LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
razende
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:41

ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door razende »

VIABUY prepaid credit card is een card waar je vooraf geld op stort voordat je hem kunt gebruiken. Anders dan de andere kaarten wordt er geen jaar bedrag in rekening gebracht.
Je denkt: wel de voordelen maar geen onnodige kosten.
Echter wanneer je de card niet activeert nadat hij per post (vanuit de UK?) is toegestuurd krijg je alsnog een forse rekening gepresenteerd. Dit is mij overkomen. Heb de card nooit gebruikt. En toch kreeg ik vandaag van Intrum Justitia Nederland (gevestigd in Den Haag) het verzoek, in de vorm van een aanmaning, even zo'n 140,- euro over te maken!
Niks gratis dus.
Heb Intrum Justitia gebeld. De medewerker vertelde dat ze sinds vandaag meer van dit soort telefoontjes had gehad. Ze kon niets anders doen dan mijn klacht aan een collega doorgeven...
Wordt vervolgd.
Bijlagen
PicsArt_1415811474619.jpg
(240.65 KiB) 15343 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Het was even zoeken, maar op de website bij prijzen lees ik het volgende:
Inactiviteitskosten per maand (geen opwaardering of kooptransactie binnen 12 maanden) EUR 9.95
Dus als u de kaart aanvraagt en niet activeert zijn er wel degelijk kosten aan verbonden. overigens zijn de kosten 29,90 euro per jaar als u de kaart wel activeert. Gratis bestaat niet.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door newmikey »

Tsk, tsk, da's nu echt wat ze noemen "penny-wise, pound-foolish"...

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door sacredfour »

Waarschijnlijk heeft viabuy jouw 89.90 euro in rekening gebracht en de rest zijn incassokosten. 89.90 euro is het bedrag dat je onmiddellijk op je kaart moet storten nadat je de overeenkomst bent aangegaan. Als je nooit een ingebrekestelling hebt ontvangen , doe dan een verzoek voor alle correspondentie i.v.m. deze vordering. IJ schrijft :
overname vordering. Dit kan cessie betekenen. Stuur ze de incassobrief.
http://www.schulden-vrij.info/index.php/board,54.0.html

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door puma73 »

Begin je weer met je onzinverhalen over cessie. Schuld is schuld en dient betaald te worden. Zonder jouw onzinbrieven die het incassotraject frustreren en traineren en daardoor de maatschappij weer geld kosten.

maria67
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2014 19:19

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door maria67 »

hallo ik heb ook een brief gekregen zoals al is aan gegeven van intrum justitia incasso voor de viabuy card .
kunnen we hier iets aan doen en mogen ze dit je gebruikt de card toch niet.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door Josephien12 »

maria67 schreef:hallo ik heb ook een brief gekregen zoals al is aan gegeven van intrum justitia incasso voor de viabuy card .
kunnen we hier iets aan doen en mogen ze dit je gebruikt de card toch niet.
Had u al mijn reactie op de openingspost gelezen?
U hebt de card besteld, bent tijdens het bestelproces akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en u zit er gewoon aan vast. Nu zo snel mogelijk opzeggen, schuld betalen en doorgaan met je leven.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ik heb deze reactie verwijderd.
Laatst gewijzigd door sacredfour op 11 dec 2014 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door berndv »

En wat heeft deze zaak er mee te maken? Naar mijn idee helemaal niets namelijk, die zaak gaat over het bepalen of een creditcard in prepaid vorm met een tegoed van 750 euro onder de wetgeving voor consumentenkredieten valt, en dat is door de rechter bepaald van wel omdat het hier om een bedrag boven de 150 euro gaat.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door sacredfour »

Als het krediet in strijd is met WFT houdt dat ook alle kosten in die hieraan verbonden zijn.
Het is een andere kaart met andere voorwaarden. Je hebt gelijk ik zal mijn bovenvermelde reactie verwijderen.

bobcat01
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2014 20:59

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door bobcat01 »

