LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
janvdwerke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 apr 2017 12:20

Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Ongelezen bericht door janvdwerke »

In november 2015 heeft een ouder bevriend echtpaar mij gevraagd het abonnement van Canal Digitaal voor hen op te zeggen.
Op dat moment waren zij aan het verhuizen. De verhuizing vond noodgedwongen plaats vanwege ernstige gezondheidsredenen en hij en zijn vrouw (>80 jaar) waren overbelast. Zij verhuisden naar een bejaardenwoning in Wolvega waar een schotelverbod is.
Omdat ik niet bekend was met Canal Digitaal (CD) zocht ik op internet hoe ik moest handelen.
Op internet werd gemeld dat ik 0900 – 9323 (€ 1,- per gesprek plus gebruikelijke belkosten) moest bellen om het abonnement op te zeggen. Dit
nummer gaf steeds gedurende enkele dagen aan dat het niet bereikbaar was en dat ik het later nog eens moest proberen.
Na dagen bellen heb ik uiteindelijk een medewerker van Canal Digitaal aan de lijn gekregen en kreeg instructies hoe het abonnement op te zeggen.
Tijdens het gesprek kwam het schotelverbod voor de nieuwe woning ter sprake en de medewerker meldde dat als het om een bejaardenwoning ging, waar meestal een schotelverbod van kracht is, opzegging daarom zou worden geaccepteerd tenzij er nog een schrijven zou komen.
Betaling via automatische incasso zou tot het eind van het jaar doorgaan en dan gestopt worden. De smartcard moest geretourneerd.
Hoewel het nieuwe adres werd doorgegeven is er van Canal Digitaal nooit een schriftelijke bevestiging of enige toelichting over nabetaling gestuurd! Wel gingen de automatische incasso's door en de laatste werd zelfs verdubbeld omdat de onterecht geïnde van februari 2016 was teruggeboekt.
De smartcard werd samen met een opzegbrief geretourneerd zoals afgesproken, waarvan kopie en verzendbewijs in een inmiddels opgebouwd dossier.
De familie heeft netjes betaald zelfs een maand langer dan mondeling was afgesproken. Men bleef echter lastig gevallen worden met telefoontjes over voortzetting van het abonnement.
Uit controle mijnerzijds zijn zij altijd zeer accuraat met betalen geweest en heb hen geadviseerd de automatische incasso's maar terug te boeken en niet in te gaan op al die marketingpraat.
Hij en zijn vrouw zijn nogal assertief en temperamentvol aangelegd, zozeer zelfs dat ik ze wil beschermen voor complicaties van de niet zo’n beste gezondheidstoestand van vooral de heer [Tekst verwijderd].
Hij stelt zich principieel op omdat inderdaad blijkt uit gegevens, die ik gecontroleerd heb en waarvan ik kopieën in dossier heb, dat alles netjes is
afgehandeld. Ik heb verzocht aan het incassobureau Lindorff deze mensen niet langer lastig te vallen met aanmaningen, onterechte automatische incasso's, aankondigingen van deurwaarderbezoek, etc.
Omdat het geen effect had en de berichten bleven komen heb ik in aanwezigheid van de heer en mevrouw [Tekst verwijderd] Lindorff gebeld, waarbij zij werden gevraagd mij toestemming te geven voor de verdere afhandeling van deze zaak. Het gesprek werd opgenomen zo werd gemeld en in een van de telefoongesprekken die ik met Lindorff heb gehad, werd ook bevestigd dat die machtiging was geregistreerd.
De berichten bleven doorgestuurd worden naar het adres van de heer en mevrouw [Tekst verwijderd] die zich daar behoorlijk over opwonden. Pas onlangs is het doorgedrongen dat de communicatie via mij als zaakwaarnemer moet lopen.
Diverse keren werden berichten verstuurd via e-mail en ik heb via telefonisch contact met Lindorff ook begrepen dat die waren aangekomen en verwerkt. Lindorff weigert schriftelijk antwoord te geven op mijn verzoek een bevestiging te geven van ontvangst.
Alle correspondentie heb ik bewaard en ook de contactmomenten zijn geregistreerd. Onlangs bleek het opeens te gaan om bewijsvoering dat er een
schotelverbod verklaring moest komen. Eerder was daar nooit om verzocht. Die verklaring is verstuurd met een verzoek of ze wilden reageren of hiermee de zaak kon worden afgerond maar Lindorff schrijft opnieuw een aanmaningsbrief inmiddels via de post aan mijn huisadres en reageert niet op berichten die ik hen stuur anders dan standaardbrieven.
Eerder hebben ze aangegeven dat correspondentie ook via e-mail kon plaats vinden, maar dat heeft dus geen zin. Om veel kosten te gaan maken met aangetekende brieven voel ik niet zoveel en ben het inmiddels goed zat.
De vordering die mijns inziens onterecht is, is opgelopen tot € 162,71 en er wordt gewaarschuwd dat het tot honderden euro’s kan oplopen als de zaak
voor de rechter komt.
De familie [Tekst verwijderd] en ik hebben geen ervaring met incassobureaus en rechtbanken en vinden deze gang van zaken zeer onbehoorlijk. Ik druk me dan wat netter uit dan de heer [Tekst verwijderd].
Graag ontvang ik bericht of deze zaak ondanks de geringe vordering onder de aandacht van de media, ombudsman of anderszins kan worden gebracht.

