LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen over schulden en beslaglegging huis

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Vragen over schulden en beslaglegging huis

Ongelezen bericht door Lika75 »

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje: helaas heb ik meerdere schulden... ik ben momenteel verwikkeld in een rechtszaak met een incassobureau. Doordat ik graag van mijn schulden af wil zijn ben ik bezig om mijn huis te verkopen. Nu weet ik niet of alles al rond is na een eventueel vonnis. Mocht ik het verliezen, zullen ze dan direct beslag leggen op mijn huis of is er bijvoorbeeld een betalingsregeling mogelijk? Als mijn huis namelijk ter executie verkocht zou worden dan blijf ik alsnog met schulden zitten. En als ik het huis wel gewoon verkocht heb, kan ik alles betalen. Valt ook daarover te praten? Sorry voor alle vragen maar ik heb nog nooit met een vonnis te maken gehad. Een ander huis heb ik al dus ze zullen dan met de tijd ook wel zien dat ik ergens anders sta ingeschreven.
Laatst gewijzigd door Radar op 04 dec 2020 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over schulden en beslaglegging huis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het toverwoord is "communicatie". Wees gewoon volstrekt open in je intenties (lees: verklaar je bereid te betalen als je de rechtszaak verliest en stel op dat moment direct een onderbouwde betalingsregeling voor - met de toezegging van volledige betaling na de verkoop van je woning). Als je betalingsvoorstel een beetje redelijk is, is de kans groot dat men erin mee gaat. Heb je overigens met een incassobureau te maken of met een gerechtsdeurwaarder? Reageer in ieder geval direct nadat je weet dat er vonnis gewezen is (je krijgt een kopie van de rechtbank), maar zéker nadat het vonnis door de gerechtsdeurwaarder aan je betekend (afgegeven) is.

Normaliter wordt er niet direct beslag op de woning gelegd. Over het algemeen wordt eerst gekeken of beslag op inkomen mogelijk is. Ik weet natuurlijk niets van de hoogte van de schuld en van je verdere financiële situatie. Een concreet advies is dus lastig te geven. Wellicht is het nog een optie om het bedrag dan ergens te lenen, zodat je op die manier beslaglegging voorkomt.

Maar: zélfs als er geen regeling getroffen kan worden, en als er geen loonbeslag gelegd wordt, maar wel beslag op je huis, dan nog is er nog niet direct sprake van een executieverkoop. De schuldeiser heeft er ook belang bij dat de woning voldoende opbrengt om zowel de hypotheekschuld als de vordering waarvoor beslag is gelegd te betalen. Aansturen op een executieverkoop terwijl het huis snel onderhands verkocht zal worden, is klachtwaardig en zal een gerechtsdeurwaarder niet snel doen.

Maar goed, dan moet er natuurlijk wel uitzicht zijn op snelle verkoop, en of dat het geval is weet ik niet. Daarom eindig ik mijn reactie op hetzelfde punt als waar ik 'm begon: blijf communiceren. Dat levert je altijd het meeste op.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Vragen over schulden en beslaglegging huis

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Moneyman schreef:
04 dec 2020 10:18
Reageer in ieder geval direct nadat je weet dat er vonnis gewezen is (je krijgt een kopie van de rechtbank), maar zéker nadat het vonnis door de gerechtsdeurwaarder aan je betekend (afgegeven) is.
Kleine aanvulling op de mooie reactie van @Moneyman....wanneer je voor betekening van het vonnis een regeling treft kan je de kosten van die betekening wellicht besparen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over schulden en beslaglegging huis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact, daarom schreef ik expliciet om direct na het vonnis te gaan reageren.

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Vragen over schulden en beslaglegging huis

Ongelezen bericht door Lika75 »

Dank jullie wel, ik heb te maken met een gerechtsdeurwaarder. Nu sta ik in deze kwestie heel erg sterk maar toch wilde ik weten wat als.... de woning is al zo goed als verkocht het is alleen het papierwerk. Hypotheek aanvraag etc... dat duurt nou eenmaal een aantal weken en ik denk dat het erom hangt dat het rond is voor het eventuele vonnis. Vandaar mijn vraag. Natuurlijk zal ik helemaal open zijn. Ik zou het alleen vreselijk vinden als ik het zo goed kan verkopen en van al mijn schulden af ben maar een gerechtsdeurwaarder beslag legt waardoor de woning een stuk minder opbrengt en ik onnodig dus alsnog met schulden blijf zitten.