Ook ik heb de kaart besteld, in de veronderstelling dat het gebruik practisch gratis was. Vervolgens moest ik 94,30 storten om de kaart te activeren. Dat geld ben je dus kwijt, en dat vond ik iets te duur. Afijn, inmiddels een aanmaning verder en een telefoontje van Interim, ben ik de voorwaarden eens goed gaan lezen. 17 pagina's redelijk gebrekkig geformuleerd, maar 1 lichtpuntje: in de voorwaarden staat dat deze voorwaarden vallen onder Engels Recht. Zijn dus niet geldig in Nederland. Kan ook niet anders, want er staat wel meer in die voorwaarden wat niet strookt met nederlandse wetgeving. Ik zie een uitnodiging van Interim voor de Rechtbank met vertrouwen tegemoet. En zal mijn eigen verdediging voeren.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door newmikey »

bobcat01 schreef:in de voorwaarden staat dat deze voorwaarden vallen onder Engels Recht. Zijn dus niet geldig in Nederland.
Merkwaardige redenering en ik wens u dan ook veel wijsheid toe... :lol: :twisted: :mrgreen:

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door 16again »

bobcat01 schreef:Ook ik heb de kaart besteld, in de veronderstelling dat het gebruik practisch gratis was. Vervolgens moest ik 94,30 storten om de kaart te activeren. Dat geld ben je dus kwijt,
Wordt dat bedrag niet gewoon je beginsaldo op die kaart?
razende schreef:Heb de card nooit gebruikt. En toch kreeg ik vandaag van Intrum Justitia Nederland (gevestigd in Den Haag) het verzoek, in de vorm van een aanmaning, even zo'n 140,- euro over te maken!
Indien je dit betaalt: Hoort van dat bedrag dan niet gewoon 89,90 alsnog op je eigen kaart te belanden?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door berndv »

bobcat01 schreef: er staat wel meer in die voorwaarden wat niet strookt met nederlandse wetgeving.
Kunt u ook voorbeelden geven? Zou handig zijn dat u dit soort afspraken onderbouwt. Niet alleen omdat het in de voorwaarden van dit forum staat, maar het kan anderen ook helpen.
bobcat01 schreef: Ik zie een uitnodiging van Interim voor de Rechtbank met vertrouwen tegemoet.
Als ze het al zo ver laten komen. Meestal is het bij de incassobureaus veel blaffen en niet bijten.

laurens043
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jun 2013 23:13

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door laurens043 »

Dat staat er toch duidelijk ,dat het je geld kost, snap niet dat mensen dat niet lezen http://www.viabuy.com/nl/pricing.html

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Onbegrijpelijk!!
Waarom zou iemand deze veredelde chipknip willen hebben dan?!

Allereerst mag je direct na ontvangst eventjes voor de komende 3 jaar de jaarlijkse vaste kosten van 29,90 per jaar aftikken. Dat is waarom je die kaart dus al ontvangt met gelijk al een negatief saldo van 89.70 euro, tel uit je winst...

Het enige wat ik me nog voor zou kunnen stellen is dat je ermee je spulletjes op e-Bay kan betalen, maar dan mag je voor elke betaling ook nog eens 2,75% extra dokken voor de vreemde valuta, PLUS nog eens de kosten die door de betalingsprovider waar je geld naar toe gaat in rekening worden gebracht. Als je daarnaast ook nog eens opwaardeert via iDeal, omdat je geen zin hebt om bij de bank met je net gepinde geld in de rij te gaan staan om je tegoed cash aan te vullen, mag je ook nog eens een extra 1,75% stortingskosten betalen. Op alles wat je koopt ben je dus een extra 4,5% kwijt, plus de kosten van lokale banken, plus 89,70.

Daarom nogmaals mijn vraag; wie zou dat ongelofelijk onzinnige ding willen hebben dan?! Omdat het zo interessant staat als je je portemonnaie open klapt dat er allemaal betaalkaarten uitwapperen? Terwijl je helemaal de kredietwaardigheid niet hebt voor een gewone creditcard?

Dat noemen we tegenwoordig een Moszkowiczje....

