LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door bprosman »

na het doorlezen van de voorwaarden begrijp ik niet dat er nog een weldenkend mens is dat zich gaat aanmelden. Het kost erg veel geld,
Dat snap ik ook niet maar de gemiddelde "Hollandsche consument" stopt hier met lezen :
Anders dan de andere kaarten wordt er geen jaar bedrag in rekening gebracht.

John Dark
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2015 19:05

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door John Dark »

Josephien12 schreef:Het was even zoeken, maar op de website bij prijzen lees ik het volgende:
Inactiviteitskosten per maand (geen opwaardering of kooptransactie binnen 12 maanden) EUR 9.95
Dus als u de kaart aanvraagt en niet activeert zijn er wel degelijk kosten aan verbonden. overigens zijn de kosten 29,90 euro per jaar als u de kaart wel activeert. Gratis bestaat niet.
Bijlagen
voorwaarden viabuy.pdf
voor iedereen die dit is over komen lees vooral de voorwaarden goed er zitten nog wel wat vreemde dingen tussen waaronder artikel 17.1

17. TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN
17.1 Op deze Overeenkomst is Engels recht van toepassing,
(179.49 KiB) 133 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

hpsdegroot
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2015 21:18

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door hpsdegroot »

ik heb een kaart besteld bij via buy in de algemene voorwaarden staat niets bescheven over belalingen die ik moet doen. zodra je hem accepteert.
alleen toen de kaart aan kwam stond dat ik 90 euro moet storten om hem te activeren dat heb ik niet gedaan maar ik heb hem ook niet terug gestuurd want er staat niet bij als je hem niet activeert dat je even goed moet betalen. wel al instrum justitia binnen gehad.130 euro.
ik heb even een test gedaan de algemene voorwaarde verwijst naar bijlage 1 maar die zie jij zelf niet.
en dat kan je vinden als je bij bedragen kijkt. dan kom je bijlagen 1 tegen .
moet ik alles betalen .

FreddyLO
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2015 02:35

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door FreddyLO »

Volgens mij moet je helemaal niets betalen. Interim Justitia zal zeker niet verder kunnen gaan omdat zij verder geen bewijslast hebben. Er moet nu zeker iets gaan gebeuren met ViaBuy omdat er vele slachtoffers zijn. Zo kan het niet verder,

Vlinder48
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2016 11:50

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door Vlinder48 »

Ook ik heb een card bij VIABUY bestelt. Wetende dat en hoeveel het mij zou kosten. Echter kreeg ik geen card toegezonden maar wel het verzoek de card op te laden. Heb toen een email verstuurd met de melding dat ik geen card heb ontvangen en of ze deze willen toesturen. Mijn melding zou in behandeling genomen worden. Ik kreeg werderom het verzoek € 89,00 op de card te laden. Weer een email verstuurd dat ik graag de card wil ontvangen en dan zal ik het bedrag overmaken. Het eerst volgende bericht wat ik ontvang is een schrijven van Intrum Justitia of ik het gevraagde bedrag verhoogd met € 40, -- even wil betalen.
Gebeld en het verhaal uitgelegd. Ik wil graag de card ontvangen en ik maar het gevraagd bedrga met liefde over, over de kosten wil ik nog wel praten. Maar eerst de card graag. Dat is prima mevrouw, wij vragen een nieuwe card voor u aan. Alles wat kwam, maar er kwam geen card. Tot vijf keer toe aan de telefoon gehangen met intrum, zelf met het verzoek om de card aangetekend te versturen. Daar moesten ze over nadenken. In het laatste gesprek met Intrum daarna gerefereerd. Ik kreeg te horen dat ze niet verplicht zijn om dat te doen en dat ik het geld maar eens moest gaan overmaken. Er zou geen nieuwe card toegestuurd worden en de incasso procedure zou voortgezet worden. Ik geef aan dat je een incassoprocedure begint tegen een wanbetaler, niet tegen iemand die het product niet ontvangen heeft. Ik kreeg allen nog de vraag of ik het in termijnen wil betalen of dat ik het in één keer ging betalen.
Nu wacht ik de voortgang van de procedure af. Ik wil de card graag hebben omdat ik daar plannen mee heb. Ik wil weten hoe dit gaat aflopen Al met al vind ik het een vreemde zaak.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Vlinder48 schreef: Ik wil de card graag hebben omdat ik daar plannen mee heb.
Ik zou bij deze club dan toch geen kaart willen. Niets sturen, berichten negeren, maar wel een incassocowboy op uw nek sturen?
Overweeg anders via de ANWB, de eigen bank of zoiets een card aan te vragen.
De meesten kunnen ook een aangepast (kleiner) betaallimiet krijgen.
(Zelf heb ik mastercard via ICS - maar met een kleinere bestedingsruimte dan de standaard 2500 euro)

