LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
rocco13
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2012 18:13

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door rocco13 »

ook ik heb dit vandaag meegemaakt maar weer een andere nepnaam erbij,maar vertrouwde het niet.hier een kopie van de mail die ze me stuurde.

Hallo,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ben 38 jaar en kom uit België.De den at ik u dit alles vertel is, omdat ik zeer geinteresseerd ben in het product dat u aanbiedt . Graag zou Ik zou graag willen weten of het artikel staat is zoals beschreven?, aangezien ik dit product als cadeau voor mijn zoon in Nigeria is,ik u willen vragen om mij te helpen uitzoeken wat het kost om het pakketje via tnt post met verzekeren naar Nigeria te sturen.Graag zou ik dan het totale kosten plaatje en uw bank gegevens ontvangen, zodat ik het geld naar u kan sturen.Alvast bedankt...


hier is mijn Zoon zending adres

Name: Mr.Adewuyi Olatunde
Adress: 35 Parakin road
City ; ILE IFE
State :osun state
Zip code:234036
Country:Nigeria

Mvg,C,Smorenburg.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Merk dat mp er ook meer en meer mee bezig is.

Had wat electronica op mp staan en werd overspoelt door die derdewereld randdebielen maar diverse werden reeds door mp op voorhand verwijderd waarvan mp mij mail stuurde.

Tsja er hoeft van de tig er maar 1 intetrappen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Teunbosseman schreef: Tsja er hoeft van de tig er maar 1 in te trappen.
En dat gebeurt nog steeds erg regelmatig.
Eigenlijk zou men ondertussen moeten weten : Nigeria = Oplichting.
(Met excuses voor die paar eerlijke mensen aldaar)

scott smith licht op
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2012 21:34

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door scott smith licht op »

Ik had een telefoon van mijn zoon op Marktplaats staan, vanaf 70 euro bieden, de telefoon kostte 100 nieuw in de winkel (had ik er bijgezet). Ene Scott Smith ([email protected]) bood al vrij snel 100 euro. Ik heb het bod verwijderd om eerlijke bieders ook een kans te geven en wel naar hem gemaild dat als hij serieus interesse heeft mij kan mailen. Kreeg een mail terug of ik the last price and condition kon doorgeven. Allemaal gedaan, mailde hij terug in het engels dat hij inmiddels de TNT kosten had opgevraagd, dat het 30 euro kost om naar Nigeria te verzenden, want zijn zoon studeert daar aan de Universiteit. Er wordt niet gevraagd of ik dat wil, opsturen naar Nigeria, daar werd gewoon van uit gegaan. Ik had zoiets van nou ok, als hij er 13 euro extra voor betaald, dan wil ik best een douanedocument opmaken en het naar de post brengen. Hem aangegeven dat als hij het geld op mijn rekening stort, ik het opstuur. Kreeg ik kort daarna een mail van Citibank dat hij de 105 euro voor mij had gestort op een tussenrekening, van Citibank dus, dat als ik het verzendbewijs van de telefoon naar Citibank stuur (dan is de telefoon dus al onderweg naar Nigeria), ik mijn geld krijg, eerlijk oversteken.

Ondertussen moest ik naar de voetbal van mijn zoon, waardoor ik een paar uur niet achter de computer zat. Toen ik terug kwam had ik zes mailtjes van Scott, eerst met een normale ondertoon, of ik al terug was van het postkantoor, daarna steeds minder aardig, van: "whats up with the shipping now?". Ik vertrouwd het niet, ben gaan googelen en zag dat er velen gedupeerd zijn op deze manier via Citibank.

Ik heb hem dan ook gemaild dat ik niks verzend zonder eerst het geld te hebben, dat ik dat ook niet had afgesproken. Hij bleef mij mailen met dat hij het geld nu kwijt zou zijn als ik het niet zou opsturen, dat het geld op een tussenrekening staat. Ik ben ns naar de voorwaarden van Citibank gaan kijken, op dezelfde dag kan je jouw betaling annuleren via de citiphone. Ik heb hem hierop geattendeerd (wat hij natuurlijk al lang had gedaan, daardoor verdiend hij er juist aan) en gezegd dat ik niet meer op mails reageer en dat de telefoon de volgende dag door iemand anders opgehaald werd. De volgende dag nog een mail van hem gehad dat hij 100% kon verzekeren dat het geld voor mij gereserveerd is en dat ik het zou krijgen. Dat ik de telefoon of moet sturen en het verzendbewijs scannen en mailen naar hem en citibank. Ik heb er niet meer op gereageerd, niks meer gehoord, zo ernstig was het dus niet met zn geld.

