LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
amendo
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2020 10:13

Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door amendo »

Onlangs kreeg mijn dochter een mail van een incassobureau over een onbetaalde rekening van zo'n 6 jaar geleden, zomaar opeens, uit het niets. Of ze even een paar honderd euro wilde betalen anders zou er binnen een paar dagen van alles en nog wat gebeuren. Rekening stamde uit een stukgelopen relatie. Ze wil schoon schip maken dus betaalde, ook uit angst voor de dreigementen.

Lang verhaal kort: binnen no time volgde er werkelijk tientallen mails van allemaal verschillende incassobureaus en deurwaarders...! En het betreft hier allemaal opgekochte oude rekeningen! Dus niet van de bedrijven zelf. En dat gaat nu al weken zo door, ook vaak weer van nieuwe bureaus!

Ik vind dit wel heel toevallig... Het lijkt erop alsof die bureaus gegevens uitwisselen, zo van 'We hebben er weer eentje die betaald dus ga overal oude rekeningen opzoeken, gooi er dikke rente bij en cashen maar!' Want hoe komen ze anders allemaal opeens aan het adres van mijn dochter...!? Na al die jaren?! Worden hier geen privacyregels overtreden?

Nog iets anders: via www.acm.nl lees ik dat rekeningen van aankopen na 2 jaar verlopen...? Dus hoe kunnen incassobureas/deurwaarders dan opeens nog om vragen? Hopen ze gewoon dat je niet van deze regeling af weet en maar dokt onder de druk...? Misschien heeft ze nu al heel veel geld onterecht overgemaakt.

En: ze dreigen vaak ook met actie binnen 2 dagen: staat daar niet een wettelijke termijn voor van 14 dagen? Al met al zetten ze er, zo lijkt het mij, illegaal veel druk op...

Ja, ik weet dat mijn dochter toendertijd natuurlijk alles gewoon had moeten betalen maar het merendeel is door haar ex besteld en geregeld en allemaal op haar naam... De kosten lopen nu op in de duizenden... en ik wil toch weten of dit allemaal zomaar kan en of die bureaus wel legaal bezig zijn...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door berndv »

amendo schreef:
06 aug 2020 10:31
Nog iets anders: via www.acm.nl lees ik dat rekeningen van aankopen na 2 jaar verlopen...? Dus hoe kunnen incassobureas/deurwaarders dan opeens nog om vragen?
Vragen staat vrij, dat een factuur verjaart is, betekent niet dat de schuld niet meer bestaat, het betekent dat die niet meer afgedwongen kan worden. Daarnaast geldt ook dat een rekening gestuit kan worden. Dat kan op verschillende manieren, maar zij moeten wel aantonen dat dit gebeurd is, de verjaringstermijn gaat dan weer opnieuw lopen.
amendo schreef:
06 aug 2020 10:31
Misschien heeft ze nu al heel veel geld onterecht overgemaakt.
Ze heeft het niet onterecht overgemaakt, ze heeft een schuld betaald, dat de schuld mogelijk verjaard is, betekent niet dat als er betaald is, dit onterecht is.
amendo schreef:
06 aug 2020 10:31
binnen no time volgde er werkelijk tientallen mails van allemaal verschillende incassobureaus en deurwaarders...! En het betreft hier allemaal opgekochte oude rekeningen! Dus niet van de bedrijven zelf. En dat gaat nu al weken zo door, ook vaak weer van nieuwe bureaus!
geen idee of ze een gezamenlijke database hebben, zou kunnen, of het mag weet ik niet, dat zou u na kunnen vragen aan de autoriteit persoonsgegevens. Mogelijk was uw dochter al die tijd onvindbaar, geen idee.
amendo schreef:
06 aug 2020 10:31
Ja, ik weet dat mijn dochter toendertijd natuurlijk alles gewoon had moeten betalen maar het merendeel is door haar ex besteld en geregeld en allemaal op haar naam... De kosten lopen nu op in de duizenden... en ik wil toch weten of dit allemaal zomaar kan en of die bureaus wel legaal bezig zijn...
Als u van mening bent dat de rekeningen verjaard zijn, en zij niet kunnen aantonen dat er gestuit is, dan kunt u ze lekker laten blaffen, maar kunnen ze niets. Als uw dochter gewoon ingeschreven staat op het adres waar ze nu woonachtig is, dan zou een deurwaarder dit gewoon kunnen opvragen, die hebben namelijk toegang tot de GBA, incassobureaus hebben hier geen toegang toe. Maar pas wel op, want als de incassobureaus zich wel keurig aan de regels omtrent stuiten hebben gehouden, kunnen de kosten nog verder oplopen.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
06 aug 2020 16:04
amendo schreef:
06 aug 2020 10:31
Misschien heeft ze nu al heel veel geld onterecht overgemaakt.
Ze heeft het niet onterecht overgemaakt, ze heeft een schuld betaald, dat de schuld mogelijk verjaard is, betekent niet dat als er betaald is, dit onterecht is.
Je gaat er nu wel stilzwijgend van uit, dat de rekening terecht was. Terecht is iets anders als verjaard.

