LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terugkeer naar NL

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
vd weerd
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2014 02:24

terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door vd weerd »

Ik ben 3 jaar geleden geemigreerd, met schulden maar ook met afbetalings regelingen met de organisatie en met een incassobureau.

In Februari keer ik terug naar Nederland en ik heb wat vragen:
Vooralsnog wil ik de betalingsafspraken handhaven tot ik een inkomen heb, zaken op order en dan eventueel herzien/verhogen...

Kan het incassobureau de afgeproken regelingen herzien omdat ik nu terug kom en ze beter vat op me kunnen krijgen?
Heeft een incassobureau inzicht in het GBA tav mijn nieuwe adres?
Heeft een incassobureau de mogelijkheid uit te vinden wie mijn eventuele werkgever is?
Of worden alleen deurwaarders geinformeerd over mijn werkgever en locatie, dat wil ik uiteraard voorkomen,


bedankt

Ben

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door dhc »

Vraag: Heeft u tijdens uw verblijf in het buitenland de betalingen opgeschort? Als dat zo is dan heeft u een probleem..
U komt terug en heeft geen inkomen? Het is verder niet aan u om afspraken te herzien.
Incassoburo's hebben geen inzage in adres en werkgegevens, een deurwaarder wel.

Raar verhaal.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door sjohie »

vd weerd schreef:Ik ben 3 jaar geleden geemigreerd, met schulden maar ook met afbetalings regelingen met de organisatie en met een incassobureau.

In Februari keer ik terug naar Nederland en ik heb wat vragen:
Vooralsnog wil ik de betalingsafspraken handhaven tot ik een inkomen heb, zaken op order en dan eventueel herzien/verhogen...

Kan het incassobureau de afgeproken regelingen herzien omdat ik nu terug kom en ze beter vat op me kunnen krijgen?
Heeft een incassobureau inzicht in het GBA tav mijn nieuwe adres?
Heeft een incassobureau de mogelijkheid uit te vinden wie mijn eventuele werkgever is?
Of worden alleen deurwaarders geinformeerd over mijn werkgever en locatie, dat wil ik uiteraard voorkomen,


bedankt

Ben
Als jij je al die drie jaar aan de gemaakte afspraken hebt gehouden, zou het niks uit moeten maken. Of jij de maandelijkse afbetalingen nu vanuit Bora Bora overmaakt, en straks uit Surhuisterveen, maakt voor het terugbetalen niet uit, als je het maar doet.

Tenzij je naar het buitenland bent gevlucht om overal onderuit te komen, nu denkt terug te kunnen komen omdat de storm is geluwd, en de oude afspraken weer op te kunnen pakken. In dat geval heb je wél een probleem natuurlijk, dat soort regelingen zijn een laatste middel, en omgeven van mitsen en maren. Even eenzijdig bedenken dat je een paar jaar niet betaald omdat je in het buitenland zit, staat daar niet bij.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door eddy123 »

vd weerd schreef:Kan het incassobureau de afgeproken regelingen herzien omdat ik nu terug kom en ze beter vat op me kunnen krijgen?
Heeft een incassobureau inzicht in het GBA tav mijn nieuwe adres?
Heeft een incassobureau de mogelijkheid uit te vinden wie mijn eventuele werkgever is?
Of worden alleen deurwaarders geinformeerd over mijn werkgever en locatie, dat wil ik uiteraard voorkomen
Het incassobureau heeft net zoveel rechten als ik, uw buurman of welke andere burger dan ook.
Nul-komma-nul dus. Je kunt morgen zelf een incassobureau beginnen, gewoon inschrijven bij de KvK en klaar. Geen opleiding nodig, geen verdere papieren.
De vragen:

- Als het incassobureau u kan vinden, dan zullen ze vast weer vorderingen gaan sturen
- een incassobureau heeft geen inzicht in het GBA
- Het incassobureau heeft geen officiële wegen uw werkgever te achterhalen. Als ze weten waar u zich bevindt kunnen ze u natuurlijk volgen over de openbare weg en zo te weten komen waar u werkt, woont, welke restaurants u bezoekt etc.
- Ik maak me sterk dat als u zich opnieuw in Nederland inschrijft een deurwaarder wel wordt geïnformeerd, tenzij er een opsporingsbevel tegen u loopt, dan wel. Incassobureau's zeker niet.

vd weerd
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2014 02:24

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door vd weerd »

Ik ben de regelingen al aangegaan in NL en daarna vertrokken naar het buitenland waar mijn tijdelijke (expat) arbeidscontract nu is geeindigd en sindsdien ben ik de afspraken altijd nagekomen, dat zou dus niet het probleem moeten zijn.