Dit is een van de mails en het adres wat ik gemaild kreeg:

hello
thank for your mail i want to tell you that i have send your bank
details to my bank for the payment and once you receives the payment
confirmation kindly get back to me

Here is my shipping address

Name : Femi Adeboye
Address : No 10, New Eruwa opposite Nepa
City : Eruwa
State : Oyo State
Zip code : 201001
Country : Nigeria

On 3/24/12, Scott Smith <[email protected]> wrote:>hello what is going on now with the shipment ?

On 3/24/12, Scott Smith <[email protected]> wrote:> hello i will like to know if you are back form the post office ?>> On 3/24/12, Scott Smith

***MESSAGE FROM CITIBANK SHIPMENT CONFIRMATION IS NEEDED***DO REPLY TO US IMMEDIATELY***‏
CITIBANK ONLINE MONEY TRANSFER CITIBANK ONLINE MONEY [email protected]

Van: [email protected] namens CITIBANK ONLINE MONEY TRANSFER ([email protected])
Verzonden: datum en tijd
Aan: (mijn emailadres)

Due to the high risk of fraudulent activities with most of people,We now offer special safe and secure payment for both seller's and buyer's,that is why we are using this method.

Dear (mijn naam),
We really appreciate your doing transaction with Citibank,we are looking forward for the shipment confirmation from you,we want to inform you once more that the buyer {Scott Smith} has paid for your item (Samsung Galaxy Young)we want to inform you that your money {105,00EUR} with shipment cost has been ready to be released to your account but we need you to follow our procedure,we do not transfer any money to the seller's account until he/she follows our procedure kindly ship out the item as soon as possible and send the TNT POST REGISTERED AIRMAIL shipment scanned receipt to us so as to transfer your money into your account immediately.we are using this method to secure both buyers & sellers from fraudulent activities.

PLEASE READ BELOW CAREFULLY AND COMPREHENSIVELY TO UNDERSTAND INFORMATION ABOUT CITIBANK PROCEDURE.

CITIBANK INFORMATION
CITIBANK is to secure buyer's and seller's from fraudulent act especially when seller's is selling item to the buyer so we will continue to be holding the seller's money on CITIBANK ONLINE as to secure the to amount of the item sold to the buyer,so we will release the amount of seller's money to his/her bank account when the transaction is been done between buyers and seller's.This is our policy to protect both buyer's and seller's from fraudulent act.

NOTE THIS:
Our bank will not release your money to your bank account until you have follow our procedure because we can not break our bank rules,we have been using this policy for over 25 years to secure both buyer's and seller's from fraudulent act...So kindly ship the item immediately today and send us the shipment scanned receipt for the shipment verification so we can transfer your money to your bank account immediately and also we will release all the needed information to you.We need your response immediately because we attend to thousands of customers daily around the world.

You must make the shipment to follow CITIBANK ONLINE TRANSFER PROCEDURE and send us the shipment scanned receipt for the shipment verification so we can file your shipment scanned receipt on CITIBANK RECORDso we will release your money to your bank account when this is done...This is our policy to protect both buyer's and seller's from fraudulent act.CITIBANK ONLINE TRANSFER CUSTOMER MANAGEMENT SERVICE .

We are waiting for your reply immediately because we attend to thousands of customers daily around the world.

If you have any question,You are free to contact our customer service center through the links below.
=============================== ===============================
E-mail: [email protected]
Sincerely,
President Management




Mensen kijk uit, verkoop alleen iets als je het geld echt op je rekening hebt staan!

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

scott smith licht op schreef:Mensen kijk uit, verkoop alleen iets als je het geld echt op je rekening hebt staan!


