LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webcasso factuur verjaard

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Van mij mogen ze de deksel op de neus krijgen. Dat ze maar denken dat ze gewonnen hebben tot MM aanbelt!

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door alfatrion »

gosewijn schreef:
24 jul 2019 23:08
Ik denk dat je je vergist Alfa ..
De betaling verloopt na 2 jaar als leverancier geen rekening heeft gestuurd . Als leverancier wel rekening heeft gestuurd dan vervalt zij na 5 jaar .
Waarom denk je dat?
Consument-koper koopt bij verkoper een horloge. Het gaat om een consumentenkoop, ook nadat de verkoper een rekening heeft gestuurd, dus is de verjaringstermijn 2 jaar, volgens onderstaand artikel.
art. 7:28 BW schreef: Bij een consumentenkoop verjaart de rechtsvordering tot betaling van de koopprijs door verloop van twee jaren.
art. 3:319 lid 1 BW schreef: Door stuiting van de verjaring van een rechtsvordering, anders dan door het instellen van een eis die door toewijzing wordt gevolgd, begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen met de aanvang van de volgende dag. Is een bindend advies gevraagd en verkregen, dan begint de nieuwe verjaringstermijn te lopen met de aanvang van de dag, volgende op die waarop het bindend advies is uitgebracht.
art. 3:319 lid 1 BW schreef: De nieuwe verjaringstermijn is gelijk aan de oorspronkelijke, doch niet langer dan vijf jaren. Niettemin treedt de verjaring in geen geval op een eerder tijdstip in dan waarop ook de oorspronkelijke termijn zonder stuiting zou zijn verstreken.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

En vordering uit een consumentenkoop verjaart inderdaad na 2 jaar. Ik weet niet of het ook een consumentenkoop was strikt juridisch nu het product of dienst niet wordt vermeld.

Webcasso heeft blijkbaar per email gecorrespondeerd maar ook een brief gestuurd? Ik vind niet redelijk dat u een adreswijziging had moeten sturen en zeker niet als u heeft gevraagd naar openstaande vorderingen.

Verjaring kunt u dus wel beargumenteren....

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wat ik stuitend vind (om toch maar in deze termen te blijven) is dat de TS betaling van een terechte factuur door allerlei truukjes probeert te voorkomen.
Wat is er toch aan de hand met de mensen. Werkt TS ook graag voor niets?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik zie deze kwestie breder. Truc of niet...tsja consumenten worden beschermd. Verjaring is bedoeld ook om een juridische situatie in overeenstemming te brengen met de feitelijke. Blijkbaar is dit door de wetgever beoogd. De situatie heb ik zelf geen oordeel over...

Charlotte68
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 okt 2017 12:02

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Charlotte68 »

ElleFlowers schreef:
25 jul 2019 06:26
En vordering uit een consumentenkoop verjaart inderdaad na 2 jaar. Ik weet niet of het ook een consumentenkoop was strikt juridisch nu het product of dienst niet wordt vermeld.

Webcasso heeft blijkbaar per email gecorrespondeerd maar ook een brief gestuurd? Ik vind niet redelijk dat u een adreswijziging had moeten sturen en zeker niet als u heeft gevraagd naar openstaande vorderingen.

Verjaring kunt u dus wel beargumenteren....
In mei 2017 heeft TS contact gehad met Webcasso ivm een andere factuur. De factuur uit 2016 zal toen nog niet bij Webcasso aangemeld zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Alfa vindt de passende wetten er wel bij.

Aygulf
Berichten: 373
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Aygulf »

TS vindt het een "principe ding". Ik vind het ronduit schandalig om je in allerlei bochten te wringen, foefjes te bedenken en zelfs op dit forum advies te vragen hoe je hier onderuit kunt komen. Er is maar één principe: betaal je schuld!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door moederslink »

Helemaal mee eens en om er dan hier nog überhaupt een juridische discussie over te voeren :roll:

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom geen discussie?
-Een rekening moet nu eenmaal betaald worden.
-Een rekening kan verjaren.

