Vordering incassobureau

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik zag het zelf net ook MM. Is niet helemaal voutloos Nederlants

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door omega19 »

Het beste kun je contact opnemen met juridisch loket om te vragen wat de schoonmoeder voor een mogelijkheden heeft om deze niet zakelijke lening aan te passen naar redelijkheid en billijkheid. Dan kun je hier op anticiperen.

Vergeet niet dat er heel weinig is gespecifieerd van deze lening , eigenlijk alleen een maandelijks bedrag.
De dame van de rechtswinkel heeft gewoon gelijk, en laat je nu niet de verkeerde kant op leiden.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

Gewoon naar Moneyman luisteren.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

omega19 schreef:
11 mei 2020 21:27
Vergeet niet dat er heel weinig is gespecifieerd van deze lening , eigenlijk alleen een maandelijks bedrag.
Exact. En juist daarom is er niet ineens iets anders te vorderen, zoals stiefmoeder nu doet.
omega19 schreef:
11 mei 2020 21:27
De dame van de rechtswinkel heeft gewoon gelijk, en laat je nu niet de verkeerde kant op leiden.
Dat dit een onjuiste conclusie is, heb ik al beargumenteerd en is door jou niet weerlegd. Je onjuiste advies dan toch herhalen is kwalijk, want je doet daarmee exact waarvoor je haar waarschuwt: je stuurt haar het bos in.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 13:18
In 2017 heb ik van mijn stiefmoeder een lening ontvangen van 27000. Dit werd afgelost met €150,00 per maand. Ik snap dat dit weinig is maar omdat het mijn stiefmoeder was zijn deze afspraken nou eenmaal zo gemaakt. In 2018 werd de relatie van mijn stiefmoeder verbroken en trok zij in ons tweede huis die destijds te koop stond. Het bedrag van €150 werd verrekend met de huur. Inmiddels is de woning verkocht en hebben wij door omstandigheden geen contact meer met elkaar. De betaling ben ik echter altijd netjes na blijven komen. Afspraak is afspraak mijn inziens. Er is nooit iets op papier vastgelegd hierover behalve dat het bedrag is overgemaakt op mijn rekening en een whats Ap gesprek van vorige week waarin zij aangaf wat er nog open staat en een akkoord van nog steeds €150,00 per maand. Nu 3 dagen later ontvang ik zomaar zonder aanleiding een sms van een incassobureau (brief zal nog wel onderweg zijn) met het verzoek de gehele vordering met daar bovenop de incassokosten te voldoen!!! Nu is mijn vraag wat kan ik doen?! Dit kan toch niet zomaar lijkt mij? Ik ben altijd netjes de afspraken nagekomen.
Staat er wel ergens wat de titlel is van de overschrijving van het bedrag op uw rekening? Er is afgesproken dat u 150 per maand aflost? Er is wellicht niets over rente afgesproken. Zonder afspraken op papier geldt er de redelijkheid en billijkheid en vult de wet een en ander is.

Mijns inziens staat de afspraak zoals die tot nu toe werd uitgevoerd nog steeds vast. De praktijk is dat u 150 per maand aflost en dat levert minimaal 15 jaar op. U moet rekening houden dat er eigenlijk wel rente hoort te worden betaald. Dan denk je aan de marktconforme rente. De aflossingen gaan eerst in mindering op de rente. Er is echter geen afspraak over de rente gemaakt en zou dan met de BD overleggen wat u verschuldigd zou zijn (je wilt denk ik niet dat de rente als schenking wordt gezien). Misschien is er een optie om dit fiscaal anders te regelen. Die rente staat even open hier weet niet zeker

Dat ze nu een incassobureau inschakelt zonder u in gebreken te stellen of een reden een te geven waarom de lening in zn geheel opeisbaar is is niet handig van haar. Ik zou schriftelijk het incassob berichten dat je de vordering betwist en dat ze geen verdere kosten moeten maken omdat je niet gaat vergoeden wat ze aan kosten maken en het in rechte zal betwisten. Het bureau neemt dan wel contact op met de stiefmoeder, maar hadden ze al moeten doen eigenlijk. Ik denk dat ze bluft. Ik zie geen reden waarom de vordering ineens moet worden betaald in zn geheel.