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Vragen over schulden en beslaglegging huis

Ongelezen bericht door Lika75 »

Het is dus ook niet zo dat het nog nodig is om heel veel maanden een betalingsregeling te treffen. Voorstel zou dan zijn bijvoorbeeld: 1 of 2 maanden een regeling totdat huis helemaal rond is.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over schulden en beslaglegging huis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lika75 schreef:
04 dec 2020 12:19
Ik zou het alleen vreselijk vinden als ik het zo goed kan verkopen en van al mijn schulden af ben maar een gerechtsdeurwaarder beslag legt waardoor de woning een stuk minder opbrengt en ik onnodig dus alsnog met schulden blijf zitten.
Ik durf (als gerechtsdeurwaarder) wel keihard te zeggen: de gebeurt niet. Er is geen gerechtsdeurwaarder die onder deze omstandigheden een executieverkoop op laat starten. En zélfs als dat tóch zou gebeuren, heb jij je huis al lang en breed onderhands verkocht voordat die verkoop een feit is.

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Vragen over schulden en beslaglegging huis

Ongelezen bericht door Lika75 »

Moneyman dankjewel, dat slaapt een stuk rustiger... alleen nog een vraagje (sorry voor alle vragen) maar als er beslag gelegd wordt mag de woning toch niet verkocht worden? Dus stel de executieverkoop is nog geen feit maar ze leggen bijvoorbeeld wel beslag op de woning dan kan ik hem alsnog niet laten passeren toch ? Het is namelijk een vreselijk incassobureau die nogal slecht in het nieuws is en daarom maak ik mij nogal zorgen. Hoe de gerechtsdeurwaarder is die namens hun handelt weet ik dan weer niet maar daar lees ik ook niet al te beste verhalen over.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over schulden en beslaglegging huis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lika75 schreef:
04 dec 2020 13:20
Moneyman dankjewel, dat slaapt een stuk rustiger... alleen nog een vraagje (sorry voor alle vragen) maar als er beslag gelegd wordt mag de woning toch niet verkocht worden? Dus stel de executieverkoop is nog geen feit maar ze leggen bijvoorbeeld wel beslag op de woning dan kan ik hem alsnog niet laten passeren toch ? Het is namelijk een vreselijk incassobureau die nogal slecht in het nieuws is en daarom maak ik mij nogal zorgen. Hoe de gerechtsdeurwaarder is die namens hun handelt weet ik dan weer niet maar daar lees ik ook niet al te beste verhalen over.
Geen probleem, vragen staat vrij en levert je ook nog eens relevante kennis op ;)

Als er beslag gelegd wordt op de woning, mag die niet zomaar meer overgedragen (getransporteerd) worden. De akte kan dus inderdaad niet "zomaar" passeren. Wat de notaris dan doet, is een verklaring opvragen bij de beslaglegger die aangeeft welk bedrag er betaald moet worden uit de opbrengst. Als dat uit de verkoopopbrengst betaalt kan worden (dus nadat de hypotheekschuld is voldaan), dan is er geen probleem. De woning wordt overgedragen, de notaris betaalt de hypotheekschuld en de schuld waarvoor beslag is gelegd en de resterende opbrengst is voor jou. Ook in deze situatie levert het je -behalve extra kosten en gedoe- geen onoverkomelijke problemen op.

Over welk incassobureau en deurwaarderskantoor hebben we het? Bedenk overigens dat het er ook wel een beetje bij hoort dat er klachten te vinden zijn over deurwaarders - we komen immers altijd ongewenst ;)

O ja, nog één ander dingetje: je sprak eerder over "schulden", meervoud dus. Heb je de andere schulden wel voldoende onder controle om ellende van een onverwachte kant te voorkomen?

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Vragen over schulden en beslaglegging huis

Ongelezen bericht door Lika75 »

Welk incassobureau het gaat durf ik hier niet zo te vermelden maar ze zijn laatst veroordeeld wegens het niet juist handelen. Ik snap dat incassobureaus niet altijd goed bekend staan hoor maar dit is een ander type bureau😅 ik heb geen andere schulden waarbij een achterstand is maar 2 leningen die verder op tijd worden betaald. De verkoop opbrengst is ruim voldoende voor alles en ik heb dan een appeltje voor de dorst. Ik wil gewoon graag opnieuw beginnen en dat kan op deze manier... dankjewel voor al je verhelderende antwoorden

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over schulden en beslaglegging huis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lika75 schreef:
04 dec 2020 13:52
De verkoop opbrengst is ruim voldoende voor alles en ik heb dan een appeltje voor de dorst. Ik wil gewoon graag opnieuw beginnen en dat kan op deze manier... dankjewel voor al je verhelderende antwoorden
OK, top. Graag gedaan, en succes met je nieuwe start met een schone lei! Dat is uiteindelijk waar we (de gerechtsdeurwaarders) het voor doen!

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Vragen over schulden en beslaglegging huis

Ongelezen bericht door Lika75 »

Heel erg bedankt Moneyman!! 😃

Gesloten