LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alice 5 dagen te laat retour van het moden 75 euro boete

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Frank E
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2010 11:18

Alice 5 dagen te laat retour van het moden 75 euro boete

Ongelezen bericht door Frank E »

Hallo,

Wegens verhuizing, wat ik telefonisch heb doorgegeven... Ben ik te laat met mijn modem retour zenden. De modem is ontvangen en 5 dagen later sturen ze mij nog een boete na van 75 euro.

Ik heb nergens in de algemene voorwaarden kunnen vinden dat je boete van 75 euro krijgt bij te laat retourneren van de modem. Ben er nu ook achter dat ze 75 euro vragen voor: Niet terug sturen van de modem en niet compleet terug sturen.

Toen Ik de boete binnen kreeg heb ik gelijk gebelt naar alice, verhaal uitgelegd maar er was niks meer aan te doen. Ik heb aangegeven: Wil best 75 euro boete betalen, maar dan betaal ik jullie de modem. Dus die wil ik eerst weer retour ontvangen. Ook dit was niet mogelijk.

Ze hebben nu een incasso bureau ingeschakelt en de kosten zijn nu 117,17 Heb hun bezwaarschift toe gestuurd, en krijg een brief omdat ik geen bewijs van retour sturen heb, de boete als nog moet betalen. Vervolgens heb ik alice de datum via MAIL gevraagd en gekregen.. dus dit was al niet meer ten sprake.. weer incasso opgebelt en 2 dagen later een nieuwe brief... wegens te laat boete van 117,17 euro.

De laatste brief incasso.. binnen 5 dagen betalen anders wordt ik een definitieve registratie wanbetaler.. Hoe zit dat, want ik wil de rechter beslist of alice zomaar 75 euro boete kunnen vragen over een product wat wel ontvangn is.

Maar ben ook bezig met een huis kopen en wil geen bkr registratie want kan staks om 117 dat misschien niet afsluiten.

Alvast bedankt voor het lezen en reactie's

mvg Frank E

Oja ook ergens op i-net gelezen dat een incasso maar 15% van het bedrag mogen eisen.. ze vragen meer dan 50%

MargaH
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2009 12:58

Re: Alice 5 dagen te laat retour van het moden 75 euro boete

Ongelezen bericht door MargaH »

Alice is verschrikkelijk.
Ik heb ook veel problemen rond nooit geleverde diensten.
Mijn advies: Dien een klacht in bij de geschillencommissie telecom.

met Alice valt niet te praten en iedere helpdeskmedewerker zegt iets anders.
groet
marga

jurriaan92
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2010 19:34

Re: Alice 5 dagen te laat retour van het moden 75 euro boete

Ongelezen bericht door jurriaan92 »

Beste Frank,

Ik ben benieuwd wat hier is uitgekomen, aangezien ik hetzelfde heb...

Ik zojuist deze mail aan ze verzonden:

2x de telefoon over laten gaan, vervolgens een brief sturen dat ik niet te bereiken ben en dat ik u moet contacteren, typisch Alice. Dan vervolgens een keuzemenu en een paar minuten verder, en dan krijg je zo’n typische Alice medewerker aan de lijn.

Zojuist contact met u gehad:

- U heeft het modem ontvangen
- U bent van mening dat dit te laat is (wat niet waar is, is verzonden binnen de termijn die u stelde in uw herinneringsbrief)
- U rekent mij daarvoor dit belachelijke bedrag aan

U heeft gelijk, ik heb hem niet binnen 4 weken aan u verzonden. U heeft aan mij een rappel verzonden dat ik hem binnen een bepaalde periode alsnog moest versturen.
Dat heb ik gedaan (of nee, dat heb ik laten doen, aangezien ik zelf werk en niet de gelegenheid er toe had). Wettelijk gezien voldoe ik dus aan mijn verplichtingen (immers, pas bij een tweede verzoek is er juridische aansprakelijkheid mogelijk). En vervolgens rekent u nog gewoon een belachelijk bedrag voor een BBned/CJ modem (wat zullen ze kosten? 35 euro?) aan, terwijl u het modem wel al heeft ontvangen! Maar omdat het te laat is ontvangen (wat niet waar is) rekenen jullie dit aan. Jullie kunnen een simpele fout die jullie maken geeneens herstellen (ik adviseer u eens om te kijken waarom ik bij Alice weg ben gegaan), maar oplichten gaat jullie wel goed af. Maar goed, u zoekt het maar uit, ik ben het wel zat ondertussen. U kan facturen blijven sturen, betalen zal ik ze niet.


