LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telegraaf>Incasso> bewaren gegevens

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Telegraaf>Incasso> bewaren gegevens

Ongelezen bericht door dlanor »

Een wat lullig topicje misschien, gaat over niets maar toch.......

Ik ben woonachtig in het buitenland maar beheerde lang geleden het digitale telegraaf account van mijn moeder. Zij kreeg de papieren versie van de krant als zo'n 50 jaar of zo. En betaalde tot aan het opzeggen van de krant, via handmatig overmaken. na de dood va n mijn vader in 2014 heb ik een eenvoudig digitaal account aangemaakt op haar verzoek om zo mt de telegraaf te kunnen communiceren of bezorg klachten aan te melden.
Dar ging via mijn email adres. etc.
Na haar blindheid en verhuizing naar een verzorgingstehuis de telegraaf opgezegd ruim 2 jaar geleden.

Onlangs, eind April besloot ik zo een Telegraaf digitaal premium account te nemen voor 1,04 euro per week en gaf toestemming voor aromatische incasso van mijn eigen bankrekening in NL.
Al met al, werd er niets geïncasseerd van mijn rekening kwam ik later achter. Ik kwam daarachter toen ik end mei een email kreeg dat er niet geïncasseerd kon worden, reden werd niet opgegeven, en of ik de rekening van 4,50 (maand afrekening) via ideaal wilde betalen. Na een retour email met de vraag waarom er niet geïncasseerd kon worden, zonder een duidelijk antwoord te krijgen, heb ik de betaling gedaan.

Blijkt nu dat de Telegraaf de betaling niet van mijn opgegeven rekening nummer heeft proberen af te halen maar van mijn moeders bankrekening. Dat terwijl ik ook niet eens op de hoogte ben van mijn moeders bankrekeningnummer. Hoe komen hun aan mijn moeders bankrekeningnummer? kan alleen maar van oude handmatige betalingen zijn, die ze hebben gekoppeld aan mijn email, iets anders kan ik er niet van maken.

U begrijpt het, het geld van de overige rekeningen die ze geïnd hadden bij de bank is gestorneerd na een klacht hierover van een verzorger/mantelzorger van mijn moeder die het gelukkig was opgevallen, zonder hierover aan mij ook maar vragen of op de hoogte te stellen overigens, maar ze konden ook niet weten dat ik degene was die de digitale telegraaf had besteld blijkbaar.

Kreeg nu gister een dubieuze mail van een dubieus NL incasso Bureau uit een schimmig kantoortje, 3 hoog achter in Barn, maar ze gebruiken op hun website een foto van het voormalige paleis Soestdijk om indruk te wekken en eisen dat ik de nog openstaande rekeningen van 2x 4,50=9 Euro voldoe, + natuurlijk de mega incasso kosten er boven op.

Wettelijk mag dit niet, eerst zou de telkegraaf 2x een aanmaning moeten sturen maar nog erger is, dat ze de klant gegevens, en vooral de bankrekening gegevens van mijn 87 jarige moeder bewaard hebben en zonder autorisatie daarvoor gekld hebben proberen te innen, zonder ook maar een mail met de maandelijkse rekening en verondersteld bankrekeningnummer van waar ze het zouden afschrijven door te geven per email.

Het incasso Bureautje van, zelfbenoemde Mevrouw K. Zanoli van Plaggehut kan natuurlijk fluiten naar hun geld, daar trappen we niet in.

Een typisch geval van een computerfoutje? Het bewaren van gegevens? Maar ja een computer kun je niet voor het gerecht dagen.

Overigens is de communicatie met de telegraaf bar slecht, je krijgt geen antwoord en als je iets krijgt dan is een no-reply email adres.

Mijn verhaaltje hier is natuurlijk minuscuul, een 'waar maak ik mij druk om' verhaaltje, maar toch, hoe kan het dat ze oude gegevens bewaren en dat plakken, zonder toestemming, op nieuwe leveringen.
Ik heb overigens een pesthekel aan incasso bureautjes die denken boven de wet te staan.

Maak ik mij toch zorgen........

HansdenVB

Re: Telegraaf>Incasso> bewaren gegevens

Ongelezen bericht door HansdenVB »

dlanor schreef:
01 jul 2020 13:35
Een wat lullig topicje misschien, gaat over niets maar toch.......

