Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Paul de Haan
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2021 20:51

Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Paul de Haan »

Goede avond,
Een kennis, vr., (18 jaar) ontving vandaag een e-mail van Toeslagenportal b.v. met een dringend betalingsverzoek om € 45,- naar hen over te maken wegens hun factuur dd 24-3-2021 voor kennelijk geleverde intermediairsdiensten voor het aanvragen van een toeslag. Zij dreigen met incasso indien niet binnen 7 dagen wordt betaald. Zij heeft nimmer contact gezocht met deze firma.
Ik lees enkele reviews over de firma en ik constateer dat het oplichters/dieven zijn. Dit zijn reviews van zeer recente datum.

Ik zou uw advies graag krijgen over wat te doen.

Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groeten.
Paul

[Adressen en persoonsnamen werden weggehaald door de mod.]

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Heeft ze ergens een toeslag aangevraagd?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gezien de leeftijd van die kennis, neem ik aan dat zij voor de eerste keer zorgtoeslag heeft aangevraagd. En niet via de site Toeslagen van de belastingdienst, dat is uiteraard gratis, maar via die commerciële site.

Is dat het geval, dan zal zij gewoon moeten betalen.

Het zijn dus zeker geen oplichters of dieven. Uw kennis heeft dan gewoon niet gelezen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Paul de Haan schreef:
07 apr 2021 21:11
Ik zou uw advies graag krijgen over wat te doen.
U hoeft niets te doen. Uw kennis moet eerst zelf even nagaan of er toch geen aanvraag gedaan is voor een toeslag. Mocht dat allemaal niet zo zijn, dan volstaat een simpele reactie dat er geen overeenkomst is.
Maar ook bij mij bekruipt het gevoel dat er, al dan niet per ongeluk, bij een commerciële partij een aanvraag is gedaan.

MEILINK
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2021 10:55

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door MEILINK »

Als de persoon het niet zeker weet of zij daar wel of geen contact mee heeft gehad, houd nog niet in dat het juist is.
het best is Toeslagenportal b.v. een mail te sturen dat je graag een afschrift wil van de overeenkomst, en zeker niet betalen want iedereen kan je wel een factuur sturen voor betaling.
Indien Toeslagenportal b.v. van mening is dat er betaald moet worden dan zullen zij moeten bewijzen dat er een overeenkomst is gesloten en niet anders om

Fromthewood
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2023 23:07

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Fromthewood »

Mijn zoon is net 18 en kreeg ook een brief dat hij €45 moet betalen voor het aanvragen van Zorgtoeslag namens hem door Toeslagenportal.nl.

Hij heeft die brieven en mails genegeerd, totdat wij gingen doorvragen en kijken. Ze hadden inmiddels een heel dossier opgebouwd met de mails en brieven die ze hebben gestuurd.

Daarop hebben we de site van de belastingdienst geopend bij MijnToeslagen. Daar bleek iets heel vreemds. Op 4 oktober is door iemand het geschatte jaarinkomen aangevraagd en dat is doorgegeven door de Belastingdienst. Op 5 oktober is door ‘zijn belastingadviseur’ de Zorgtoeslag aangevraagd. Daar heeft mijn zoon echter nooit opdracht toe gegeven.

Wat blijkt als je de site van de Belastingdienst nakijkt bij privacy en persoonsgegevens, dat er marktpartijen zijn die een convenant hebben afgesloten met de Belastingdienst om persoonsgegevens met elkaar te kunnen delen (zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... tingdienst)

Mijn vermoeden is dat toeslagenportal.nl zo’n convenant heeft met de Belastingdienst. Zij vragen echter ongevraagd en zonder toestemming persoonlijke gegevens op en daarmee kunnen ze waarschijnlijk ook de Zorgtoeslag aanvragen voor iemand. Vervolgens sturen ze een factuur voor deze ‘dienst’.

Kloppen doet het in ieder geval van geen kanten.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik u was zou ik nog maar eens een gesprek hebben met uw zoon over die aanvraag zorgtoeslag.

Toeslagenportal kan niet beschikken over de gegevens van uw zoon als hij die niet zelf verstrekt heeft.

Zij verrichten niet ongevraagd een dienst en er zal dus betaald moeten worden.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Op 5 oktober is door ‘zijn belastingadviseur’ de Zorgtoeslag aangevraagd. Daar heeft mijn zoon echter nooit opdracht toe gegeven.”

Dit is toch zo na te vragen bij die “adviseur”. Ik geloof daar niks van namelijk.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is zo na te vragen bij zoon, hoe die de zorgtoeslag heeft geregeld.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
06 apr 2023 10:52
Dat is zo na te vragen bij zoon, hoe die de zorgtoeslag heeft geregeld.
Zoon zegt nooit toestemming te hebben gegeven, TS zegt dat “adviseur” de aanvraag heeft gedaan. Dan maar navragen hoe “adviseur” dat voor elkaar heeft gekregen.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door rwolters »

Lowieze schreef:
06 apr 2023 11:09
Lady1234 schreef:
06 apr 2023 10:52
Dat is zo na te vragen bij zoon, hoe die de zorgtoeslag heeft geregeld.
Zoon zegt nooit toestemming te hebben gegeven, TS zegt dat “adviseur” de aanvraag heeft gedaan. Dan maar navragen hoe “adviseur” dat voor elkaar heeft gekregen.
Dat is niet het antwoord op de vraag. De vraag is hoe zoon de toeslagen heeft geregeld. Door dat door te vragen komt er waarschijnlijk vanzelf een logische verklaring van wat er is gebeurt. Als er uberhaupt zorgtoeslag is geregeld (zo niet, dan is dat ook niet handig, de meeste 18 jarigen verdienen immers niet boven de toeslagengrens).