De reden overigens dat ik weg ben gegaan bij Alice is het feit dat ik mijn online facturen niet in kon zien, ik zag die van een andere klant... En waarschijnlijk zag een andere klant die van mij. Iets wat ze nooit hebben kunnen oplossen.
Internet was goed, maar de organisatie is een zooitje

Sjoerd15
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:13

Re: Alice 5 dagen te laat retour van het moden 75 euro boete

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

Aangezien ik met een soortgelijk probleem zit, alleen dan naar aanleiding van een overleiden, ben ik zeer benieuwd hoe dit is afgelopen.

na het terugsturen (waarvoor geen termijn is gesteld, telefonisch is uitermate begripvol gereageerd) hebben we melding op melding gehad (op heden van een incassobureau) dat het modem niet ontvangen is. Na meermaals toesturen van een kopie van het verzendbewijs is uiteoindelijk gebleken dat het modem per ongeluk WEL ontvangen is, maar te laat, en daardoor de kosten alsnog verhaald worden op ons.

Ik hoor graag hoe het jullie vergaan is,

m vr gr

Sjoerd

jurriaan92
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2010 19:34

Re: Alice 5 dagen te laat retour van het moden 75 euro boete

Ongelezen bericht door jurriaan92 »

Ik heb de boete betaald uiteindelijk, niet omdat ik het er mee eens ben, maar omdat je sterker staat in de vervolgstap.
De vervolgstap is namelijk dit voorleggen aan de Geschillencommissie. Iets wat Alice (en EDR (het incassobureau)) je (en mij en vele anderen) ook hadden moeten vertellen in plaats van domweg te zeggen dat je moet betalen. Vooral kwalijk m.i. van EDR, die zelf nog wel op hun website aangeven zo goed te zijn.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog niet begonnen ben met dit aan te kaarten bij de Geschillencommissie, er zijn wat dingen tussendoor gekomen. Maar dit heeft ook niet zo'n haast, ik ben van Alice af. Zij dus alleen nog niet van mij.
Succes!

stofzuigertje

Re: Alice 5 dagen te laat retour van het moden 75 euro boete

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij het nemen van een contract tekende je voor tijdig terug sturen als je zou stoppen.

Als je 1 dag te laat bent mogen ze al kosten in rekening brengen.
Dus lees eerst voor je iets afsluit en hou je bij opzeggen hier ook aan!

Bewaar ook het contract bij afsluiten en voorwaarden goed, want vooral door Fusie, overname of aanpassing voorwaarden is het oorspronkelijke contract belangrijk want ook aanbieders maken daar vaak fouten mee.

Diverse aanbieders die nu huur modems hebben hadden ook Cadeau modems die ze plotseling terug willen....
Dus vooraf goed lezen en alle papieren tot 1 jaar na opzegging bewaren, want soms komen ze achteraf met vreemde foute vragen!

Sjoerd15
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:13

Re: Alice 5 dagen te laat retour van het moden 75 euro boete

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

Tja, punt in deze is natuurlijk dat wij niks getekend of gelezen hebben. Dat heeft de overledene gedaan.... En het is dus ook niet vermeld bij ons beste weten...

dennis0909
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mei 2010 20:01

Re: Alice 5 dagen te laat retour van het moden 75 euro boete

Ongelezen bericht door dennis0909 »

Allen,

Ik begrijp de frustratie, maar te vaak lees ik hele simpele reacties als "ik heb maar iets te laat geretourneerd" of "ik heb maar net iets te laat betaald". De wet en de algemene voorwaarden zijn hierover altijd heel duidelijk. Te laat = Te laat.

