LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
MarkNoall
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:04
Contacteer:

Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door MarkNoall »

Hallo,

Sinds vorige week heb ik uit het niets een pakketje gekregen, ik moest bij het ontvangen mijn ID laten zien + een handtekening zetten. Wat blijkt is dat ik een pakketje heb gekregen van Vodafone, een iPhone 7 32Gb, maar ik zit helemaal niet bij Vodafone en heb nooit wat op Vodafone een iPhone 7 besteld. Er zit zelfs een abonnement aan vast, en het IBAN-nummer wat erbij staat is niet eens mijn rekening?

Wat nog vager is, is dat er al €4,24 eenmalige kosten is betaald met een creditcard. Terwijl ik geen eens een creditcard heb!!!! Zou het zo kunnen zijn dat iemand dit voor de grap heeft gedaan? Ik heb het alvast opgezocht vanwege de incasso en al dat gedoe, wil niet de deurwaarder op m'n geweten hebben namelijk. Vodafone heeft dus zonder toestemming van mij iets verzonden, en ik las ergens dat je het recht hebt om het product te houden als dat zo is? Dat is mijn intentie niet in iedergeval, maar ik weet er geen raad mee van wat ik nu moet doen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door thecure »

Ik denk dat iemand per ongeluk, maar ik denk eerder expres, een verkeerd adres heeft ingevuld. Geef dit pakket niet af aan iemand die aanbelt en zegt een verkeerd adres ingevuld te hebben, en stel Vodafone hiervan op de hoogte.
Dit is een oplichterstruc. Het abonnement wordt waarschijnlijk niet betaald, en de deur Waarder komt bij jou. Je hebt ook nog eens je id laten zien helaas.

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door rvjapio »

Een ongevraagd toegezonden product mag je inderdaad houden. Maar door te tekenen en u te legitimeren is het helaas geen ongevraagd product meer.
Een volgende keer zou ik zeker weigeren om te tekenen.

MarkNoall
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:04
Contacteer:

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door MarkNoall »

Er staat mijn naam op en mijn adres. Op een of ander manier moest ik m'n ID laten zien aan de koerier, gedaan, getekend, pakket geopend en zag tot m'n schrik dat het van Vodafone was met een iPhone + abonnement. Bankrekening wat op 't factuur staat is zelfs nep, heb geprobeerd de IBAN op te zoeken met een site die een IBAN kan valideren, blijkt nep te zijn. Heb het een beetje onderzocht, blijkt dat er een nep IBAN generator ofzo te bestaan. Die persoon die deze grap heeft uitgehaald laat mij in de problemen komen hierdoor.. Wat moet ik nou doen

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Heb je Vodafone al gebeld? Het ding houden is struisvogelgedrag en zou ik zeker niet aanraden, ongeacht wat er wettelijk geregeld is.

MarkNoall
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:04
Contacteer:

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door MarkNoall »

Nee nog niet, dat zal ik morgen zo spoedig mogelijk gaan doen.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door absent »

breien schreef:....
De telefoon houden lijkt me niet verstandig. Zo'n telefoon is te duur.
Google schreef: Prijs
€ 769,00 tot € 1.129,00
:shock:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door olaf79 »

rvjapio schreef:Een ongevraagd toegezonden product mag je inderdaad houden. Maar door te tekenen en u te legitimeren is het helaas geen ongevraagd product meer.
Een volgende keer zou ik zeker weigeren om te tekenen.
Het tekenen en legitimeren is totaal niet relevant voor de vraag of je het product mag houden. Wel relevant is de vraag of de verzender (vodafone dus) het oogmerk had u met de verzending te verleiden tot het kopen van dit of een andere product. Als er sprake is van oplichting, wat denk ik het geval is, dan is daar dus geen sprake van en mag u het product absoluut niet houden of in gebruik nemen.
Stel vodafone op de hoogte en doe ook aangifte bij de politie. Het beste is de telefoon en alle gegevens die je hebt daar achter te laten en proces verbaal op te laten maken. VF kan het pakketje dan bij de plaatselijke politie ophalen.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door Student90 »

