bij een ongevraagde factuur of offerte (bron: KvK):

 Nauwkeurigheid
Lees de kleine lettertjes. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Vaak staat ergens onopvallend vermeld dat het bijvoorbeeld niet om een factuur gaat maar om een aanbieding. Of dat het geen opdrachtbevestiging is, maar een offerte.
 Voorzichtigheid
Wees altijd op uw hoede als iemand je benadert om een advertentie te plaatsen of verlengen, of als je gegevens moet bevestigen. Ga nooit zonder meer in op aanbiedingen per fax of telefoon van voor u onbekende advertentiebureaus. Wees extra alert als je gegevens moet controleren. Er zijn bureau´s die je op die manier proberen een opdracht te laten bevestigen.
 Eenmalige plaatsing
Als je akkoord bent gegaan met een eenmalige plaatsing, dan is dit géén overeenkomst voor meerdere jaren. Als je het volgende jaar een factuur voor een nieuwe plaatsing krijgt, is dit zonder rechtsgrond. U kunt dan het beste direct schriftelijk reageren. Zorg dan wel dat je weet waar u destijds voor getekend heeft.
 Neem de tijd
Laat je niet opjagen door een verkoper, bijvoorbeeld met de smoes dat de drukker op een akkoord zit te wachten. Neem de tijd om na te gaan of het verhaal van de verkoper klopt.
 Vraag informatie
Bent je niet zeker, of vertrouwt u iets niet, vraag dan om informatie. Teken nooit voor een advertentieplaatsing zonder schriftelijke bevestiging van oplage, verspreidingsgebied en doelgroep, of als je geen voorbeeldexemplaar krijgt.
 Niet machtigen
Let op dat je niet tekent voor een machtiging tot automatische betaling. Heeft u dit toch gedaan, dan kunt u uw bank verzoeken de betaling binnen 5 dagen na afschrijving terug te storten. Trek vervolgens ook de machtiging in.
 Geen handtekening
Wil je per brief of fax ontkennen dat je een overeenkomst heeft gesloten? Zet dan geen handtekening onder deze brief. Zo voorkomt u eventueel misbruik van uw handtekening. U kunt beter volstaan met het typen van uw naam.
 Telefoongesprekken opnemen
Als je de mogelijkheid hebt, neem dan de eventuele telefoongesprekken op die je voert met het bedrijf. Op deze manier kunt je het bedrijf confronteren met wat er daadwerkelijk is gezegd aan de telefoon.

Aanvullende tips:

1.Stel als je gebeld wordt gedetailleerde vragen. Als iemand beweert dat uw bedrijf al een contract heeft gesloten, vraag dan om een kopietje daarvan. Of de naam van de medewerker die toestemming heeft gegeven.
2. Wacht tenminste 5 werkdagen alvorens te reageren. Deze firma’s werken door de druk op te voeren ('u moet nú actie ondernemen of anders...'). Maak er melding van, dat je pas de volgende week zult terugbellen.
3. Maak duidelijke afspraken met uw medewerkers. Stel duidelijke regels wie mag overgaan tot het ondertekenen en/of betalen van contracten/facturen.
4. Als je als bedrijf benaderd bent onder valse voorwendselen, neem dan altijd kontakt op met de Stichting Acquisitie Fraude (SAF).
5. Let op: sommige bedrijven opereren vanuit een netwerk. Er kan dus opnieuw gebeld worden onder een andere naam.

Maxiem/ReadAC

Balance2011
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2011 09:28

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door Balance2011 »

Ik heb gisteren ook een brief ontvangen van het NBR. Het mag dan juridisch niet strafbaar zijn, maar ook het BTW nummer is niet correct en ik heb dit doorgegeven aan de FIOD. Als er maar één factuur betaald is of als er iemand is die het wil gaan betalen dan is het hoe dan ook belasting/BTW fraude en kan het bedrijf daar in ieder geval op gepakt worden. Hoe meer gevallen gemeld worden, hoe meer kans we maken dit soort zaken de kop in te drukken.

MAXIEM

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Balance2011

T'is een prima idee om die genoemde instantie ook in te schakelen.

Maxiem.

cinderella1977
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2011 14:20

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door cinderella1977 »

Ja, ook mijn man heeft zojuist zo'n offerte/factuur ontvangen.
ik heb hem in een ongefrankeerde enveloppe gedaan en stuur hem naar het bedrijf van bijbehorende KvK nummer:

Centric Incasso BV
Laan van Kronenburg 2
1183 AS Amstelveen

nu maar hopen dat iedereen dat doet!!!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Volgens Google is men daar niet gevestigd (het adres dan).
Tenzij dat een Regus gebouw is, en dus virtuele kantoren..

Hun website is ook leuk..
http://www.centric-incasso.com/

Ze stellen dat ze de incassokosten hoe dan ook op debiteuren zullen verhalen - lekker dan - met nepfacturen.
Kijk maar eens op de pagina 'tarieven'.

Ook op die site trouwens geen adres of wat dan ook.
Zouden ze bang zijn?

ruys5231
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2011 15:28

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door ruys5231 »

Vandaag ook een rekening/offerte ontvangen
even uitgezocht wie hun provider was
http://www.ntchosting.com/contact-us/

vervolgens een melding gemaakt om de website down te krijgen
[email protected]

Je kunt het niet tegen gaan maar het wel moeilijk maken

HulzingaZP
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:05

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door HulzingaZP »

Even via Whois opgezocht:
owner-contact: P-FGM499
owner-organization: Centric Incassobureau


Deze persoon houdt er blijkbaar van om door heel nederland adressen te hebben.

