LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toename onredelijke incassokosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Ligt het nou aan mij of beginnen steeds meer bedrijven te denken dat ze met een incassobeleid 'a la' de overheid kunnen werken ?

Vooral energiebedrijven hebben hier een handje van met regels als; Als u de laatste twaalf maanden 2 of meer aanmaningen hebt gehad, rekenen we u 5,- per aanmaning (Nuon) ????? WTF :shock:
Ook blijven incassoburo's systematisch enorme hoge incassokosten rekenen, of noemen het "administratiekosten", "aanmaankosten" etc.

Het wordt tijd dat hier wat aan gedaan wordt, als niemand opstaat blijven dit soort praktijken voorkomen en wordt het van kwaad tot erger (voor zover dat al niet het geval is)

De richtlijnen voor de rechtbanken zijn duidelijk; 44,03 incassokosten voor bedragen tot 250,-.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Als iedereen zijn rekeningen nou gewoon op tijd betaald zijn die incasso bureaus ook niet nodig. En dat u extra moet betalen vind ik niet erg, wat u wilt is de extra tijd en materiaal wat nuon daarin steekt op mij en anderen die op tijd betalen afwend.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Wat een onzin ! Niet iedereen is in staat om alles maar op tijd te betalen. Bedenk wel dat er tegenwoordig een niet aflatende stroom van rekeningen door je brievenbus komen. Daarbij komt dat je geen vrije keuze hebt bij sommige bedrijven (monopolypositie).

Tevens doet ons bedrijf zaken met o.a. de Nuon, enig idee hoe lang die fakturen open staan ?? Doe eens een gokje ?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door gravedigger »

Wat een onzinargoment. Natuuelijk kan alles op rijd betaald worden. Je hebt er gewoon rekening meer te houden dat je vaste lasten op een bepaald tijdstip terug komen. Is dat geld er niet, zal je ,oeten snijdem in andere uitgaven. Zo simpek ligt het.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Het is wel duidelijk dat jij geen idee hebt hoe het er bij een gemiddeld gezin aan toe gaat. En wat nou bij gezinnen die moeten rondkomen met variabele inkomsten (ondernemers) ??
Het frapante is dat alleen bedrijven met een monopolypositie en de (semi) overheid dit doet, m.a.w. bij rekeningen waar je niet voor kiest !

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

En wat nou bij gezinnen die moeten rondkomen met variabele inkomsten (ondernemers) ??
ondernemers moeten ervoor zorgen dat ze hun liquiditeit op orde hebben... Dat mag zeker geen reden zijn om niet te betalen... Al helemaal niet de rekeningen in de prive-situatie..

Daarnaast moeten ondernemers dit soort vragen niet stellen op een CONSUMENTENforum... Daar zijn andere plekken voor !
Het frapante is dat alleen bedrijven met een monopolypositie en de (semi) overheid dit doet, m.a.w. bij rekeningen waar je niet voor kiest !
Blijft staan dat dit allemaal rekeningen zijn die je op tijd moet betalen..
Het zijn allemaal "vaste" lasten die je van te voren weet en kan verwachten... Rekening mee houden dus... En anders inderdaad snijden op andere vlakken

eagle3824
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 mei 2008 17:37

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door eagle3824 »

Er zijn ook andere redenen waarom er een "batalingsachterstand" kan ontstaan.

Als je een rekening krijgt en je betaald niet dan, vind ik, heb je gewoon pech en krijg je verhogingen (alhoewel die redelijk moeten zijn daar zijn zelfs regels voor)

Maar er zijn helaas ook bedrijven die er zelf een potje van maken en dan de consument met verhogingen opzadelen.
Bijna al mij rekeningen worden via automatische incasso betaald. Vind ik wel zo prettig. Als een bedrijf dan elke maand op een andere datum incasseerd dan kan het wel eens voorkomen dat er even geen geld op staat. Bij sommige bedrijven moet je dan al administratie kosten betalen.

