LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toename onredelijke incassokosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
incassotransparantie
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2008 08:33

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door incassotransparantie »

Geplaatst op 05 Jun 2008 07:32 door Cesar
Niet verder springen dan je stok lang is. Waarom moet ik meer betalen? Gaan we discrimineren omdat jij ondoordachte dingen doet?

Ik begrijp heus wel dat het wel eens fout kan gaan bij sommigen zonder dat ze daar echt schuld aan hebben. Wacht dan niks af en meldt je bij de Gemeente waar je woont.
Waarom zou jij niet geholpen worden?
Goed lezen: Ons streven is incassokosten naar draagkracht. Mensen met slechts een bijstandsuitkering betalen net zoveel incassokosten als iemand met een goed betaalde baan. Van deze laatste doelgroep mag verwacht worden dat deze zaken zoals zorgverzekering, gas, water. licht en huur makkelijk kunnen betalen. Echter er zijn genoeg mensen met een goed inkomen die op grote voet leven en betalingsverplichtingen niet nakomen omdat ze zonodig 3 keer per jaar op vakantie moeten bijvoorbeeld. Mensen met een bijstandsuitkering moeten het doen met een uitkering die net onder bijstandsniveau ligt. Als deze mensen dan ook nog eens geconfronteerd worden met torenhoge incassokosten betekent dit het einde van deze groep mensen.

Momenteel zijn er lange wachtrijen bij hulpverlenende instanties. Wachttijden van een halfjaar zijn geen uitzondering. Mede daarom moeten de incassokosten worden aangepast aan de inkomstensituatie van de schuldenaar.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Cesar »

Ik denk niet dat je op boven-modaal-niveau veel van dit soort zaken aan zult treffen.
Wanneer ik in mijn directe omgeving kijk wie er afhankelijk is van een uitkering dan kan ik zelf wel aangeven wat er fout wordt gedaan.
1- geen interesse in arbeid.
2- vaak grotere gezinnen.
3- iedere dag om twee pakjes shag a 5,50 euro.
4- wel een "grote" auto.
5- naar de voedselbank (op twee lokaties in de stad).
6- jawel....ook op vakantie, en nog ver weg ook.
7- wel een flatscreen van minimaal 1,5 meter.
8- een autoradio waar heel de straat van kan genieten, nou ja....
9- weinig sociaal.
10- twee grote pitbull-achtigen.
enz.
Ik ben maar gestopt. Ik wil hiermee niet zeggen dat alle mensen over één kam dienen te worden geschoren maar ver er vanaf zit ik niet.
Het vervelende is dat de goeden het onder de kwaden moeten gelden maar zo zit heel het leven in elkaar.

Je kunt wel aangeven dat er wachtlijsten zijn bij de Gemeente doch dit soort problemen onstaan niet van vandaag op morgen.
Reageer dan ook gerust wat sneller voordat het uit de hand loopt.
Nee, geen incasso naar draagkracht. Ik betaal ook al genoeg belasting enz. naar draagkracht.
Ik vind 42% genoeg om derden te onderhouden en als je zonder werk zit laat het dan weten, ik weet er nog genoeg, ook bij jou in de omgeving. Enne, wat hierboven opgesomd staat kan ik me allemaal niet veroorlovenl. Als ik dan zie wat er via de "Soos"nog te verkrijgen is aan witgoed en degerlijke dan komen wij er bekaaid vanaf. Wij mogen alles zelf betalen.

incassotransparantie
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2008 08:33

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door incassotransparantie »