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze hebben bij Toeslagenportal ongetwijfeld een glazen bol, waarin de naam, het adres, de geboortedatum, het BSN en ook nog het bankrekeningnummer van zoon vermeld staat.

Omdat Toeslagenportal een intermediair is, hebben ze geen Digid nodig van de klant.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Lowieze »

rwolters schreef:
06 apr 2023 11:27


Dat is niet het antwoord op de vraag. De vraag is hoe zoon de toeslagen heeft geregeld. Door dat door te vragen komt er waarschijnlijk vanzelf een logische verklaring van wat er is gebeurt. Als er uberhaupt zorgtoeslag is geregeld (zo niet, dan is dat ook niet handig, de meeste 18 jarigen verdienen immers niet boven de toeslagengrens).
Dat er zorgtoeslag is geregeld staat buiten kijf.

Morgan le Fay
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

De jongeren wonen dag en nacht op hun smartphone/Ipad, whatever en kunnen de meest onmogelijke rommel achterlaten lezen en op film zetten, maar een Toeslag aanvragen? Oeps. Ergens is men iets in de opvoeding vergeten.(sarcasm)
Er is dus via zo'n service site een dienst aangevraagd en daar moet voor betaald worden.
Zou maar het hele verhaal betalen want anders wordt het een Deurwaarder en dan ben je nog veel verder van huis.
Succes

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fromthewood schreef:
04 apr 2023 23:24
Wat blijkt als je de site van de Belastingdienst nakijkt bij privacy en persoonsgegevens, dat er marktpartijen zijn die een convenant hebben afgesloten met de Belastingdienst om persoonsgegevens met elkaar te kunnen delen (zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... tingdienst)

Mijn vermoeden is dat toeslagenportal.nl zo’n convenant heeft met de Belastingdienst.
Je zit op het verkeerde spoor. Deze convenanten zijn iets totaal anders (gericht op het goed kunnen uitvoeren van met name overheidstaken). Een commerciële club als Toeslagenportaal hoort daar niet bij. Dat had je ook kunnen zien, want ze staan niet in het rijtje.

Ik zou nog maar eens met je zoon gaan praten en van daaruit het spoor gaan volgen.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toeslagenportal heeft gewoon een becon nummer, net zo als elke belastingconsulent.

Geen Digid nodig, geen machtiging nodig.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als ik op google de zoekfunctie "zorgtoeslag aanvragen" in tikt dan kom ik eerst 4 advertenties tegen van bedrijven die geld vragen om de zorgtoeslag bij de belastingdienst aan te vragen. Ik vermoed dat uw zoon op een advertentie gedrukt heeft.


Indien uw zoon op www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/ ... /toeslagen de aanvraag ingediend had dan was de aanvraag gratis geweest.

Mogelijk kunt uw zoon een beroep doen op 14 dagen bedenktijd https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... bedenktijd. Maar indien hij toestemming gaf om de dienstverlening al te starten en af te zien van de bedenktijd dan moet hij alsnog betalen.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@seinhuis

De aanvraag is in oktober ingediend.

Klekky
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jun 2023 15:11

Re: Toeslagenportal: betalingsverzoek zonder contact

Ongelezen bericht door Klekky »

In december 2022 heb ik een aanvraag voor zorgtoeslag ingediend bij ToeslagenPortal. Deze heb ik binnen een uur weer gecanceld. (Heb ik screenshots van.) Op hun site staat dat de aanvraag na ongeveer 4 uur verwerkt wordt, dus dit was ruim binnen die tijd.
Behalve een bedankje dat het bericht succesvol was verzonden, heb ik hierop verder geen reactie ontvangen.
In januari 2023 kreeg ik een mail van ze dat de afschrijving mislukt was en dat ze genoodzaakt waren het bij hun incassopartner neer te leggen.
Heb in een antwoordmail geschreven dat hun administratie niet klopt, omdat ik de aanvraag had herroepen.
In juni (!) krijg ik pas weer bericht dat de openstaande vordering niet is voldaan en dat zo nodig een incassobureau wordt ingeschakeld. Weer gemaild dat er iets niet klopt in de administratie.
26 juni j.l. krijg ik bericht van Online Incasso dat het bedrag wordt verhoogd met incassokosten en dat ik dit binnen 10 dagen moet voldoen.
Op mijn direct verzonden antwoord met bijlagen heb ik nog steeds geen antwoord ontvangen.

Sta ik in mijn recht in dezen? Of sla ik de plank volledig mis?
Graag jullie mening/advies.
Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
Clary


Plaats reactie