Er moet sprake zijn van uitzonderlijke omstandigheden om de lening ineens op te eisen en die zijn nog in zn geheel niet aangevoerd. Dat je paar maanden misschien niet afgelost hebt betekent niet direct dat de aflossing zomaar vervalt.

Ze had u dan moeten aanmanen en de mondelinge cq niet schriftelijke afspraken moeten verhelderen en dat dit niet afgesproken is zo. Indien je een hele lange tijd niet betaald is het wel redelijk dat je geen aanspraak meer mag maken op aflossing in 15 jaar maar dat ligt nu ook al in verleden. Nu daar nog wat mee doen is beetje laat.

Die whatsapp is hier wel belangrijk. Het is in ieder geval iets om de betaling en de lening aan te tonen.

@moneyman heeft hier ook gelijk. Eens. Reageer echter vanaf nu per brief en email. Laat het niet zo onduidelijk blijven en herhaal wat jullie toen afgesproken hadden en indien ze dat niet betwist wordt het wel meer de werkelijkheid

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat dan nog als die niet gevorderde rente als schenking wordt gezien?

“Er is wellicht niets over rente afgesproken. Zonder afspraken op papier geldt er de redelijkheid en billijkheid en vult de wet een en ander is”

Welke wet?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door tttlocke »

ElleFlowers,

Er zijn afspraken gemaakt, die worden volgens mij niet opzij gezet door 'redelijkheid en billijkheid' of wetgeving, omdat ze 'niet op papier staan'.
Er is wel een afspraak gemaakt over rente: de lening is renteloos.
Fiscale aspecten erbij halen zorgt alleen voor ruis. Deze doen niet ter zake voor het conflict in kwestie.
Er is geen sprake van dat er 'een paar maanden niet is afgelost'. Er is iedere maand afgelost.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door 16again »

ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:03
Staat er wel ergens wat de titlel is van de overschrijving van het bedrag op uw rekening? Er is afgesproken dat u 150 per maand aflost? Er is wellicht niets over rente afgesproken. Zonder afspraken op papier geldt er de redelijkheid en billijkheid en vult de wet een en ander is.
In WhatsApp gesprek heeft stiefmoeder aangegeven, welk bedrag er nog open staat. Indien dat exact gelijk is aan leensom minus betaalde maandbedragen, dan kun je aannemelijk maken dat dit een renteloze lening betreft

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

16again schreef:
11 mei 2020 23:40
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:03
Staat er wel ergens wat de titlel is van de overschrijving van het bedrag op uw rekening? Er is afgesproken dat u 150 per maand aflost? Er is wellicht niets over rente afgesproken. Zonder afspraken op papier geldt er de redelijkheid en billijkheid en vult de wet een en ander is.
In WhatsApp gesprek heeft stiefmoeder aangegeven, welk bedrag er nog open staat. Indien dat exact gelijk is aan leensom minus betaalde maandbedragen, dan kun je aannemelijk maken dat dit een renteloze lening betreft
Het is even checken of dit fiscale gevolgen heeft.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:03
Er is wellicht niets over rente afgesproken.
Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 15:30
Het is afgesproken zoals je beschrijft €150 per maand geen rente ....
Wat er afgesproken is over rente is dus gewoon in het topic terug te lezen.
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:03
Er is echter geen afspraak over de rente gemaakt en zou dan met de BD overleggen wat u verschuldigd zou zijn (je wilt denk ik niet dat de rente als schenking wordt gezien). Misschien is er een optie om dit fiscaal anders te regelen. Die rente staat even open hier weet niet zeker
Er is dus wel een afspraak over rente gemaakt. Wat heeft de belastingdienst met dit topic te maken? Je voegt zoals al gezegd ruis toe, die voor dit topic, voor deze vraagstelling, niet van belang is.
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:03
Dat je paar maanden misschien niet afgelost hebt betekent niet direct dat de aflossing zomaar vervalt.
Waar haal jij vandaan dat Sylvana83 niet heeft afgelost een aantal maanden lang?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

