Vordering incassobureau

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

In 2017 heb ik van mijn stiefmoeder een lening ontvangen van 27000. Dit werd afgelost met €150,00 per maand. Ik snap dat dit weinig is maar omdat het mijn stiefmoeder was zijn deze afspraken nou eenmaal zo gemaakt. In 2018 werd de relatie van mijn stiefmoeder verbroken en trok zij in ons tweede huis die destijds te koop stond. Het bedrag van €150 werd verrekend met de huur. Inmiddels is de woning verkocht en hebben wij door omstandigheden geen contact meer met elkaar. De betaling ben ik echter altijd netjes na blijven komen. Afspraak is afspraak mijn inziens. Er is nooit iets op papier vastgelegd hierover behalve dat het bedrag is overgemaakt op mijn rekening en een whats Ap gesprek van vorige week waarin zij aangaf wat er nog open staat en een akkoord van nog steeds €150,00 per maand. Nu 3 dagen later ontvang ik zomaar zonder aanleiding een sms van een incassobureau (brief zal nog wel onderweg zijn) met het verzoek de gehele vordering met daar bovenop de incassokosten te voldoen!!! Nu is mijn vraag wat kan ik doen?! Dit kan toch niet zomaar lijkt mij? Ik ben altijd netjes de afspraken nagekomen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan in een brief schrijven waarom je vindt dat je vind dat de vordering niet opeisbaar is en waarom de incassokosten onterecht zijn (geen verzuim en geen 14 dagen brief).

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door mahadma »

Uitgaande dat u betalingsbewijzen hebt, bank en of kwitantie, alsmede de huurverlaging, hebt u van een blaffende hond niets te vrezen, ze kunnen brieven schrijven that's it. Wordt het een deurwaarder wordt het een ander verhaal.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Ja betalingsbewijzen heb ik. Maar wat als ze het door gaan zetten naar een deurwaarder? Of dagvaarding? Ik ben immers altijd mijn afspraken netjes nagekomen en zit niet te wachten op nog een hoop gerechtelijke kosten

KeesdenD
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2020 15:49

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door KeesdenD »

Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 13:42
Ja betalingsbewijzen heb ik. Maar wat als ze het door gaan zetten naar een deurwaarder? Of dagvaarding? Ik ben immers altijd mijn afspraken netjes nagekomen en zit niet te wachten op nog een hoop gerechtelijke kosten
ze kan alleen naar de rechter met een ondertekende schuldverklaring

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik verwacht dat je een rechtszaak zal willen. Als je er voor zorgt dat de eis onder de 25000 euro uit komt met alle kosten en rente, dan kom je bij de kantonrechter uit en daar kun jezelf vertegenwoordigen. Even praktisch bezien: los zoveel mogelijk af. Dat je stiefmoeder in je tweede woning zit lijkt me ongelukkig. (En dan geen tegeneis indienen, want dat moet je optellen.)
KeesdenD schreef:
09 mei 2020 14:03
ze kan alleen naar de rechter met een ondertekende schuldverklaring
Onjuist. Je kan ook zonder ondertekenende schuldverklaring naar de rechter. Kom je uit bij de civiele rechtbank, dan ben je verplicht om een advocaat in de arm te nemen. Je hebt dan dus altijd kosten, ook al is de eis onterecht.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Dankjewel, de woning is verkocht en er staat nu incl incassokosten ongeveer 24000 open. Waar het mij om gaat is dat dit toch niet mogelijk moet zijn als je je afspraken netjes na komt?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door mahadma »

Als ik ga rekenen is de TS al beneden de 25.000, als ik van 6 maanden in 2017 uitga tot en met nu kom ik op 5.250 betaald, als het heel 2017 betreft zelfs op 6.150 En er zijn betaalbewijzen volgens TS, dus. Een incasso buro kan veel willen ....... maar alleen brieven schrijven.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Dat soort grote bedragen altijd met een schriftelijke afspraak vastleggen. Renteloze lening, aflossing € 150 per maand.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Dat heb ik geleerd ja. Daar heb ik nu helaas niets meer aan. Ik wil alleen weten of dit juridisch gezien zomaar kan. Nogmaals betalingen zijn netjes nagekomen en ik heb nog een whats Ap gesprek van van de week waarin zij nog steeds akkoord ging met €150 pm

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 14:35
Dat heb ik geleerd ja. Daar heb ik nu helaas niets meer aan. Ik wil alleen weten of dit juridisch gezien zomaar kan. Nogmaals betalingen zijn netjes nagekomen en ik heb nog een whats Ap gesprek van van de week waarin zij nog steeds akkoord ging met €150 pm
Of wat juridisch zomaar kan? Kan ze een incassobureau inschakelen? JA. Mag ze dat? JA. Betekent dit dat ze gelijk heeft? NEE. Betekent dit dat jij ineens de vordering in zijn geheel moet gaan ophoesten? NEE. En dat je ook nog eens incassokosten moet gaan betalen? NEE.