In Nederland lezen te weinig mensen de algemene voorwaarden en kun je dit soort reacties op een fora als deze verwachten.

Om terug te komen op de discussie in dit topic, wil ik iedereen verwijzen naar de algemene voorwaarden van Alice art. 5.3
5.3 Alice blijft eigenaar van de CPE unit. Na beëindiging van de Overeenkomst dient de CPE unit aan Alice te worden geretourneerd. De kosten voor retournering komen voor rekening van de Eindgebruiker.

Daarnaast worden de exacte kosten voor het niet retourneren ook duidelijk vermeld op de website van Alice.

Maar zo zijn er nog meer discussies gaande en roept men tegenwoordig wel heel gemakkelijk dat "je wel ff wacht op de dagvaarding en deze met vertrouwen tegemoet ziet komen". Vanwaar deze wijsheid? Hoeveel mensen in Nederland hebben nu echt kennis van het Nederlandse rechtsysteem?

Tip voor iedereen. Algemene voorwaarden zijn echt heel belangrijk voor je overeenkomst sluit, dus lees deze goed door. Indien je hier vragen over hebt, of er staan dusdanige rare dingen in, kun je altijd na laten gaan of dergelijk bepalingen onredelijk/bezwarend zijn.

Klim in de telefoon en vraag verheldering en uitleg van de medewerker van EDR? Zoek met elkaar de oplossing, want verstoppen/niet reageren/hen vragen om je te dagvaarden loopt alleen maar in de papieren en niemand wint in zo'n situatie.

Succes!

stofzuigertje

Re: Alice 5 dagen te laat retour van het moden 75 euro boete

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Sjoerd 15,

Als je wegens overlijden dit hebt is het dus zo dat de persoon die het had afgesloten niets klaar had liggen wat terug moet.....
Dus jammer, maar omdat het nu gebruikelijk is dat je tijdig na opzeggen een modem hoorde terug te sturen, want er zijn vrijwel geen gratis je mag houden modems meer in de aanbieding.

Ik had jou overlijden niet gelezen, want de oorspronkelijke vragen steller had het alleen over boete wegens te laat.

Tassadar
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:42

Re: Alice 5 dagen te laat retour van het moden 75 euro boete

Ongelezen bericht door Tassadar »

Ik vraag me af of Alice zomaar het recht heeft om 75 euro te vorderen voor een te laat opgestuurd modem. Een boetebeding is namelijk een beding dat op de blauwe lijst staat (net zoals er een zwarte en een grijze lijst bestaat).
Arnoud Engelfriet schreef:Een ander interessant beding gaat over boetes. Op onze grijze lijst staat alleen een beding over opzegkosten (sub i); die mogen alleen als ze een “redelijke vergoeding voor geleden verlies of gederfde winst” zijn. Maar op de blauwe lijst staat

de consument die zijn verbintenissen niet nakomt, een onevenredig hoge schadevergoeding op te leggen
De link naar dit stuk is: De blauwe lijst voor de algemene voorwaarden

Ik vraag me af of het te laat terugsturen van het modem een schadevergoeding van 75 euro rechtvaardigt. Natuurlijk geldt dat te laat = te laat, maar 75 euro lijkt me wat hoog in dit geval.

Overigens heb ik nog een reden gevonden waarom je bezwaar kunt maken:
BW. Artikel 6:93

Voor het vorderen van nakoming van het boetebeding is een aanmaning of een andere voorafgaande verklaring nodig in dezelfde gevallen als deze is vereist voor het vorderen van schadevergoeding op grond van de wet.
Nu ben ik geen jurist, maar betekent dit niet dat ze eerst een aanmaning hadden moeten sturen?

Ik denk dat sjoerd15 zich kan beroepen op BW 6:92, lid 3:
BW. Artikel 6:92

3. De schuldeiser kan geen nakoming vorderen van het boetebeding, indien de tekortkoming niet aan de schuldenaar kan worden toegerekend.
Misschien is dit een geschikte vraag om voor te leggen aan Arnoud Engelfriet?

Gesloten