Geplaatst op 05 Jun 2008 08:31 door Cesar


--------------------------------------------------------------------------------

Ik denk niet dat je op boven-modaal-niveau veel van dit soort zaken aan zult treffen.
Wanneer ik in mijn directe omgeving kijk wie er afhankelijk is van een uitkering dan kan ik zelf wel aangeven wat er fout wordt gedaan.
1- geen interesse in arbeid.
2- vaak grotere gezinnen.
3- iedere dag om twee pakjes shag a 5,50 euro.
4- wel een "grote" auto.
5- naar de voedselbank (op twee lokaties in de stad).
6- jawel....ook op vakantie, en nog ver weg ook.
7- wel een flatscreen van minimaal 1,5 meter.
8- een autoradio waar heel de straat van kan genieten, nou ja....
9- weinig sociaal.
10- twee grote pitbull-achtigen.
enz.
Inderdaad moeten de goeden boeten voor het gedrag van de slechten. Veel mensen durven de stap naar hulp niet te zetten omdat ze bang zijn de volledige controle te verliezen over hun financiën. Helaas, na het zoet komt het zuur, en zul je er genoegen mee moeten nemen dat je een jaartje of drie tot vijf genoegen moet nemen met minder, en dat je eventjes niet ver weg op vakantie kunt gaan.

Veel mensen die in de bijstand zitten worden ook niet echt gemotiveerd om weer aan de slag te gaan. Iedere euro die een bijstandsgerechtigde verdiend, en eerlijk opgeeft, wordt door de gemeente weer gekort. Vooral diegenen die willen werken, en dat zijn er genoeg, en die geen uitzicht hebben op een langdurig arbeidscontract, maar genoegen moeten nemen met halfjaarscontracten (vaak ook nog eens op basis van een nul-urenovereenkomst) die na twee keer verlengen niet meer verlengd worden hebben dan zoiets van "Ik kom op deze manier echt niet vooruit, dus waarom ga ik nog werken als ik toch niet meer mag houden dan bijstandsniveau?".

Helaas ken ik ook mensen die onder curatele hebben gestaan in de hoop dat hun schulden drastisch werden aangepakt. Mensen die met 6000 gulden schuld onder curatele werden gesteld, en met bijna 6000 euro schuld (na de invoering van de euro) van ellende de curatele hebben laten beeindigen omdat de curator wel maandelijks zijn salaris inde, hier en daar wat betaalde, maar geen saneringsmaatregelen trof. En mensen zelfs met een forse huurachterstand en achterstand bij het nutsbedrijf als afscheidscadeau meegaf.

Waarmee wordt aagetoond dat niet alles in schuldhulpland goed is geregeld. Incassoburaus en deurwaarderskantoren verdienen gouden bergen aan dit soort mensen, en wij zijn van mening dat deze groep mensen ontzien moet worden van torenhoge incassokosten, en dat deze groep welwillenden incassokosten aangrekend moet worden naar draagkracht. [/quote]

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door kiz »

Veel mensen die in de bijstand zitten worden ook niet echt gemotiveerd om weer aan de slag te gaan. Iedere euro die een bijstandsgerechtigde verdiend, en eerlijk opgeeft, wordt door de gemeente weer gekort. Vooral diegenen die willen werken, en dat zijn er genoeg, en die geen uitzicht hebben op een langdurig arbeidscontract, maar genoegen moeten nemen met halfjaarscontracten (vaak ook nog eens op basis van een nul-urenovereenkomst) die na twee keer verlengen niet meer verlengd worden hebben dan zoiets van "Ik kom op deze manier echt niet vooruit, dus waarom ga ik nog werken als ik toch niet meer mag houden dan bijstandsniveau?".
En dat gedrag wil je belonen door deze groep ook nog 'ns minder incassokosten te laten betalen ten koste van, zoals Cesar terecht opmerkt, degenen die
ook al genoeg belasting enz. naar draagkracht.
betalen en alles zelf mogen betalen omdat er voor modaal en hoger nou eenmaal geen enkele tegemoetkoming of toeslag is.

incassotransparantie
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2008 08:33

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door incassotransparantie »

Quote:
Veel mensen die in de bijstand zitten worden ook niet echt gemotiveerd om weer aan de slag te gaan. Iedere euro die een bijstandsgerechtigde verdiend, en eerlijk opgeeft, wordt door de gemeente weer gekort. Vooral diegenen die willen werken, en dat zijn er genoeg, en die geen uitzicht hebben op een langdurig arbeidscontract, maar genoegen moeten nemen met halfjaarscontracten (vaak ook nog eens op basis van een nul-urenovereenkomst) die na twee keer verlengen niet meer verlengd worden hebben dan zoiets van "Ik kom op deze manier echt niet vooruit, dus waarom ga ik nog werken als ik toch niet meer mag houden dan bijstandsniveau?".