||O||
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2016 23:05

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door ||O|| »

Ik ben er ook in getrapt. Mooie flitsend adv. Maakt je nieuwsgierig, en daarna is het de eerste 3 jaar geen kosten, dus denk je, laat ik het proberen. Blijkt dat ze 89,70 voor dat stuk plastic willen. Misleiding dus. Nu ook mail van interim justitie . geen aanmaning of ingebrekestelling per post gezien. Ik moest geld op een buitenlands IBAN zetten. Vertrouw ik niet.

Nu vanaf 1 dec alle schuld wordt aangemeld lijkt het ideaal om je gewone CC op te zeggen en dit te nemen (kun je ook bijv bij aliexptrss kopen). Ik hoop dat Radar iedereen waarschuwt voor deze boeven. Ze luizen je er gewoon in.

Hun idee is prima, maar wees duidelijk over kosten, en niet zo.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door berndv »

||O|| schreef:kun je ook bijv bij aliexptrss kopen
Wat een onzin, waarom zou je deze kaart nodig hebben om bij aliexpress te kopen? Dat kan namelijk zelfs met ideal of paypal. :?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

berndv schreef:
||O|| schreef:kun je ook bijv bij aliexptrss kopen
Wat een onzin, waarom zou je deze kaart nodig hebben om bij aliexpress te kopen? Dat kan namelijk zelfs met ideal of paypal. :?
Omdat bij Paypal en Ideal je maar moet afwachten of je geld terugkrijgt als er iets mis is.
Met een creditcard zou dat makkelijker zijn.

(en ja -- paypal adverteert met kopersbescherming, maar uit eigen ervaring is dat vaak een wassen neus)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door berndv »

Guardian72 schreef:
berndv schreef:
||O|| schreef:kun je ook bijv bij aliexptrss kopen
Wat een onzin, waarom zou je deze kaart nodig hebben om bij aliexpress te kopen? Dat kan namelijk zelfs met ideal of paypal. :?
Omdat bij Paypal en Ideal je maar moet afwachten of je geld terugkrijgt als er iets mis is.
Met een creditcard zou dat makkelijker zijn.

(en ja -- paypal adverteert met kopersbescherming, maar uit eigen ervaring is dat vaak een wassen neus)
ik reageer op het "kunnen bij aliexpress kopen", en dat kan gewoon zonder creditcard. Qua bescherming heb je inderdaad meer aan een creditcard, maar het niet hebben van een creditcard betekent niet dat je niet bij aliexpress kunt kopen. Ja, paypal biedt een soort van kopersbescherming, heb daar ook niet het volste vertrouwen in. De zekerheden bij aliexpress zijn ook prima geregeld. Heb het nu 1x gehad dat een artikel niet aankwam, had vrij snel mijn geld terug via aliexpress.

Silboo
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2016 19:45

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door Silboo »

ook ik heb de viabuy kaart aangevraagd en gekregen ik weet dat het 90 euro kost voor 3 jaar dat had ik gelezen op hun site.
nu wil ik de pre paid credit card opwaarderen met contant geld. wij kunnen niet internet bankieren en of overschrijven dus doen we m contant opwaarderen alleen de vraag is waar? bij western union hier in de stad daar snapte de beste somalische meneer er geen hout van plus dat hij zelf gebrekkig nederlands sprak en niet alles wat ik zei verstond stond ik zo weer ongerichte zaken buiten.

