LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraag beslaglegging

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
scottw
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2010 19:46

vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door scottw »

De bankrekening van een vriend is geblokkeerd. Bij de bank krijgt hij te horen dat het geblokkeerd is maar verder geen specificatie. Aangezien hij geen openstaande schulden heeft gaan we er nu van uit dat dit als pesterij is ingezet.
Hoe kunnen we te weten komen wie dit heeft gedaan? en wat kun je doen tegen dergelijke pesterijen?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door snepke »

Beslaglegging is iets anders als een geblokkeerde rekening.Als er teweinig saldo op die rekening staat blokkeert de bank die rekening zodat er niets meer afgeschreven kan worden.Als het saldo weer is aangevuld bel je bank om de blokkade weer op te heffen.Daar doen ze niet moeilijk over en het is zo gebeurt
Laatst gewijzigd door snepke op 04 jan 2010 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Als er beslag gelegd is, is er al een heleboel aan vooraf gegaan. Een beslag kan niet ineens uit de lucht komen vallen of als pesterij ingezet worden.

Dus óf het is een beslag (dan zijn er dus schulden), óf het is door de bank gedaan (en dan kunnen zij je de reden vertellen). In het laatste geval is het meestal een kwestie van te weinig saldo, of anders een vermoeden van fraude, een kans op skimming, noem maar op.

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door rene117 »

beslagleging is een moment opnamen op het momend van beslag door een deurwaarden geld er aleen beslag op het geld wat er opstaat dus zeg maar als er 5 euro opstaat is die 5 euro voor de deurwaarden maar nu komt het als er een half uur later een bedrag binnen komt heeft de deurwaarden toch echt pech hier mag hij niet aan komen waar of niet mark dit staat ook op google onder beslagleging dis staat op google


Wat valt onder bankbeslag?
Alleen het saldo op het moment van beslaglegging valt onder beslag, niet eventuele latere stortingen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door witte angora »

TS heeft het toch heel duidelijk over een blokkering, niet over een beslag... Of mis ik nou iets? :?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door witte angora »

Verhip inderdaad.

Had blijkbaar niet goed gelezen voordat ik begon te miauwen. :oops:

Prrrrrrrrr. :mrgreen:

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

rene117 schreef:beslagleging is een moment opnamen op het momend van beslag door een deurwaarden geld er aleen beslag op het geld wat er opstaat dus zeg maar als er 5 euro opstaat is die 5 euro voor de deurwaarden maar nu komt het als er een half uur later een bedrag binnen komt heeft de deurwaarden toch echt pech hier mag hij niet aan komen waar of niet mark dit staat ook op google onder beslagleging dis staat op google Wat valt onder bankbeslag? Alleen het saldo op het moment van beslaglegging valt onder beslag, niet eventuele latere stortingen.
Klopt hoor, in dit geval heeft Google het bij het rechte eind! :wink:

antoinette38
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2010 21:01

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door antoinette38 »

Alleen de belastingdienst mag een 3 maandelijks bedrag van 1000 euro inhouden op een bankrekening,die heeft overal zowat de bevoegdheid.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door Pavlova »

antoinette38 schreef:Alleen de belastingdienst mag een 3 maandelijks bedrag van 1000 euro inhouden op een bankrekening,die heeft overal zowat de bevoegdheid.
:?: Het gaat niet om een incasso, maar om een geblokkeerde bankrekening. En onduidelijk is of het om een beslaglegging ging of om een actie van de bank zelf om de een of andere reden. Ik begrijp niet goed wat je met de bovenstaande opmerking wilde zeggen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door Guardian72 »

aangezien TS al even niet heeft gereageerd - word het er niet duidelijker op.

Een blokkade van een rekening kan gebeuren door bijvoorbeeld te lang te veel saldotekort. Is mij ook gebeurt helaas.

Dit kan de rekeninghouder zelf, persoonlijk, oplossen - al moet hij dan een paar dingen doen:
- tekort aanzuiveren (zorgen voor een positief saldo)
OF
- regelen dat de limiet voor rood staan verhoogd word.

