LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cookie beleid website NOS

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door crazyme »

Klaas01 schreef:
Dan nog maar een keertje, maar dan heel simpel gesteld :

Tros = publieke omroep
Tros-radar site = phpBB = cookies (zonder cookies functioneert dit forum niet)

Dus ga jij maar lekker slim klikken, en vooral denken dat je zo cookies kunt omzeilen...

Om te klagen over het gebruik van cookies door de publieke omroep heb je zelf dus cookies geaccepteerd.

En dat is dus hypocriet.
Nee ik behoef niet verder te kijken, zoals ik al aangaf in een eerdere topic reactie zoek het zelf een uit hoe je dat moet doen.

Maar ik vind het heel knap van je, dat jij weet dat hoe ik dat volgens jouw niet kan omzeild, en toch op die ja knop moet drukken. Ja vind ik heel knap om voor mij te gaan denken wat ik doe.
Wanneer jouw vaardigheid op het internet overeenkomt met jouw taalvaardigheid weet ik voldoende.

Succes met de stijd Don Quichotte ! :lol:

handige_har
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:14

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door handige_har »

De gegevens kunnen net zo goed helemaal vrij worden gegeven, zonder cookies. Binnen de huidige privacyparadox waarin 99% van de internetgebruikers niet doorhebben dat al hun NAW gegevens sowieso al op straat liggen en dat kwaadwillenden je hoe dan ook kunnen pakken is een strak beleid op privacy totaal overbodig.
http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... rijnen.pdf

Voor de geïnteresseerden een uitgebreide scriptie met uitleg over de privacy paradox.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door Klaas01 »

handige_har schreef:De gegevens kunnen net zo goed helemaal vrij worden gegeven, zonder cookies. Binnen de huidige privacyparadox waarin 99% van de internetgebruikers niet doorhebben dat al hun NAW gegevens sowieso al op straat liggen en dat kwaadwillenden je hoe dan ook kunnen pakken is een strak beleid op privacy totaal overbodig.
http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... rijnen.pdf

Voor de geïnteresseerden een uitgebreide scriptie met uitleg over de privacy paradox.
Je hebt helemaal gelijk, gezien dat inderdaad voor dat het gehele cookie beleid werd ingevoerd hoorde je totaal niemand erover. Toen zoals je hebt beschreven, kreeg je alles binnen aan cookies. Het gaat er niet om dat er geen cookies gebruikt mag worden, maar hoe er misbruik gemaakt wordt om een cookie af te dwingen in het omroepen bestel. En dat laatste blijk ik dus niet de enige in te zijn, ook diverse regeringsleiders die daar ook vederen vragen over hebben zoals dat willen veranderden.

Ieder persoon heeft daar zijn eigen visie over, die ik respecteer. Gezien dat je niet allemaal de zelfde visie hebben, mag en kan daar over discussies gevoerd worden. Echter zoals ik al aan had gegeven in een topic, internet bestaat absoluut niet zonder cookies. Een website kan wel zonder cookies functioneren.

Dit stuk heb ik nadien eraan toegevoegd.
Ik ben momenteel aan het lezen wat je hebt toegevoegd aan je topic. Het eerste wat mij opviel was dat het ging over netwerksites zoals myspace en facebook. Dat is een heel ander verhaal, maar voordat ik daar een antwoord op terug kan geven, zal ik eerst dat stuk in zijn geheel door lezen.
Laatst gewijzigd door Klaas01 op 16 jan 2013 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door bprosman »

Een website kan wel zonder cookies functioneren.
Dat is niet waar, een site kan wel zonder "rapportage" cookies , zoals Omniture, Google Analytics maar kan NIET zonder "session cookies" , die zijn op grotere sites toch zeker nodig. Maar goed, die vallen ook niet onder de cookie wet, die mag je nog plaatsen zonder te vragen.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door Klaas01 »

bprosman schreef:
Een website kan wel zonder cookies functioneren.
Dat is niet waar, een site kan wel zonder "rapportage" cookies , zoals Omniture, Google Analytics maar kan NIET zonder "session cookies" , die zijn op grotere sites toch zeker nodig. Maar goed, die vallen ook niet onder de cookie wet, die mag je nog plaatsen zonder te vragen.
Ik meen dat jij bedoeld, een sessie cookie van de server provider dat waar de website is gehost?
En ja , daar zijn ook cookies voor nodig om de verbinding tot stand te brengen naar die website. Maar de website pagina, heeft dat niet nodig. En daar wat je nu zelf al schreef "rapportage" cookies , zoals Omniture, Google Analytics is totale onzin omdat toe te passen aan een website pagina.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door Klaas01 »

handige_har schreef:De gegevens kunnen net zo goed helemaal vrij worden gegeven, zonder cookies. Binnen de huidige privacyparadox waarin 99% van de internetgebruikers niet doorhebben dat al hun NAW gegevens sowieso al op straat liggen en dat kwaadwillenden je hoe dan ook kunnen pakken is een strak beleid op privacy totaal overbodig.
http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... rijnen.pdf