Zelf meegemaakt: er word een bedrag geincasseerd wat veel te hoog blijkt te zijn. Bij telefonische navraag word dat bevestigd en word er gezegd dat het bedrag over 3 maanden terugestort gaat worden. Daar ga ik natuurlijk niet mee accoord en ik storneer de incasso. Geef gelijk aan dat ik het deel waar ze recht op hebben perommegaande zal betalen zodra ik een correcte factuur. Natuurlijk geen reactie en na een aantal maanden een incasso buro. of ik even €150 wil betalen voor een schuld van €30. Heb ik uiteindelijk gewonnen maar is wel tekenend voor hoe veel bedrijven werken.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

@Angel1978

Volgens mij zijn ondernemers ook consumenten hoor :wink:

Dat van tevoren weten ben ik het niet mee eens, of weet jij al wat volgend jaar je energierekening wordt, of je aanslag gemeentelijke belastingen ?

Het gaat mij ook niet om het feit dat je er op aan wordt gesproken dat je te laat betaald, maar de dwingende manier waarop men het incassotraject in gaat. Alsof alle mensen die te laat betalen maar luie profiteurs zijn.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgens mij zijn ondernemers ook consumenten hoor
Voor ondernemers gelden anderen regels..
Kunnen ook niet van dezelfde regelingen gebruik maken...
Daar zijn dus andere instanties voor om bij aan te kloppen..
Zeker met liquiditeitsproblemen !
Dat van tevoren weten ben ik het niet mee eens, of weet jij al wat volgend jaar je energierekening wordt, of je aanslag gemeentelijke belastingen ?
Die weet ik van een heel jaar vooruit...
Dat kan ook per maand betaald worden en daar kan ik dus een schema voor opstellen. Ik weet nu al wat ik voor de gemeentelijke belastingen per maand moet betalen t/m feb. 2009... energie weet ik t/m december 2008... Dus dat gaat best...
maar de dwingende manier waarop men het incassotraject in gaat. Alsof alle mensen die te laat betalen maar luie profiteurs zijn.
Dat die manier niet altijd prettig is, ben ik met je eens..
maar draai het eens om: als je als incassobureau geld moet innen..

Denk je dan serieus dat je je geld krijgt als je het heel lief vraagt :wink:
Als mensen in betalingsproblemen zitten, dan moet je gewoon zo snel mogelijk je geld hebben anders vis je achter het net..
Mensen die niet willen betalen ( wanbetalers ) gaan echt niet in op een hele aardige vraag hoor :wink:

Er is dus maar 1 manier... En die is niet echt prettig nee...
Maar of je daarmee te maken krijgt heb je voor een heel groot gedeelte zelf in de hand ( uitzonderingen daargelaten )...

Overigens moet elk incassobureau meewerken aan een betalingsregeling... kwestie van voorstellen en meewerken dus....
Ben je er zo vanaf !

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Voor ondernemers gelden helemaal geen andere regels, dit zijn thuis net als jij en ik consumenten.

Mijn initiële opmerking ging over de wijze waarop sommige bedrijven al bij de oorspronkelijke faktuur jouw wijzen op de kosten die ze rekenen bij niet tijdige betaling.

Mijn energierekening is vanaf 2003 met 384% gestegen, met gelijkblijvende afname. De gemeentelijke belastingen met 501% sinds dat jaar. Hoezo vaste kosten ? Oh ja, mijn inkomen is sinds dat jaar met 21% gestegen :( Had ik dat 5 jaar geleden moeten zien aankomen ? En dan op voorhand kleiner gaan wonen ?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je had het over ondernemers en deze zin gebruik je ook !
Tevens doet ons bedrijf zaken met o.a. de Nuon, enig idee hoe lang die fakturen open staan ?? Doe eens een gokje ?
Daarvoor gelden andere regels en op dat moment ben je GEEN consument !!!
Mijn initiële opmerking ging over de wijze waarop sommige bedrijven al bij de oorspronkelijke faktuur jouw wijzen op de kosten die ze rekenen bij niet tijdige betaling.
Je hebt liever dat ze dat achteraf vermelden ???
Natuurlijk komt het niet vriendelijk over, maar het is je maatje niet !
Bij voorbaat melden vind ik juist positief... Betaal je op tijd, dan heb je met die regel niets te maken en kan je er dus zo overheen lezen !!!
Mijn energierekening is vanaf 2003 met 384% gestegen, met gelijkblijvende afname. De gemeentelijke belastingen met 501% sinds dat jaar. Hoezo vaste kosten ? Oh ja, mijn inkomen is sinds dat jaar met 21% gestegen Had ik dat 5 jaar geleden moeten zien aankomen ? En dan op voorhand kleiner gaan wonen ?
Een normaal mens past zijn situatie aan aan het inkomen en uitgaven patroon... Dat wil dus zeggen dat je in die 5 jaar als je in problemen lijkt te gaan komen OF je inkomen moet verhogen ( op zoek naar andere / betere baan / meer werken ) OF je uitgaven moet verlagen ( ander huis, minder energie gebruiken, minder luxe uitgaven etc... etc.. )
Daar kom je niet na 5 jaar INEENS achter....
Als je dat op een beloop laat heb je een probleem ja...