Ook al staat het geld op je rekening dan nog is dit geen zekerheid !!!!!!
Deze derdewereld crimi's sturen ongedekte cheques waarna je bank zo de centen van je rekening afhaalt.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

scott smith licht op schreef: Mensen kijk uit, verkoop alleen iets als je het geld echt op je rekening hebt staan!
Nee. Zodra "Nigeria" genoemd word - staak het hele gedoe.
Dat is namenlijk het codewoord voor "U word opgelicht".

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Har06 »

Teunbosseman schreef:
scott smith licht op schreef:Mensen kijk uit, verkoop alleen iets als je het geld echt op je rekening hebt staan!


Ook al staat het geld op je rekening dan nog is dit geen zekerheid !!!!!!
Deze derdewereld crimi's sturen ongedekte cheques waarna je bank zo de centen van je rekening afhaalt.
Oh hoe gaat dat in z,n werk ?? :idea:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ HAr06

In Nederland mogelijk anders, maar met name in de VS worden cheques direct uitbetaald.
Blijkt dat ze later vals zijn, word het uitbetaalde bedrag direct van de rekening gehaald, en loop je de kans een aanklacht te krijgen voor het inwisselen van valse waardepapieren.

Ik heb zelf ooit een keer een (echte) cheque uit de VS ontvangen - en daar ging bijna 3 weken overheen voordat het op mijn rekening stond. (Rabobank, weet niet of zij traag zijn of zo)

liverpool
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2012 13:39

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door liverpool »

Hallo mensen.
Ik wil ook graag reageren op deze persoon.
Ik heb net deze e-mail ontvangen van sheru:

Okay,
I would want to inform you that i just sent funds into your Bank Account,a notification of payment,i guess must have been sent to you,you can check your bulk mail for this....it goes in there sometimes,I would be glad if the item can be mailed out as soon as possible today via POSTNL to the address specified in the payment notification.Below is a copy of the shipping address once again as i would want you to email me once you have the item mailed.


Name :Sheru Abiola
Address Block G, Flat 1 Custom Medical Road
City : Ikeja
State: Lagos State
Postal code: 23401
Country: Nigeria


Thanks

Ik kreeg daarna dit:


TRANSFER ORDER
Transfer Order from CitiBank Online Banking has been Approved .


TRANSFER NUMBER: SW3100571978KMS









Dear ....apeldoorn,

We are contacting you regarding the payment that was sent to you by Mr Sheru Benson .The total amount of 80,00 Eur was sent to you by Mr Sheru Benson and it has been Approved and the transfer details is stated below:

Transfer Summary:

Item Name : mooie originele lacoste heren horloge

No of Item : 1(One)
Item Amount : 80,00 Eur


Transfer Charges : ----------

Amount Transferred : 80,00 Eur




The transfer has been approved and is ready to be transferred into your account, but before the money can be credited into your account, you would have to go ahead with the shipment of the item and then send the Shipment Tracking Number/Shipment Receipt for the Shipment Verification. Once the shipment verification is complete, your account would be credited. Your account details where the money would be transferred to is stated below:

==============================
Seller Information
========================




Account Name :
Account Number :
Bank Name :













Country : Netherland



=================

If there is an error in the above listed account details, please send the correct information to our Customer Care service email

***Delivery Information ***
Name :Sheru Abiola
Address Block G, Flat 1 Custom Medical Road
City : Ikeja
State: Lagos State
Postal code: 23401
Country: Nigeria

Shipping Method : TNT POST OFFICE

==============================
Buyer Information
========================
Holder Name : Sheru Benson
Account Number : 754664884
Bank Name : Citibank
Tax Identification : S/N 960764235
Customer Identification : CT 9304733ES

It is now safe for you to go ahead with the shipment of the item and then send the Shipment Tracking Number/Shipment Receipt to us for the shipment verification. Your account will be credited immediately upon confirmation of the details required by us, Moreover our customer cannot abort the transfer after you might have sent the Shipment Tracking Number/Shipment Receipt to us.. You should send the Shipment Tracking Number/Shipment Receipt to us

Sincerely,
CITIBANK. Transfer Payment.


Citigroup Privacy Promise
(Copyright) 2012 Citigroup Inc
CITIBANK....

