Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
M3TALDJENT3R344
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2022 22:37

Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Ongelezen bericht door M3TALDJENT3R344 »

Beste lezer,

Ik ben sinds Januari ZZP en heb voor mijn installatiebedrijf een bus geleased welke ik nodig heb.

In Maart is er een situatie ontstaan waardoor ik de premie niet meer kon betalen, de financierder had na meerdere berichten (ja ik had inderdaad hierop moeten reageren) een gerechtsdeurwaarder (regio juni) naar mij toegestuurd, in de brief stond vermeld dat ik per direct mijn bus in moest leveren en het openstaande bedrag van 13.000 aan hun moest betalen, ik heb meermaals gebeld om nog iets proberen te regelen maar dat was totaal niet meer mogelijk.

Mijn vraag is mag dit zomaar?

De bus is inmiddels weg want ik wilde geen ernstigere situatie creëeren dan dat deze al is, bus is twee weken geleden geveild voor ongeveer 4400 en er stond nog een bedrag open van 8800 welke ik binnen een week moest betalen wat mij dus niet gaat lukken.

Dit lijkt mij totaal niet de gang van zaken aangezien de zaak niet bij een rechter is geweest, of is de situatie anders omdat ik ZZP ben?

Ik zit met mijn handen in het haar en er bestaat een kans dat ze mij dus failliet gaan verklaren wat nog meer sores met zich mee brengt, slapeloze nachten....

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

M3TALDJENT3R344 schreef:
25 aug 2022 22:50
Mijn vraag is mag dit zomaar?
Ik heb iets meer informatie nodig om een goed advies te kunnen geven. Is de bus teruggehaald door de leasemaatschappij, of in beslag genomen door de gerechtsdeurwaarder?
M3TALDJENT3R344 schreef:
25 aug 2022 22:50
Dit lijkt mij totaal niet de gang van zaken aangezien de zaak niet bij een rechter is geweest, of is de situatie anders omdat ik ZZP ben?
Als de bus in beslag genomen en verkocht is, moet er een vonnis zijn. Anders kan een gerechtsdeurwaarder geen executieverkoop houden. Als je zeker weet dat er geen rechtszaak is geweest, is er iets anders aan de hand. Weet je zeker dat je geen post hebt laten liggen?
M3TALDJENT3R344 schreef:
25 aug 2022 22:50
Ik zit met mijn handen in het haar en er bestaat een kans dat ze mij dus failliet gaan verklaren wat nog meer sores met zich mee brengt, slapeloze nachten....
Zijn er meer schulden dan? Een faillissement kan alleen aangevraagd worden als er meerdere schuldeisers zijn.

Hoe dan ook: probeer afspraken te maken. De bus is nu verkocht, dus het drukmiddel wat er was is weg. De kans dat er nu wel een regeling getroffen van worden is groter.

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Ongelezen bericht door rvjapio »

U vraagt zich af of een leasemaatschappij mag ingrijpen als u door eigen toedoen niet aan uw verplichtingen voldoet. Uiteraard mag dat. U heeft een contract getekend, dat u ongetwijfeld van tevoren heeft gelezen en u heeft vervolgens niet aan uw verplichtingen voldaan. Dat u hierdoor in ernstige persoonlijke problemen komt is niet de verantwoordelijkheid van de financier.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De bus ophalen gebeurd niet zomaar. Dat is omdat u niet betaalde en ook niet reageerde.
Om wat voor een leaseconstructie gaat het hier? Bij een operationele lease is het vreemd dat de bus geveild is. Bij een financial lease is het simpel gezegd gewoon een koop op afbetaling.
De bus staat op naam van het bedrijf en kan dus gewoon beslag op komen. Komt er dan nog geen geld kan en mag de bus gewoon verkocht worden, zonder tussenkomst van de rechter. Dat geld is immers nodig om de schuldeiser te betalen.

