LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door encore »

Je wil beweren dat je ècht bijna alle gevraagde gegevens hebt ingevuld? :shock:

Wow...en waarom? Zou je duizenden euri krijgen? Ach, laat maar...

edwin de keyzer
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2014 10:30

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door edwin de keyzer »

Heb gister me laptopp op markplaats gezet (18-05-14) en vandaag (19-05) krijg ik een mail van die nigeriaanen. herken het aan de zipcode 234036.. ben nog met ze in onderhandeling.. wat moet ik doen?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door puma73 »

edwin de keyzer schreef:Heb gister me laptopp op markplaats gezet (18-05-14) en vandaag (19-05) krijg ik een mail van die nigeriaanen. herken het aan de zipcode 234036.. ben nog met ze in onderhandeling.. wat moet ik doen?
Wat denk je ??????

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door eleven »

edwin de keyzer schreef:Heb gister me laptopp op markplaats gezet (18-05-14) en vandaag (19-05) krijg ik een mail van die nigeriaanen. herken het aan de zipcode 234036.. ben nog met ze in onderhandeling.. wat moet ik doen?
We wachten af tot je een bericht schrijft: Ik ben er ingestoken, want ik heb de berichten hier niet gelezen. :lol:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

edwin de keyzer schreef:Heb gister me laptopp op markplaats gezet (18-05-14) en vandaag (19-05) krijg ik een mail van die nigeriaanen. herken het aan de zipcode 234036.. ben nog met ze in onderhandeling.. wat moet ik doen?
Waarom uberhaupt met ze in onderhandeling.
Heel simpel - bij aankopen via internet, zodra er in de gesprekken Nigeria (of West Africa) voorkomt is het oplichting (of een poging daartoe).

Om heel bot te zijn - je bent stom bezig dat je met "Nigerianen" onderhandelt.

Zeker met apparatuur, gadgets en telefoons : ophalen en handje contantje - NOOIT NOOIT NOOIT opsturen, zeker niet naar "het buitenland".


not sure if trolling, or honestly stupid

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door eleven »

vogels schreef:
edwin de keyzer schreef:Heb gister me laptopp op markplaats gezet (18-05-14) en vandaag (19-05) krijg ik een mail van die nigeriaanen. herken het aan de zipcode 234036.. ben nog met ze in onderhandeling.. wat moet ik doen?
Moeten we hier echt antwoord op geven?
Er bestaat geen verplichting om te reageren. :wink:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Har06 »

eleven schreef:
vogels schreef:
edwin de keyzer schreef:Heb gister me laptopp op markplaats gezet (18-05-14) en vandaag (19-05) krijg ik een mail van die nigeriaanen. herken het aan de zipcode 234036.. ben nog met ze in onderhandeling.. wat moet ik doen?[/quote]

Moeten we hier echt antwoord op geven?
Er bestaat geen verplichting om te reageren. :wink:
verkopen tegen cash money :lol:

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door encore »

Misschien kun je beter eerst het toetsenbord naar ze opsturen en als je het geld hebt dan het beeldscherm.... :mrgreen:

RakasaRohe
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2012 18:08

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door RakasaRohe »

Wacht even. Ik ben bezig met een verkoop via mp.
Deze persoon lijkt geheel Nederlands te zijn maar vraagt ook om naam, adres, bank, IBAN om te betalen.

Is het echt zo dat ze met deze simpele gegevens je bankrekening kunnen plunderen? (Ik kan deze gegevens waarschijnlijk vinden van bijna elke verkoper op mp als je zegt dat je geld over wilt maken...)
Hoe zou je dan als verkoper het geld moeten ontvangen? Via Paypal? Want als ze je rekeningnummer weten weten ze dus eigenlijk al te veel?

Hmm. Ik ben best geshockt als blijkt dat het echt zo makkelijk is. Het is niet super moeilijk om een rekeningnummer te krijgen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

RakasaRohe schreef:Wacht even. Ik ben bezig met een verkoop via mp.
Deze persoon lijkt geheel Nederlands te zijn maar vraagt ook om naam, adres, bank, IBAN om te betalen.

Is het echt zo dat ze met deze simpele gegevens je bankrekening kunnen plunderen? (Ik kan deze gegevens waarschijnlijk vinden van bijna elke verkoper op mp als je zegt dat je geld over wilt maken...)
Hoe zou je dan als verkoper het geld moeten ontvangen? Via Paypal? Want als ze je rekeningnummer weten weten ze dus eigenlijk al te veel?

Hmm. Ik ben best geshockt als blijkt dat het echt zo makkelijk is. Het is niet super moeilijk om een rekeningnummer te krijgen.
Nee - maar deze persoon zou de gegevens kunnen ge/misbruiken om bijvoorbeeld iets te kopen met een eenmalige machtiging, of misschien zelfs een lening o.i.d. af te sluiten.

Voor MP kopen en verkopen: het beste is dit in persoon te doen. Cash on delivery.
Voor zowel koper als verkoper het beste - voor koper omdat deze kan zien wat het is, de staat, eventueel kunnen er vragen gesteld worden ... en voor de verkoper omdat je direct geld in handen hebt, en niets met overboekingen of zo te maken hebt.

Alleen wel lastig met grote bedragen als je een auto of zo verkoopt.

Maar even een vraagje - als de persoon Nederlands lijkt - waar zou je dan je product naar toe moeten sturen?

RakasaRohe
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2012 18:08

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door RakasaRohe »

Guardian72 schreef:
Nee - maar deze persoon zou de gegevens kunnen ge/misbruiken om bijvoorbeeld iets te kopen met een eenmalige machtiging, of misschien zelfs een lening o.i.d. af te sluiten.

