LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] graag uitleg/verschil

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
tonherben
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2011 21:44

graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door tonherben »

beste leden
graag wil ik het verschil hebben tussen 100 Mbit/s van ons net in eindhoven,en 20 mb van planet.nl.
ik wil weten waar je beter af mee bent.
bij planet heb ik een abonnement van 20 mb,maar krijg 11 mb,dit zou het maximale zijn in mijn wijk,
nu lees ik dat bij ons net 100 Mbit/s is wat is beter en sneller
vr gr ton

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door renegade66 »

hmm, 100Mb/s is 5 keer sneller???? :lol: :lol:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik zou navragen wat je op jouw adres maximaal kunt bereiken met die 100 mb verbinding.

Dat kan afhankelijk zijn van de afstand tussen huis en de wijkcentrale bijvoorbeeld. Daarbij kan de eigen apparatuur ook een beperking zijn. Al heb je een gigabit verbinding als de eigen apparatuur het niet aankan, heb je er niets aan. Ik zeg altijd een netwerk is net zo snel/traag als de zwakste schakel in het netwerk.

Bovendien is het de vraag waar je het internet voor gebruikt. Met een beetje algemeen mailen en surfen heb je aan 11 mb al ruimschoots voldoende.

Dit soort abonnementen met x mb verbinding zijn doorgaans maximum snelheden welke onder de meest gunstige omstandigheden (afstand wijkcentrale, apparatuur, kwaliteit bekabeling binnenshuis, verkeer op de lijn) gehaald kunnen worden. Het wil geenszins zeggen dat die snelheid altijd gerealiseerd wordt.

Voor de bijdehandjes: het verschil tussen 100 en 20 = 80. :mrgreen:

tonherben
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2011 21:44

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door tonherben »

emmie bedankt voor de goed euit leg
100 Mbit/s en mb is dus feitelijk hetzelfde??
omdat het anders gescrheven word.
wat jij zegt klopt.
ik heb een internet aansluiting van 20 mb,maar mijn maximale is 11,4.
ik hoef ook alleen maar te surfen en te mailen,voor mij is het dus prima
vr gr en bedankt voor je duidelijke antwoord

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Hohoho, jullie gaan de mist in met Mbits en Mb's.
Zie in kort onderstaand --> bron is -->

http://www.alleinformatie.nl/97/hoe-wer ... van-weten/

Mbit en MB
De trend is steeds sneller te gaan. 20 mbit/s wordt heel normaal. Alleen waar staat die 20 Mbit voor? Veel mensen denken dat dit 20 MB/s is. Dit is niet zo. Er is een verschil tussen MB (megabyte) en Mb (megabit). 1 megabyte = 8 megabit. Feitelijk krijgt u dus een (maximale theoretische) snelheid van 2,5 MB/s

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ Teunbosseman,

Bedankt voor de correctie/aanvulling.
Ik had er in de gauwigheid even overheen gelezen en was MB's met MB's aan het vergelijken geslagen (appels met appels).

Overigens had TS het over een 20 MB verbinding tov 100Mbits.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Aub :)

Voordat er hele discussies hierover ontstaan. Ben er zelf ook ooit ingetuind hoor.
Ik let nu beter op.
Laatst gewijzigd door Teunbosseman op 14 apr 2011 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door Rebellian »

Onsnet in Brabant? Onsbrabant zeg maar?

100mbit gaat via glasvezel en de 20mbit van Planet (KPN) gaat via de telefoonlijn van KPN. ADSL kan geen 100mbit halen, en via de kabel is de afgenomen snelheid vaak eerder te halen dan via ADSL. Dus 100mbit kan best weleens bijna echt 100mbit zijn.

tonherben
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2011 21:44

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door tonherben »

ik heb heel veel info gekregen,waar ik echt iets aan heb.
als ik overstap naar Ons net(glasvezel)dan ga ik tevoren bij Ons net informeren,wat in mijn wijk het meest haalbare is.
verder heb ik veel info gekregen die ik goed ga bewaren.
ik ga me toch verdiepen in de verschillen maar glasvezel is dus veel sneller dan mb van kpn.
wl jullie vriendelijk bedanken voor deze zeer nuttige info
gr ton

masterslave
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 nov 2010 12:11

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door masterslave »

Onsbrabantnet heeft de keuze uit 3 snelheden:
30, 60 en 100 MBit/s!

tonherben
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2011 21:44

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door tonherben »

en waar zijn deze 3 snelheden mee te vergelijken met mb van kpn

gwreijman
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 feb 2004 12:27

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door gwreijman »

Volgens mij is dat Onsnet gebeuren via glasvezel.
Dan haal je wel de afgesproken snelheid.

Bij ADSL is de snelheid afhankelijk van hoever je van de telefooncentrale zit.

Ik haal zelf (bij xs4all) maximaal 16Mbit.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door witte angora »

graag wil ik het verschil hebben tussen 100 Mbit/s van ons net in eindhoven,en 20 mb van planet.nl.
ik wil weten waar je beter af mee bent.
Mbit en MB
De trend is steeds sneller te gaan. 20 mbit/s wordt heel normaal. Alleen waar staat die 20 Mbit voor? Veel mensen denken dat dit 20 MB/s is. Dit is niet zo. Er is een verschil tussen MB (megabyte) en Mb (megabit). 1 megabyte = 8 megabit. Feitelijk krijgt u dus een (maximale theoretische) snelheid van 2,5 MB/s
Dus als ik het goed begrijp is 100 megabit gelijk aan 100/8=12,5 MB? Tegenover de 20 MB (11,4 MB effectief) van Planet?