In het buitenland (Z-Amerika) hadden ze duidelijk minder 'grip' op me en ik wil eerst settelen en dan eventueel en indien mijn salaris de ruimte biedt de regelingen zelf herzien.... of valt dit onder het credo 'maak geen slapende honden wakker'??
I
k had altijd het idee dat de kredietverstrekker/het incassoburo een automatische melding kreeg indien ik mijzelf in het GBA zou inschrijven of via de belastingdienst....???? Ik ga ervanuit dat indien ik de betalingsregelingen stipt na kom, wat ik inderdaad al drie jaar doe, er geen deurwaarder aan te pas komt.
Ik moet nog een 3,5 jaar (de rente is frustrerend!) en dan is het gedaan...

Overigens bedankt voor de antwoorden tot nu toe, erg waardevol en geruststellend.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ik zou zeggen , maak geen slapende honden wakker. Heeft de schuldeiser een executoriale titel dan kan het wel lastig worden als je je betalingsafspraken niet nakomt. Ze zullen dan de vordering in een keer opeisen zodra ze van jouw aanwezigheid hier in Nederland op de hoogte zijn.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door eddy123 »

vd weerd schreef:In het buitenland (Z-Amerika) hadden ze duidelijk minder 'grip' op me en ik wil eerst settelen en dan eventueel en indien mijn salaris de ruimte biedt de regelingen zelf herzien.... of valt dit onder het credo 'maak geen slapende honden wakker'??
Of men u al kan bereiken in het buitenland is afhankelijk van de vraag of men u daar weet te vinden (dat kan als u zelf uw adresgegevens in het buitenland heeft doorgegeven). Woonde u officieel in dat buitenland, dan kan een schuldeiser u alleen aanklagen in uw woonland, dus dat buitenland (tenzij u de uitspraak van een Nederlandse rechter accepteert). Dat maakt de grip inderdaad enorm klein. Er geldt wel een uitzondering voor de belastingdienst, die kan beslag leggen op goederen, inkomsten en geldelijke bezittingen binnen Nederland zonder tussenkomst van een rechter. Incassobureaus moeten altijd een uitspraak van de rechter hebben die ook nog eens betekend is.
Uiteraard zal men meer moeite gaan doen als de geldbedragen aanzienlijk zijn, dat is logisch.
Voor een paar ton zal men zomaar een rechtszaak in Zuid-Amerika starten, voor 300 euro natuurlijk niet.
Kortom, weinig om je druk over te maken en een rechtszaak is niks om bang voor te zijn, de rechter past gewoon de wetgeving toe rekening houdend met de situatie. Zolang het geen strafrechtszaak is, heb je niks te vrezen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door puma73 »

eddy123 schreef: Incassobureaus moeten altijd een uitspraak van de rechter hebben die ook nog eens betekend is.
Zelfs met een betekend vonnis in de hand kan een incassobureau niks doen, helemaal niks. De enige die iets met een betekend vonnis kan is een gerechtsdeurwaarder.

Een incassobureau heeft geen enkele wettelijke status. Het heeft geen toegang tot het GBA, het krijgt geen adreswijzigingen door van de belastingdienst.

Het enige wat een incassobureau kan is dreigbrieven sturen om iemand te bewegen om te betalen. Om diezelfde reden kunnen ze intimiderende mailtjes sturen of telefoontjes met de (vermeende) schuldenaar plegen.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door eddy123 »

puma73 schreef:
eddy123 schreef: Incassobureaus moeten altijd een uitspraak van de rechter hebben die ook nog eens betekend is.
Zelfs met een betekend vonnis in de hand kan een incassobureau niks doen, helemaal niks. De enige die iets met een betekend vonnis kan is een gerechtsdeurwaarder.
Met een betekend vonnis in de hand kan het incassobureau opdracht geven aan de deurwaarder. Die is dan verplicht daar gehoor aan te geven, het vonnis is immers betekend. Maar ja, van een kale kip kan de zelfs de deurwaarder niks plukken.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door puma73 »

eddy123 schreef:
puma73 schreef:
eddy123 schreef: Incassobureaus moeten altijd een uitspraak van de rechter hebben die ook nog eens betekend is.
Zelfs met een betekend vonnis in de hand kan een incassobureau niks doen, helemaal niks. De enige die iets met een betekend vonnis kan is een gerechtsdeurwaarder.
Met een betekend vonnis in de hand kan het incassobureau opdracht geven aan de deurwaarder. Die is dan verplicht daar gehoor aan te geven, het vonnis is immers betekend. Maar ja, van een kale kip kan de zelfs de deurwaarder niks plukken.
Als een incasso opdracht is doorgegeven en een deurwaarder is ingeschakeld, dan doet het incassobureau niks meer, de deurwaarder betekent en int de schuld. De enige manier waarop een incassobureau met een vonnis kan zwaaien is wanneer dit is gekocht.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door eddy123 »