Toen naar de ABNAMRO hup kaart in de opnemen en stortings machine en wat blijkt : de machine pakt de kaart wel maar je kunt alleen opnemen en niet storten pffffff. Toen naar de sns bank die deed er al helemaal niets mee!

nummer 4: Moneygram in een buitengebied en deze man wou er niks van weten dat kon daar niet..... Nu hebben we nog 1 adresje ook in een buitenwijk en hoop dat het bij deze tabakshop met Western Union wel gaat..... Dit heb ik ViaBuy geschreven en hup ze hebben mijn kaart geblokkeerd en moet ik m terugsturen....... Nou ja!

rudy.boumon
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2017 10:43
Contacteer:

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door rudy.boumon »

laurens043 schreef:Dat staat er toch duidelijk ,dat het je geld kost, snap niet dat mensen dat niet lezen http://www.viabuy.com/nl/pricing.html
kan je de kaart dan niet zonde kosten opzeggen? ze geven volgens de site een termijn van 14 dagen.
ik heb deze per ongeluk besteld dit weekend, maar reeds 4 mails gestuurd om te zeggen ze deze niet moeten opsturen, maar nog geen andwoord

rudy.boumon
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2017 10:43
Contacteer:

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door rudy.boumon »

Hoe kan ik mijn aanvraag annuleren?
U hebt recht op een 14-daagse bedenktijd vanaf de datum dat U de overeenkomst hebt geaccepteerd. Mocht U Uw Prepaid Product en deze Overeenkomst willen opzeggen, stuur dan alstublieft Uw Kaart zonder handtekening en ongebruikt samen met een opzeggingsbrief naar Customer Service op het adres zoals vermeld staat in Bijlage 1 van onze Algemene Voorwaarden, binnen 14 dagen vanaf het moment dat U deze Overeenkomst hebt geaccepteerd.

Na 14 dagen vanaf het moment dat U deze Overeenkomst heeft geaccepteerd, worden alle kosten en bijdragen niet terugbetaalbaar behalve de huidige kosten, uitgestippeld in Bijlage 1, die geheven worden op regelmatige basis en op voorhand betaald werden.

Voor meer informatie, stuurt u ons een e-mail naar [email protected]

stofzuigertje

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ongeopende retour afzenden moet ook lukken.

als de post verkeerd bezorgde komt de niet aangetekende kaart ook nooit aan, en soms worden ze weggegooid na vele verkeerde post in
bepaalde wijken.

Gewoon retour afzenden en niets betalen.
Dat is het makkelijkste omdat binnen 14 dagen terug vaak fout gaat door hun trage verwerking.
Zij willen hem binnen 14 dagen binnen hebben dus niet na 13 dagen terug sturen.
Ook heen kost dagen dus retour afzenden lijkt me slimste bij deze dure onbetrouwbare aanbieder.

ellen.van-der-linden
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2017 12:04

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door ellen.van-der-linden »

Iemand bij wie het opzeggen van de kaart ook dramatisch gaat? Na iets minder dan een jaar wil ik de kaart opzeggen (na hem eigenlijk nooit gebruikt te hebben vanwege negatieve verhalen), maar dat gaat niet zo soepel.

Ze reageren via e-mail redelijk snel, tot het moment dat je mailt dat je het op wil zeggen. Dan niet meer. En om het tussentijds op te zeggen, moet er minimaal €10 op de kaart staan. Bij betalen staat dat er bij 10,18 (0.18 kosten) 10 euro op de rekening komt te staan, maar na het betalen blijkt dat 9,97 te zijn! En natuurlijk.. het minimumbedrag is 10 euro dus uiteindelijk twee keer geld over moeten maken om aan die 10 euro te komen. En nu nog maar hopen dat ze het geld voor die opzegging er af halen... Ik ben blij als dit drama over is.

jannekes
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2017 00:05

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door jannekes »

Als je het toch hebt aangevraagd en wil je er toch van af, kan je als je die kaart opgestuurd terug naar de post bv of weigeren, of wa moet je het beste doen ervoor,

ina.apeldoorn
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2017 20:20
Contacteer:

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door ina.apeldoorn »