En dat gedrag wil je belonen door deze groep ook nog 'ns minder incassokosten te laten betalen ten koste van, zoals Cesar terecht opmerkt, degenen die
:
ook al genoeg belasting enz. naar draagkracht.
betalen en alles zelf mogen betalen omdat er voor modaal en hoger nou eenmaal geen enkele tegemoetkoming of toeslag is.
De groep bijstandsgerechtigden die WEL aantonen te willen werken, en via een uitzendbureau etc aan de slag gaan worden nu gekort op hun uitkering. Dit korten op de uitkering is niet echt motiverend om te blijven solliciteren naar een langdurige arbeidsoverkeenkomst zodat je uit de bijstand komt, en meer geld overhoudt om schulden en vaste lasten te betalen waardoor je eerder schuldenvrij bent. Juist deze groep mensen zouden incassokosten moeten betalen naar draagkracht.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door kiz »

De groep bijstandsgerechtigden die WEL aantonen te willen werken, en via een uitzendbureau etc aan de slag gaan worden nu gekort op hun uitkering. Dit korten op de uitkering is niet echt motiverend om te blijven solliciteren naar een langdurige arbeidsoverkeenkomst zodat je uit de bijstand komt, en meer geld overhoudt om schulden en vaste lasten te betalen waardoor je eerder schuldenvrij bent. Juist deze groep mensen zouden incassokosten moeten betalen naar draagkracht.
Die gemotiveerde groep kan ook nu al een beroep op de WNSP doen. Ik zie niet in waarom de hardwerkende burger die boven het modale maaiveld uitkomt dan méér moet ophoesten ingeval hij met een incasso te maken krijgt (en ja, in een conflict met b.v. je Energieboer, Mobiele aanbieder of Kabelmaatschappij is dat makkelijker dan je denkt).

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Cesar »

De groep bijstandsgerechtigden die WEL aantonen te willen werken, en via een uitzendbureau etc aan de slag gaan worden nu gekort op hun uitkering. Dit korten op de uitkering is niet echt motiverend om te blijven solliciteren naar een langdurige arbeidsoverkeenkomst zodat je uit de bijstand komt, en meer geld overhoudt om schulden en vaste lasten te betalen waardoor je eerder schuldenvrij bent. Juist deze groep mensen zouden incassokosten moeten betalen naar draagkracht.
Hoezo niet gemotiveerd, gaan werken voor een paar euro meer?

Wat denk je zelf waar die andere 900 euri's vandaan komen? Daar mogen de modalen voor werken.

Je gaat :twisted: :twisted: :twisted: niet werken voor die paar euro maar gewoon om het gehele bedrag te verdienen zodat je van mijn rug af bent.
Ik begrijp de gedachtengang van dit soort mensen niet. Ikzelf ben al haast 28 jaar werkzaam bij een SW-bedrijf. Ik had ook thuis kunnen blijven zitten met een WAO-uitkering en dan lekker gaan zitten klagen.... :twisted:

incassotransparantie
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2008 08:33

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door incassotransparantie »

Hoezo niet gemotiveerd, gaan werken voor een paar euro meer?

Wat denk je zelf waar die andere 900 euri's vandaan komen? Daar mogen de modalen voor werken.

Je gaat niet werken voor die paar euro maar gewoon om het gehele bedrag te verdienen zodat je van mijn rug af bent.
Ik begrijp de gedachtengang van dit soort mensen niet. Ikzelf ben al haast 28 jaar werkzaam bij een SW-bedrijf. Ik had ook thuis kunnen blijven zitten met een WAO-uitkering en dan lekker gaan zitten klagen....
Je begrijpt mij niet denk ik.
Bijstand wordt betaald door ons allemaal. Echter een bijstandsgerechtigde mag NIET meer inkomsten hebben zolang hij of zij in de bijstand zit dan het bedrag dat staat voor de bijstandsnorm.
Wij juichen het van ganser harte toe dat gemeenten uitkeringsgerechtigden verplicht iedere vorm van werk dat een uitkeringsgerechtigde aangeboden krijgt moet accepteren. Waar wij wel tegen zijn is dat als deze personen meer verdienen dan de uitkeringsnorm dit bedrag wordt gekort of nog erger de uitkering wordt beeindigd omdat je volgens de gemeente zelf voldoende inkomsten geniet.

