LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verjaring termijnen schulden

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.

verjaringtermijnen schulden

Peiling eindigde op 07 jan 2009 13:53

verjaring
0
Geen stemmen
verjaring schulden
2
100%
 
Totaal aantal stemmen: 2

dannym6
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:28

verjaring termijnen schulden

Ongelezen bericht door dannym6 »

hallo weet iemand iets van verjaringstermijnen van schulden hoelang dat ze die kunnen en mogen vorderen ik hoor het graag als iemand wat weet :?:

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: verjaring termijnen schulden

Ongelezen bericht door vladja »

Dat is geheel afhankelijk van de soort schuld. Bovendien kan elke verjaring gestuit worden door een aanmaning. Dan begint de verjaringstermijn opnieuw te lopen.

Vladja

Johanz
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jan 2008 13:52

Re: verjaring termijnen schulden

Ongelezen bericht door Johanz »

als er geen stuiting plaats heeft gevonden geld het onderstaande:

Algemene verjaringstermijn: 20 jaar
Een rechtsvordering verjaart door verloop van 20 jaren, tenzij de wet anders bepaalt (artikel 3:306 Burgerlijk Wetboek (BW)). Dit wil zeggen dat in beginsel door verloop van 20 jaren de wettelijke verplichting een rechtsvordering na te komen, vervalt. Na deze algemene verjaringstermijn resteert slechts een morele verplichting. Deze is niet afdwingbaar. Deze morele verplichting tot nakoming wordt een natuurlijke verbintenis genoemd.

De termijn van verjaring begint op de dag, volgend op die waarop onmiddellijke nakoming kan worden gevorderd, tenzij de wet anders bepaalt.

Verjaringstermijn voor contractuele vorderingen: 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn, heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit, bijvoorbeeld een geldvordering of een huurvordering, verjaart na vijf jaar (art 3:307 BW).

Na verloop van vijf jaren nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling niet meer worden afgedwongen (via de rechter). Deze geldvordering blijft dan wel nog bestaan, maar de wederpartij kan dan - juridisch - niets meer ondernemen om betaling hiervan af te dwingen.

Consumentenkoop: 2 jaar
Is er sprake van een consumentenkoop, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, geldt er zelfs een verjaringstermijn van twee jaren (artikel 7:28 BW). Na twee jaren kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen.

Bijzondere verjaringstermijnen
Verder kent de wet enkele bijzondere verjaringstermijnen, zoals:

Schadevergoeding wegens milieuverontreiniging: 30 jaar
Belastingschulden: 5 jaar

bliksemendonderslag
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2008 15:01

Re: verjaring termijnen schulden

Ongelezen bericht door bliksemendonderslag »

mijn vraag
ik heb in 1998 'n contract gehad met een gsm provider
en had 'n contract van 2 jaar
nu anno 2008 krijg ik 'n rekening van intum justitia
van mei 2001 'n rekening van ruim 900€ na mijn weten heb ik in die tijd alles voldaan maar kan het nu niet meer controleren om dat de papieren vernietigt zijn door 'n brand.mijn vraag is ?

is dit nu verjaard of niet ????

dekra
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mar 2008 10:32

Re: verjaring termijnen schulden

Ongelezen bericht door dekra »

"Wie eist die bewijst" en de rechter zal zeggen.. "eiser moet het aannemelijk kunnen maken"

De verjarings termijn van 5 jaar is alleen van toepassing als de eiser.. in de tussenliggende periode geen 'aantoonbare pogingen' heeft gedaan om de wanbetaler te herinnneren .. Je ziet dan vaak dat een incassobureau tenminste om de 3 jaar een briefje stuurt..

Advies
iedergeval een briefje sturen naar het incasso bureau .. dat je vordering betwist.. --- en verzoekt om de onderliggende stukken .waaruit de rechtmatigheid van de vordering blijkt... etc.
ondertusssen je dossier compleet maken..!! zoek bankafschriften/ overige correspondentie waaruit de betalingen blijken.


Het is mogelijk dat de 'zaak' in de kast is blijven liggen en jouw brief bij de regeliere invorderings actie hoort.... -onder het motto niet geschoten is altijd mis---

Johanz
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jan 2008 13:52

Re: verjaring termijnen schulden

Ongelezen bericht door Johanz »

Dekra Advies
iedergeval een briefje sturen naar het incasso bureau .. dat je vordering betwist.. --- en verzoekt om de onderliggende stukken .waaruit de rechtmatigheid van de vordering blijkt... etc.
ondertusssen je dossier compleet maken..!! zoek bankafschriften/ overige correspondentie waaruit de betalingen blijken.