Voor de geïnteresseerden een uitgebreide scriptie met uitleg over de privacy paradox.
Ik zou nog even terug komen op de pdf bestand.
Ik heb bijna alles ervan gelezen, en het komt inderdaad neer op sociaal netwerken. Begrijp mij niet verkeerd hierin, maar op datings site, twitter, facebook, myspace en zoals hyves, wordt door iedereen al zeer veel informatie verstrekt door de gebruiker. In de profielen staat zoveel informatie zoals foto's dat je niet eens meer kunt spreken over privacy. Dit is een keuze die iedereen kan maken, om de informatie van je zelf openbaar te maken. Dit is mijn mening op dat vlak, dat je dan helemaal niet eens kunt spreken over privacy beleid, en dat is absoluut dan een paradox en waar praten we dan eigenlijk over.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door bprosman »

En daar wat je nu zelf al schreef "rapportage" cookies , zoals Omniture, Google Analytics is totale onzin omdat toe te passen aan een website pagina.
Voor de beheerder niet , want die tellen hiermee het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen (en dan bedoel ik rechtstreeks of gelinkt via een andere site), het surfgedrag binnen de site, bijvoorbeeld binnen de ING site, welke delen worden het vaakst bezocht (van ING weet ik dat ze Omniture) gebruiken, het exitgedrag (bijvoorbeeld 100.000 bezoekers waarvan 99% meteen weer exit, dan doe je iets niet goed met je site), enz, enz, hele waardevolle tools voor de site eigenaar om zijn site aan te passen aan zijn publiek.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door Klaas01 »

bprosman schreef:
En daar wat je nu zelf al schreef "rapportage" cookies , zoals Omniture, Google Analytics is totale onzin omdat toe te passen aan een website pagina.
Voor de beheerder niet , want die tellen hiermee het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen (en dan bedoel ik rechtstreeks of gelinkt via een andere site), het surfgedrag binnen de site, bijvoorbeeld binnen de ING site, welke delen worden het vaakst bezocht (van ING weet ik dat ze Omniture) gebruiken, het exitgedrag (bijvoorbeeld 100.000 bezoekers waarvan 99% meteen weer exit, dan doe je iets niet goed met je site), enz, enz, hele waardevolle tools voor de site eigenaar om zijn site aan te passen aan zijn publiek.
Waarvoor Google Analytics dient is en kan zeker belangrijk zijn voor de webmaster/beheerder van een website. Gezien dat als er inderdaad op een pagina niet wordt gelezen of geklikt, dan heeft die ene webpagina ook geen nut om die langer te laten staan. Dit zelfde geld natuurlijk ook voor producten die men verkoopt. In joomla ziet de bezoeker niet eens, dat er een statistiek wordt bijgehouden. Intern kan de admin met een dash bord plugin zien welke pagina's er worden bezocht en welke niet.

Waar het hier omdraait is het afdwingen van cookies, dus ook de reclame bende erbij krijgt.

Zodra je een telefoon hebt, en je hebt een app geïnstalleerd weet je al voldoende dat wat ik ermee bedoel dat als je ineens overspoeld wordt met reclame bende waar je niet om gevraagd hebt. Echter is dit ook niet helemaal het geval, gezien dat er namelijk ook op die manier met een app toepassing geld verdiend moet worden. En dat kan alleen maar met reclame berichten die naar jouw mobiel gestuurd wordt.

Maar goed ik week even af van het onderwerp.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door bprosman »

In joomla ziet de bezoeker niet eens, dat er een statistiek wordt bijgehouden. Intern kan de admin met een dash bord plugin zien welke pagina's er worden bezocht en welke niet.
Nu werken (op een paar uitzonderingen na) de echte grote bedrijven niet met Joomla maar met Adobe, SDL of iets dergelijks. Als je een echte grote site hebt red je dat niet meer met een plugin maar moet je zelfs aparte servers neerzetten alleen al voor je statistieken, op dat punt besluiten bedrijven dan ook vaak dat uit te besteden aan Omniture of Google Analyrics (waarvan die laatste weer tricky) is vanwege de patriot act).

Overigens hebben de Onmiture cookies ook niets te maken met reclame , die van Google wel, maar dat is dan weer inherent aan het feit dat sommige webbeheerders denken dat Google Analytics ECHT gratis is :wink: .
Voor sites met Google Analytics moet je ook zeker toestemming vragen.

Zodra je een telefoon hebt, en je hebt een app geïnstalleerd weet je al voldoende dat wat ik ermee bedoel dat als je ineens overspoeld wordt met reclame bende waar je niet om gevraagd hebt.
Nooit geen last van maar ik neem dan ook altijd de betaalde versie :wink:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door berndv »

Anyway, dit topic is niet zozeer begonnen OM de cookiewet, maar omdat de website van de publieke omroep NOS niet geopend kan worden als cookies niet geaccepteerd worden.