Echter: De meeste aangeboden banen zijn tijdelijk. Of voor slechts enkele uren per week. De groep mensen die in deze spiraal zitten worden naar onze mening onrecht aangedaan. Verdient deze persoon ook maar 1 euro teveel dan volgt resuluut beeindiging van de uitkering, zonder dat het duidelijk is welke gevolgen dit kan hebben. Voor mensen die al een aantal jaren in de bijstand zitten, en telkens alle moeite doen om "ertussen" te komen, en dolgraag willen werken maar na 2 half jaarscontracten er weer uitvliegen en voor wie het hele verhaal van werk zoeken etc weer opnieuw begint, of voor enkele weken of maanden een zieke werknemer mogen vervangen is het zuur dat deze alles wat ze meer verdienen krijgen gekort op hun uitkering, zodat ze niet echt gemotiveerd raken om verder te solliciteren omdat deze groep mogelijk toch niet verder komt. Pas als je het meerdere mag behouden, zullen veel mensen er alles aan doen om de baan die ze hebben te behouden (ongeacht of er binnen het bedrijf nu plaats is of niet). Mocht er geen vaste aanstelling volgen, dan is deze persoon wel gemotiveerder om bij een volgende werkplek extra zijn/haar best te doen om bovenstaande te bereiken.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Cesar »

Ik begrijp je best. Waar het mij om gaat is dat men alles in het werk moet stellen om zelf een basisinkomen te verdienen en zeker wanner je noodgedwongen van een uitkering moet leven zijn er oplossingen. Maar niet denken "ik ga niet werken voor die paar euro meer want die gaan van mijn uitkering af". Zeker wanneer je jezelf in de schulden hebt gewerkt moet je er alles aan doen om er ook zelf uit te komen. Mocht dit niet lukken dan zijn er ge WSPN enz.
Dit is echter een noodmiddel en geen standaard oplossing.
Probeer niet verder de springen dan je stok lang is.
Het NIBUD geeft ook al aan dat je ook je spaarcenten niet geheel op moet maken aan vanalles en nog wat. Volgende week kan je auto kapot gaan. Dan nog even een lening afsluiten voor de auto. Vervelend zeg...nu gaat de wasmachine er ook nog aan. Even Wehkamp bellen. Hé, leuk zeg, krijg ik een cereditcard waar ik tot 2500 euro in het rood kan staan. Kan dat platte scherm ook wel komen tegen de voetbal.

Hoor ik van mijn baas dat hij de zaak gaat sluiten. Vervelend nou... even naar de Gemeentelijke Credietbank.

Heb je hem..
En nu moet ik maar meer incassokosten gaan betalen, nou ik dernk het niet. Ik probeer zover niet te komen.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Cesar »