Flying Blue
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2020 16:57

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door Flying Blue »

Een goede zaak dat incasso bureaus en deurwaarders hun data bestanden delen.
Het is een manier om grip te krijgen op wanbetalers.

Bedrijven kunnen tegen een laag percentage hun on-inbare rekeningen verkopen aan een incassobureau.
Daar zitten natuurlijk een heleboel rekeningen in de altijd al betwist zijn en anderen waarbij geen actuele persoonsgegevens meer bekend zijn.
En dan is er iemand die zo 'n oude rekening gaat betalen ....Yes

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er erg veel komen is het archief legen... en die hebben vaak geen enkel bewijs.

Kijk eens waar ze zitten, zijn het er wel vele of op 1 adres gevestigde?
Je kunt aan allemaal onderliggende bewijzen vragen.. voor hun veel werk en als verjaard, niet jou probleem.
Doe het schriftelijk en geef geen huidige gegevens als 06 nummer....

Zeg dat er geen openstaande schuld bekend is en vraag bewijs.
Er is een kans dat hij op jou naam bleef bestellen maar na de scheiding is dat fraude...
Niet jou maar hun probleem.
Zij heeft niets gekocht of besteld en dat moeten zij nu maar eens bewijzen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

amendo schreef:
06 aug 2020 10:31
Nog iets anders: via www.acm.nl lees ik dat rekeningen van aankopen na 2 jaar verlopen...?
Als er een uitspraak is van de rechtbank over de schuld/vordering dan is het niet 2 jaar.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door omega19 »

Ik zou een standaard antwoord opstellen.
Iets in de trand van dat de schuld onbekend is en anders wel verjaard.
Vervolgens aangeven dat zij dienen te bewijzen dat schuld terecht is dan wel de verjaring gestuit.
Verder, dat het geen zin heeft om meer aanmaningen te sturen als bovengenoemde vragen niet worden beantwoord en ook daadwerkelijk niet meer te reageren op simple aanmaningen zonder bewijzen
Degene die met bewijs komen dien je ook werkelijk te bekijken of het terecht is en betaald moet worden.

NeoDutchio
Berichten: 12305
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat ik mij als eerste afvraag, hoe komt het eerste incassobureau aan het mailadres van uw dochter? En kloppen de vorderingen eigenlijk wel?

Als het wel kloppend is en de schulden stammen uit de tijd dat uw dochter en haar vriend nog samen waren, dan is de kans groot dat de schuld op beide verhaald proberen te worden. Uw dochter heeft dan nog nooit iets eerder gehoord, maar als ze al die jaren bij haar ex partner geweest zijn, dan is er nog geen sprake van verjaring.

Voordat er betaald gaat worden, eerst onderzoek doen of de vordering wel daadwerkelijk kloppend is. Daarna nagaan bij de ex partner hoe het zit en dan in gesprek gaan met de schuldeisers. Direct zomaar betalen is wel erg snel.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door 16again »

Flying Blue schreef:
06 aug 2020 17:09
Een goede zaak dat incasso bureaus en deurwaarders hun data bestanden delen.
Het is een manier om grip te krijgen op wanbetalers.
Geldt de AVG dan niet voor wanbetalers?

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door 16again »

