LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil invorderingkosten/incassokosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
rea
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 okt 2015 15:02

Verschil invorderingkosten/incassokosten

Ongelezen bericht door rea »

Hoi allen,

Ik heb een vraagje.
Ik heb (helaas) een incassodossier lopen.

De specificatie van de vordering is:

Bestuurlijke boete € 4.000
Kosten dwangbevel € 40,13
Invorderingskosten € 600
Aanmaningsvergoeding € 15

Dit bedrag komt tezamen op € 4.655,13

Volgens de incasso/gerechtsdeurwaarder is bovenstaande de hoofdsom.

Vervolgens komen de volgende kosten hier nog bij:

betekening € 90,54
executiekosten € 272,05
rente € 370,62
te voldoen € 5.388,34

De invorderingskosten zijn 15% van de bestuurlijke boete.
Maar ik dacht dat je 15% over de eerste € 2.500 en 10% over de volgende € 2.500 betaald.
Tenminste dat is met incassokosten toch zo?

Het gaat dan echter over een verschil van € 75 (klein bedrag op de totale vordering), maar toch..
Gelukkig is al een groot deel van de vordering inmiddels betaald.

Nu is mijn vraag aan jullie, klopt de opbouw van deze vordering?

Alvast bedankt voor de informatie!
Laatst gewijzigd door rea op 27 sep 2019 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: Verschil invorderingkosten/incassokosten

Ongelezen bericht door RamsesII »

Moneymannnnnnnnnn komt u maar!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verschil invorderingkosten/incassokosten

Ongelezen bericht door berndv »

Over welke periode geldt deze vordering? Ik vermoed namelijk dat u de info heeft gevonden op:
https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50
Hier staat een behoorlijk eind naar beneden het volgende:
Hoogte incassokosten tot 1 juli 2012
Voor vorderingen die opeisbaar zijn geworden vóór 1 juli 2012 blijven de oude regels gelden. Dat wil zeggen dat in de wet geen maximumbedragen zijn opgenomen maar dat de rechter de kosten ambtshalve kan matigen. Rechters hanteren hierbij doorgaans de regels zoals opgenomen in het Rapport Voorwerk II. Volgens dit rapport gelden bij procedures bij de kantonrechter de volgende maximumtarieven:
En daar staat bij vordering van 3750 tot en met 5000 euro een bedrag van 600 euro. Vorderingen die na 1 juli 2012 opeisbaar zijn geworden, gelden de nieuwe regels conform de percentages die u noemt.

rea
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 okt 2015 15:02

Re: Verschil invorderingkosten/incassokosten

Ongelezen bericht door rea »

Beste berndv,

Ik heb zojuist even gekeken naar de originele brief....

De brief m.b.t. de bestuurlijkeboete is gestuurd eind 2014.
Hetgeen wat betrekking heeft op de boete is ook in 2014 geconstateerd.
Dus als het goed is, is bovenstaande niet van toepassing?

rea
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 okt 2015 15:02

Re: Verschil invorderingkosten/incassokosten

Ongelezen bericht door rea »

Nog even ter aanvulling..

Ik heb natuurlijk ook even een mailtje gestuurd met mijn vraag naar het incassobureau.
Dit is de reactie:

"Naar aanleiding van uw e-mail delen wij u mede dat invorderingskosten iets anders zijn als incassokosten. Indien er verder nog onduidelijkheden zijn verzoeken wij u telefonisch contact op te nemen met ons kantoor of het juridisch loket."

Nu weet ik dus eigenlijk nog niks haha.. :|

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Verschil invorderingkosten/incassokosten

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Lijkt me dat 15% over de €4000 niet mag.
Zie https://www.rechtspraak.nl/Voor-advocat ... osten.aspx

rea
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 okt 2015 15:02

Re: Verschil invorderingkosten/incassokosten

Ongelezen bericht door rea »

Kolibrie schreef:
27 sep 2019 15:36
Lijkt me dat 15% over de €4000 niet mag.
Zie https://www.rechtspraak.nl/Voor-advocat ... osten.aspx

Nee dat leek mij dus ook niet, maar wanneer ik daarover berichtte kreeg ik als antwoord dat incassokosten iets anders zijn dan invorderingskosten, is dat echt zo?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verschil invorderingkosten/incassokosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, dat is zo. Althans; in die zin dan de invorderingskosten niet vallen onder de WIK (dus: de wettelijke incassokosten). Maar de hoogte van de invorderingskosten wordt berekend volgens de door jou in de openingspost al genoemde staffel. Tenzij er een wettelijk grondslag is voor juist deze kosten van 600 euro, zijn ze dus te hoog.

Ik zou een mail terugsturen conform het bovenstaande en vragen naar de wettelijke basis van de kosten.

rea
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 okt 2015 15:02

Re: Verschil invorderingkosten/incassokosten

Ongelezen bericht door rea »

Moneyman schreef:
27 sep 2019 16:14
Ja, dat is zo. Althans; in die zin dan de invorderingskosten niet vallen onder de WIK (dus: de wettelijke incassokosten). Maar de hoogte van de invorderingskosten wordt berekend volgens de door jou in de openingspost al genoemde staffel. Tenzij er een wettelijk grondslag is voor juist deze kosten van 600 euro, zijn ze dus te hoog.

Ik zou een mail terugsturen conform het bovenstaande en vragen naar de wettelijke basis van de kosten.
Dank je voor je reactie!

Op hun site vermelden ze dit (zie onderstaand, deze vordering is bij mij van toepassing), ik ben niet zo wettelijk onderlegd, maar zou jij kunnen/willen aangeven of zij die 15% juist hanteren bij mijn vordering? Alvast bedankt!

Invorderingskosten bij overheidsvorderingen

Bestuursorganen en lokale overheden zoals gemeentes kunnen ook buitengerechtelijke kosten, bedoeld in artikel 4:120 van de Algemene wet bestuursrecht, in rekening brengen voor zover zij redelijk zijn. De buitengerechtelijke kosten bedragen ten hoogste 15% van de geldsom, bedoeld in artikel 4:86 van de Algemene wet bestuursrecht. Doorgaans zal het bestuursorgaan de invorderingskosten in redelijkheid vaststellen overeenkomstig de hiervoor beschreven Wet normering buitengerechtelijke incassokosten.

Gesloten