Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
emmerfiets
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 mar 2011 15:27

Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door emmerfiets »

Afgelopen december werd er door Yards Deurwaarders een beslag gelegd op een totaal bedrag van 662,31 euro.
Hiervoor werd er op mijn uitkering in januari, februari, maart en april 208,48 euro ingehouden op mijn uitkering die ik op 23 april ontving.
In april ontving ik bericht dat het bedrag is afbetaald en het beslag zou worden opgeven.

Aangezien er in totaal 833,92 euro is ingehouden blijft er een restbedrag over van 171,61 euro die ik terug zou moeten ontvangen.
Echter gaat het hier verkeerd aangezien Yards aangeeft niet te veel te hebben ontvangen met als reden dat het beslag volledig was voldaan en dossier werd gesloten per 14 april. Wat nogal eigenaardig is aangezien er op dat moment enkel 625,44 euro was ingehouden, dat bedrag ligt dus lager dan het bedrag waarop beslag is gelegd.

Tevens geeft Yards aan dat ze dit beslag moeten delen met een andere beslaglegger. Echter is er geen sprake van een andere beslaglegger aangezien ik daar al andere afspraken voor had gemaakt en dat beslag uiteindelijk niet heeft plaatsgevonden. Ook geeft UWV dit aan, Yards is de enige beslaglegger en er is intussen geen ander beslag geweest.

UWV geeft aan dat ze alles dat is ingehouden aan Yards betaald hebben en ze verder niets voor me kunnen betekenen.

De 171,61 euro lijkt dus van de aardbodem verdwenen te zijn en ik krijg alleen maar te horen dat er niets te veel is betaald, zelfs met de toegestuurde betaalspecificaties door mij blijf ik dat horen.

Wat kan ik verder doen om dit geld terug te vinden?

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zitten in die som van 662,31 euro ook al de kosten voor beslaglegging verwerkt?

Want u moet simpelweg ook de deurwaarder betalen voor al het extra werk wat ontstaat doordat u de originele vordering, herinneringen, aanmaningen etc niet tijdig betaald heeft.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De kosten van een beslaglegging zijn ca. € 180,00

emmerfiets
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 mar 2011 15:27

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door emmerfiets »

De 662,31 is inclusief de kosten van beslaglegging.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl.

Op www.juridischloket.nl/schulden-en-incas ... urwaarder/ staat hoe en waar u een klacht kunt indienen.

Dit zeg ik zonder de papieren gezien te hebben en zonder uit te rekenen. Ik kan dus niet zeggen of u gelijk hebt.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En denk aan de rente. En per termijnbetaling moeten er ook nog kosten betaald worden.

emmerfiets
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 mar 2011 15:27

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door emmerfiets »

Bedankt voor de tips. Ik heb bericht gestuurd naar het Juridisch Loket.

Ik heb nog even de betekening en brieven van Yards erbij gepakt en totaalbedrag is de 662,31, inclusief de nieuwe kosten van beslag.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat deurwaarderskantoor moet u gewoon een overzicht kunnen verstrekken van de bedragen die via dat beslag geïncasseerd zijn en de eindkosten.

Het verschuldigde bedrag kon niet in één keer geïncasseerd worden, dus u moet ook maandelijkse kosten betalen en rente.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door Moneyman »

emmerfiets schreef:
23 jun 2022 17:34
Tevens geeft Yards aan dat ze dit beslag moeten delen met een andere beslaglegger. Echter is er geen sprake van een andere beslaglegger aangezien ik daar al andere afspraken voor had gemaakt en dat beslag uiteindelijk niet heeft plaatsgevonden. Ook geeft UWV dit aan, Yards is de enige beslaglegger en er is intussen geen ander beslag geweest.
Yards gaat natuurlijk géén executieopbrengsten verdelen als er geen cumulatief beslag bij hen ingediend is. Zijn gaan niet verdelen als er geen ingediend beslag is - dat kán immers gewoon niet.

Maar ik denk dat ik wel weet wat er aan de hand is. Ik vermoed dat er helemaal geen sprake is van cumulatief beslag, maar dat er sprake is van miscommunicatie.

In het proces-verbaal van derdenbeslag stond een bedrag van € 662,31. Daar komt nog bij de kosten van de overbetekening van het beslag aan jou, en dat kost € 90,34. Bedenk ook dat er bij iedere afdracht die jouw werkgever heeft gedaan nog zogenaamde verdeelkosten (feitelijk: boekings- of administratiekosten) bijkomen. Bij een enkelvoudig beslag is dat € 16,14 incl. btw per afdracht, bij een verdeling over twee dossiers is dat € 25,69 per afdracht. Je werkgever heeft vier afdrachten gedaan, dus alleen al daarmee ben je al € 64,56 (bij een enkelvoudig beslag) of € 102,76 (bij samenlopende beslagen) verder. Dat komt dus sowieso nog bovenop de € 662,31 waar jij mee rekent, en dan heb ik het nog niet over de sinds het moment van beslaglegging verschuldigde rente. Als je in het proces-verbaal van derdenbeslag naar de specificatie kijkt, zul je zien dat daar nog zogenaamde p.m.-posten (nog te vervallen na het moment van beslag) zijn opgenomen. Dat zijn dus in ieder geval de door mij genoemde kosten.