Voor MP kopen en verkopen: het beste is dit in persoon te doen. Cash on delivery.
Voor zowel koper als verkoper het beste - voor koper omdat deze kan zien wat het is, de staat, eventueel kunnen er vragen gesteld worden ... en voor de verkoper omdat je direct geld in handen hebt, en niets met overboekingen of zo te maken hebt.

Alleen wel lastig met grote bedragen als je een auto of zo verkoopt.

Maar even een vraagje - als de persoon Nederlands lijkt - waar zou je dan je product naar toe moeten sturen?
In mijn geval naar Nijmegen. Maar het adres is volgens mijn zusje dat van een winkelpand die nu te huur staat. Ze is nogal vluchtig met haar detective werk. Wanneer ze weer thuis is (en mij het adres kan geven) zal ik eens op onderzoek gaan of ik deze mensen echt kan vinden. Het gaat niet om groot geld, maar ja. Als het niet klopt wil je ze toch op zijn minst kunnen opzoeken.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Dan is de stelregel - bij twijffel - niet doen, of vragen of ze kunnen afhalen.

eke1
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2014 09:37

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door eke1 »

Ik kreeg vanochtend een bijna identiek mailtje, ze proberen het gewoon. Alles met Nigeria erin is verdacht. Dit is het mailtje:

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik kom uit België, ik 45 jaar oud,
Ik wil weten of de huidige toestand van het object zoals beschreven zoals ben te kopen als een geschenk voor mijn zoon.Ik zal u betalen door middel van Bank tot Bank overdracht. Ik wil u direct betalen voor het item vandaag zodat het pakket zo snel mogelijk kan worden verzonden.
Ik wil dat je om te helpen me dit object via Post.nl verzenden, wil ik u te halen weerom voor mij met de totale kosten met inbegrip van de scheepvaart en de details van uw bankrekening.
Ik kan te kunnen verwerken met de betaling als ik moeten u van mijn International Bank account Citi Bank betalen zal, hopen van u te horen binnenkort..


hier is mijn Zoon zending adres

Name:Name: Dr. Musa Ibrahim
Adress: No.96 Ayetoro Street
City ; OSHOGBO
State :osun state
Zip code:234036
Country:Nigeria


Mvg,Linda van de Laar..,

P.S:voor een snelle reactie kunt u contact met mij op mijn persoonlijke e-mailadres ( [email protected] ),..

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ eke1 - toch een pareltje der Nederlandse taal, of niet :)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dat bericht is ook in al die jaren nog steeds exact het zelfde. Ongelooflijk dat mensen hier in trappen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door tenormin »

Guardian72 schreef:@ eke1 - toch een pareltje der Nederlandse taal, of niet :)
Zou toch, als ik die kerel was, eens een goede vertaalmachine gebruiken, haha. Eki1, je moet toch niet je email adres op een site zetten. Zou daar toch wat voorzichtig mee zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door tenormin »

vogels schreef:[Het is zijn emailadres niet!
Volgens mij wel van haar/hem en niet de Nigeriaan.

SPK
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door SPK »

tenormin schreef:
vogels schreef:[Het is zijn emailadres niet!
Volgens mij wel van haar/hem en niet de Nigeriaan.
Dat e-mailadres is van de zogenaamde koper uit België. Heb exact hetzelfde mailtje gehad. Vertrouwde het uiteraard niet dus heb Google ingeschakeld. Ongelooflijk hoeveel berichten je hierover kunt vinden en hoe lang dit voor de oplichters schijnbaar blijft werken...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door tenormin »

SPK schreef:
tenormin schreef:
vogels schreef:[Het is zijn emailadres niet!
Volgens mij wel van haar/hem en niet de Nigeriaan.
Dat e-mailadres is van de zogenaamde koper uit België. Heb exact hetzelfde mailtje gehad. Vertrouwde het uiteraard niet dus heb Google ingeschakeld. Ongelooflijk hoeveel berichten je hierover kunt vinden en hoe lang dit voor de oplichters schijnbaar blijft werken...
Okay, sorry!

duhcommand
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2014 13:06

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door duhcommand »

Het volgende bericht heb ik zojuist gekregen bij een bod bij de verkoop van mijn tablet-pc.
Ben helaas al eens de dupe geweest van dit soort onzin dus ben nu een stuk waakzamer.

"Bedankt voor je snelle reactie.
Ik kom uit België, ik 45 jaar oud,
Ik wil weten of de huidige toestand van het object zoals beschreven zoals ben te kopen als een geschenk voor mijn zoon.Ik zal u betalen door middel van Bank tot Bank overdracht. Ik wil u direct betalen voor het item vandaag zodat het pakket zo snel mogelijk kan worden verzonden.
Ik wil dat je om te helpen me dit object via Post.nl verzenden, wil ik u te halen weerom voor mij met de totale kosten met inbegrip van de scheepvaart en de details van uw bankrekening.
Ik kan te kunnen verwerken met de betaling als ik moeten u van mijn International Bank account Citi Bank betalen zal, hopen van u te horen binnenkort..

hier is mijn Zoon zending adres

Name:Name: Dr. Musa Ibrahim
Adress: No.96 Ayetoro Street
City ; OSHOGBO
State :osun state
Zip code:234036
Country:Nigeria

Mvg,Linda van de Laar.., "

Op marktplaats is deze persoon ingelogd onder de naam "noft,linda"

Gesloten