LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
PatrickJellema
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2019 10:30

Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door PatrickJellema »

Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik verhuisd, alles geregeld ook qua internet/tv. Met een schuin oog heb ik gezien dat aannemers bezig zijn met het aanleggen van glasvezel. Dit is een gemeente initiatief waar ik op dat ogenblik niks vanaf wist. Afgelopen maandag heb ik een brief binnen gekregen met de mededeling dat ze glasvezel gaan aanleggen in onze straat.
Alles goed en wel, maar nu komt het volgende.

In de brief staat het volgende:

Medeling van Glaszevel (gemeente): Nog geen abonnement?
Dan is nu het moment om alsnog een abonnement af te sluiten, wilt u later niet met activatiekosten (400eu) geconfronteerd worden.


Ik word gedwongen om een abonnement af te sluiten. Als ik in de toekomst glasvezel alsnog wil hebben, dan moet ik 400eu betalen om het te activeren. De aansluiting die de gemeente regelt is gratis, als je een abonnement afsluiten. Anders zijn er kosten aan verbonden.
Ik huur voor het eerst een woning, dus heb ik een vast contract van een jaar bij een andere provider.

Mijn vraag aan jullie: wat moet ik doen? En, mag dit zomaar?
Laatst gewijzigd door Radar op 26 sep 2019 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verduidelijking titel

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door berndv »

Vreemde zaak. Ik weet wel dat de wijken waar glasvezel aangelegd wordt je de keuze hebt om het wel of niet tot in je huis aan te laten leggen. Als de vezel in je woning binnnenkomt, ben je vaak vrij om hier wel of geen gebruik van te maken. Laat je de kabel niet tot in de woning aanleggen, dan kost het een bedrag van 400 euro om alsnog glasvezel tot in de woning aan te laten leggen. De voorwaarden dat je bij het laten aanleggen van de vezel verplicht een abonnement moet nemen ken ik niet. En helemaal niet dat er 400 euro activatiekosten gelden op het moment dat de vezel al in de woning ligt, maar niet gebruikt is.

Kunt u misschien die brief eens posten hier? Geanonimiseerd natuurlijk.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door juliomariner »

U wordt helemaal niet gedwongen glasvezel te nemen. Echter als u het nu niet neemt maar het later wilt kost dat geld, tja dan moeten ze ook meer kosten maken. "Ik huur voor eerst een woning dus heb ik een vast contact van een jaar bij een andere provider", Vaak kunt u kiezen uit meerdere providers bij aanleg van glasvezel

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Biedt uw huidige provider ook glasvezel aan? Bij een upgrade bij dezelfde aanbieder maakt een tijdelijk contract vaak niet zoveel uit. Het voordeel is dat u meteen snel(ler) internet hebt en ook nog eens gratis aangelegd. Wel gaat u dan een nieuw jaarcontract aan.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je nu een abonnement neemt dan krijg je de aansluiting gratis.
Als je later een abonnement neemt dan moet je gewoon voor de aansluiting betalen.
Als je geen abonnement wilt dan gebeurt er helemaal niets.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Het is zoals @alfatrion hierboven aangeeft.
En laat u de kop niet gekmaken als het om glasvezel gaat. Er wordt je via de marketeers zoveel aangepraat dat je bijna in het stenen tijdperk blijft als je geen glasvezel zou nemen :wink:
Ik had een keuze en ben bij mijn kabel-provider gebleven. Die heeft trouwens een netwerk dat voor het overgrote deel ook uit glasvezel bestaat. En die levert mij een internetsnelheid voor een bedrag waar ik bij alle beschikbare glasvezelproviders meer voor betaal.
En blijf ook genieten van een TV pakket waar zenders inzitten die ik graag bekijk en die de glasvezelproviders niet in hun pakket hebben.
Kortom, kijk goed wat het je nu uiteindelijk oplevert voordat je overstapt.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door 16again »

Eigen ervaring: Ooit wel glasvezel laten binnenbrengen in de woning, en nog jaren van mijn DSL lijntje gebruik gemaakt.