Heeft u deze vraag al bij de NOS neergelegd? Waarom ze een dergelijke rigoureuze keuze gemaakt hebben?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door bprosman »

maar omdat de website van de publieke omroep NOS niet geopend kan worden als cookies niet geaccepteerd worden.
Nou meer omdat TS vind dat de NOS deze keuze niet MAG maken omdat ze betaald worden uit belastinggeld.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door Klaas01 »

berndv schreef:Anyway, dit topic is niet zozeer begonnen OM de cookiewet, maar omdat de website van de publieke omroep NOS niet geopend kan worden als cookies niet geaccepteerd worden.

Heeft u deze vraag al bij de NOS neergelegd? Waarom ze een dergelijke rigoureuze keuze gemaakt hebben?
Ik heb wel degelijk deze klacht neer gelegd bij de nos, zoals wat andere mensen. Wij hebben nooit een bericht/respons erop terug gekregen. Het is alleen wel zo, dat er een verwijzing wordt gemaakt naar de tekst en uitleg ervan, en dat verder afgedaan met het antwoord dat het verplicht is gesteld.

Voor mij was dat niet voldoende, en stapte eens in die wereld waarom dit op die manier werd toegepast. Ineens belande ik in een situatie die ik zelf ook niet verwachte, dat de iemand vanuit de regering mij daarop aansprak. Logies ging ik verder in op de vragen, zo ook bij de Opta. Nadien bij diverse andere instanties en stichtingen. Het geheel komt hier op uit, dat inderdaad dat niet alleen de NOS de zelfde handelwijze heeft, alles wat dus betaald wordt door onze belastinggelden.

Nou de rest heb je al wellicht hebben gelezen hoe en wat over dit onderwerp.
Ik schrijf dit nogmaals, dat ik ieder zijn/haar denkwijze beschrijft. En ik begrijp ook dat niet dat iedereen ermee eens is over wat er is beschreven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door berndv »

Klaas01 schreef: Ik schrijf dit nogmaals, dat ik ieder zijn/haar denkwijze beschrijft. En ik begrijp ook dat niet dat iedereen ermee eens is over wat er is beschreven.
Gelukkig heeft iedereen een eigen mening en hoeft niet iedereen overtuigd te zijn van andermans gelijk, hoe goed uw argumenten ook zijn. Snap uw punt ook goed, maar ben het zeker niet op alle fronten met je eens. Maar dat is mijn goed recht en ik vraag ook niet om overtuigd te worden, net zo min als dat ik u probeer te overtuigen.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door Dirkie »

Zodra je een telefoon hebt, en je hebt een app geïnstalleerd weet je al voldoende dat wat ik ermee bedoel dat als je ineens overspoeld wordt met reclame bende waar je niet om gevraagd hebt.
Ik heb een telefoon met rond de 100 apps (het zijn er veel, ik weet het) maar via de account, die eraan gekoppeld is, krijg ik de minste spam van al mijn email adressen. :mrgreen:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door GJvdZ »

handige_har schreef:De gegevens kunnen net zo goed helemaal vrij worden gegeven, zonder cookies. Binnen de huidige privacyparadox waarin 99% van de internetgebruikers niet doorhebben dat al hun NAW gegevens sowieso al op straat liggen en dat kwaadwillenden je hoe dan ook kunnen pakken is een strak beleid op privacy totaal overbodig.
http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... rijnen.pdf

Voor de geïnteresseerden een uitgebreide scriptie met uitleg over de privacy paradox.
Alleen de NAW gegevens van paranoide internetgebruikers liggen op straat....

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door Dirkie »

GJvdZ schreef:
handige_har schreef:De gegevens kunnen net zo goed helemaal vrij worden gegeven, zonder cookies. Binnen de huidige privacyparadox waarin 99% van de internetgebruikers niet doorhebben dat al hun NAW gegevens sowieso al op straat liggen en dat kwaadwillenden je hoe dan ook kunnen pakken is een strak beleid op privacy totaal overbodig.
http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... rijnen.pdf

Voor de geïnteresseerden een uitgebreide scriptie met uitleg over de privacy paradox.
Alleen de NAW gegevens van paranoide internetgebruikers liggen op straat....
Vooral als ze denken dat door het niet accepteren van cookies hun privacy gewaarborgd is :mrgreen:

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door Klaas01 »

Voor die gene dit niet keer op keer willen klikken op de Ja knop, kan je vanaf hier de software downloaden

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door mje »

Klaas01 schreef:Voor die gene dit niet keer op keer willen klikken op de Ja knop, kan je vanaf hier de software downloaden
Die eer komt G-Girl toe, trouwens waar is die gebleven ???

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 9#p1733099

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Cookie beleid website NOS

Ongelezen bericht door Rim69 »

Klaas01 schreef: Cookies betekent ook dat ze via jouw IP adres kunnen zien dat waar jij woont en wie jij bent.
Wat een complete en totale KOLDER. Jij snapt er echt werkelijk helemaal niets van! Het beste wat via een IP adres te achterhalen valt zijn je provider en je regio. Daarmee houdt het wel op. Waar je woont en wie je bent? :shock: :shock: :shock: Hoeveel aluhoedjes heb jij?

Sorry, maar jij snapt erg weinig an het internet en computers en dit soort waanzin verhalen zet goedgelovige mensen alleen maar op het verkeerde been!

Gesloten