LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkocht via Marktplaats

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door vroem »

ook zonder btw kan je als ondernemer een artikel van een particulier kopen . Dan ken je weliswaar de btw niet verrekenen maar je kan wel de aanschafkosten als kosten boeken . Afhankelijk van het bedrag schrijf je in 1 of over meerdere jaren af, en soms kan je ook nog investeringsaftrek krijgen. Moet je wel iets op papier hebben en een boeking van je zakelijke rekening is dan wel prettig.
Daarnaast zijn er ondernemers die vrijgesteld zijn van BTW. Die hoeven dus geen verrekening toe te passen en een btw boekhouding bij te houden.
zorg en onderwijs bv.
of in kleinschaligheidsregeling , dat je onder een bepaalde grens btw afdracht blijft.
dus voor er onjuiste zaken beweerd worden zorg even dat je weet waar je het over hebt...

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voordat er nu discussies over bedrijfsadministratie en btw ontstaan, dit is wat TS eerder schreef:
Klopt. Als particulier verkocht aan particulier. Dat eiser het geld via de bank over heeft gemaakt en "dan kan ik het verantwoorden bij de belasting" is ook niet mijn probleem.
Over btw-aftrek wordt helemaal niet gesproken. Als een particulier iets wil/moet/kan "verantwoorden bij de belasting" dan kan dat van alles betekenen; speculeren is niet zinvol.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door stronkstronk »

stofzuigertje schreef: Verder lees ik hier nergens bewijs van defecte apparaat en ook niet van afgesproken garantie.
Klopt. Apparaat is werkend de deur uit gegaan en geen afspraken gemaakt t.a.v. garantie.
stofzuigertje schreef: Maak geen kosten voor tegen incasso of brieven.
Hij doet dat wel en zal geen BTW terug krijgen of word bij controle gepakt door belastingdienst....
je mag een tip sturen..... en dan mag hij bewijzen dat hij zakelijk een product gekocht heeft.... en dat is einde kwartaal opgave en bij aankoop dit kwartaal controle in volgende en zal hij niet blij mee zijn.
Mijn belangrijkste vraag was of je MOET reageren op aanmaningen en vorderingen van een incassobureau. Het steekt mij dat men dit zo maar kan doen en anderen gaat belasten in kosten en tijd terwijl de koper een hele grote kans heeft om deze case te verliezen uiteindelijk.
Het advies was over het algemeen dat je beter wel kunt reageren.
stofzuigertje schreef: Ik vermoed dat hij dit vaker doet en BTW aftrekken bij Particulieren aankopen mag niet en kan nog leuk worden.....
Bij twijfel moet hij elke opgevoerde post aantonen dat het zou kloppen van afgelopen jaren dus veel extra werk......
Zo pak je deze ondernemer terug!
Gaan we doen!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stronkstronk schreef:Nee natuurlijk niet. Ik verkoop wat. Hij koopt als particulier dus hoe kan hij een WIK brief sturen. Ik heb geen openstaande posten en als hij vanuit bedrijfsnaam toch een WIK brief stuurt lijkt het mij dat hij aan het oplichten is. Ik heb zwart op wit staan dat hij vraagt of hij het per bank mag overmaken want dan "kan ik het aftrekken van de belasting."
Hoe dan?
Als particulier kan hij u ook een WIK brief sturen. Hij is van mening dat u hem geld schuldig bent omdat u een ondeugdelijk product heeft geleverd als particulier.

U brief met 2 regels dat hij geen 14 dagen brief heeft gestuurd veranderd deze situatie niet, het is zelfs in u nadeel. Stel dat hij deze brief nu wel stuurt en na 14 dagen alsnog een incasso procedure start en uiteindelijk een dagvaarding en naar de rechtbank gaat dan heeft u dit argument om de claim te laten vervallen al verspeeld.

De vraag is natuurlijk of de eisende partij zoveel kosten gaat maken om zijn "gelijk" te gaan halen, maar je weet nooit. Tot die tijd hoef je weinig te doen omdat het incasso bureau enkel kan "dreigen" maar verder niets kan zonder dat de rechtbank zich hierover heeft uitgelaten.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkocht via Marktplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

stronkstronk schreef:Hij koopt als particulier dus hoe kan hij een WIK brief sturen. Ik heb geen openstaande posten en als hij vanuit bedrijfsnaam toch een WIK brief stuurt lijkt het mij dat hij aan het oplichten is.
Je maakt een denkfout. De koper heeft geëist dat hij zijn geld terug krijgt, en dat heb jij geweigerd. Dus heeft hij een vordering op jou, en kan dus gewoon een WIK-brief sturen. Of hij particulier of zakelijk heeft gekocht, is voor jou niet relevant.

Gesloten