MarkNoall schreef:Er staat mijn naam op en mijn adres. Op een of ander manier moest ik m'n ID laten zien aan de koerier, gedaan, getekend, pakket geopend en zag tot m'n schrik dat het van Vodafone was met een iPhone + abonnement. Bankrekening wat op 't factuur staat is zelfs nep, heb geprobeerd de IBAN op te zoeken met een site die een IBAN kan valideren, blijkt nep te zijn. Heb het een beetje onderzocht, blijkt dat er een nep IBAN generator ofzo te bestaan. Die persoon die deze grap heeft uitgehaald laat mij in de problemen komen hierdoor.. Wat moet ik nou doen
Wellicht een idee om binnen uw kring der bekenden navraag te doen; of is uw naam + adres algemeen bekend?

Verder dient u contact op te nemen met Vodafone om aan te geven dat u geen bestelling heeft gedaan, zodat het contract beeïndigd kan worden (u zit binnen de 2 weken dus daar zal niet moeilijk gedaan over worden, u hoeft zelfs geen reden op te geven). Daarnaast dient u de telefoon retour sturen; bewaar het retourbewijs.

Doet u dit niet, dan zal het erg lastig zijn om vol te houden dat u niks besteld heeft op het moment dat Vodafone bij u de abonnementskosten wil gaan vorderen, met alle gevolgen van dien.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Student90 schreef:Doet u dit niet, dan zal het erg lastig zijn om vol te houden dat u niks besteld heeft op het moment dat Vodafone bij u de abonnementskosten wil gaan vorderen, met alle gevolgen van dien.
Hoezo? Geen handtekening of telefonisch akkoord is geen contract.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door Student90 »

olaf79 schreef:
Student90 schreef:Doet u dit niet, dan zal het erg lastig zijn om vol te houden dat u niks besteld heeft op het moment dat Vodafone bij u de abonnementskosten wil gaan vorderen, met alle gevolgen van dien.
Hoezo? Geen handtekening of telefonisch akkoord is geen contract.
Het abonnement is hoogstwaarschijnlijk via internet afgesloten en niet telefonisch; i.e. schriftelijk.

ETA: TS heeft de overeenkomst ook thuis ontvangen; leid ik af uit het gegeven dat hij/zij aangeeft dat er een abo aan vast zit + (voor TS onbekende) IBAN.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door absent »

Student90 schreef: i.e. schriftelijk.
Als je bijvoorbeeld "bijvoorbeeld" wenst te abbrevieeren ( in normaal Nederlands ook wel bekend als " het afkorten van tergend lange woorden" ) dan raad ik je aan om dat dan ook gewoon in het Nederlands te doen, naar "bijv." of "b.v." .. Dat "i.e" is verwarrend....
Fac ut gaudeam.... :wink:

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door Student90 »

absent schreef:
Student90 schreef: i.e. schriftelijk.
Als je bijvoorbeeld "bijvoorbeeld" wenst te abbrevieeren ( in normaal Nederlands ook wel bekend als " het afkorten van tergend lange woorden" ) dan raad ik je aan om dat dan ook gewoon in het Nederlands te doen, naar "bijv." of "b.v." .. Dat "i.e" is verwarrend....
Fac ut gaudeam.... :wink:
(Even serieus op ingaan) Ik gebruik i.e. uit gewoonte;) Overigens bedoel je waarschijnlijk d.w.z. (i.e. = id est). E.g. = exempli gratia = bijv. (Maar dat is niet wat ik wil zeggen in bovenstaande).

Ik hoop dat je dag hiermee gemaakt is :D

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door absent »

Vandaar dat ik ook "bijvoorbeeld" zei. En dat het verwarrend werkt.