puma73 schreef:Als een incasso opdracht is doorgegeven en een deurwaarder is ingeschakeld, dan doet het incassobureau niks meer, de deurwaarder betekent en int de schuld.
Zover ik weet doet de rechter uitspraak en is het ook de rechter die een vonnis dient te betekenen.De deurwaarder kan zover ik weet geen vonnissen betekenen. Met een betekend vonnis kan degeen die iets te vorderen heeft op basis van uitspraak van de rechter opdracht verstrekken aan de deurwaarder dat vonnis ten uitvoer te brengen. Zonder betekend vonnis door de rechter kan de deurwaarder weinig.
Corrigeer me als ik ongelijk heb, maar het feit dat in een eigen zaak de rechter het vonnis niet had betekend was voor ons een aanleiding hoger beroep aan te tekenen tegen het vonnis. Betekenen van een vonnis wil zeggen dat het vonnis ook direct tot uitvoer kan worden gebracht en daarvoor kun je dan de deurwaarder opdracht geven.
puma73 schreef: De enige manier waarop een incassobureau met een vonnis kan zwaaien is wanneer dit is gekocht.
Een vonnis kun je niet kopen. Het kan zijn dat een vordering wordt verkocht aan een incassobureau en dat incassobureau vervolgens een rechtszaak start en deze wint. De vordering is dan wel opgekocht, het vonnis natuurlijk niet. Dat vonnis dient dan door de rechter betekend te worden om het (gedwongen) ten uitvoer te kunnen brengen middels inschakeling van een deurwaarder. Een niet betekend vonnis blijft wel gelden, je kunt de rechter alsnog vragen het te betekenen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door puma73 »

eddy123 schreef:
puma73 schreef:Als een incasso opdracht is doorgegeven en een deurwaarder is ingeschakeld, dan doet het incassobureau niks meer, de deurwaarder betekent en int de schuld.
Zover ik weet doet de rechter uitspraak en is het ook de rechter die een vonnis dient te betekenen.De deurwaarder kan zover ik weet geen vonnissen betekenen. Met een betekend vonnis kan degeen die iets te vorderen heeft op basis van uitspraak van de rechter opdracht verstrekken aan de deurwaarder dat vonnis ten uitvoer te brengen. Zonder betekend vonnis door de rechter kan de deurwaarder weinig.
Corrigeer me als ik ongelijk heb, maar het feit dat in een eigen zaak de rechter het vonnis niet had betekend was voor ons een aanleiding hoger beroep aan te tekenen tegen het vonnis. Betekenen van een vonnis wil zeggen dat het vonnis ook direct tot uitvoer kan worden gebracht en daarvoor kun je dan de deurwaarder opdracht geven.
puma73 schreef: De enige manier waarop een incassobureau met een vonnis kan zwaaien is wanneer dit is gekocht.
Een vonnis kun je niet kopen. Het kan zijn dat een vordering wordt verkocht aan een incassobureau en dat incassobureau vervolgens een rechtszaak start en deze wint. De vordering is dan wel opgekocht, het vonnis natuurlijk niet. Dat vonnis dient dan door de rechter betekend te worden om het (gedwongen) ten uitvoer te kunnen brengen middels inschakeling van een deurwaarder. Een niet betekend vonnis blijft wel gelden, je kunt de rechter alsnog vragen het te betekenen.
Als je ergens geen verstand van hebt, reageer dan niet. Je zit hier de grootste hoeveelheid onzin uit te kramen die ik ooit op dit forum ben tegengekomen.

Een rechter betekend geen vonnissen, daar is de deurwaarder voor. Ga je eerst eens verdiepen in de materie, je maakt jezelf compleet belachelijk.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door De Econometrist »

eddy123 schreef:Met een betekend vonnis in de hand kan het incassobureau opdracht geven aan de deurwaarder. Die is dan verplicht daar gehoor aan te geven, het vonnis is immers betekend. Maar ja, van een kale kip kan de zelfs de deurwaarder niks plukken.
Nee!
Het betekenen van een vonnis is juist de actie die een deurwaarder doet na de uitspraak van de rechter. De deurwaarder betekent dit aan de gevonniste, wat inhoudt dat hij de in dit vonnis gestelde maatregel komt uitvoeren; lees: innen.
Als een vonnis betekend is, is het incassobureau al helemaal uit beeld verdwenen, en is de deurwaarder juist klaar met zijn handeling.