kuklos schreef:
11 mei 2020 23:50
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:03
Er is wellicht niets over rente afgesproken.
Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 15:30
Het is afgesproken zoals je beschrijft €150 per maand geen rente ....
Wat er afgesproken is over rente is dus gewoon in het topic terug te lezen.
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:03
Er is echter geen afspraak over de rente gemaakt en zou dan met de BD overleggen wat u verschuldigd zou zijn (je wilt denk ik niet dat de rente als schenking wordt gezien). Misschien is er een optie om dit fiscaal anders te regelen. Die rente staat even open hier weet niet zeker
Er is dus wel een afspraak over rente gemaakt. Wat heeft de belastingdienst met dit topic te maken? Je voegt zoals al gezegd ruis toe, die voor dit topic, voor deze vraagstelling, niet van belang is.
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:03
Dat je paar maanden misschien niet afgelost hebt betekent niet direct dat de aflossing zomaar vervalt.

Een overeenkomst van lening moet rente op zitten. Ookal is het een famililening. Ik zou er idd maar niet over beginnen want je betaalt dan nog meer. Maar lenen is nooit gratis ook niet bij de BD helaas. Nu er niets is afgesproken is die rente juist de vraag. Ik zou denk ik geen zin meer hebben in dit gedoe en snel betalen indien dat kan. Met rente betaal je nog meer
Waar haal jij vandaan dat Sylvana83 niet heeft afgelost een aantal maanden lang?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

@ElleFowers, je quote nu mijn complete post, maar geeft geen antwoord op de vragen.
Laatst gewijzigd door kuklos op 12 mei 2020 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Kolibrie »

De marktconforme rente die verschuldigd zou zijn over de lening van €27000 zal wel minder zijn dan de algemene vrijstelling schenkbelasting, dus dat zal het probleem niet zijn.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

Kolibrie schreef:
12 mei 2020 00:12
De marktconforme rente die verschuldigd zou zijn over de lening van €27000 zal wel minder zijn dan de algemene vrijstelling schenkbelasting, dus dat zal het probleem niet zijn.
Ook bij jou, wat heeft dit met de vraagstelling van Sylvana83 te maken?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

kuklos schreef:
12 mei 2020 00:19
Kolibrie schreef:
12 mei 2020 00:12
De marktconforme rente die verschuldigd zou zijn over de lening van €27000 zal wel minder zijn dan de algemene vrijstelling schenkbelasting, dus dat zal het probleem niet zijn.
Ook bij jou, wat heeft dit met de vraagstelling van Sylvana83 te maken?
Lening zonder rente lijkt me issue bij de BD. Indien je dat weer schenkt kan je dat niet zo even doen. je kan het niet even zelf verrekenen maar moet echt betaald worden en weer teruggeschonken. Ik hou erover op, check de site van de BD. Het is niet handig jezelf in voet te schieten
Laatst gewijzigd door ElleFlowers op 12 mei 2020 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 00:21
kuklos schreef:
12 mei 2020 00:19
Kolibrie schreef:
12 mei 2020 00:12
De marktconforme rente die verschuldigd zou zijn over de lening van €27000 zal wel minder zijn dan de algemene vrijstelling schenkbelasting, dus dat zal het probleem niet zijn.
Ook bij jou, wat heeft dit met de vraagstelling van Sylvana83 te maken?
Lening zonder rente lijkt me issue bij de BD. Indien je dat weer schenkt kan je dat niet zo even doen geloof ik. Ik hou erover op, check de site van de BD. Het is niet handig jezelf in voet te schieten
Waarom begin jij over de belastingdienst? Sylvana83 vraagt daar toch helemaal niet om?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

kuklos schreef:
12 mei 2020 00:25
ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 00:21
kuklos schreef:
12 mei 2020 00:19


Ook bij jou, wat heeft dit met de vraagstelling van Sylvana83 te maken?
Lening zonder rente lijkt me issue bij de BD. Indien je dat weer schenkt kan je dat niet zo even doen geloof ik. Ik hou erover op, check de site van de BD. Het is niet handig jezelf in voet te schieten
Waarom begin jij over de belastingdienst? Sylvana83 vraagt daar toch helemaal niet om?
klopt maar speelt altijd mee naast gezeik kan dit erbij komen. Nog meer gezeik