U zult allen begrijpen dat ook ik een als nota verklede offerte heb ontvangen. Heb hem inmiddels gemeld op fraudemeldpunt.nl.

Nu maar hopen dat er eens een einde komt aan deze praktijken
Laatst gewijzigd door Radar op 09 okt 2014 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

Herkud
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2011 18:32

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door Herkud »

Ook een nota ontvangen. Gebeld met, inderdaad, Fadime. Fadime wist van niets en probeert al een week eea 'op te lossen'. Wanneer ik doorvroeg werd ze ontzettend vaag. Het enige dat ze zei is dat ze ooit een website heeft gemaakt 'Centric incasso' maar dat ze het bedrijf nooit heeft opgezet.... beziet de site en concludeert dat ze liegt.
Ik heb zo het idee dat ze wat vaker gebeld gaat worden... :lol:

marion54
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2009 16:24

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door marion54 »

kunnen we deze persoon niet zetten op de site opgelicht?

Mutlu
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2011 15:48

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door Mutlu »

Beste Mensen,

Ik ben Fadime Mutlu waar het hele verhaal om draait. Verschillende keren ben ik deze week al gebeld voor dit onderwerp. Ik heb dreigtelefoontjes gehad en berichten. Inmiddels weet ik wat er gaande is en probeer ik er alles aan te doen om dit recht te zetten. Ik heb ooit een domeinnaam aangemaakt centric incasso, maar heb daar verder niets mee gedaan. Ik wilde idd een incassobureau beginnen, maar hiermee ben ik niet doorgegaan. Ik sta ook niet ingeschreven bij de kvk en het adres wat opgegeven is woon ik ook niet. Ik vind het naar dat mijn naam hier zwart wordt gemaakt, temeer omdat ik er niets mee te maken heb.

Mijn verzoek aan jullie, hopende inderdaad dat iedereen dit leest die een spooknota krijgt, willen jullie alsjeblieft mij niet bellen met dreigtelefoontjes etc etc. Ik wilde gelijk al een mijn telefoon nummer veranderen, maar dan loop ik weg voor de feiten. Ik heb hier echt niets mee te maken!
Inmiddels heb ik kunnen regelen dat de website uit de lucht is gehaald, maar verder kan ik niets voor jullie betekenen. Ik betreur dit hele gebeuren echt enorm.

Hopende jullie begrip hiervoor.

Met vriendelijke groeten,

Fadime Mutlu

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door Sage. »

Allemaal leuk, maar wie verstuurd er die spooknota's dan? Beetje vreemd verhaal dit.

Herkud
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2011 18:32

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door Herkud »

Het zou natuurlijk goed kunnen dat iemand een 'willekeurig' kvk nr heeft uitgekozen en op de spooknota heeft gezet. Dat betekent dan dat de eigenaar van het willekeurige kvknr hier niets mee te maken hoeft te hebben.

De enige leidraad die we echt hebben is het gironummer. Die moet herleiden tot de boosdoener. Iemand nog een databankje te raadplegen?

RonDijkstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2011 16:17

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door RonDijkstra »

Ook een factuur vermomd als offerte ontvangen. Je zou maar niet verder kijken dan je neus lang is. Hoeveel mensen zullen hier al ingetrapt zijn. Het is te zot voor woorden dat dit allemaal maar kan en mag. Rij eens 2 km te hard...lol dan krijg je gelijk fanmail van het JIB en deze zijn erkend.. alhoewel ik zit soms in de ontkenning s fase.. :?: . WE BLIJVEN ALLERT..!! :twisted: fijne week allemaal...

MAXIEM

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Stuur een kopie van die brief in elk geval naar het MKB, de SAF en de FIOD. Bij de laatste instantie moet je natuurlijk wél eerst jouw persoonlijke gegevens verwijderen. Ambtenaren hebben er immers een handje van om juist klokkenluiders op de korrel te nemen en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Sukses en prettige feestdagen.

Maxiem.

MartinW70
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2011 09:03

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door MartinW70 »

Ook ik heb vanochtend deze spooknota ontvangen en gemeld bij fraude helpdesk.

MAXIEM

Re: Spooknota Nederlandse Bedrijven Register / Centric Incasso

Ongelezen bericht door MAXIEM »

MartinW70

Het is echt niet meer voldoende om alleen een kopie van die brief naar de SAF te sturen. De SAF bestaat nu zo onderhand 10 jaar en de aquisitiefraude is alleen maar groter geworden. Het is dus een tandenloze tante, die helemaal niets in de melk te brokkelen heeft (al zeggen zij, dat ze al heel wat bereikt hebben).Stuur dus een kopie van die brief in elk geval naar het MKB, de SAF en de FIOD. Bij de laatste instantie moet je natuurlijk wél eerst jouw persoonlijke gegevens verwijderen. Ambtenaren hebben er immers een handje van om juist klokkenluiders op de korrel te nemen en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Sukses en prettige feestdagen.

Maxiem.

Gesloten