Jouw rekensom waarmee je op die € 171,61 komt, is dus sowieso onjuist. Een meer waarschijnlijke rekensom is, uitgaande van een niet-btw-plichtige schuldeiser:

# € 662,31 volgens proces-verbaal;
# € 90,34 overbetekening derdenbeslag;
# € 64,56 verdeelkosten;
= € 817,21totaal.

Het verschil tussen het door jouw genoemde ingehouden bedrag (€ 833,92) en deze rekensom is € 16,71. Als je bedenkt dat je vanaf het moment van beslaglegging (een half jaar geleden) tot nu ook nog de sindsdien verschenen rente verschuldigd bent, lijkt de cirkel heel aardig rond te zijn. Als er sprake is van een beslaglegger die btw-plichtig is, verandert het verhaal natuurlijk wel.

De voor de hand liggende miscommunicatie is dat die kosten doe ik noemde bekend staan als "verdeelkosten", óók als de ontvangen bedragen slechts in één dossier worden geboekt. Daarmee is heel makkelijk de suggestie gewekt dat er verdeeld is, terwijl dat niet zo is.

Om de boel helder te krijgen moet je gewoon even een specificatie opvragen bij Yards waaruit gedetailleerd blijkt:
- wat er verschuldigd is;
- wat ze hebben ontvangen;
- en hoe zij die betalingen geboekt hebben.

Dat inzicht moeten ze je gewoon geven, dus dat komt vast goed. Maar het helpt als je vragen stelt vanuit een vragende houding, niet vanuit de aanname dat er iets fout is gegaan. Vergelijk dan die specificatie eens met wat ik hierboven schrijf, en dan ben ik benieuwd of je het antwoord op je vraag hebt gevonden.

emmerfiets
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 mar 2011 15:27

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door emmerfiets »

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik heb de betekening proces-verbaal van beslag er nog eens bij gepakt en goed doorgenomen om met aangegeven punten in het hoofd te bekijken en er viel me sowieso de tekst op de voorpagina op "Eiseres is wel BTW-plichtig".
Daarbij staat dit kostenoverzicht (overgetypt)
A.
- hoofdsom 130,67
- verdere termijnen 0,00
- rente 5,41
- proceskosten 242,16
- nakosten 18,00
- executiekosten 279,75
- overige executiekosten 0,00
- de kosten van dit exploot 153,33
- de kosten van het exploot van betekening van dit beslag 72,99
B.
- waarop in mindering is voldaan 240
C.
- totaal tot heden 662,31
Ik verwacht nu gezien jullie aangegeven informatie dat het geen 171,61 zal zijn maar als ik dit kostenoverzicht zie dan toch wel een aanzienlijk deel ervan.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, dan zit het probleem toch ergens anders. Want als de kosten van de betekening van het beslag al in het bedrag van 662,31 euro zaten, en je ook dE btw van 21% van de verdeelkosten af moet halen, wordt het gat te groot om verklaard te kunnen worden door de rente.

Vraag dus alsnog die specificatie op, dan zie je vanzelf hoe ze de betalingen die ze hebben ontvangen hebben geboekt, en of dat over 1 of 2 dossiers is gebeurd.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door BL2 »

Laat dit draadje een waarschuwing zijn, de vordering van slechts E 130,00 is een veelvoud geworden...
Betaal altijd direct en in elk geval op tijd !

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
26 jun 2022 10:21
Laat dit draadje een waarschuwing zijn, de vordering van slechts E 130,00 is een veelvoud geworden...
Betaal altijd direct en in elk geval op tijd !
… en in die 130 euro zit ook al 40 euro incassokosten opgenomen. Initieel was de vordering dus slechts 90 euro.
snuffel1 schreef:
26 jun 2022 10:43
Kan het niet van doen hebben met de latere kosten van inning …
Misschien even het topic lezen?

emmerfiets
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 mar 2011 15:27

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door emmerfiets »

Ik heb intussen een overzicht van Yards ontvangen waarbij je met een totaal uitkomt aan totaal betaald bedrag van 696,03 euro. Dat lijkt me realistisch gezien de rente.
Dat betekend dus dat er toch 137,89 euro zoek is geraakt. UWV geeft aan dat wat er in de specificaties staat ook is overgemaakt. En dat is wel een totaal van 833,92.
Ik heb gevraagd of er toch niet iets administratief mis is gegaan bij Yards, kan natuurlijk altijd gebeuren dat er iets mis gaat.


Klopt inderdaad dat zoals aangegeven dit allemaal voorkomen had kunnen worden.
Echter, soms is de situatie niet anders en dan is het al snel te laat met alle gevolgen van dien. Ik kom financieel uit een diep dal en ben er al aardig boven gekomen maar dan is die 137,89 heel veel geld.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als het UWV teveel heeft overgemaakt, zal de gerechtsdeurwaarder het teveel betaalde bedrag normaliter terugstorten naar degene van wie het is ontvangen (het UWV dus). Stel hen die vraag eens.

emmerfiets
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 mar 2011 15:27

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door emmerfiets »

Ik heb al contact gehad met UWV daarover en die geven aan niets terug te hebben ontvangen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te veel inkomen beslag ingehouden maar geld is zoek

Ongelezen bericht door Moneyman »

En wat zegt Yards als je heb die specificatie laat zien, vergezeld van de dreiging met een (tucht)klacht?

Voor jouw beeld: dat overzicht wat ze je hebben laten zien, is slechts een specificatie van het dossier. Een teveel betaald bedrag wordt soms echter niet in het dossier, maar op een tussenrekening geboekt (zodat het dossier afgewikkeld kan worden en het teveel betaalde terug gestort kan worden). Vraag dus expliciet door, want een gewone dossierbehandelaar zal in het dossier kijken - en daar is dit dan juist niet zichtbaar.

Plaats reactie