Ook helaas een Creditcard besteld bij VIABUY, en was ook stomverbaasd over de kosten. Het lijkt allemaal gratis te zijn, maar dan kom je van een koude kermis thuis. Natuurlijk moet je altijd alles goed lezen, maar deze voorwaarden zijn zo warrig en wie gaat dat nou allemaal lezen! Normaal als je iets besteld staat keurig voor de afronding van de bestelling alle kosten zodat je precies weet waar je aan toe bent, en niet eerst moet worstelen door de voorwaarden.
Wat ook zeer verbazend is, als je kaart binnen 3 jaar wilt opzeggen. Als je die eisen in de algemene voorwaarden leest, daar zijn echt geen woorden voor, hooguit ronduit belachelijk.
Uit de voorwaarden een klein deel als je wilt opzeggen:
Een leesbare kopie van een identiteitsbewijs uitgegeven door de overheid
(bijv. paspoort of rijbewijs)

Waarom zouden ze dat nou niet doen als je besteld! Ik hoop oprecht dat een consumentenprogramma aandacht gaat besteden aan deze wanpraktijken voor alle gedupeerde.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door Costnix »

@bobcat1: een man die zijn eigen advocaat is, heeft een idioot als client :-(

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door Dirkie »

ina.apeldoorn schreef:Ook helaas een Creditcard besteld bij VIABUY, en was ook stomverbaasd over de kosten. Het lijkt allemaal gratis te zijn, maar dan kom je van een koude kermis thuis
Dat is nu net het probleem van iedereen die zo'n kaart besteld. Het lijkt gratis en dan stopt iedereen met lezen en denkt gaan met die banaan. Ik heb het niet nodig maar het is gratis dus doen.
Om naderhand erachter te komen dat het niet alleen te mooi leek maar dat ook was. En dan komt men er wel achter dat er op dit forum al een jaren oud topic is waarin meerdere mensen hetzelfde overkomen is. Waarom niet vooraf informeren en even zoeken? O ja het was gratis en dan hoeft het niet.

JosephR
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2017 01:44

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door JosephR »

Ik heb sinds maart 2016 ook een ViaBuy Mastercard.
In het begin schrok ik ook omdat op de website te lezen stond dat de card de eerste 3 jaar gratis was en daarna 29,90 p jr. Wel moest ik (minimaal) 100 euro storten om te starten. Meteen daarna werd er 89,70 ingehouden van die 100 euro voor "Uitgave kosten voor kaart". Dat bedrag is "toevallig" precies 3 x 1 jaar. Daarna ben ik goed gaan lezen en het staat, als je doorleest en goed oplet, ook inderdaad zo op de website.
Inmiddels gebruik ik de kaart alweer 1,5 jaar en heb zelfs een 2e kaart erbij besteld voor mijn vrouw.
De kaart is prima in gebruik en ik ben eigenlijk ook gewoon tevreden.
Maar hoe kwam ik bij ViaBuy? Heel simpel: de ECHTE oplichters van ING weigerde mij een Mastercard voor mijn internet-aankopen. Ik bankier daar zakelijk al een kleine 20 jaar maar toch kreeg ik een afwijzing. Dan moet je vervolgens iets anders verzinnen.
Maar even nog over de kosten: Ik heb, in 1,5 jaar, bij ViaBuy 149,94 aan kosten betaald. Die varieren van "uitgave kosten" tot opwaardeer- en opname-kosten. Dat LIJKT veel maar een snelle blik in mijn boekhouding leert me dat ik in 2016 bij ING al 272,75 aan bankkosten heb betaald. In 2017, tot op heden ook al 165,17 dus dat maakt samen al 437,92 . Ik concludeer dus dat mijn NORMALE LOPENDE REKENING BIJ ING bijna 3 keer zo duur is als ViaBuy. Waarom noemt men hier ViaBuy dan oplichters?
Overigens: het KAN inderdaad goedkoper. Ik gebruik sinds een paar maanden ook SKRILL en daarvan zijn de kosten lager en doorzichtiger. Het is echter niet een volwaardige bankrekening zoals ViaBuy wel is.
Ik hoop dat jullie iets aan mijn bijdrage hebben.

Gesloten