LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webcasso factuur verjaard

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Amanda1989
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2019 09:06

Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Amanda1989 »

Hallo allemaal,

Ik heb begin mei 2019 een mail ontvangen van Webcasso dat er nog een factuur open stond en dat ik deze meteen moest betalen. Er stond verder niks bij waar het van was dus ik heb toen gevraagd om de originele factuur en het bleek te gaan om een aankoop uit 2016.
Nu ben ik deze rekening toen compleet vergeten en heb ik januari 2017 blijkbaar een laatste herinnering ontvangen per mail.

Ik heb in mei 2017 zelfs nog contact gehad met Webcasso over een andere openstaande factuur en gevraagd of er nog meer open stond omdat ik het overzicht even niet meer had en ik kreeg bericht dat er verder niks stond.

Ik heb gelezen dat na 2 jaar een factuur van een consumenten aankoop is verjaard en in dit geval is deze na mijn laatste ontvangen herinnering dus in januari 2019 verjaard.

Nu hebben ze mij een foto van een brief gemaild dat ze de rekening wel hebben gestuit met als datum 25 april 2018, dit hebben ze per post verstuurd, niet aangetekend en niet per mail. Ik heb deze brief nooit ontvangen en gelezen want ik ben in mei 2017 verhuisd naar een ander adres. Ik kan deze stuitingsbrief dus nooit ontvangen hebben.

Ik ben benieuwd wat mensen met enige juridische kennis hier van vinden.
Moet ik het alsnog betalen of sta ik in mijn recht om dit te weigeren en moet Webcasso hun verlies nemen.

Het gaat niet om een groot bedrag maar vind het nu meer een principe ding worden.

Alvast bedankt !

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De opgave in 2017 kan kloppen.

Als het bedrijf pas later de incasso naar hun geeft wisten ze op die datum niets.

Maar een betaling vergeten en geen adres wijziging... ik betwijfel of deze na 2 jaren verjaard is.... vaak 5 jaren.
En als die bewoners jou adres weten en nasturen....

Als je niets doet kan het nog duurder worden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Betaal je schulden. Zo simpel. Wat een mentaliteit.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Het gaat niet om een groot bedrag maar vind het nu meer een principe ding worden”


Ik betaal uit principe dus juist mijn eventuele schulden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als het bedrijf bewijs heeft dat de stuitingsbrief verstuurd is, dan staat dat gelijk aan stuiten. Er hoeft geen bewijs te zijn dat u het ook ontvangen heeft.
Verder sluit ik mij bij bovenstaande reacties aan. U laat liever andere klanten opdraaien voor uw onachtzaamheid. Gewoon betalen dus.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Erthanax »

Amanda1989 schreef:
23 jul 2019 09:18
Moet ik het alsnog betalen of sta ik in mijn recht om dit te weigeren en moet Webcasso hun verlies nemen.

Het gaat niet om een groot bedrag maar vind het nu meer een principe ding worden.
Meer een principeding? Dan moet u niet betalen.
Als u geluk hebt, laat Webcasso het er bij zitten. Als u geen geluk hebt, gaat Webcasso naar de rechter en gaat het u veel geld kosten. Maar voor een principeding is dat geen bezwaar, dunkt me.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Cro »

NeoDutchio schreef:
23 jul 2019 12:49
Als het bedrijf bewijs heeft dat de stuitingsbrief verstuurd is, dan staat dat gelijk aan stuiten. Er hoeft geen bewijs te zijn dat u het ook ontvangen heeft.
Verder sluit ik mij bij bovenstaande reacties aan. U laat liever andere klanten opdraaien voor uw onachtzaamheid. Gewoon betalen dus.
En snelle zoekactie laat volgens mij toch zien dat het hof anders heeft geoordeeld:
Verjaring wordt door een verklaring daartoe gestuit. Indien de ontvangst daarvan wordt betwist, moet de afzender feiten of omstandigheden stellen en zo nodig bewijzen waaruit volgt dat de verklaring is verzonden naar een adres waarvan hij redelijkerwijs mocht aannemen dat de geadresseerde aldaar door hem kon worden bereikt, en dat de verklaring aldaar is aangekomen (HR 14 juni 2013, ECLI:NL:HR:2013:BZ4104). Het is niet voldoende dat de afzender de verzending bewijst; hij dient tevens aan te tonen dat zijn bericht ook op dat adres is aangekomen. In dat bewijs is eiser niet geslaagd.
Verder eens trouwens dat het netjes zou zijn wanneer TS gewoon zou betalen, ze lijkt namelijk de vordering niet te betwisten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Mensen houden er rare principes op na.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door BL2 »