Ik ben woonachtig in het buitenland maar beheerde lang geleden het digitale telegraaf account van mijn moeder. Zij kreeg de papieren versie van de krant als zo'n 50 jaar of zo. En betaalde tot aan het opzeggen van de krant, via handmatig overmaken. na de dood va n mijn vader in 2014 heb ik een eenvoudig digitaal account aangemaakt op haar verzoek om zo mt de telegraaf te kunnen communiceren of bezorg klachten aan te melden.
Dar ging via mijn email adres. etc.
Na haar blindheid en verhuizing naar een verzorgingstehuis de telegraaf opgezegd ruim 2 jaar geleden.

Onlangs, eind April besloot ik zo een Telegraaf digitaal premium account te nemen voor 1,04 euro per week en gaf toestemming voor aromatische incasso van mijn eigen bankrekening in NL.
Al met al, werd er niets geïncasseerd van mijn rekening kwam ik later achter. Ik kwam daarachter toen ik end mei een email kreeg dat er niet geïncasseerd kon worden, reden werd niet opgegeven, en of ik de rekening van 4,50 (maand afrekening) via ideaal wilde betalen. Na een retour email met de vraag waarom er niet geïncasseerd kon worden, zonder een duidelijk antwoord te krijgen, heb ik de betaling gedaan.

Blijkt nu dat de Telegraaf de betaling niet van mijn opgegeven rekening nummer heeft proberen af te halen maar van mijn moeders bankrekening. Dat terwijl ik ook niet eens op de hoogte ben van mijn moeders bankrekeningnummer. Hoe komen hun aan mijn moeders bankrekeningnummer? kan alleen maar van oude handmatige betalingen zijn, die ze hebben gekoppeld aan mijn email, iets anders kan ik er niet van maken.

U begrijpt het, het geld van de overige rekeningen die ze geïnd hadden bij de bank is gestorneerd na een klacht hierover van een verzorger/mantelzorger van mijn moeder die het gelukkig was opgevallen, zonder hierover aan mij ook maar vragen of op de hoogte te stellen overigens, maar ze konden ook niet weten dat ik degene was die de digitale telegraaf had besteld blijkbaar.

Kreeg nu gister een dubieuze mail van een dubieus NL incasso Bureau uit een schimmig kantoortje, 3 hoog achter in Barn, maar ze gebruiken op hun website een foto van het voormalige paleis Soestdijk om indruk te wekken en eisen dat ik de nog openstaande rekeningen van 2x 4,50=9 Euro voldoe, + natuurlijk de mega incasso kosten er boven op.

Wettelijk mag dit niet, eerst zou de telkegraaf 2x een aanmaning moeten sturen maar nog erger is, dat ze de klant gegevens, en vooral de bankrekening gegevens van mijn 87 jarige moeder bewaard hebben en zonder autorisatie daarvoor gekld hebben proberen te innen, zonder ook maar een mail met de maandelijkse rekening en verondersteld bankrekeningnummer van waar ze het zouden afschrijven door te geven per email.

Het incasso Bureautje van, zelfbenoemde Mevrouw K. Zanoli van Plaggehut kan natuurlijk fluiten naar hun geld, daar trappen we niet in.

Een typisch geval van een computerfoutje? Het bewaren van gegevens? Maar ja een computer kun je niet voor het gerecht dagen.

Overigens is de communicatie met de telegraaf bar slecht, je krijgt geen antwoord en als je iets krijgt dan is een no-reply email adres.

Mijn verhaaltje hier is natuurlijk minuscuul, een 'waar maak ik mij druk om' verhaaltje, maar toch, hoe kan het dat ze oude gegevens bewaren en dat plakken, zonder toestemming, op nieuwe leveringen.
Ik heb overigens een pesthekel aan incasso bureautjes die denken boven de wet te staan.

Maak ik mij toch zorgen........
U kunt hierover altijd een melding doen bij de autoriteit persoonsgegevens.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Telegraaf>Incasso> bewaren gegevens

Ongelezen bericht door Moneyman »

IN het kader van "cut the crap" zou ik het verhaal nog wel eens willen lezen, maar dan zonder alle irrelevante franje. Maak het allemaal niet spannender dan het is door een nonchalant denigrerend toontje aan te slaan.

Blijkbaar heeft De Telegraaf dat oude door jou aangemaakte account gelinkt aan je huidige account. Heb je hetzelfde emailadres gebruikt?