- Zodra saldo positief is, naar de bank gaan (ID mee) en vragen om opheffen blokkade.

Als de bank hier niet aan mee wil werken, zullen ze toch een reden moeten aangeven, want anders kan je zelf nooit actie ondernemen om dit op te lossen.

antoinette38
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2010 21:01

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door antoinette38 »

@Pavlova
Wat ik bedoelde als je een belastingsschuld hebt,dan mag de belastingdienst,
3 keer 1000 euro van je bankrekening halen,mits je minder schuld hebt , natuurlijk minder.
Dit is een nieuw iets wat ik ergens gelezen heb.


Wat gebeurt er bij een beslag als er te weinig geld opstaat?
Ben je dan van de hele zaak af of komt er weer een nieuwe betekening?

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door Pavlova »

antoinette38 schreef:@Pavlova
Wat ik bedoelde als je een belastingsschuld hebt,dan mag de belastingdienst,
3 keer 1000 euro van je bankrekening halen,mits je minder schuld hebt , natuurlijk minder.
Dit is een nieuw iets wat ik ergens gelezen heb.
Nog nooit gehoord :?: En ik kan me ook niet voorstellen dat dit zo gaat. Heb je een linkje hiervan?

antoinette38 schreef:Wat gebeurt er bij een beslag als er te weinig geld opstaat?
Ben je dan van de hele zaak af of komt er weer een nieuwe betekening?
Nee de schuld blijft gewoon bestaan en blijft opeisbaar. En een nieuwe betekening van de titel op grond waarvan je moet betalen (een vonnis of dwangbevel) is niet nodig. Wel mag er opnieuw beslag gelegd worden, hoewel het de vraag is hoe zinvol dat is als het de eerste keer niets opleverde. Meestal zal een deurwaarder tot een andere maatregel overgaan.

jvn
Berichten: 221
Lid geworden op: 15 jul 2009 13:55

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door jvn »

Bericht voor Pavlova van jvn
Hallo Pavlovla,dat bericht over die inning door de fiscus van 3x 1000 euro dat is juist hoor.
Ik heb het Jan Kees de Jager zelf horen zeggen op tv.
Ik zal hierbij diverse links plaatsen met info over dit onderwerp.

http://www.nu.nl/economie/1880860/proef ... chuld.html

http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws ... chuld-html

Gr,jvn

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: vraag beslaglegging

Ongelezen bericht door Pavlova »

@jvn: dank je wel voor de linkjes, het maakt het een en ander meteen duidelijker.

Wat ik eruit opmaak, is dat de Belastingdienst inderdaad indien een belastingaanslag van maximaal € 1000,00 mag innen van de bankrekening en dat maximaal voor drie aanslagen in totaal. Wel moet er al een dwangbevel zijn uitgegeven. Hoe het precies werkt is me ook niet duidelijk, onduidelijk is of het beslag blijft liggen tot er geincasseerd kan worden of dat het, net als bij een executoriaal beslag door een gerechtdeurwaarder in opdracht van een gewone concurrente schuldeiser, van kracht blijft totdat bijvoorbeeld de inkomsten op de rekening binnen komen. Ook lijkt het me dat in het geval bijvoorbeeld de belastingschuld €1000,00 is en er maar €500,00 geincasseerd kan worden, het restant opeisbaar blijft en de schuld dus blijft bestaan.

Als het om een hogere belastingaanslag gaan hoger dan €1000,00 gaat het dus niet op en zal de (belasting)deurwaarder ingeschakeld blijven worden.

Verder zie ik dat de beide berichten uit 2008 zijn, en het gaat om een proef die dus in 2009 gestart zou worden. Weet iemand ook of dit daadwerkelijk uitgevoerd is?

wijziging 20:00 uur : ik lees op een andere site dat het middels een incasso wordt geind dus geen beslag.

Gesloten