Fiber NL 'beste internetrouter': valse reclame

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
r2washere
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2021 18:13

Fiber NL 'beste internetrouter': valse reclame

Ongelezen bericht door r2washere »

Fiber NL weet op hun site te verkondigen dat ze de beste internetrouter van Nederland leveren. In een deel van Nederland wordt de Zyxel 7530 geleverd. Normaliter een heel prima modem/Router van het merk FritzBox. Echter op een 1GB/s verbinding is het gek dat je een router levert met een maximale wireless verbinding van 866Mbps(Fabriekswaarde).

Bij een bestelling van internet bij Fiber NL kun je niet afzien van dit router, en je betaalt voor de router.
Als Fiber NL ervoor had gekozen om de AX variant van dit zelfde modem te leveren was het geen probleem, deze levert 1300Mbps over WiFi, en daarmee zou het dus mogelijk zijn om de volledige snelheid van de internet lijn te kunnen benutten over WiFi.

Wat mij betreft is dit hoe je het ook bekijkt valse reclame, en zeker niet netjes naar de klant toe.
Op de site zelf is niet te vinden welke router/Modem exact geleverd gaat worden, dus vooronderzoek is lastiger.
Wanneer je wel op hun site gaat zoeken naar dergelijke termen dan kom je een ander Modem/router tegen. Deze wordt volgens de helpdesk in een ander deel van Nederland geleverd, iig niet in de regio waar ik woon.

Helaas is bij mij een vaste connectie (UTP) niet een optie zonder flinke aanpassingen te maken in mijn woning.

Reden voor mij om dit te posten is het attenderen van andere potentiële klanten zodat ze kunnen weten dat wireless niet echt een optie is als je ook daadwerkelijk de snelheid wilt kunnen halen. Enig alternatief is een andere WiFi router aanschaffen.
Blijft wel lullig want je moet wel betalen voor hun router.

Graag zou ik hier wel iets aan willen doen, maar heb geen zin in juridisch geneuzel. Mocht iemand een goed idee hebben, dan hoor ik het graag. (Los van contact zoeken met de support afdeling, want dat heb ik uiteraard gedaan.)

Daar kreeg ik letterlijk te horen, u kunt ook naar KPN gaan, maar dan betaalt u meer. En tevens kreeg ik vermeld dat ik een andere router aan zou kunnen schaffen. En dat het bekabeld wel goed werkt. Dat geloof ik graag, maar we leven in 2021 en WiFi kan snel zat zijn. En ik weet dat ik ver van de enige ben die geen optie heeft voor Bekabled internet.

Over het algemeen is de internet verbinding prima overigens, echter de support was wel weer zoals 'normaal' tegenwoordig van slecht niveau.

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Fiber NL 'beste internetrouter': valse reclame

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Bij reclame code commissie kan je een klacht indienen over valse reclame.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... de-reclame

Ik denk dat het de hoogste haalbaar is. Ik denk niet dat je de abonoment om deze reden kunt ontbinden. Daarvoor is te weinig aan de hand. Ook geef je aan niet veel gedoe wil.
https://www.juridischloket.nl/voorbeeld ... reenkomst/. Misschien kan je het Consumentenbond op de hoogte stellen.


Eventueel kan je aan het einde van je contract overstappen naar een andere provider.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fiber NL 'beste internetrouter': valse reclame

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wacht even. 866 over wifi bij een 1 gig verbinding is eigenlijk niet mogelijk. Die ax variant maakt geen verschil.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fiber NL 'beste internetrouter': valse reclame

Ongelezen bericht door 16again »

r2washere schreef:
08 okt 2021 19:31
Als Fiber NL ervoor had gekozen om de AX variant van dit zelfde modem te leveren was het geen probleem, deze levert 1300Mbps over WiFi, en daarmee zou het dus mogelijk zijn om de volledige snelheid van de internet lijn te kunnen benutten over WiFi.
Ik geloof al die marketing van dat draadloos nooit. Wil je die 1300Mb/s halen, dan zul je ook wel zo dichtbij moeten zitten, dat je net zo goed een korte kabel kunt gebruiken.
Ook wil ik een groot verschil tussen utp/glas enerzijds en anderzijds WiFi opmerken:
Genoemde snelheid van 1300Mb/s is het maximum van up- en download samen.
UTP/glas snelheden specificeren we maar in een richting: Als ik bij een UTP kabel up en down ook zou optellen kom ik uit op throughput van totaal 2000Mb/s.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Fiber NL 'beste internetrouter': valse reclame

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Seinhuis schreef:
09 okt 2021 01:47
Bij reclame code commissie kan je een klacht indienen over valse reclame.
En wat is dan "valse reclame" een klacht is echt compleet zinloos, ze zeggen de beste router en garanderen niets van wifi. Los dat 800Mbit/s via wifi of 1000Mbit/s voor het bezoeken van een website geen enkel verschilt maakt, met 5Mbit/s behaal je dezelfde resultaten.

Een download van 1000Mbit/s bij het downloaden van een groot bestand zul je vrijwel nooit halen omdat servers die beperken. Dus concreet is 1Gbit/s voor consumenten ook zinloos.

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Fiber NL 'beste internetrouter': valse reclame

Ongelezen bericht door Seinhuis »

sylvesterb schreef:
09 okt 2021 20:12
Seinhuis schreef:
09 okt 2021 01:47
Bij reclame code commissie kan je een klacht indienen over valse reclame.
En wat is dan "valse reclame" een klacht is echt compleet zinloos, ze zeggen de beste router en garanderen niets van wifi. Los dat 800Mbit/s via wifi of 1000Mbit/s voor het bezoeken van een website geen enkel verschilt maakt, met 5Mbit/s behaal je dezelfde resultaten.

Een download van 1000Mbit/s bij het downloaden van een groot bestand zul je vrijwel nooit halen omdat servers die beperken. Dus concreet is 1Gbit/s voor consumenten ook zinloos.
Ik heb geen verstand van routers en WiFi, en ging daarom van het verhaal van TS vanuit.

Methusalah
Berichten: 1165
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Fiber NL 'beste internetrouter': valse reclame

Ongelezen bericht door Methusalah »

Wat de rest ook zegt, de snelste auto is niet per se de beste auto. En in het geval van Zyxel 7530 krijgt deze wel erg goede beoordelingen.

Maar terzijde, een claim als 'de beste' neem ik natuurlijk altijd met een pak zout. Ik bedoel, sinds wanneer is reclame 100% oprecht? 'Wij van WC eend....'

Gesloten