Principieel mag je een verjaarde vordering betaling, dat is nu eenmaal geen wettelijke plicht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door moederslink »

Als hier een platform geboden wordt hoe je onder een rekening uit kunt komen , zou dat een vrijbrief kunnen zijn voor diegenen die daar ook op azen en dan krijg je misschien meerdere topics hierover met toch ook weer steeds dezelfde uitkomsten.
Lijkt mij persoonlijk niet de bedoeling om een schuldenaar die uit principe niet wil gaan betalen hierin te steunen.
Maar goed , be my guest.... :)

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door grun »

Als ik het goed begrijp dan wilt u graag uw principe bevestigd zien dat verjaarde rekeningen niet betaald hoeven te worden. Nou vooruit, u hebt gelijk. Vervolgens stel ik voor dat u alsnog de factuur betaalt, dat is namelijk wat fatsoenlijke mensen doen.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door gosewijn »

Door een rekening te sturen is zij gestuit , simpel toch ?. Dus 5 jaar .

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Nou TS heeft hier wel lesje moraal kompas gehad. Ze vroeg om advies over de wet.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

moederslink schreef:
25 jul 2019 12:04
Als hier een platform geboden wordt hoe je onder een rekening uit kunt komen , zou dat een vrijbrief kunnen zijn voor diegenen die daar ook op azen en dan krijg je misschien meerdere topics hierover met toch ook weer steeds dezelfde uitkomsten.
Lijkt mij persoonlijk niet de bedoeling om een schuldenaar die uit principe niet wil gaan betalen hierin te steunen.
Maar goed , be my guest.... :)
Het staat in de wet. Dat is geen kunstgreep of trucje.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ElleFlowers schreef:
25 jul 2019 13:49
moederslink schreef:
25 jul 2019 12:04
Als hier een platform geboden wordt hoe je onder een rekening uit kunt komen , zou dat een vrijbrief kunnen zijn voor diegenen die daar ook op azen en dan krijg je misschien meerdere topics hierover met toch ook weer steeds dezelfde uitkomsten.
Lijkt mij persoonlijk niet de bedoeling om een schuldenaar die uit principe niet wil gaan betalen hierin te steunen.
Maar goed , be my guest.... :)
Het staat in de wet. Dat is geen kunstgreep of trucje.
Het is wel degelijk een trucje om vlak voor een verhuizing veel te gaan bestellen. Betalen hoeft immers dan niet meer.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door juliomariner »

ElleFlowers schreef:
25 jul 2019 13:49
Het staat in de wet. Dat is geen kunstgreep of trucje.
Dit antwoord geeft al genoeg aan welke de mentaliteit van de Nederlander naar toe gaat. In zo'n samenleving wil ik niet leven. Mensen die op deze manier met hun schulden willen omgaan moeten zich de ogen uit de kop schamen.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

juliomariner schreef:
25 jul 2019 13:55
ElleFlowers schreef:
25 jul 2019 13:49
Het staat in de wet. Dat is geen kunstgreep of trucje.
Dit antwoord geeft al genoeg aan welke de mentaliteit van de Nederlander naar toe gaat. In zo'n samenleving wil ik niet leven. Mensen die op deze manier met hun schulden willen omgaan moeten zich de ogen uit de kop schamen.
Moet je ook in de tweede kamer zijn

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door juliomariner »

Tuurlijk heeft de wet ook goede kanten, is gemaakt om de consument te beschermen maar ook van een goede wet kan misbruik worden gemaakt en daar wordt hier wel tot aangezet.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

NeoDutchio schreef:
25 jul 2019 13:54
ElleFlowers schreef:
25 jul 2019 13:49
moederslink schreef:
25 jul 2019 12:04
Als hier een platform geboden wordt hoe je onder een rekening uit kunt komen , zou dat een vrijbrief kunnen zijn voor diegenen die daar ook op azen en dan krijg je misschien meerdere topics hierover met toch ook weer steeds dezelfde uitkomsten.
Lijkt mij persoonlijk niet de bedoeling om een schuldenaar die uit principe niet wil gaan betalen hierin te steunen.
Maar goed , be my guest.... :)
Het staat in de wet. Dat is geen kunstgreep of trucje.
Het is wel degelijk een trucje om vlak voor een verhuizing veel te gaan bestellen. Betalen hoeft immers dan niet meer.
Dat zegt TS niet, klein bedrag, waarom ga je uit van opzet hier? Ze hadden gewoon kunnen mailen hoor. Die aangetekende of gewone brief aan het oude adres, zie je bij incasso’s wel vaker. Indien ze eerst per mail correspondeerden gaan zal daarna brieven sturen, een emailadres dat gebruikt werd steeds volstaat prima (lees “webincasso” ) De incassobureaus zijn zelf goed in kunstgrepen.

Gesloten