Een vonnis wordt al helemaal niet door de rechter betekend, zoals je ergens anders in een reactie schrijft.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door prem »

eddy123 schreef:
vd weerd schreef:In het buitenland (Z-Amerika) hadden ze duidelijk minder 'grip' op me en ik wil eerst settelen en dan eventueel en indien mijn salaris de ruimte biedt de regelingen zelf herzien.... of valt dit onder het credo 'maak geen slapende honden wakker'??
Of men u al kan bereiken in het buitenland is afhankelijk van de vraag of men u daar weet te vinden..
Das een goeie :) :)
Voor een paar ton zal men zomaar een rechtszaak in Zuid-Amerika starten,.
Welk land bedoel je? Geloof je het zelf dat een OvJ daaraan begint?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Nu even een compleet antwoord. Je situatie is niet anders dan die van een niet-expat met schulden. Zolang je je aan de afspraken houdt is er geen vuiltje aan de lucht, inkomen of geen inkomen. Ik heb immers nergens gelezen dat er een rechterlijke uitspraak of dwangbevel ligt, dus we bevinden ons nog steeds in het gebied van de vrijwillige betaling.
Natuurlijk, houd je je niet aan de afspraak dan kan het incassobureau de schuldeiser op de hoogte stellen en die kan dan eventueel een advocaat inschakelen en naar de rechter stappen. Maar ook dit lees ik nergens: integendeel, je wil slechts de afspraken herzien in de zin dat je meer wil betalen als je inkomen hebt.
Natuurlijk is het wel handig (vrijwillig) je nieuwe adres aan het incassobureau en je schuldeisers door te geven.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door eddy123 »

prem schreef:
Voor een paar ton zal men zomaar een rechtszaak in Zuid-Amerika starten,.
Welk land bedoel je? Geloof je het zelf dat een OvJ daaraan begint?
TS heeft het land niet genoemd.
De OvJ zal daar niet aan beginnen, die zal hooguit een internationaal opsporingsverzoek uitvaardigen of om een uitlevering vragen.
Ik doelde op een situatie waarbij de schuldeiser TS weet te vinden en tegen TS in dat land een civiele zaak wil beginnen. Zeker in Zuid-Amerika zal dat snel te duur worden.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

eddy123 schreef:
prem schreef:
Voor een paar ton zal men zomaar een rechtszaak in Zuid-Amerika starten,.
Welk land bedoel je? Geloof je het zelf dat een OvJ daaraan begint?
TS heeft het land niet genoemd.
De OvJ zal daar niet aan beginnen, die zal hooguit een internationaal opsporingsverzoek uitvaardigen of om een uitlevering vragen.
Ik doelde op een situatie waarbij de schuldeiser TS weet te vinden en tegen TS in dat land een civiele zaak wil beginnen. Zeker in Zuid-Amerika zal dat snel te duur worden.
Jongens, is allemaal niet aan de orde. Als TS gewoon blijft betalen en zijn nieuwe adres doorgeeft is er niets aan de hand. Punt.

vd weerd
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2014 02:24

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door vd weerd »

Er is geen rechterlijke uitspraak noch een dwangbevel alles is in overeengekomen betalingsregelingen vast gelegd. Maar ik hou ze liever even op afstand tot ik mijn zaken in NL verder voor elkaar heb zoals behuizing ed en dan mijn exacte kosten weet voor ik eventueel de betalingen wil herzien.

Nog een andere vraag, is het niet zo dat wanneer ik mijn adres wijzig bij m ijn bank dit automatisch wordt doorgesteld naar het BKR en dat schuldeisers/incasso bedrijven dan vanzelf de melding zien of wanneer ze mijn file checken???

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door eddy123 »

vd weerd schreef:Nog een andere vraag, is het niet zo dat wanneer ik mijn adres wijzig bij m ijn bank dit automatisch wordt doorgesteld naar het BKR en dat schuldeisers/incasso bedrijven dan vanzelf de melding zien of wanneer ze mijn file checken???
Kredieten zijn op naam gesteld, niet op adres.
Ik zou verwachten dat uw naam, geboortedatum en geboorteplaats en evt. uw BSN/SOFI-nummer worden geregistreerd bij het BKR, niet zozeer uw adres. Dat zou immers ook mogelijkheden bieden, u kunt elk willekeurig adres doorgeven aan uw bank bij een adreswijziging.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: terugkeer naar NL

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

De bank mag het slechts doorgeven aan een incassobureau als ze ook schuldeiser zijn en de vordering uit handen geven. Het is streng verboden persoonsgegevens aan derden te verstrekken, tenzij aan een deurwaarder die uit hoofde van zijn ambt handelt (en nog een paar minder belangrijke uitzonderingen). Een bank die je gegevens aan een (andere) schuldeiser doorspeelt is zwaar in overtreding.
Overigens is het in je eigen belang om je juiste adres door te geven want anders bereikt wellicht relevante correspondentie je niet of komt deze bij anderen terecht.

Gesloten