Stephen Ely (Bank Manager).

Toen dacht ik: vreemd dat een bank mijn gegevens moet hebben voor een verzending en dat ik na de gegevens van verzending geld wordt gestort... heel vreemd!
Ik dacht van even kijken of dit oplichting is... en ja.. kom ik op tros radar met de vraag en hopla........
Bedankt forum tros radar!!!!

Kunnen ze wat met mijn banknr?

Alvast bedankt.

liverpool.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou ik weet het niet,maar zou het wel in de gaten houden,die gasten zijn flink bezig en ze doen dit niet voor niks...

snap eerlijk gezegd niet dat je er in trapt,heel nederland weet het ondertussen.
maar ja gedane zaken nemen geen keer,zou alles in de gaten houden

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Zijn nog zat mensen welke het niet weten en niet alleen in NL.

Ze kunnen net zoveel met je bankrekening nummer als je die aan mij geeft.'
Niks dus.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door bprosman »

Ze kunnen net zoveel met je bankrekening nummer als je die aan mij geeft.'
Niks dus.
Geld storten :wink:

liverpool
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2012 13:39

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door liverpool »

krijg van die sheru weer een email:


The payment has been made and the money has been deducted from my account but the money will be on pending until the item has been Shipped and the shipment details has been provided by you this request was made by CitiBank security measures because of online fraud ..Kindly go and made the shipment as soon as you can and then send the Shipment Tracking Number to my CitiBank for verification so that they can confirm the shipment and then transfer the funds to your account as soon as possible,Please do not hesitate to contact me if there is any problem.

jammer dat de politie niet kan volgen en ze vervolgen!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door berndv »

Teunbosseman schreef:Zijn nog zat mensen welke het niet weten en niet alleen in NL.

Ze kunnen net zoveel met je bankrekening nummer als je die aan mij geeft.'
Niks dus.
Op zich kunnen ze er niets mee. Echter de werkwijze zoals ze daar vaak hanteren is iets gewiekster, en op die manier kunne ze veel schade aanrichten.

Als je je aanmeldt bij een betaalprovider zoals paypal of click en buy kan je je bankrekeningnummer koppelen aan dat account. Om je bankgegevens te verifieren maken de betaalproviders 1 of 2 overboekingen naar het door jouopgegeven nummer. Als je deze bedragen invult op de desbetreffende website heb je je bankgegevens geverifieerd en dus gekoppeld aan dat account. Daarmee kunnen zij dus afschrijvingen doen van je bankrekeningnummer.

Nu komt de clou, veelgehoord argument is dat als je iets verkoopt aan dergelijke personen, dat ze willen "testen" of het overboeken naar jou rekening werkt. Je hoeft dan dus nog niets te versturen. "zij" maken dan 1 of 2 bedragen naar je over, en jij oet hen dan vervolgens die bedragen even doorgeven, zodat ze daarna over kunnen gaan tot het betalen van het hele bedrag. U raadt het al, zij hebben een account aangemaakt, uw bankrekening doorgegeven, en op het moment dat zij uw bankrekening koppelen aan het door hun aangemaakte account, bent u uw geld kwijt.

Dus ja, met uw bankrekeningnummer kunnen ze niets, het gaat om de stappen die zij hierna uithalen.

liverpool
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2012 13:39

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door liverpool »

dus zolangik niets doe kunnen ze niets doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door berndv »

Als u niet opgelicht wilt worden, niets doen, nooit en te nimmer die bedragen doorgeven, ik heb uitgelegd waar deze bedragen voor gebruikt worden.

liverpool
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2012 13:39

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door liverpool »

bedankt berndv!

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Jolijn »

Gebruikers zullen zich in een discussie beperken tot het onderwerp.
Laatst gewijzigd door Radar op 20 apr 2012 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

liverpool
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2012 13:39

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door liverpool »

vragen kan altijn jolijn :x

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

En nog steeds denken mensen dat het wel goed komt.

maar - op internet is de gouden regel: Nigeria = oplichting.
Ik ben nog geen een uitzondering tegengekomen.

99% kans op oplichting:
- Benin
- West Africa
- Cote d`Ivoire (ivoorkust)

Gesloten