Namens de familie [Tekst verwijderd],
Jan van der Werke
Laatst gewijzigd door Radar op 19 apr 2017 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Ongelezen bericht door BreejKC »

Canal Digitaal, daar noemt u een naam. Ze staan erom bekend. Makkelijk in het werven van klanten, maar lastig om er ooit vanaf te komen, ook al houdt de klant zich aan de vooraf afgesproken regels. Telefonische afspraken, daar hebben ze lak aan, maar daarmee vertel ik niets nieuws, dat heeft u inmiddels in de praktijk ervaren. Evenzo met Lindorff, die natuurlijk niet handelen in uw opdracht, maar in opdracht van hun opdrachtgever, Canal Digitaal. Dit incassobureau staat er ook om bekend, dat ze liever mensen van wie mogelijk iets te vorderen is flink bang maken, als dat ze naar de verhalen van deze mensen luisteren en daar naar handelen. Maakt niets uit voor ze, want het geld verdienen ze toch wel, is het niet van de ene partij, dan wel van de andere partij.

Telefonisch iets regelen met Canal Digitaal is dus een hopeloze zaak. Maar u schrijft ook het nodige per email en/of brieven geprobeerd geregeld te krijgen. Dat laatste was het beste dat u kon doen. Nu heeft u bewijs in handen en Canal Digitaal heeft daarop naar u, als zaakwaarnemer, niet of nauwelijks gereageerd en alleen maar een incassobureau ingeschakeld. Daarmee zijn ze in de fout gegaan. Zo’n fout zullen ze tegenover u, of tegenover het incassobureau, natuurlijk nooit toegeven. Gezichtsverlies heet dat, ze kijken wel uit.

U kunt nu nog één ding doen. Leg deze hele zaak voor aan de Geschillencommissie Telecombedrijven. Informeer Canal Digitaal hier vooraf over. Mogelijk dat ze, als ze vernemen dat u die stap neemt, nu wel eens goed in hun papieren duiken. Mogelijk dat het dan geregeld wordt voordat deze Geschillencommissie zich er over buigt. Als de zaken inderdaad zijn zoals u deze hier voorstelt, dan wint u dit gemakkelijk, mag Canal Digitaal alle kosten aan u vergoeden, inclusief de € 50,00 die het kost om een geschil aanhangig te maken. Tevens zullen zij u af moeten melden bij het incassobureau. U kan dat incassobureau natuurlijk ook zelf informeren dat deze kwestie aanhangig is gemaakt bij de Geschillencommissie. Mogelijk dat Lindorff deze zaak dan niet voortzet, tot er een uitspraak van de Geschillencommissie is. Uiteraard, als u het wint bij de Geschillencommissie, zijn alle kosten die het incassobureau maakt en die van de eventuele vervolgstappen, uiteindelijk voor rekening van Canal Digitaal.

Zet het incassobureau, ondanks het aanhangig maken van deze kwestie bij de Geschillencommissie toch voort, dan wordt vanzelf het gerechtsdeurwaarderstraject gestart en komt de zaak uiteindelijk bij de rechter. Daar kunt u zich ook nog verdedigen met de bewijsmiddelen die u verzamelt heeft. Van een rechter hoeft u niet bang te zijn als u werkelijk in uw recht staat. En als inmiddels de Geschillencommissie uitspraak heeft gedaan in uw voordeel, dan zal iedere rechter zich daaraan conformeren

janvdwerke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 apr 2017 12:20

Re: Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Ongelezen bericht door janvdwerke »

Bedankt voor dit snelle en zinvolle antwoord. De adviezen overleg ik met de betrokkenen en zal ze dan opvolgen.

stofzuigertje

Re: Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

0900? Ik heb op vaste tel. een 0900 blokkade wegens fraude in verleden en bij mobiel een toeslag.
Bovendien heb ik na duur bellen geen bewijs!

Beter is online het te regelen.
Zowel via hun online formulier als E mail, gelijk bewijs en je hoeft niet te wachten, antwoord zal ooit wel komen....
Omdat online afsluiten mogelijk is moeten ze online opzeggen ook toestaan, en als ze dat weigeren zijn hun voorwaarden ongeldig.
Je moet op manier van afsluiten ook kunnen opzeggen dus geen meerdere keren proberen 0900 te bellen!