Maar ik weet NU dat ik het dit jaar prima ga redden financieel... Als ik het dit jaar NET red, dan weet ik dat ik volgend jaar bij een verhoging problemen ga krijgen en kan daar NU al wat aan doen... Dat dingen duurder worden en niet goedkoper weet ik ook zeker....

Dus JA, dat kan je van te voren rekening mee houden en voorzien !!!

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

@Angel1978, ik ben blij dat je alles goed voor elkaar hebt, en hoop voor je dat je werkgever niet vandaag of morgen failliet gaat en je een half jaar mag wachten voordat je een uitkering krijgt.

Ons bedrijf = werkgever 8)

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Toch wel leuk dat er lieden zijn die weten hoe het in het leven toe gaat en ook direct een oorzaak kunnen aangeven als het even mis is gegaan.
Dat zijn de reacties waar een ander wat aan heeft!
Oordeel en veroordeel nooit, de redenen kunnen heel anders zijn.
Voor deze lieden hoop ik dat zij om wat voor reden dan ook, ook eens met de praktijken van instanties te maken krijgen, dan piepen zij wel anders!

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

@resp00112469,

Je hebt helemaal gelijk ! Je kan nimmer bij een ander in de keuken kijken.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ons bedrijf = werkgever
Dan zul je er dus voor moeten zorgen dat je liquiditeit in orde is, zodat je niet je bedrijfsproblemen naar je prive-situatie meeneemt !
Toch wel leuk dat er lieden zijn die weten hoe het in het leven toe gaat en ook direct een oorzaak kunnen aangeven als het even mis is gegaan.
Denk niet dat het een probleem is als het een keer mis gaat... Dat kan iedereen overkomen.
Het gaat erom hoe je er dan mee om gaat.. En daar schort het vaak aan !
Oordeel en veroordeel nooit, de redenen kunnen heel anders zijn.
Waat zitten de veroordelingen ??
Enige dat genoemd wordt zijn vaststaanden zaken die je moet regelen en kan weten... Nergens dat het dom is of een ander oordeel over een persoon !

Voor deze lieden hoop ik dat zij om wat voor reden dan ook, ook eens met de praktijken van instanties te maken krijgen, dan piepen zij wel anders!
Denk dat iedereen er wel eens mee te maken heeft gehad. Ik in ieder geval wel. Geen probleem ook. Zoals ik al zei... het gaat erom hoe je er mee om gaat !

Daarnaast ... Hoezo niet veroordelen ? Pot verwijt de ketel dat ie zwart zien ?

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Denk dat iedereen er wel eens mee te maken heeft gehad. Ik in ieder geval wel. Geen probleem ook. Zoals ik al zei... het gaat erom hoe je er mee om gaat !
Dan doe ik een voorstel. Ik neem U alles af, ik zorg ervoor dat U geen inkomsten meer heeft, dan ga ik aanmaningen sturen, ik gooi daar extra boetes op en vervolgens stuur ik daar incasso bureaus op af.
Ik ben benieuwd hoe U daar mee omgaat.
Zoek even alle berichten van mijn kant even op en de reacties daarop.
Misschien begrijpt U dan wat ik bedoel.