De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Volgens het NIBUD is 50% van alle mensen dus dom (zo'n 8 miljoen Nederlanders) Vind het nogal een gewaagde uitspraak.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Al die vooroordelen van domme uitgaven en eigen schuld ben ik al vele malen hier tegen gekomen. Wat ik niet kan, dat doe ik niet. Vacanties, een ongekende luxe. Wat mij steekt is, dat incasso bureau's niet naar argumenten willen luisteren en maar doen wat zij willen.
Dat iemand met een dikke BMW onder zijn reet schijt heeft aan god en de hele wereld en zijn verkeers boetes niet betaalt wordt aangepakt, daar heb ik geen probleem mee.
Waar ik wel moeite mee heb is, dat iemand die altijd hard gewerkt heeft, zijn bedrijf naar de kl*ten heeft zien gaan door criminaliteit ongenadig wordt gestraft en alles wordt afgenomen, dat is toch weer een heel ander verhaal!
Hoor mij niet klagen, maar ik wil hier wel een paar feiten op een rijtje zetten.
Ik heb altijd netjes mijn premies betaald voor mijn pensioen en een potje gespaard in de vorm van een spaarpolis en dat is mij weer tot op de laatste cent afgenomen op de dag van uitbetaling.
Ik had niets meer, zelfs geen 23 cent om een pakje vloei te halen.
Bij een collega kon ik 50 euro verdienen, op Donderdag, maar daarvoor moest ik wel even 10KM lopen, omdat ik zelfs geen bus rit meer kon betalen.
Terug heb ik wel een kaart gekocht en kon ik weer thuis komen.
Mijn vrouw had inmiddels een aantal kaarten met spaarzegels geplakt, zodat er Vrijdag weer wat boodschappen gedaan konden worden.
Tot overmaat van ramp werd in de supermarkt haar portemonnee gestolen en hadden wij weer niets!
Dat weekeind hebben we droog brood gegeten en met 2 liter melk en een pak havermout hebben wij het moeten doen.
Maandag lag er een brief in de bus van de deurwaarder dat er beslag was gelegd op mijn inboedel met een bedrag aan beslag kosten van 190 euro. (Inboedel was al meer dan 35 jaar oud en het jongste apparaat was 14 jaar oud, mijn vrouw 68, dus dat bracht ook niets meer op. Dat was een grapje tegen de deurwaarder die overigens zeer begripvol was en de vordering van een paar honderd euro heeft ingetrokken)
Hier wordt de werkwijze van incasso bereau's duidelijk, een lamme in een rolstoel moet gaan lopen en doet deze dat niet, dan slaan we net zolang tot hij dood is.
Dat er voor notoire wanbetalers maatregelen worden genomen, daar heb ik geen moeite mee, maar dat er niet naar argumenten wordt geluisterd en dat men dit afdoet als onzin, dat steekt mij.
Er wordt doodleuk gezegd, ja meneer dat klinkt wel erg, maar U leeft toch ook ergens van!
Ja, van NIETS was mijn antwoord! Dit alles speelde zich af anno 2003 in Nederland, waar volgens sommigen geen armoede heerst!
Dat wilde ik voor de zoveelste keer hier weer even kwijt.

Vr. Gr. Hans.

Droopyrwk
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2008 13:26

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Droopyrwk »

Hallo, ik ben dus nieuw op het forum en heb een beetje zitten lezen wat er zoal geschreven wordt. Ook ik heb ongewild rekeningen moeten laten liggen, had het liever anders gezien :cry: . Ook ik was slachtoffer van de extreme kosten die door incassobureaus worden berekend.
Maar ik ben ook een vechter tegen oplichterij door instanties, dus lang leve google :idea: . Wat ik inmiddels gevonden heb en ook hanteer druist tegen ieder incassobureau in maar is wel conform de regelgeving :twisted: .
Mijn advies aan iedereen is dan ook vraag het incassobureau altijd om een specificatie van alle opgevoerde kosten.

incassotransparantie
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2008 08:33

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door incassotransparantie »

Hallo, ik ben dus nieuw op het forum en heb een beetje zitten lezen wat er zoal geschreven wordt. Ook ik heb ongewild rekeningen moeten laten liggen, had het liever anders gezien . Ook ik was slachtoffer van de extreme kosten die door incassobureaus worden berekend.
Maar ik ben ook een vechter tegen oplichterij door instanties, dus lang leve google . Wat ik inmiddels gevonden heb en ook hanteer druist tegen ieder incassobureau in maar is wel conform de regelgeving .
Mijn advies aan iedereen is dan ook vraag het incassobureau altijd om een specificatie van alle opgevoerde kosten.
Probleem is dan dat je die niet zult krijgen, en men blijft verwijzen naar de Staffel Commissie Voorwerk II welke ze als uitgangspunt gebruikt. Ga in godsnaam nooit accoord met dit verhaal, en eis gewoon inzage in de kosten welke ze maken.