Is een correct antwoord, alleen stuur het per fax, e-mail
( [email protected] ) en gewone post, dus dezelfde brief in drievoud, dan sta je sterk en kunnen ze niet zeggen dat er niets is ontvangen. Spaart kosten van een aangetekend stuk! De betalingen zijn bij de bank op te vragen, het is verstandig persoonlijk naar je bank toe te gaan en de situatie voorleggen, vaak kunnen zij je een uitdraai verschaffen van de mutaties aan een bepaalde rekeninghouder[/quote]

dekra
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mar 2008 10:32

Re: verjaring termijnen schulden

Ongelezen bericht door dekra »

Zeker verstandig om meerdere brieven te sturen (herinnering).
Eerste brief "Hierbij verzoek ik u binnen 2 weken schriftelijk te reageren. Na drie weken stuur je nog een brief etc
(zij moeten reageren)

Helaas nemen de incassoburo / factorings de regels niet zo zuiver in het vizier. Zoals het niet beantwoorden en of bevestigen van de brieven. "Wij wachten op reactie van de opdrachtgever" klinkt er dan door de telefoon.. .. Ofwel wij laten u lekker in onzekerheid. Want U MOET betalen.

NVI
-niet gebruiken van bedreigen en / intimderende methoden
-Klacht indienen -- ontvangstbevestiging binnen 5 werkdagen.

Succes Bliksem

milan26
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2009 22:33

Re: verjaring termijnen schulden

Ongelezen bericht door milan26 »

hallo een goedenavond allemaal heb net even de reacties door gelezen van de verjaring van schulden nou zit ik met de volgende vraag en het gaat voornamelijk om de volgende dingen abbonementen op comfort c prime line telefoon abbonementen enz en een roodstand van abn nu zijn deze schulde allemaal ruim 5 jaar geleden.Hetgeen wat me nu onduidelijk is dat ik inmiddels al bijna 4 jaar nergens sta ingeschreven en dus ook geen rekeningen heb gezien dit ivm stuiting van de verjaring heeft dat invloed daarop dat ik nergens sta ingeschreven. Tevens hebben er wel een aantal schuldeisers een rekening naar me ouders gestuurt in de hoop dat ik daar zou wonen en dit gebeurt vreemd genoeg net voor die sluitingstermijn ma die geldt in dat geval tog niet immers heb ik deze nooit ontvangen me nmoeder heeft gebelt en gezegt dat ik dus nergens te bekennen ben wie o wie kan mij hierbij helpen alvast bedankt

martijn30c
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:37

Re: verjaring termijnen schulden

Ongelezen bericht door martijn30c »

Hallo,

Ik heb een vraagje / probleempje?
Tien jaar terug heb ik een lening afgesloten bij een bank,
ik heb daar een gedeelte van afbetaald en er staat nog een bedrag open. Nu heb ik al zeker vijf jaar nix meer van gehoord , en mijn vrindin zegt dat de verjaring daarvan vijf jaar is ?
Klopt dat ook? Of weet iemand , of dat dat anders is geregeld?
Graag hoor ik een reactie,

Groeten Martijn

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: verjaring termijnen schulden

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Een lening is m.i. anders dan een schuld ontstaan door een koophandeling.

Daarvoor zal de verjaringstermijn niet gelden.
Teven heb je daar voor getekend, en zal dat gewoon betaald moeten worden.

Niet betalen van zo`n lening kan namenlijk een negative BKR registratie opleveren - dan ben je nog verder van huis - en je kan niemand daarvan de schuld geven, behalve jezelf.

Als men jouw niet meld dat je moet betalen, zet dan de aflossingen apart.
Zodat, zodra iemand zich weer meld, je gelijk kan betalen - en dus goede wil van jouw kant laat zien.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: verjaring termijnen schulden

Ongelezen bericht door ronald g »

Op google is er veel over te vinden. Contractueele verbindingen verjaren na 5 jaar, een lening is zo'n verbinding. Edoch als de eiser kan aantonen dat er brieven zijn verstuurt, al dan niet bezorgd dan geldt de verjaring niet.
Voorbeeld schuldenaar is verhuisd en heeft dit niet gemeldt. Eiser probeert contact te leggen en heeft hier bewijs van, dan gaat verjaring niet op.
Verjaring is niet iets van ik hoor niets dus lekker puh.

Royalflush
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 okt 2008 16:26

Re: verjaring termijnen schulden

Ongelezen bericht door Royalflush »

@ Bliksemendonderslag

Ja dit is verjaard, tenzij Intrum of je provider kan aantonen dat er de afgelopen vijf jaar één of meerdere betalingsherinneringen naar jou toegestuurd zijn. In dat geval is er namelijk sprake van "stuiting" en begint er weer een nieuwe verjaringstermijn te lopen, gerekend vanaf de datum van de laatstverzonden herinnering.

Is er niets gestuurd of kan Intrum en/of uw provider dit niet aantonen, dan is de boel verjaard en hoeft u niet te betalen. Betwist dus eerst dat er een schuld is en vraag om bewijs dat die er wel zou zijn. Meld vervolgens aan Intrum dat de zaak verjaard is en u daarom niet zult betalen. Doe dit alles schriftelijk en stel een termijn van 14 dagen waarbinnen Intrum dient te reageren en dat u de zaak anders als afgedaan beschouwd.

Gesloten