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 00:27
kuklos schreef:
12 mei 2020 00:25
ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 00:21


Lening zonder rente lijkt me issue bij de BD. Indien je dat weer schenkt kan je dat niet zo even doen geloof ik. Ik hou erover op, check de site van de BD. Het is niet handig jezelf in voet te schieten
Waarom begin jij over de belastingdienst? Sylvana83 vraagt daar toch helemaal niet om?
klopt maar speelt altijd mee naast gezeik kan dit erbij komen. Nog meer gezeik
Er wordt dus NIET om gevraagd.

Dan heb je als reaguurder op dit topic 2 mogelijkheden.
1) Laat het volledig achterwege. (dit heeft uiteraard de voorkeur)
2) Vermeld eerst heel duidelijk dat er niet om gevraagd is, maar dat er straks nog meer kan gaan spelen, te weten ......, doch voor de huidige vraagstelling niet van belang. (hier is vooral van belang dat je voorkomt ruis te introduceren die alleen maar verwarring schept)

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

kuklos schreef:
12 mei 2020 00:34
ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 00:27
kuklos schreef:
12 mei 2020 00:25


Waarom begin jij over de belastingdienst? Sylvana83 vraagt daar toch helemaal niet om?
klopt maar speelt altijd mee naast gezeik kan dit erbij komen. Nog meer gezeik
Er wordt dus NIET om gevraagd.

Dan heb je als reaguurder op dit topic 2 mogelijkheden.
1) Laat het volledig achterwege. (dit heeft uiteraard de voorkeur)
2) Vermeld eerst heel duidelijk dat er niet om gevraagd is, maar dat er straks nog meer kan gaan spelen, te weten ......, doch voor de huidige vraagstelling niet van belang. (hier is vooral van belang dat je voorkomt ruis te introduceren die alleen maar verwarring schept)
ik snap je wel maar het is relevant voor de consequenties van TS en dat hij er niet om vraagt is niet belangrijk als iemand advies geeft. De afspraken alsnog formaliseren in een ovk is wenselijk en daarmee rekening te houden met de wet en regelgeving. Indien er geen rente is afgesproken is dat fiscaal schenking. Indien dat weer teruggeschonken wordt is dat belangrijk vast te leggen want het moet in de aangifte staan van beide partijen. Het is niet de directe vraag maar wel een issue die gevolgen kan hebben. Gratis lenen is er gewoon niet bij. Je kan nu nog wel bepalen dat die rente in het bedrag zou zitten of je aangifte aanpassen. Indien dat familielid schenkt en je op het eind de rente zou moeten betalen is er een maximum aan schenking die belastingvrij zijn. Rond EUR 2200. Dat is minder dan de markconforme rente op leningen. EUR 6% is ongeveer uitgangspunt dus over EUR 27000 kun je uitrekenen wat je moet betalen indien er geen afspraken zijn.
Laatst gewijzigd door ElleFlowers op 12 mei 2020 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 00:38
kuklos schreef:
12 mei 2020 00:34
ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 00:27


klopt maar speelt altijd mee naast gezeik kan dit erbij komen. Nog meer gezeik
Er wordt dus NIET om gevraagd.

Dan heb je als reaguurder op dit topic 2 mogelijkheden.
1) Laat het volledig achterwege. (dit heeft uiteraard de voorkeur)
2) Vermeld eerst heel duidelijk dat er niet om gevraagd is, maar dat er straks nog meer kan gaan spelen, te weten ......, doch voor de huidige vraagstelling niet van belang. (hier is vooral van belang dat je voorkomt ruis te introduceren die alleen maar verwarring schept)
ik snap je wel maar het is relevant voor de consequenties van TS en dat hij er niet om vraagt is niet belangrijk als iemand advies geeft
Blijkbaar snap je me niet. Want dan had je route 2 gevolgd in plaats van ruis te introduceren. Als je advies wil geven, introduceer dan geen ruis die alleen maar verwarring schept.

Plaats reactie