Droopyrwk
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2008 13:26

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Droopyrwk »

Incassobureaus zijn verplicht om gevraagde specificaties toe te zenden, dit kunnen en mogen zij niet weigeren. Rapport Voorwerk II geeft ook de staffels aan zoals incassokosten. Reken de berekende kosten van een incassobureau na en je zult zien dat men (meestal) niet volgens dit rapport handelt.
Als je Rapport Voorwerk II goed leest zul je snel ontdekken waar de incassobureaus zich vooral niet aan houden. Zij schermen met dit rapport om jou bang te maken.

incassotransparantie
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2008 08:33

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door incassotransparantie »

Incassobureaus zijn verplicht om gevraagde specificaties toe te zenden, dit kunnen en mogen zij niet weigeren. Rapport Voorwerk II geeft ook de staffels aan zoals incassokosten. Reken de berekende kosten van een incassobureau na en je zult zien dat men (meestal) niet volgens dit rapport handelt.
Als je Rapport Voorwerk II goed leest zul je snel ontdekken waar de incassobureaus zich vooral niet aan houden. Zij schermen met dit rapport om jou bang te maken.
Het zijn trouwens niet alleen incassobureaus, maar ook deurwaarderskantoren die pertiminent weigeren inzage te geven in de door hun gemaakte kosten. Alleen deze weigering geeft al aan dat iets niet in de haak is.

Droopyrwk
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2008 13:26

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Droopyrwk »

Heb nu te maken met een incassoburo, let op: de hoofdsom is 135,00 maar volgens Boeder is dit 301,00?!? Heb al vijf maal om een specificatie gevraagd, moet ik melden dat de hoofdsom al betaald is maar niet de incassokosten. Inmiddels heb ik de dagvaarding, laat het nl voorkomen.
In de dagvaarding is opgenomen dat er mijnerzijds geen reactie is geweest op brieven van Boeder???? zijn dus ook niet bijgevoegd bij de stukken voor de rechtbank.
Ben ik blij dat ik de meeste brieven van mij per fax en tnt-post heb verzonden, heb tenminste een faxjournaal met datum tijdstip alles.
Heb deze stukken al met een repliek voor de zitting gemaakt.
Overigens de zitting is nog niet aangemeld bij het kantongerecht.
Laatst gewijzigd door Droopyrwk op 19 jun 2008 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Mendoza »

Als mensen nou eens alles op tijd betaalden, dan bestonden er maar weinig incassobureau's. Persoonlijke omstandigheden zijn een zwak excuus om een rekening niet te betalen. Zoiets neemt nauwelijks tijd in beslag. Nu haal je jezelf een vervelende procedure op de hals die je alleen nog maar veel meer tijd kost.

incassotransparantie
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2008 08:33

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door incassotransparantie »

Als mensen nou eens alles op tijd betaalden, dan bestonden er maar weinig incassobureau's. Persoonlijke omstandigheden zijn een zwak excuus om een rekening niet te betalen. Zoiets neemt nauwelijks tijd in beslag. Nu haal je jezelf een vervelende procedure op de hals die je alleen nog maar veel meer tijd kost.
Ik denk dat dit voor veel mensen met betalingsachterstanden een grote wens zou zijn: netjes op tijd betalen.
En waarom zouden persoonlijke omstandigheden geen excuus moeten zijn? Wat zou jij doen als je werkgever op vandaag en morgen failliet gaat en geen sociaal plan heeft waardoor je niet in aanmerking komt voor een uitkering? Het is maar een voorbeeld, maar dit soort gevallen komen vrijwel dagelijks voor. En geen geld = niet kunnen betalen van rekeningen.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik denk dat dit voor veel mensen met betalingsachterstanden een grote wens zou zijn: netjes op tijd betalen.
En waarom zouden persoonlijke omstandigheden geen excuus moeten zijn? Wat zou jij doen als je werkgever op vandaag en morgen failliet gaat en geen sociaal plan heeft waardoor je niet in aanmerking komt voor een uitkering? Het is maar een voorbeeld, maar dit soort gevallen komen vrijwel dagelijks voor. En geen geld = niet kunnen betalen van rekeningen
Iemand die is zo'n situatie zit begint dan als het mogelijk is met deelbetalingen en verzoekt in ieder geval een regeling of uitstel van de openstaande posten. Rekeningen laten liggen zonder afspraken te maken is het stomste wat je kunt doen. in 99% van de gevallen kan dit al telefonisch, hier zie je veel dat mensen pas gaan bellen met het desbetreffende bedrijf als het al is doorgestuurd naar incassobureau.

Gesloten