Overigens is er geen verplichting om twee aanmaningen te sturen, en al evenmin dat de Telegraaf uberhaupt zelf een aanmaning zou moeten sturen. Alleen de zogenaamde veertien-dagen-brief is verplicht om incassokosten te mogen vorderen.
dlanor schreef:
01 jul 2020 13:35
...en gaf toestemming voor aromatische incasso...
Geld stinkt niet, zeggen ze toch?

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Telegraaf>Incasso> bewaren gegevens

Ongelezen bericht door Methusalah »

Vertel eens wat meer over dat account wat jij hebt aangemaakt voor je moeder. Ik vermoed dat hier gewoon sprake is van een logische vergissing. Als jij nu zelf een abonnement aangevraagd via dat zelfde account dan snap ik dat ze daarvoor de gegevens gebruiken die ze al hebben, helemaal als jij verder niets aangeeft.

dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Re: Telegraaf>Incasso> bewaren gegevens

Ongelezen bericht door dlanor »

De grote moeilijkheid waar we nu in zijn beland in het computer tijdperk zorgt er voor dat we dit soort gevallen veel meer zullen gaan zien. Computers die je vragen en mail lezen, vandaar dat ze geen vragen beantwoorden via de mail, maar je het contact formulier op hun pagina 'mijn media' moet invullen,m de computer een antwoord stuurt via de mail, maar je er weer niet via een retour mail op kan antwoorden en je weer via 'mijn media' moet om te antwoorden op de mail. Punt is dat als hun computer het niet begrijpt, je dus geen antwoord krijgt.

Het gaat mij niet zo zeer om het 'zeuren' hier over mijzelf met de telegraaf, maar meer een soort warschuwen dat we steeds minder contact krijgen met echte mensen, de computer je problemen moet oplossen en er dus steeds meer fout kan gaan.

Betreft het abonnement. Ik heb via service info in 'mijn abonnement' rekeningen kunnen terugvinden.
Op deze rekeningen staat het goede bankrekeningnummer dat ik bij aanmelding had opgegeven. Wat er op de rekening staat klopt precies.....echter, het incasseren is toch gebeurd van bankrekening van mijn moeder, een totaal ander bankrekeningnummer.

Mogelijk komt het omdat ik eens een mail heb gestuurd namens mijn moeder om over bezorgklachten te praten van de papieren krant voor haar, een aantal jaren geleden en hebben ze ze mijn email adres geplakt aan haar krant account/abonnement.

Om dus nu, jaren later voor mijzelf een abonnement op de digitale premium account te nemen voor 1,04 euro per week, krijg ik eerst bevestiging en wordt mijn eigen naam gebruikt en info in de eerste mail. een aantal dagen later met een 2de mail met de echte bevestiging blijkt mijn voornaam weg te zijn en staat er nu de voorletter van mijn moeder in de mail.
Zoals gezegd,m de rekening klopt met mijn gegevens en bankrekening nummer maar de eigenlijke incasso dus geschied vanaf mijn moeders rekening dat daarna weer gestorneerd moet worden. En dan gaat de rekening naar het incasso bureau, die vreemd genoeg wel mijn juiste naam schijnt te weten. Het abonnement is dan ook gelijk opgezegd door de krant.

Heel vreemd. Dit is nu 2x gebeurd, de eerste keer dat ik aanmeldde dacht ik dat de fout bij mij lag, na het stopzetten van de telegraaf in opdracht van de verzorgers van mijn moeder, opnieuw aangemeld en opgelet dat ik het goed deed(ik weet niet eens het bankrekening nummer van mijn moeder.) Weer dezelfde fout. Puur op basis dat ze in hun gegevens mijn email adres hebben gekoppeld aan het vroegere abonnement van mijn moeder.

Volgens het incasso bureau moet ik dan maar een nieuw email adres nemen. De telegraaf computer kan dit niet aan.

Het punt dus van mijn schrijven hier op het radar forum is het feit dat zoveel jaar na het beëindigen van een abonnement van mijn moeder. Ze de gegevens bewaard hebben met het bankrekeningnummer en daar zomaar , zonder toestemming, ze het gaan gebruiken voor een andere aanmelding van een ander persoon, puur op basis van een email adres. Dit is tegen de wet volgens mij.

