LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verjaring grens schuld banken

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
haagseman53
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2018 12:56

verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door haagseman53 »

Ik heb een incassobrief ontvangen om de schuld van de Postbank te betalen van het jaar 1999/2000
Wanneer is deze incasso verjaard?
Het bedrag staat in euro's en dit klopt niet.
De schuld was in guldens 22000 en staat nu voor 31000 euro's en dat klopt ook niet, dit kan ik niet betalen.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 okt 2018 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Kleine wijzigingen in zinsopbouw.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door mahadma »

En wanneer is dit gebeuren "gestuit"? Of te wel wanneer bent u bericht van deze vordering?

Kijk eens hier:https://www.geld.nl/lenen/service/verjaring-schulden

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door mahadma »

Het bedrag staat in euro's en dit klopt niet. Nee, toen waren het guldens, tegenwoordig euro's. Betalen in guldens gaat niet meer.

De schuld was in guldens 22000 en staat nu voor 31000 euro's en dat klopt ook niet, Wat dacht u wat het begrip "rente" betekend? Vooral over een kleine 20 jaar?

dit kan ik niet betalen. Tja, dat wordt loonbeslag of andere maatregelen, u kent het lied van lenen, lenen, betalen, betalen.
Laatst gewijzigd door mahadma op 22 okt 2018 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lenen, lenen, betalen, betalen

Van Youp van ‘t Hek

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Vorderingen worden gestuit en maar goed ook. Zou wat worden, schulden maken en een ander er voor op laten draaien.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door Moneyman »

haagseman53 schreef:
22 okt 2018 13:54
Ik heb een incassobrief ontvangen om de schuld van de Postbank te betalen van het jaar 1999/2000
Wanneer is deze incasso verjaard?
Het bedrag staat in euro's en dit klopt niet.
De schuld was in guldens 22000 en staat nu voor 31000 euro's en dat klopt ook niet, dit kan ik niet betalen.
Begin eens met vertellen wat er allemaal gebeurd is, dan kunnen we je daarna goed adviseren. Zet het verhaal eens volledig en in de juiste volgorde neer.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door renewouters »

haagseman53 schreef:
22 okt 2018 13:54
Ik heb een incassobrief ontvangen om de schuld van de Postbank te betalen van het jaar 1999/2000
Wanneer is deze incasso verjaard?
Het bedrag staat in euro's en dit klopt niet.
De schuld was in guldens 22000 en staat nu voor 31000 euro's en dat klopt ook niet, dit kan ik niet betalen.
Je hebt liever dat wij voor die kosten opdraaien? (als klant van de ING).

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
22 okt 2018 22:34
Je hebt liever dat wij voor die kosten opdraaien? (als klant van de ING).
Dan zou ik me meer zorgen maken om de schikking van zo'n 700 miljoen ivm witwaspraktijken bij die bank waar je klant bij bent.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
22 okt 2018 22:51
renewouters schreef:
22 okt 2018 22:34
Je hebt liever dat wij voor die kosten opdraaien? (als klant van de ING).
Dan zou ik me meer zorgen maken om de schikking van zo'n 700 miljoen ivm witwaspraktijken bij die bank waar je klant bij bent.
Beetje non argument, je kunt niet het ene goedpraten door het andere te gebruiken. De ING heeft niet zijn prijzen verhoogd sinds de boete van 700 miljoen dus je betaald het als klant "nog" niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door kweenie »

Het kan zijn dat je een doorlopend krediet of krediethypotheek had, waarbij de rente werd 'bijgeschreven' bij de uitstaande schuld. Als je gebruikersnaam op het forum en indicatie voor je geboortejaar geeft, dan word je dit jaar 65, wat voor sommige kredieten de 'einddatum' van het krediet is.

In dat geval heb je jarenlang geen rente of aflossing hoeven te betalen, een was er voor de geldverstrekker dus ook geen reden om aan de bel te trekken, maar had je wel van tevoren kunnen weten dat je met je 65ste het krediet afgelost zou moeten hebben

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door Sira »

Voor mij persoonlijk is het van geen enkel belang of een schuld kan verjaren.

Schulden behoor je in te lossen! En zeker niet een ander (in dit geval de bank) met uw laksheid op te zadelen.

Laten we het omdraaien. Iemand heeft van u in 1999 ƒ 22.000, geleend, inmiddels is dit bedrag door het niet aflossen en de bijkomende rente e.d. € 31.000,- geworden.
Zegt u dan tegen de lener: "Nee joh, laat zitten, dat is allang verjaard".

Denk het niet.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Dan zou mijn hypotheek ook verjaard zijn.
In 1999 kosten een brood 1,99 in guldens, nu 1,99 in euro's. Het heeft elkaar ingehaald,
je kan het nu niet meer omrekenen.
Wat dacht je trouwens van de rente..... :roll:


Ik denk dat de ING de posten uit het verleden aan het uitzoeken zijn.

Je hebt het toch geweten dat je dat geld geleend hebt, dan kan de postbank wel van bank veranderen maar dat wil niet zeggen dat je je schuld kwijt bent. Dat zou mooi zijn.....
Je hebt vast gedacht dat ze je vergeten waren, dan valt het heel erg tegen om een schuld te hebben.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door 16again »

Sira schreef:
26 okt 2018 15:40
Voor mij persoonlijk is het van geen enkel belang of een schuld kan verjaren.
Schulden behoor je in te lossen!
Dat is je mening.....niet meer dan dat.
Volgens ons rechtssysteem kunnen schulden verjaren.
Een verjaarde schuld mag je terugbetalen, maar dit hoeft niet.
Voor TS wel van belang: Is vordering gestuit? is er uitspraak van rechter geweest?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar daarbij is vooral ook relevant om te weten wanneer de vordering opeisbaar is geworden. En dat hangt ook van de soort schuld af. Als het bijvoorbeeld gaat om een krediet waarbij de rente periodiek bij de schuld wordt bijgeschreven en dat je mag hebben tot je 65ste, en je wordt dit jaar 65, dan is die schuld pas dit jaar opeisbaar geworden. En dan is er nog lang geen sprake van verjaring.

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door heerschap »

Het is belangrijk om uit te zoeken wanneer de vordering opeisbaar is geworden. Is de schuld aangemeld bij het BKR ? Staat daar bijvoorbeeld een A codering ? De schuld verjaart 5 jaar nadat de schuld opeisbaar is geworden en wordt steeds met 5 jaar verlengd bij elke stuiting van de vordering. Heeft er een rechter vonnis gesproken dan is het verjaringstermijn 20 jaar. Mocht de vordering verjaard zijn moet je je daarop wel beroepen.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: verjaring grens schuld banken

Ongelezen bericht door kuklos »

De topicstarter heeft nooit meer gereageerd, dus waarschijnlijk leest hij niet meer mee.

Gesloten