[Tekst verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 18 apr 2017 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off topic

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door alfatrion »

MarkNoall schreef:Er zit zelfs een abonnement aan vast, en het IBAN-nummer wat erbij staat is niet eens mijn rekening?
Zegt Vodafone dat je vast zit aan een abonnement? Dat is onjuist. Jij hebt geen aanbod van Vodafone aanvaard, dus er is geen overeenkomst tussen jou en Vodafone. Deze telefoon is duidelijk per ongeluk naar jou verstuurd. Die moet dan ook terug. Ook met het oog op fraude is dat de verstandigste route.

Overigens, het onderstaande zou ik links laten liggen, als zijnde 2x onjuist.
rvjapio schreef:Een ongevraagd toegezonden product mag je inderdaad houden. Maar door te tekenen en u te legitimeren is het helaas geen ongevraagd product meer.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door Shine »

Ik kan niet genoeg benadrukken dat aangifte doen bij de politie in deze kwestie enorm belangrijk is. Daarmee geeft u als ontvanger namelijk ook serieus en bewijsbaar aan dat u de spullen niet hebt besteld en dat er sprake is van fraude of weet ik welk label hier aan geplakt wordt.
De door u gedane aangifte kan voor later nog wel eens erg belangrijk zijn. Neem voor het doen van die aangifte het pakketje als bewijslast mee naar de politie. Dan hebben ze het gezien.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door sjohie »

Shine schreef:Ik kan niet genoeg benadrukken dat aangifte doen bij de politie in deze kwestie enorm belangrijk is. Daarmee geeft u als ontvanger namelijk ook serieus en bewijsbaar aan dat u de spullen niet hebt besteld en dat er sprake is van fraude of weet ik welk label hier aan geplakt wordt.
De door u gedane aangifte kan voor later nog wel eens erg belangrijk zijn. Neem voor het doen van die aangifte het pakketje als bewijslast mee naar de politie. Dan hebben ze het gezien.
Dit dus. Her klinkt als een bekende oplichtingstruc, grote kans dat er binnenkort inderdaad iemand aanbelt dat er iets "verkeerd is bezorgd".

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door Student90 »

sjohie schreef:
Shine schreef:Ik kan niet genoeg benadrukken dat aangifte doen bij de politie in deze kwestie enorm belangrijk is. Daarmee geeft u als ontvanger namelijk ook serieus en bewijsbaar aan dat u de spullen niet hebt besteld en dat er sprake is van fraude of weet ik welk label hier aan geplakt wordt.
De door u gedane aangifte kan voor later nog wel eens erg belangrijk zijn. Neem voor het doen van die aangifte het pakketje als bewijslast mee naar de politie. Dan hebben ze het gezien.
Dit dus. Her klinkt als een bekende oplichtingstruc, grote kans dat er binnenkort inderdaad iemand aanbelt dat er iets "verkeerd is bezorgd".
Het vreemde in deze is wel dat het op naam van TS is besteld.

Vodafone Webcare
verified
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jan 2011 11:57

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door Vodafone Webcare »

Beste MarkNoall,

Wat vreemd dat je een pakket van Vodafone hebt ontvangen, terwijl je niets hebt besteld en tevens niet eens klant bent. Ik wil u graag verder helpen. Hiervoor heb ik zoveel mogelijk informatie nodig die u kunt aanleveren.
Wilt u uw klacht en onderstaande gegevens e-mailen naar [email protected] met als onderwerp: "Radar | accountnaam | datum waarop het bericht is geplaatst | onderwerp bericht"? Dan gaan we dit nader onderzoeken.

Gegevens:
- naam
- klantnummer (wanneer dit vermeld staat op de bijgeleverde documenten)
- adres, postcode en woonplaats
- geboortedatum
- de laatste 4-cijfers van uw bankrekeningnummer
- een kopie van de pakbon of meegeleverde documenten

Met vriendelijke groet, Anoeska

Vodafone 24/7 Web Crew

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Telefoon ontvangen zonder te bestellen

Ongelezen bericht door absent »

:!: Die crew gebruikt "u" en "je" door elkaar...Da's irritant ende onbeleefd...

Gesloten