Omdat ik wel een glasvezelaansluiting had, maar geen abonnement, kreeg ik veelvuldig reclame in bus om me maar te verleiden om over te stappen.
Het zou me niet verbazen als dat bij TS ook gaat gebeuren. Die 400 euro is nu gewoon een stok achter de deur, over een jaar verdwijnt die kostenpost mogelijk, om potentiele overstappers niet af te schrikken.

offtopic: Na uitfaseren digitenne dit jaar eindelijk overgestapt

Feinel
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door Feinel »

16again schreef:
26 sep 2019 14:53
Het zou me niet verbazen als dat bij TS ook gaat gebeuren. Die 400 euro is nu gewoon een stok achter de deur, over een jaar verdwijnt die kostenpost mogelijk, om potentiele overstappers niet af te schrikken.
Dit komt eigenlijk niet voor, alleen in enkele kpn gebieden waar koper helemaal wordt uitgefaseerd en waar verder overal glasvezel ligt (bv Eibergen). Geen enkel bedrijf gaat honderden euro's aan kosten maken om 1 klant binnen te halen die na een jaar al weer weg kan zijn. En de netwerkbeheerder gaat het ook niet gratis doen.

Verder wordt niemand hier tot iets gedwongen, je krijgt een keuze aangeboden en wat je daarmee doet moet je zelf weten.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar Digitenne werkt nog steeds prima. Daar had u dus niet voor hoeven overstappen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:
26 sep 2019 16:48
Maar Digitenne werkt nog steeds prima. Daar had u dus niet voor hoeven overstappen.
Ik lees nergens dat degene die hier de vraag stel Digitenne zou hebben.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Klaas Jan schreef:
26 sep 2019 18:02
Lady1234 schreef:
26 sep 2019 16:48
Maar Digitenne werkt nog steeds prima. Daar had u dus niet voor hoeven overstappen.
Ik lees nergens dat degene die hier de vraag stel Digitenne zou hebben.
Ik reageerde op @16again.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Nonsens titel. Niemand wordt gedwongen, alleen als je nu kiest voor glas vezel laten ze de aansluitkosten vervallen. Ben je tevreden met je huidige aanbieder is er geen enkele reden over te stappen, glasvezel geeft hogere snelheden, maar een normale internetgebruiker is prima af zonder.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon negeren die brief. De glasvezel eindigt dan bij je voorgevel. Wil je op enig moment in de toekomst glasvezel in huis, dan kun je een abonnement afsluiten. De glasvezelkabel wordt dan in je huis aangelegd vanaf je gevel. Dit kost echter geen 400 maar 0 euro.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

lekker laten zijn, zeker als je nu tevreden bent...

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door renewouters »

Klaas Jan schreef:
26 sep 2019 14:40
En die levert mij een internetsnelheid voor een bedrag waar ik bij alle beschikbare glasvezelproviders meer voor betaal.
Het is alleen geen vergelijkbaar product. Bij kabel is de verbinding altijd asymmetrisch, en bij glas kan je ook voor symmetrisch kiezen. Kabel kan prima zijn als je vooral consumeert, maar als je ook data de andere kant op wilt sturen (bijvoorbeeld als je regelmatig thuis werkt) is aan symmetrische glasvezelverbinding handiger. Ook is de latency over het algemeen beter bij glasvezel, iets wat voor gaming weer een voordeel is. Dus zonder te weten wat iemand met de internetverbinding doet, kan je niet zeggen wat de beste keuze is voor die persoon.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gedwongen glasvezelabonnement bij nieuwe woning

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

@renewouters, daarom noemde ik ook mijn persoonlijke ervaring vergezeld met de mededeling om na te denken voordat je je op glasvezel overstapt. Geen advies om mijn voorbeeld te volgen.
En u hebt gelijk als u het over een gelijke up- en downloadsnelheid van glasvezel hebt. Dat kan voor gebruikers interessant zijn. Voor mij persoonlijk overigens niet.
En zoals ik al noemde, ik ben erg gehecht aan een paar zenders die ik via de glasvezel niet kan ontvangen. Dus als je TV erg belangrijk vindt kan dat ook een argument zijn om nog eens na te denken over een keuze tussen glas en kabel.
En als het budget krap is, daar heb ik ook mee te maken, dan kan de prijs ook een belangrijk argument zijn.

Gesloten