Vr. Gr. Hans.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zoek even alle berichten van mijn kant even op en de reacties daarop.
Dat lijkt me niet !
Even zoeken levert 410 reacties op...
Die ga ik niet doorlezen op zoek naar de gevraagde informatie !
Daarnaast is het persoonlijke verhaal van 1 persoon / gezin niet van toepassing op incassotrajecten in het algemeen en daar ging het hier over !

incassotransparantie
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2008 08:33

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door incassotransparantie »

Deurwaarders hanteren als "redelijke" incassokosten de tarieven opgesteld door de Commissie Voorwerk II, Deze tarieven zijn allerminst redelijk te noemen. Vooral als men nagaat dat 90% van de schuldenaren moet zien rond te komen van een bijstandsuitkering of een andere vorm van een uitkering.
Dit neemt niet weg dat schulden gewoon betaald moeten worden, maar waar wij fel tegen protesteren is dat de incassokosten voor een grote groep mensen gewoon onredelijk is.

Er wordt namelijk geen onderscheid gemaakt in deze kosten. De staffel zoals opgesteld door enkele rechters in de Commissie Voorwerk II is voor iedereen gelijk. Wij pleiten echter voor incassokosten naar draagkracht van de schuldenaar. M.a.w. iemand met een "goed" inkomen wordt geacht meer incassokosten te betalen dan iemand met slechts een bijstandsuitkering. Daarnaast eisen wij van incassobureaus en deurwaarders dat deze een soort financiële bijsluiter gaan ontwikkelen waarin de kosten die u maakt als incassokosten worden gespecificeerd, en duidelijk wordt gemaakt wie uiteindelijk deze bedragen ontvangt. Het valt aan schuldenaren niet uit te leggen dat een debiteur die een vordering uit handen geeft, ook moet betalen voor de diensten van de incasso-onderneming (bureau of deurwaarder), en dat deze kosten veelal lager zijn dan de kosten die u moet betalen. Bovendien worden de kosten die de debiteur in rekening brengt ook nog eens op de schuldenaar verhaald, zodat deze twee keer betaald.

Helaas heet minister Ernst Hirsch-Ballin van justitie onlangs besloten dat er geen wettelijke tarieven voor incassokosten komen. De minister is van oordeel dat middels de Commissie Voorwerk II de branche al voldoende zelfregulering heeft toegepast. Dit is absolute flauwekul. Doordat de branche de staffel van de Commissie Voorwerk II hanteert, waarbij iedereen op een grote stapel wordt gegooid, raken de mensen met de laagste inkomens en (helaas) de meeste schulden nog dieper in de problemen. Vooral omdat men eerst de incassokosten en rente betaald voordat men daadwerkelijk aan de hoofdsom gaat aflossen. Veel mensen betalen hierdoor eerst jarenlang de rente die gewoon doorloopt en regelmatig wordt verhoogd, en pas als deze is afgelost betaald men aan de hoofdsom.

Op de website http://www.incasso-en-deurwaarderstransparantie.nl kunt u precies nalezen op welke slinkse wijze u wordt bestolen door incassobureaus en deurwaarderskantoren.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door kiz »

Wij pleiten echter voor incassokosten naar draagkracht van de schuldenaar. M.a.w. iemand met een "goed" inkomen wordt geacht meer incassokosten te betalen dan iemand met slechts een bijstandsuitkering.
Ja lijkt me 'n strak plan. Ik pieker er echter niet over om -indien ik al met een incassobureau te maken zou krijgen- om:
1. mijn inkomensgegevens bekend te maken aan een instantie die daar hoegenaamd niets mee te maken heeft
2. meer te betalen dan wie dan ook, alleen maar omdat er per maand bij mij meer binnenkomt. Daar is ook gewoon voor gewerkt namelijk.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Cesar »

Niet verder springen dan je stok lang is. Waarom moet ik meer betalen? Gaan we discrimineren omdat jij ondoordachte dingen doet?

Ik begrijp heus wel dat het wel eens fout kan gaan bij sommigen zonder dat ze daar echt schuld aan hebben. Wacht dan niks af en meldt je bij de Gemeente waar je woont.
Waarom zou jij niet geholpen worden?

Gesloten