Let dus goed op.
Een lang verhaal, had ik dit korter kunnen vertellen?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Telegraaf>Incasso> bewaren gegevens

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

dlanor schreef:
01 jul 2020 13:35
na de dood va n mijn vader in 2014 heb ik een eenvoudig digitaal account aangemaakt op haar verzoek om zo mt de telegraaf te kunnen communiceren of bezorg klachten aan te melden.
Dar ging via mijn email adres. etc.
Na haar blindheid en verhuizing naar een verzorgingstehuis de telegraaf opgezegd ruim 2 jaar geleden.
...
Onlangs, eind April besloot ik zo een Telegraaf digitaal premium account te nemen voor 1,04 euro per week en gaf toestemming voor aromatische incasso van mijn eigen bankrekening in NL.
Even een klein stukje ingekort. U had dus vroeger een account en hebt nu weer een nieuw account aangemaakt met dezelfde gegevens. Enkel het bankrekeningnummer is nu anders.

Volgens de AVG mogen persoonsgegevens niet langer bewaard worden dan noodzakelijk. In dit soort gevallen lijkt het mij niet noodzakelijk om uw gegevens 2 jaar lang te bewaren. Zodra de krant opgezegd was en alle betalen voldaan zijn is er geen reden meer om de gegevens te bewaren. Dat is dus al klachtwaardig.

De reden van het incassobureau is niet vreemd te noemen. Door omstandigheden kon er niet geïncasseerd worden. Bij een betaling die uitblijft zal een incassobureau bij komen. Maar aangezien de fout niet bij u ligt is het natuurlijk van de zotte dat u daar extra kosten voor moet betalen.

Hebt u al contact opgenomen met de Telegraaf en wat is daar uit gekomen?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Telegraaf>Incasso> bewaren gegevens

Ongelezen bericht door hebra98 »

Een eenvoudige vraag:
Heeft u of uw moeder een incasso machtiging afgegeven voor uw moeders rekening?
Nu of in het verleden, ooit?
Of alleen voor uw eigen rekening?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Telegraaf>Incasso> bewaren gegevens

Ongelezen bericht door sylvesterb »

NeoDutchio schreef:
12 jul 2020 13:40
Volgens de AVG mogen persoonsgegevens niet langer bewaard worden dan noodzakelijk. In dit soort gevallen lijkt het mij niet noodzakelijk om uw gegevens 2 jaar lang te bewaren. Zodra de krant opgezegd was en alle betalen voldaan zijn is er geen reden meer om de gegevens te bewaren. Dat is dus al klachtwaardig.
Betaalgegevens moeten 7 jaar bewaard worden voor de belastingdienst, hieronder vallen het debiteuren/crediteuren beheer, dus de NAW en bankgegevens.

Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ie_bewaren

Dat dit aan een account gehangen is die naar 2 jaar dus nog actief is mag, immers zijn de gegevens beschikbaar. Los dat er geen termijn is gegeven in de AVG je moet enkel kunnen toelichten waarom je het een bepaalde periode bewaard.

dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Re: Telegraaf>Incasso> bewaren gegevens

Ongelezen bericht door dlanor »

Mijn moeder heeft blijkbaar heel lang geleden een incasso machtiging afgegeven, dat neem ik aan, ze wist het zelf niet meer. ze dacht dat ze altijd handmatig de rekening betaalde, dat de verzorger dat deed althans.

Contact krijgen met de telegraaf over rekeningen en abonnement is erg moeilijk.
Je moet dus eerst een account aanmaken en dan inloggen, of je nu een abonnement hebt of niet, en dan kun je feedback geven via een online formulier, vervolgens krijg je een aantal dagen of soms 2 weken later antwoord via een mail, maar het is een no-reply mail, dus wil je wat toelichten of daarop weer antwoorden moet je het weer via dat feedback formulier doen in je account.

Het probleem is nu 'opgelost' geen excuus verder van ze, ze hebben geïncasseerd geld nu terug gestort en we hebben met een nieuw email adres een nieuw abonnement gemaakt. Nu moet ik de bank opdracht geven de incasso van mijn bankrekening door de telegraaf goed te keuren want we hadden onlangs alle betrokken bankrekeningen maar laten blokkeren voor de incasso van de telegraaf vanwege deze toestanden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Telegraaf>Incasso> bewaren gegevens

Ongelezen bericht door tttlocke »

Hoe kon dit probleem ontstaan?
Wie legde de kiem voor de fouten die er later gemaakt zijn?

Gesloten