PietertjeTwee schreef:
06 aug 2020 21:25
Ok het staat er niet letterlijk, maar als ik de OP zo lees lijkt mij dat je de enige conclusie die je op basis van die post kan trekken dat de vorderingen terecht zijn. Bijv. door de zin 'Ja, ik weet dat mijn dochter toendertijd natuurlijk alles gewoon had moeten betalen'.
Gezien de lawine aan vorderingen zouden dit zomaar spook facturen kunnen zijn.
PietertjeTwee schreef:
06 aug 2020 21:25
Kennelijk is het volgens TS gek dat debiteuren hun rekeningen betaald willen hebben. Ik vind dat echt een walgelijke instelling. Weet je hoe (de dochter van) TS dit allemaal had kunnen voorkomen? Door gewoon op tijd te betalen. Dat scheelt de hele maatschappij gigantisch veel kosten.
Je kunt je afvragen voor welke habbekrats de oorspronkelijke debiteur de vordering heeft doorverkocht
Agressieve incassoburos en de hele schuldenindustrie leveren de maatschappij ook gigantisch veel kosten.
Andere oorzaak is het gemak waarmee op krediet gekocht kan worden.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
06 aug 2020 16:35
berndv schreef:
06 aug 2020 16:04
amendo schreef:
06 aug 2020 10:31
Misschien heeft ze nu al heel veel geld onterecht overgemaakt.
Ze heeft het niet onterecht overgemaakt, ze heeft een schuld betaald, dat de schuld mogelijk verjaard is, betekent niet dat als er betaald is, dit onterecht is.
Je gaat er nu wel stilzwijgend van uit, dat de rekening terecht was. Terecht is iets anders als verjaard.
Dat is wat TS zelf zo'n beetje aangeeft in de laatste alinea van zijn post. TS lijkt de rekeningen ook niet te betwisten.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door 16again »

PietertjeTwee schreef:
06 aug 2020 22:20
16again schreef:
06 aug 2020 21:51
Je kunt je afvragen voor welke habbekrats de oorspronkelijke debiteur de vordering heeft doorverkocht
Totaal irrelevant.
Ik dacht dat je op kwam voor de belangen van de oorspronkelijke crediteur. Als die maar een schijntje van de vordering terug ziet, en een veelvoud van dat bedrag wordt op de maatschappij afgewenteld (schuldhulpverlening huisuitzetting etc) twijfel ik toch aan de doelmatigheid van de hele poppenkast.

PietertjeTwee schreef:
06 aug 2020 22:20
Dat praat de houding van TS (belachelijk dat crediteuren hun rekening betaald willen krijgen!) echter niet goed.
Dat is wel een gekleurde interpretatie van topic start.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

PietertjeTwee schreef:
06 aug 2020 21:25
Kennelijk is het volgens TS gek dat debiteuren hun rekeningen betaald willen hebben. Ik vind dat echt een walgelijke instelling. Weet je hoe (de dochter van) TS dit allemaal had kunnen voorkomen? Door gewoon op tijd te betalen. Dat scheelt de hele maatschappij gigantisch veel kosten.
Ze mogen natuurlijk best willen dat de rekeningen betaald worden, maar het is niet wettelijk gerechtvaardigd om druk uit te oevenen op de schuldenaar als die rekeningen zijn verjaard. De schuldenaar kan gewoon aangeven dat ze hierover geen contact wenst en moet dan met rust gelaten worden.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS maakt een probleem van de kennelijke gegevens uitwisseling.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als een vordering van een incassobureau overgeheveld wordt naar een deurwaarderskantoor is het compleet logisch dat alle gegevens meegegeven worden.

advisora
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2020 10:37

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door advisora »

Naar èèn deurwaarder, maar niet een hele groep die de druk opvoeren. En zijn het wel juiste gegevens?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

advisora schreef:
08 aug 2020 11:38
Naar èèn deurwaarder, maar niet een hele groep die de druk opvoeren. En zijn het wel juiste gegevens?
Het lijkt het er meer op dat de dochter vindbaar is geworden en hierdoor meerdere partijen nu hun vordering kunnen gaan opeisen. Mogelijk heeft de dochter zich ingeschreven bij de gemeente, hierna is ze gewoon te vinden.

Nergens vind ik een bewijs dat incasso organisaties met elkaar samenwerken om schuldenaren te vinden. Los daarvan hebben ze hier ook geen enkel belang bij, van een kale kip kun je niet plukken. Als meerdere incassobureau op dezelfde persoon richten is er minder te halen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:
08 aug 2020 11:52
Mogelijk heeft de dochter zich ingeschreven bij de gemeente, hierna is ze gewoon te vinden.
Hoe raadpleegt de schuldeiser dan die gegevens?

advisora
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2020 10:37

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door advisora »

Lang verhaal kort: binnen no time volgde er werkelijk tientallen mails van allemaal verschillende incassobureaus en deurwaarders...! En het betreft hier allemaal opgekochte oude rekeningen! Dus niet van de bedrijven zelf
Ik ga er alleen van uit wat er geschreven is door TS, meerder incassobureaus en deurwaarders. Dus niet eentje! Ik zou van dochter het juiste verhaal willen horen om te oordelen hoe het nu precies zit en waar ze woont. Waar hangt dat ex vriendje dan uit?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Uitwisseling gegevens incasso en deurwaarders? Legale druk?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Sommigen willen hier wel veel weten.

Gesloten