Het beste advies is je al gegeven. Stuur het incassobureau eenmalig een brief, waarin je aangeeft de vordering te betwisten, en je eventuele gerechtelijke stappen met vertrouwen tegemoet ziet en hiermee de zaak als afgedaan beschouwt.

Incassobureaus zijn vooral effectief in mensen bang maken, maar hebben hun dossiers lang niet altijd op orde.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door mahadma »

Bewaar die appjes heel erg goed.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hier gebeuren heel wat dingen die niet correct zijn. Allereerst: ik ga er vanuit dat er géén afspraken gemaakt zijn over opeisbaarheid onder bepaalde omstandigheden of op een bepaald moment. Als dat wel zo zou zijn, neem ik aan dat je dat verteld zou hebben. Als de afspraak niets meer inhield dan "ik leen jou 27.000 euro en jij lost dat met 150 euro per maand af", dan heeft je stiefmoeder geen poot om op te staan.

Zo lang jij volgens afspraak betaalt, ben je niet in verzuim. Zolang je niet in verzuim bent, is er geen grondslag om de volledig vordering op te eisen. En zolang die grondslag er niet is, is er ook geen reden om een incassobureau in te schakelen. Sowieso ben je de incassokosten niet verschuldigd. Niet alleen omdat je niet in verzuim bent, maar ook omdat niet aan de formaliteiten is voldaan. Je hebt immers geen 14-dagen-brief ontvangen.

Uitgaande van het bovenstaande heb je van een incassobureau niets te vrezen, en ook niet van de eventuele gerechtsdeurwaarder. Geef gewoon heel kort en krachtig aan dat je de opeisbaarheid van de vordering én de verschuldigdheid van de kosten betwist om de al genoemde redenen, en geef aan dat je (zoals overeengekomen) de 150 euro per maand blijft betalen. Is er overigens niets afgesproken over rente? Maakt voor je vraag in dit topic niet uit, maar het is goed om daar gelijk helder over te zijn.

Een paar dingen:

1) zorg dat je je appjes heel goed bewaard (maak schermafdrukken en een backup van je whattsapp-gesprekken);
2) zorg dat je heel goed en netjes blijft betalen (zodra je één betaling overslaat of te laat betaalt, kan de vordering wel opgeeist worden);
3) probeer eens of een goed gesprek met je stiefmoeder mogelijk is. Probeer te achterhalen waarom dit loopt zoals het loopt.

Succes!

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Super bedankt! Een gesprek is helaas niet meer mogelijk. Het is afgesproken zoals je beschrijft €150 per maand geen rente en dit wordt gewoon betaald. Er is enkel 1 apje waarin dus vermeld staat wat er nog open staat en of ik dit gewoon blijf betalen met €150 per maand. Daar heb ik op geantwoord: Ja zoals afgesproken en zij heet hierop geantwoord: 👌 ok. Dit was het en dit was 3 dagen geleden. Verder is er met uitzondering van het bedrag wat natuurlijk is overgemaakt niets op papier over de lening. De reden waarom ze dit gewoon doet is omdat ik het contact verbroken heb om meerdere redenen. Echter ben ik gewoon een eerlijk persoon en kom mijn afspraak gewoon na. Het is puur een machtsspel. Ik wil alleen niet dat ik uiteindelijk voor een rechter beland en nog veel meer kan betalen😢

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Met de feiten zoals je omschrijft, kan een rechter de vordering niet toewijzen (zegt deze gerechtsdeurwaarder) :wink:

Dat appje is van levensbelang, maakt direct die kopie en backup. Ze kan het bericht immers alsnog verwijderen...

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Die bewaar ik heeeeeel goed! Super bedankt. Moet ik het incassobureau nu laten weten dat ik de vordering betwist of wat kan ik het beste als volgende stap doen?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 15:30
Ik wil alleen niet dat ik uiteindelijk voor een rechter beland en nog veel meer kan betalen😢
Dat je niet voor een rechter beland kunnen we niet garanderen, wel kunnen we de adviezen geven die we al gegeven hebben en die je op moet blijven volgen.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 15:35
Die bewaar ik heeeeeel goed! Super bedankt. Moet ik het incassobureau nu laten weten dat ik de vordering betwist of wat kan ik het beste als volgende stap doen?
Moneyman heeft hier meer kennis van, maar ik zou zeggen van wel. Niet reageren kan zo'n bureau juist aansporen om door te zetten. Nu hebben ze enkel het verhaal van je schoonmoeder. Zodra ze jouw kant hebben kunnen, met nadruk op het woord kunnen , ik garandeer dus niks, ze wel eens besluiten om de gehele zaak te laten rusten.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 15:35
Die bewaar ik heeeeeel goed! Super bedankt. Moet ik het incassobureau nu laten weten dat ik de vordering betwist of wat kan ik het beste als volgende stap doen?
Zeker; zie wat ik hier twee berichten terug al over schreef. Houdt het kort en zakelijk, alles wat je onnodig zegt kan onbedoeld tegen je werken.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Iedereen bedankt!! Ik heb hier nog nooit mee te maken gehad dus ik zit volledig in de stress hierdoor. Nu maar hopen op een goede afloop!

Plaats reactie