LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
robert_de_vries
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2018 07:00

Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door robert_de_vries »

Goedendag,

Mijn ouders zijn beiden in de 80 en snel geneigd om dingen te geloven die op internet staan.

Hoe maak ik mijn ouders bewust van het feit dat deze site een poging tot oplichting is?

https://yourmarket24.com/31/auresoil-med/gps



Bij voorbaat hartelijk dank voor suggesties

Een bezorgde zoon

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Dit zijn altijd lastige situaties, het verschilt per persoon of ze het willen geloven of niet.
Heb veel mensen geholpen die beginnend computer gebruiker waren, sommige snappen het gewoon niet.
Zelfs de simpele dingen als "U ben de 1.000.000ste bezoeker u wint een iPhone!", de reden dat dit soort dingen nog steeds bestaan is omdat er mensen zijn die erop klikken.
Het enige wat je kan proberen is sites te vinden die duidelijk bewijzen dat het onzin is en even goed met ze praten. Daarnaast voor jezelf, accepteer dat als het niet lukt mensen soms even onderuit moeten voor ze de waarheid onder ogen zien. (dat is lastig maar je moet niet jezelf erin laten meeslepen, je moet tenslotte ook aan jezelf denken)

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Laat ze de Poolse variant zien, waar Prof. Henk Deleeuw, ineens prof. Romuald Kosiński heet. En óók daar is hij net genomineerd voor de nobelprijs... Zelfde product, zelfde afbeeldingen, alleen andere uitstraling qua flesje.

https://twojnajlepszyszpital.pl/biosten ... ustwo.html

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door Lowieze »

Een goed gesprek om uit te leggen dat er juist op internet veel oplichters actief zijn die het voorzien hebben op goedgelovige mensen. Met voorbeelden erbij!
Ik zou juist wat overdrijven hierin, vertellen dat ze zo hun spaargeld kwijt zijn als ze zomaar van alles aanklikken.
Eventueel eerst overleggen met u, als ze van plan zijn iets te bestellen, om te kijken of het wel veilig is.

Het lijkt me heel moeilijk om dit te doen, want uw ouders gaan nog uit van het goede in de mensen, niet alleen op internet maar ook aan de deur en op straat. Zo jammer dat daar toch maatregelen tegen genomen moeten worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Leer ze dat ze eerst een link naar jou moeten sturen!

Ik weet dat een betrouwbare NL site met vele logo's gewoon oplichters waren met Sint & Kerst zooi....
Maar een Chinese Site is wel betrouwbaar ondanks het vreemde Nederlands wat je daar tegenkomt.

Verder aan de deur, per telefoon of op straat niets kopen of tekenen, 99% oplichters of elders goedkopere....
Gewoon vragen om eerst de link van website naar jou doorsturen en je weet gelijk waar ze nu zoeken.
Dan niets bestellen of zo maar pas na jou toestemming!

Vooral oplichters die roepen, bestel nu want straks is aanbieding weg zijn vaak de ergste.
Doei, dan koop ik wel elders.... en als je echt te laat bent, beter niets dan miskoop of opgelicht.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door witte angora »

robert_de_vries schreef:
13 dec 2018 07:32
Goedendag,

Mijn ouders zijn beiden in de 80 en snel geneigd om dingen te geloven die op internet staan.

Hoe maak ik mijn ouders bewust van het feit dat deze site een poging tot oplichting is?

https://yourmarket24.com/31/auresoil-med/gps



Bij voorbaat hartelijk dank voor suggesties

Een bezorgde zoon
Mensen geloven nu eenmaal wat ze willen geloven. Zeg wat je te zeggen hebt, en laat de keuze verder aan hen. Trappen ze er in, en werkt het niet? Dan had zoonlief toch gelijk. Misschien dat ze een volgende keer wat sneller naar je zullen luisteren.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door Erthanax »

Internet is niet het enige platform waar oplichters actief zijn. (Ja, dit zijn écht oplichters, want er is een samenweefsel van verdichtsels.) Colportage aan de deur of op straat, advertenties in gedrukte media (vooral die met een oudere doelgroep), en eigenlijk ook in tal van commerciële televisie-programma's.

Herkennen uw ouders die vormen wel? Dan kunt u het met de vergelijking duidelijk maken.

Als uw ouders aan internetbankieren doen, dan moet u ze zeer ernstig waarschuwen dat ze inderdaad al hun geld kunnen kwijtraken. Waarschuw dan ook meteen voor telefonische oplichters (zogenaamd van Microsoft) die je van alles op de computer willen laten doen of "ter bevestiging" op een link in een mailtje laten klikken.

sake1987

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het is niet helemaal waterdicht, maar ik heb de afspraak met mijn ouders (beide 80) dat ze mij of mijn zus bellen als er daadwerkelijk iets moet worden geregeld. Ook hebben we mijn vader verteld dat wij of de kleinkinderen nooit geld via de app vragen. Mocht hem geld worden gevraagd belt hij eerst mij of mijn zus. Maar 100% waterdicht krijg je het nooit, mijn moeder is nogal goed gelovig en vind alles zielig, gelukkig is mijn vader nuchter.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door berndv »

Andere oplossing zou kunnen zijn om ouderlijk toezicht in te stellen op de computer om zodoende een stukje bescherming te geven, vooral wat betreft internet kunnen ouderen daar net zo naief in zijn als kinderen.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Ik zou de volgende principes blijven hanteren:
- U wint niks op internet. (geen geld, iphone o.i.d.)
- Installeer een goede advertentie blocker. (ABP werkt bij mij goed)
- Maak een lijstje met betrouwbare webwinkels, die ene keer dat ze een paar cent meer betalen dan op een andere site zou ik voor lief nemen).
- Maak ze vooral niet te bang over oplichters en dergelijke, in veel situaties ziet u dat oudere hiervan zo schrikken dat ze het hele internet niet meer gebruiken.

Wellicht is dit voor oudere ook nog wel een mogelijkheid:
- Doe alleen aankopen online via een creditcard met aankoopgarantie. Mocht het dan toch een keer gebeuren dat u iets besteld op een nepsite, bent u hier voor verzekerd.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door piet987654 »

Volgende week te lezen op dit forum "Hoe zorg ik dat mijn zoon zich niet meer bemoeit met mijn internet"

robert_de_vries
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2018 07:00

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door robert_de_vries »

Dank voor alle suggesties en reacties!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door renewouters »

Wat is het verschil tussen nepsites en folders van verkoopreisjes? Beide spiegelen zaken mooier voor dan wat kan.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe maak ik mijn ouders bewust van nepsites

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, of verkooppraatjes aan de deur of telefoon.

Gesloten