LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonbeslag LBIO

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
joost_tiel
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2005 14:40

Loonbeslag LBIO

Ongelezen bericht door joost_tiel »

LBIO heeft bij mij loonbeslag gelegd, mogen zij dat doen zonder tussenkomst van de rechter.
Dit is toch ook maar gewoon een incassobureau!

Het gaat over te weinig betaalde kinderalimentatie

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Loonbeslag LBIO

Ongelezen bericht door vladja »

Ja, het LBIO mag beslag leggen op loon zonder tussenkomst van de rechter. Alleen particulieren b=en bedrijven hebben de tussenkomst van de rechter nodig om een vordering toegewezen te krijgen om daarna beslag te kunnen leggen op loon etc.

Overheidsinstaties, zoals belastingen, sociale dienst, waterschappen etc. en ook het LBIO mogen zonder tussenkomst van de rechter beslag leggen.

Vladja

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Loonbeslag LBIO

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Kinderalimentatie zijn ze volgens mij helemaal streng in, dat MOET gewoon betaald worden.

En zoals Vladja al zei, de overheid kan en mag dat dus gewoon doen.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Loonbeslag LBIO

Ongelezen bericht door vladja »

Het LBIO is geen gewoon incassobureau. Het is een overheidsinstelling, die achter de alimentatie aanzit. Vordering van achterstallige alimentatie van bv. 1 maand komt niet bij het LBIO terecht. Daarvoor moet meer achterstand zijn, of meerder keren niet op tijd betalen etc. Dan pas neemt het LBIO de invordering over met alle mogelijke middelen, die er beschikbaar zijn.

Vladja

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: Loonbeslag LBIO

Ongelezen bericht door topery »

op www.lbio.nl vind je alle informatie.
Overigens is het zo dat als u het niet eens bent met het bedrag aan kinderalimentatie, u dit via de rechter zal moeten regelen.

rockwoman
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:56

Re: Loonbeslag LBIO

Ongelezen bericht door rockwoman »

Bij mijn man is ook loonbeslag gelegd door het lbio. wij konden de allimentatie voor de kinderen gewoonweg niet meer betalen doordat mijn man zijn baan kwijt raakte in 2011. Dit hebben we ook netjes per brief aan ex en kinderen vermeld maarja als zijn ex dwars kan liggen doet ze dat dus het lbio werd ingeschakeld. ook werd er in eens meer allimentatie gevraagd terwijl wij als gezin (wij hebben samen 1 kind) van een ww uitkering moesten rondkomen. gelukkig heeft mijn man weer een baan gevonden en het lbio heeft metteen beslag laten leggen. wij hebben maar een advocaat genomen om alles te laten uitzoeken

TK Dw RMH
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:03

Re: Loonbeslag LBIO

Ongelezen bericht door TK Dw RMH »

Tijdens een echtscheidingsprocedure heeft de rechter al bepaald dat er alimentatie betaald moet worden. Het Lbio legt beslag voor de toekomstige alimentatie. Uniek en daarom een eigen positie binnen rechtsvordering. Het alimentatiebeslag..

Karin079
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 jul 2011 16:47

Re: Loonbeslag LBIO

Ongelezen bericht door Karin079 »

rockwoman schreef:Bij mijn man is ook loonbeslag gelegd door het lbio. wij konden de allimentatie voor de kinderen gewoonweg niet meer betalen doordat mijn man zijn baan kwijt raakte in 2011. Dit hebben we ook netjes per brief aan ex en kinderen vermeld maarja als zijn ex dwars kan liggen doet ze dat dus het lbio werd ingeschakeld. ook werd er in eens meer allimentatie gevraagd terwijl wij als gezin (wij hebben samen 1 kind) van een ww uitkering moesten rondkomen. gelukkig heeft mijn man weer een baan gevonden en het lbio heeft metteen beslag laten leggen. wij hebben maar een advocaat genomen om alles te laten uitzoeken
Als je van een WW uitkering rond moet komen hoef je maar het minimum allimentatie te betalen,en dan is een piepklein bedragje dus geen ramp

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Loonbeslag LBIO

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

helaas moge ze dit doen, heb er ook mee te maken gehad en bleek later onterecht maar je mag wel weken op je geld wachten. leuk hoor exen

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Loonbeslag LBIO

Ongelezen bericht door dhc »

TS stelt deze vraag op:

13 okt 2005 13:44

Denk dat het inmiddels wel is opgelost.....

Gesloten