Dan weet ik nog zo net niet of je er veel mee opschiet. Waarbij ik dus wel wil zeggen dat ik zelf glasvezel heb, zowel voor internet als voor de TV, en het bevalt me verder uitstekend.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door Rebellian »

Nee, ADSL levert geen 20mb. U gaat met glasvezel of kabel met 25/30mbit altijd op snelheid vooruit. Deel het voor het gemak altijd door 10. Download met 30mbit zou 3mb per seconde moeten zijn. ADSL haalt vaak geen 20mbit dus dat is vrijwel altijd lager dan 2mb per seconde.

Echter hebben snellere lijnen alleen noodzaak als u ook daadwerkelijk veel internet en veel download. Het verschil tussen het laden van een pagina met 20mbit ADSL en 30mbit glasvezel of kabel is nihil en wellicht de (meer)kosten niet waard.

tonherben
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2011 21:44

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door tonherben »

hoi rebellian.
als ik het dus goed begrijp maakt het dus niet veel uit,behalve dat er een andere naam word gebruikt
20 mb of 100mbits.
als ik het 100 deel door 10,kom ik inderdaad op 10mb uit,dit klopt redelijk,want ik heb 11mb bij kpn terwijl ik 20 zou moeten krijgen.
maar het maximale i hier ind e wijk 16 mb,volgens kpn,maar de monteur kreeg er niet meer uit dan 11 mb(wat een vooruitgang bleek te zijn va 3,want ik had er maar 8).
natuurlijk heeft het ook met je pc te maken etc,maar mijn vraag op het forum heeft me toch wijzer gemaakt.
als ik overga op het net,ga ik in ieder geval informeren hoveel mbits ik op mijn adres max krijg.
dit zou ik zonder deze discussie nooit aan gedacht hebben.
Nogmaals bedankt en ik blijf dit onderwerp volgen zolang het kan.
Gr ton

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door Rebellian »

Nee u maakt nog steeds de denkfout (misschien door het pakket van de KPN) dat 11mb hetzelfde is als 100mbit.

Er bestaat geen 11mb ADSL. ADSL is ook in mbits uitgedrukt. Dus u krijgt 11mbit wat 1,1mb p/s kan zijn (op de simpele manier van rekenen).

Het 100 mbit pakket is veel te hoog als 11mbit al voldoet (bij de KPN). Neem dan bijvoorbeeld 25mbit internet bij de kabelexploitant en u heeft waarschijnlijk ook daadwerkelijk 2,5mb p/s download ipv 1,1mb p/s bij de KPN op een 20mbit abonnement.

tonherben
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2011 21:44

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door tonherben »

nou zal het proberen duidelijker uit te leggen.
mijn abonnement van kpnplanet is 20 mb.
maar in mijn wijk is voor mij het maximale 11 mb.
Als ik zou overstappen naar Ons net glasvezel eindhoven,kan ik een abbonement nemen van 100bits ,als ik dat deel door 10(voor het gemak)dan ga ik er in ieder geval niet op vooruit qua snelheid.
Of ons net moet een eigen centrale in de wijk hebben,dan zou ik mischien iets sneller kunnen internetten.
Het is mij er ook gewoon om meer duidlijkheid te krijgen van mb of bits.
ik doe alleen surven of mailen,en bankieren,endaar is het snel genoeg voor.
Ik vind het gewoon fijn om de 2 verschillen te weten.
mocht ik toch over gaan naar een andere provider,dan ben ik door deze discussie erg veel wijzer geworden,waardoor ik nu vragen zou gaan stellen,die ik voor deze discussie nooit aan gedacht zou hebben deze te stellen

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: graag uitleg/verschil

Ongelezen bericht door angel1978 »

tonherben schreef:nou zal het proberen duidelijker uit te leggen.
mijn abonnement van kpnplanet is 20 mb.
maar in mijn wijk is voor mij het maximale 11 mb.
Als ik zou overstappen naar Ons net glasvezel eindhoven,kan ik een abbonement nemen van 100bits ,als ik dat deel door 10(voor het gemak)dan ga ik er in ieder geval niet op vooruit qua snelheid.
Of ons net moet een eigen centrale in de wijk hebben,dan zou ik mischien iets sneller kunnen internetten.
Het is mij er ook gewoon om meer duidlijkheid te krijgen van mb of bits.
ik doe alleen surven of mailen,en bankieren,endaar is het snel genoeg voor.
Ik vind het gewoon fijn om de 2 verschillen te weten.
mocht ik toch over gaan naar een andere provider,dan ben ik door deze discussie erg veel wijzer geworden,waardoor ik nu vragen zou gaan stellen,die ik voor deze discussie nooit aan gedacht zou hebben deze te stellen
Dan snap je het idd. nog steeds niet.. Je vergeet telkens de snelheid van KPN ook door 10 te delen.. Die snelheid van KPN is namelijk ook gewoon mbit ( ook al schrijf je het anders --> mb )

De snelheid van Onsnet is 100 mbit --> maximaal 12 MB ( let op de hoofdletter B )
De snelheid van KPN is 20 mb --> maximaal 2,5 MB

Je haalt bij KPN maar 11 mb --> 1,37 MB

Bij Onsnet is het glasvezel en maakt het niet uit hoe ver je van de centrale zit ( in tegenstelling tot ADSL )..

Echter, je mailt en surft alleen maar en dan is de 1,37 MB van KPN ruim voldoende.. Overgaan naar onsnet is dus alleen interessant als het ook minder kost.

Gesloten