Uit principe wil ik nu niet betalen. Hoe haal je het in je hoofd !
Gauw naar de rechter ermee, je verdient het......

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

MM kan het misschien beter uitleggen, aan de deur in een persoonlijk gesprek. Tijdens het overhandigen van de dagvaarding.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Cro schreef:
23 jul 2019 13:03
NeoDutchio schreef:
23 jul 2019 12:49
Als het bedrijf bewijs heeft dat de stuitingsbrief verstuurd is, dan staat dat gelijk aan stuiten. Er hoeft geen bewijs te zijn dat u het ook ontvangen heeft.
Verder sluit ik mij bij bovenstaande reacties aan. U laat liever andere klanten opdraaien voor uw onachtzaamheid. Gewoon betalen dus.
En snelle zoekactie laat volgens mij toch zien dat het hof anders heeft geoordeeld:
Verjaring wordt door een verklaring daartoe gestuit. Indien de ontvangst daarvan wordt betwist, moet de afzender feiten of omstandigheden stellen en zo nodig bewijzen waaruit volgt dat de verklaring is verzonden naar een adres waarvan hij redelijkerwijs mocht aannemen dat de geadresseerde aldaar door hem kon worden bereikt, en dat de verklaring aldaar is aangekomen (HR 14 juni 2013, ECLI:NL:HR:2013:BZ4104). Het is niet voldoende dat de afzender de verzending bewijst; hij dient tevens aan te tonen dat zijn bericht ook op dat adres is aangekomen. In dat bewijs is eiser niet geslaagd.
Verder eens trouwens dat het netjes zou zijn wanneer TS gewoon zou betalen, ze lijkt namelijk de vordering niet te betwisten.
Weer iets geleerd. Een nadeel voor TS, deze heeft geen adreswijziging verstuurd, de stuitingsbrief is dus op het verkeerde adres aangekomen. Dat is voor eigen rekening dan.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door k2p »

Amanda1989 schreef:
23 jul 2019 09:18
Het gaat niet om een groot bedrag maar vind het nu meer een principe ding worden.
Juridisch misschien een beetje complex. Maar gelukkig gaat het u om het principe. En die is simpel:
U heeft iets gekocht en ontvangen. Dus u zou moeten betalen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als dat principe ding lang genoeg aanhoudt kan het natuurlijk wel een groot bedrag worden.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Cro »

NeoDutchio schreef:
23 jul 2019 13:28


Weer iets geleerd. Een nadeel voor TS, deze heeft geen adreswijziging verstuurd, de stuitingsbrief is dus op het verkeerde adres aangekomen. Dat is voor eigen rekening dan.
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe er dan geoordeeld zal worden. Immers TS geeft aan dat de stuitingsbrief niet aangetekend is aangeboden.

TS heeft dan geen nieuw adres opgegeven, wat inderdaad de fout van TS is, echter kan webcasso ook niet aantonen dat er correct gestuit is omdat ze niet kunnen aantonen dat de brief daadwerkelijk is aangeboden op het bij hun bekende adres van TS. Enkel dat deze verzonden is.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Cro schreef:
23 jul 2019 14:35
NeoDutchio schreef:
23 jul 2019 13:28


Weer iets geleerd. Een nadeel voor TS, deze heeft geen adreswijziging verstuurd, de stuitingsbrief is dus op het verkeerde adres aangekomen. Dat is voor eigen rekening dan.
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe er dan geoordeeld zal worden. Immers TS geeft aan dat de stuitingsbrief niet aangetekend is aangeboden.