Het is, in mijn ogen, bij een financial lease een normale gang van zaken.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm.... als je in januari start als ZZP-er en in maart al niet aan je verplichtingen kan voldoen, waarbij je ook nog eens niet reageert op aanmaningen, denk ik dat jouw probleem wel eens groter kan zijn dan enkel die bus. Ik zou eens een gedegen onderzoek laten doen naar de levensvatbaarheid van je zakelijke activiteiten. Niet iedereen heeft de tools, of een goede basis/uitgangspunt, om als ZPP-er aan de slag te gaan. Wat dat betreft is ook een eerlijk zelfonderzoek noodzakelijk: 'waarom heb ik die stap gezet'?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

rvjapio schreef:
26 aug 2022 09:51
U vraagt zich af of een leasemaatschappij mag ingrijpen als u door eigen toedoen niet aan uw verplichtingen voldoet. Uiteraard mag dat.
Ingrijpen mag, inderdaad. Maar de vraag is of wat er nu is gebeurd, óók mag. Daarvoor ontbreekt nog de benodigde informatie.

Airship
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2017 13:42

Re: Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Ongelezen bericht door Airship »

Beste,

dit zijn geen problemen om 'even' via een forum op te lossen. Je hebt daarvoor professionele hulp nodig; neem vandaag nog contact op met een vestiging van 'juridisch loket', dat is gratis.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
26 aug 2022 10:28
rvjapio schreef:
26 aug 2022 09:51
U vraagt zich af of een leasemaatschappij mag ingrijpen als u door eigen toedoen niet aan uw verplichtingen voldoet. Uiteraard mag dat.
Ingrijpen mag, inderdaad. Maar de vraag is of wat er nu is gebeurd, óók mag. Daarvoor ontbreekt nog de benodigde informatie.
Maar dat laat zich wel raden. Financial lease, vanaf maart niet betaald, na 3 maanden nergens op reageren is de bus in beslag genomen door de deurwaarder welke na een vaste periode geveild is.
Als het anders is kan TS daar op reageren.

GSadventure
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2022 11:35

Re: Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Ongelezen bericht door GSadventure »

Als eenmanszaak (ZZP) zal jouw bedrijfsvoertuig gewoon op jouw naam staan en ben je zelf (prive) volledig verantwoordelijk voor dat voertuig.
Als je niet betaalt, of niet kunt betalen, en je hebt een schuld, dan zal de schuldeiser jouw schuld gaan verhalen op jou als privepersoon. Dus niet alleen de bedrijfswagen, maar mogelijk zelfs jouw prive spullen (als die enige waarde hebben)
De enige lucht die je mogelijk kan krijgen, is om te proberen een regeling te (laten) treffen met de schuldeiser. Als daar niet (meer) op ingegaan wordt, heb je waarschijnlijk die kans laten liggen, door niet te antwoorden op brieven, mails aanmaningen etc.

Bij de aankoop van een auto moet je als nieuwe eigenaar het kentekenbewijs van de auto op jouw naam laten zetten. Dat heet overschrijven. Heb je een eenmanszaak? Dan kun je de auto alleen op jouw eigen persoonlijke naam laten registreren. Bij andere rechtsvormen, zoals een VOf, of een BV, kun je het kenteken op naam van je bedrijf laten zetten. Bron: Kamer van Koophandel

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Ongelezen bericht door BL2 »

Nou Topicstarter, als het water tot aan je lippen staat bekijk je natuurlijk snel de reacties en vragen, kom er dus maar in......

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met uw zakelijke rechtsbijstandverzekering of met www.anwb.nl/juridisch-advies. Indien de leasemaatschappij bij BOVAG is aangesloten kunt u contact opnemen met www.bovag.nl/hulp-bij-klachten.

Ik geloof niet dat de auto zonder reden in beslag wordt genomen.

Bij een betalingsachterstand kunt u het beste gelijk contact opnemen met het bedrijf waar u achter loopt met de rekening.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zakelijk voertuig in beslag genomen zonder kans om iets te regelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zou een rechtsbijstandverzekering of de Bovag hier aan kunnen doen? De auto is al geveild.

Plaats reactie