Bank, als je volgens hun regels opzegt mag het nog enkele maanden duren voor ze dit verwerkt hebben en 1 of enkele maanden extra mag.
De kaart terug per post, gewoon normaal en bewaar bewijs post goed.

Laat de incasso maar komen als ze niet goed luisteren en/of fouten maken, de verliezer betaald en als zij niet volgens de regels werken is het hun probleem en kosten.
Een incasso Bureau, als ze dat doen 1x melden en gewoon op rechtszaak wachten.
Geen deurwaarder of zo toelaten zonder uitspraak.

En als ze naar oude adres sturen, hun probleem en de zaak word dan ook geseponeerd en de kosten zijn voor hun.

Verder kun je bij een zitting een tegen eis voor de volgende zaken indienen;
Porto en print kosten voor bewijzen.
Reiskosten naar rechtbank.
Juridische steun indien nodig.
Vergoeding vrije dag want snipperdagen kun je soms ook laten uitbetalen.....

Ja, dus CD heeft naast hun eigen kosten ook die van U als ze verliezen en die kans is.....?????

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Misschien een andere 'ontsnappingsroute' kiezen ... om deze monopolist tot toehoren te bewegen

Mogelijk heeft de familie die u vertegenwoordigt ooit hun apparatuur en card via een dealer gekocht en laten installeren. Mijn ervaring is, dat een Canal Digitaal-dealer (die op provisiebasis werken) via een directe lijn alles kan regelen met de back-office van Canal Digitaal. Ik wens u veel suc6 met deze lastige administratieve klus en misschen geeft u ons later nog een feed-back om dit lastige thema warm te houden?

Inmiddels is er sinds 1 april 2017 eindeljk een concurrent van Canal Digitaal opgestart, zodat ze gedwongen zullen worden klantvriendelijker te moeten reageren. Helaas voor uw situatie niet meer van toepassing.

janvdwerke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 apr 2017 12:20

Re: Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Ongelezen bericht door janvdwerke »

Bedankt voor de adviezen. Fijn om op dit forum gehoord te worden en zinvolle adviezen te krijgen. Ik ga er mee aan de slag en als er iets te melden valt doe ik dat ook hier.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Intussen geef ik alvast de tip (met een artikel) aan schotel-geïnteresseerden om ook eens verder te gaan kijken.

https://www.satellitemagazine.com/artik ... land-kans/

anja.biezeman
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2017 21:55
Contacteer:

Re: Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Ongelezen bericht door anja.biezeman »

En het wordt nog erger......
ik las zojuist een mailing bericht van CANAL DIGITAAL dat het pakket van Discovery (waaronder o.a. Animal Planet en TLC) per 1 mei as. op ZWART gaat!!!!!!
Naar het schijnt, heeft Discovery de tarieven flink verhoogd en dat wil Canal digitaal haar klanten niet aandoen....
Echt onvoorstelbaar dat dit zomaar kan, er verdwijnen dus meerdere zenders uit het pakket!!!!

janvdwerke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 apr 2017 12:20

Re: Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Ongelezen bericht door janvdwerke »

Het was een tijdje stil maar gisteren kwam er weer een brief van Lindorff met een zwak citaat van Canal Digitaal.
Als antwoord heb ik gereageerd met een e-mail dat de zaak aan de geschillencommissie wordt voorgelegd als ze niet voor 1 oktober reageren. Wanneer die reactie uitblijft of aangeeft dat de vordering niet ingetrokken wordt, zal de teveel betaalde termijn en mijn kosten bestaande uit reis- en telefoonkosten, uren werktijd en overleg met de betrokkene, voorgelegd worden aan de commissie of desnoods de rechter om die te vorderen bij Lindorff of Canal Digitaal.
Wordt vervolgd...

janvdwerke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 apr 2017 12:20

Re: Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Ongelezen bericht door janvdwerke »

Het is nu een paar jaar later en eindelijk lijkt Canal Digital of Lindorff het te hebben opgegeven.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

janvdwerke schreef:
28 jul 2019 17:42
Het is nu een paar jaar later en eindelijk lijkt Canal Digital of Lindorff het te hebben opgegeven.
Wat was de uitspraak van de geschillen commissie?

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Lindorff en Canal Digitaal: een hopeloze combinatie

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Lindorff is ook een door- en door verrrotte incassopartij. Ik heb ooit met ze te maken gehad bij het afhandelen van een nalatenschap, wat een tuig.

Typerend ook dit. Intimideren en proberen geld los te krijgen, en als het niet lukt opgeven. Als je dat maar bij genoeg mensen doet, is het een leuk verdienmodel. Want er is altijd wel iemand die wél betaald.

Gesloten