Maar nu het antwoord op de vraag of Intrum justitia betaald moet worden. En dan gaat het over die 89.70 euro, want de kosten van IJ betaal je natuurlijk hoe dan ook niet. Dit is een kwestie van internationaal recht. De vraag is of een Engelse onderneming aan Nederlandse particulieren volgens Engels recht op de Nederlandse markt op basis van in Engeland gedeponeerde voorwaarden een financiële dienst aan mag bieden volgens de regelgeving van de Nederlandse AFM. Leg deze laatste zin maar eens aan Intrum Justita voor, en tegen de tijd dat je daar antwoord op hebt is de zaak waarschijnlijk al verjaard.
De kosten die Intrum in rekening brengt betaal je hoe dan ook niet. Want wie zou je uiteindelijk voor deze kosten moeten dagen, en bij welke rechter? Intrum werkt in opdracht van de Engelsen, dus die moeten Intrum betalen en de kosten doorrekenen aan jou. Maar dat is een privaatrechtelijke zaak voor de Nederlandse Kantonrechter, maar die is weer niet bevoegd om te oordelen over de overeenkomst die naar Engels recht wordt afgesloten. Intrum zelf kan hiermee geen zaak beginnen, omdat de klant en Intrum geen contractuele partijen zijn, en ViaBuy kan alleen via de Nederlandse rechtbank verhaal halen op de Nederlandse klant met weer dat probleem dat die niet bevoegd is. De zaak om de incassokosten blijft daarmee altijd hangen.

De 89.70 zal denk ik uiteindelijk eigenlijk wel betaald moeten worden, daar kan ik verder ook weinig over zeggen en ik denk dat het ook wel een leuke is om de mensen in een rechtswinkel in rep en roer te krijgen. Persoonlijk zou ik in ieder geval die kaart in 3 stukken knippen en naar ViaBuy sturen met de mededeling om die stukken maar één voor één te stoppen waar het licht niet schijnt, en me vervolgens voor de kop slaan dat ik ooit dat achterlijke ding besteld had...

bobcat01
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2014 20:59

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door bobcat01 »

Helder verhaal, econometrist. Ik wilde er niet teveel woorden aan verspillen en in juridisch jargon verzanden aangezien ook ik denk dat Intrum nooit naar de rechter zal stappen, mede door de kosten bij verlies.

marietje28
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2015 10:27

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door marietje28 »

razende schreef:VIABUY prepaid credit card is een card waar je vooraf geld op stort voordat je hem kunt gebruiken. Anders dan de andere kaarten wordt er geen jaar bedrag in rekening gebracht.
Je denkt: wel de voordelen maar geen onnodige kosten.
Echter wanneer je de card niet activeert nadat hij per post (vanuit de UK?) is toegestuurd krijg je alsnog een forse rekening gepresenteerd. Dit is mij overkomen. Heb de card nooit gebruikt. En toch kreeg ik vandaag van Intrum Justitia Nederland (gevestigd in Den Haag) het verzoek, in de vorm van een aanmaning, even zo'n 140,- euro over te maken!
Niks gratis dus.
Heb Intrum Justitia gebeld. De medewerker vertelde dat ze sinds vandaag meer van dit soort telefoontjes had gehad. Ze kon niets anders doen dan mijn klacht aan een collega doorgeven...
Wordt vervolgd.

Ik heb het zelfde als u ik heb ook een rekening van hun gehad

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door dhc »

Da's vervelend...en de vraag is?

vliegenderob
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 nov 2009 15:19

Re: ViaBuy prepaid credit card/ Onverwachte kosten!

Ongelezen bericht door vliegenderob »

na het doorlezen van de voorwaarden begrijp ik niet dat er nog een weldenkend mens is dat zich gaat aanmelden. Het kost erg veel geld, men kan zó maar geld van je rekening halen. Het gebruik heeft GEEN ENKEL voordeel t.o.v. je eigen "gewone"bankpas. Het geeft alleen maar meer werk, kost veel geld en in is in elk opzicht minder vaak bruikbaar dan je gewone pas, alleen maar nadelen.
Wat mij terzijde opvalt is dat het WEER Intrum Justitia is die met ze werkt. Ik doe vaak administratie voor mensen die daar niet zo goed in zijn en kom deze naam heel vaak tegen. Dit bedrijf schijnt alleen maar met louche internetbedrijven (die vaak grijze, dwz onwettige, voorwaarden werken en daarom NOOIT naar een rechter kunnen stappen) te werken en zijn zeer agressief. Wél geven ze vaak na enige tijd korting, als je niet betaald. Voor de rechter brengen ze je echter nooit. Ik heb dat na bedreiging daarvan gevraagd om het te doen, doen ze NIET! Wat ook veel bij I J voorkomt is dat ze na jaaaaren weer opnieuw beginnen met aanschrijven, meestal heb je dan geen bewijzen meer dat je al betaald hebt (bij de hand) en daar maken ze misbruik van.
Advies, loop in dergelijke gevallen gewoon bij je eigen bank naar binnen, de koffie is daar gratis en het advies ook!

Gesloten