TS heeft dan geen nieuw adres opgegeven, wat inderdaad de fout van TS is, echter kan webcasso ook niet aantonen dat er correct gestuit is omdat ze niet kunnen aantonen dat de brief daadwerkelijk is aangeboden op het bij hun bekende adres van TS. Enkel dat deze verzonden is.
Het kan zijn dat de huidige bewoners van het laatst bekende adres de brief hebben aangenomen. Dan is de brief dus aangekomen op het adres waar TS op bekend was.

Amanda1989
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2019 09:06

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Amanda1989 »

@theotrucker :
Je doet net of het enorme schulden zijn die ik niet wil betalen. Het is een factuur van een klein bedrag die ik ben vergeten, en nu na 3 jaar komt deze naar boven.

Webcasso heeft geen bewijs dat de brief aangetekend is verstuurd en dus door de nieuwe bewoners van mijn oude adres is aangenomen. Wie weet hebben ze die brief laatst pas getikt en is deze nooit verstuurd.

Heb zelf ook altijd gedacht dat incasso bureaus adressen van personen ook nagaan in het basis register.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, incassobureaus kunnen geen adressen nagaan. En we weten hier niet hoe hoog die schuld is. Maar blijkbaar hoog genoeg voor u om er een punt van principes van te maken, terwijl u dat bedrag(je) wel verschuldigd bent.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door alfatrion »

Amanda1989 schreef:
23 jul 2019 09:18
Ik heb gelezen dat na 2 jaar een factuur van een consumenten aankoop is verjaard en in dit geval is deze na mijn laatste ontvangen herinnering dus in januari 2019 verjaard.
Als het gaat om een product wel, diensten zijn 5 jaar.
NeoDutchio schreef:
23 jul 2019 12:49
Als het bedrijf bewijs heeft dat de stuitingsbrief verstuurd is, dan staat dat gelijk aan stuiten. Er hoeft geen bewijs te zijn dat u het ook ontvangen heeft.
Onjuist. De stuitingsbrief heeft geen werking als deze niet is ontvangen (art. 3:37 lid 3 BW). Als TS de ontvangst betwist zal de eisende partij bewijs van ontvangst moeten leveren.
NeoDutchio schreef:
23 jul 2019 13:28
Weer iets geleerd. Een nadeel voor TS, deze heeft geen adreswijziging verstuurd, de stuitingsbrief is dus op het verkeerde adres aangekomen. Dat is voor eigen rekening dan.
Correct, de eisende partij moet bewijzen dat de stuitingsbrief is aangekomen op het oude adres. In deze omstandigheid kan bewijs van verzending voldoende zijn, omdat je niet snel gemotiveerd kan betwisten dat de brief niet is ontvangen of moet een kranten artikel hebben met een staking of iets dergelijks.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik hoef niet te weten hoe hoog die schuld is. Ik bedoel dat als die schuld niet betaald wordt die misschien kan veranderen in een grotere schuld. Er zijn mensen die daar een dagtaak aan hebben. Je mag doen wat je zelf wilt. Of je dat wint of verliest kan hier niemand met zekerheid vertellen. Maar je komt dan in contact met mensen die daar hun beroep van gemaakt hebben. Ook die hebben natuurlijk niet altijd gelijk. Maar als het op deurwaarders en rechtzaken aankomt worden de bedragen bij verlies astronomisch hoog. Je hebt hier tips gekregen hoe je er misschien onderuit komt. Misschien met gratis hulp van de advocaten op dit forum. Probeer het maar.
Succes ermee.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Webcasso factuur verjaard

Ongelezen bericht door criticus2 »

@TS: toon gewoon ruggengraat, en betaal de schuld gewoon..op zn minst de hoofdsom. Je hebt zelf nagelaten de eerste factuur te betalen, en nagelaten een verhuisbericht te sturen. Nu gaan lopen miepen dat zij fouten maken met stuiten, is ronduit stuitend... zeker waar je toegeeft de rekening daadwerkelijk niet betaald te hebben.

Gesloten