LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E-Mails kwijt bij ZIGGO

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Jan van Leeuwen
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2018 17:59

E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door Jan van Leeuwen »

Ik kreeg vandaag een e-mail van Ziggo waarin werd gewaarschuwd dat mijn webmailbox ging vol raken. Tip was: verwijder emails.
Eerst zoals eerder gebruikelijk alle mails gedownload op PC telefoon etc.. Dat heb ik gedaan. Nu ben ik na verwijderen op de server alle mails kwijt op alle apparaten. Schijnt te maken te hebben met IMAP in plaats van POP3. Vroeger was Ziggo UPC. daar kon ik gewoon mails verwijderen zonder dat ze op mn PC eveneens verwijdert werden. Nu blijkt dat niet meer te kunnen. Ziggo zegt Sorry maar verwijderd is verwijderd. Ze waarschuwen de klant niet!

Zo.n box maak je een keer in de twee/drie jaar leeg. Dan weet ja als klant toch niet dat nu e.e.a. in de werkwijze fors veranderd is.
?

Ziggo waarschuwt nergens voor. Nu ben ik mijn gehele e-mail archief kwijt. Het enige wat is krijg is Sorry via een chatbox.

Kennen jullie dit probleem of ben ik de enige??

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik wist niet dat zulke negentiende eeuwse e-mailproblemen nog bestonden. Maar dat zal wel komen omdat ik al jaren Gmail gebruik.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door witte angora »

Met gmail heb ik inderdaad geen probleem. Mails die ik echt wil bewaren (over lange tot zeer lange tijd) maak ik een pdf van en print het desnoods uit. De rest gooi ik uiteindelijk een keertje weg. Ik zou niet weten wat ik met vele duizenden mails moet in de loop der jaren... zou ook niet weten hoe ik ooit nog iets terug zou moeten vinden in die brij...

Maar goed, dat is niet de vraag van de topicstarter. De vraag is of mensen hier het probleem herkennen. Wel, ik herken het dus niet.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is een bekend issue. Zo bekend dat er niet eens meer voor gewaarschuwd wordt. Helaas niet terug te draaien, tenzij je een backup hebt waar de mailtjes nog opstaan van vóór de verwijdering.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jan van Leeuwen schreef:
01 okt 2018 18:09
Schijnt te maken te hebben met IMAP in plaats van POP3
Bij POP3 haal je de e-mail vanaf de server en verwijderd is dan ook verwijderd en bij IMAP blijft de mail altijd op de server.
Jan van Leeuwen schreef:
01 okt 2018 18:09
Vroeger was Ziggo UPC. daar kon ik gewoon mails verwijderen zonder dat ze op mn PC eveneens verwijdert werden. Nu blijkt dat niet meer te kunnen. Ziggo zegt Sorry maar verwijderd is verwijderd. Ze waarschuwen de klant niet!
Er is ook niets veranderd ook in de tijd van UPC werden mails via het POP3 protocol verwijderd van de server. P.S. Ziggo heeft niet UPC overgenomen maar UPC heeft Ziggo overgenomen en de naam Ziggo aangehouden. Dit hebben ze gedaan omdat de naam Ziggo beter bekend stond dan UPC.
Jan van Leeuwen schreef:
01 okt 2018 18:09
Zo.n box maak je een keer in de twee/drie jaar leeg. Dan weet ja als klant toch niet dat nu e.e.a. in de werkwijze fors veranderd is.
?
Er is niets veranderd.
Jan van Leeuwen schreef:
01 okt 2018 18:09
Ziggo waarschuwt nergens voor. Nu ben ik mijn gehele e-mail archief kwijt. Het enige wat is krijg is Sorry via een chatbox.
Ze kunnen lastig waarschuwen het is een keuze of je POP3 of IMAP gebruikt. Er is een lange tijd geweest dat Ziggo/UPC enkel POP3 aanboden. Een backup maken is je eigen verantwoordelijkheid, al weet ik dat je bij XS4ALL met 1 telefoontje een backup kan laten terugzetten tot een x aantal dagen terug. Geen idee of Ziggo dit ook doet.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Inderdaad, een gratis Gmail account aanmaken en je Ziggo mail automatisch laten doorsturen naar je Gmail account. Dan wordt de Ziggo mail box automatisch leeggemaakt en je Gmail account heeft zoveel opslagcapacteit dat die bij de meeste mensen nooit volraakt.
Voortaan gebruik je alleen nog maar Gmail. Ook handig als je ooit van internetprovider wisselt.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door witte angora »

Voordeel van een gratis gmail, hotmail of yahoo-mailadres is inderdaad dat je af en toe nog eens van provider kan wisselen, als je er behoefte aan hebt. Je heb immers niks in de cloud van je provider opgeslagen, dus die horde hoef je al niet meer te nemen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij POP3 haal je de e-mail vanaf de server en verwijderd is dan ook verwijderd en bij IMAP blijft de mail altijd op de server.
Bij POP3 haal je de emails van de server en heb je de keuze (is een instelling) of ze dan wel of niet op de server blijven staan.

Bij IMAP blijven de mail client en server juist in Synch, dus op de server verwijderen is ook weg in je email client en andersom.
Voordeel van een gratis gmail, hotmail of yahoo-mailadres is inderdaad dat je af en toe nog eens van provider kan wisselen
Nadeel is dan weer dat Yahoo, en Google zich het recht voorbehouden om de INHOUD van je mail te gebruiken om je van advertenties te voorzien en je geen enkel recht heb op wat er met je data gebeurt en hoe lang zon service draait.

Het meest onafhankelijk ben je door zelf een domein te registreren en de mail bij je internet provider te hosten, dan ben je Internet provider onafhankelijk.
Dan weet ja als klant toch niet dat nu e.e.a. in de werkwijze fors veranderd
Wat altijd zo jammer is , is dat klanten zich ook niet in de techniek (willen) verdiepen en als het dan fout gaat is het de schuld van de provider. Als je je mail client instelt heb je de keuze, POP3 of IMAP, als je niet weet wat je moet kiezen verdiep je je daar toch een half uurtje in ?

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Deze uitdaging komt niet alleen voor bij Ziggo, ook als KPN klant loop je hier tegen aan.
Bij een volle emailbox en gebruik van POP3 is er bij KPN een folder die je alleen met webmail ziet: de SPAM folder. KPN verklaart (om vaak onduidelijke redenen) dat een mailtje SPAM is en zet die in een aparte folder, voorzien van het kenmerk SPAM. De inhoud van die folder wordt meegenomen bij het bepalen van de grootte van je mailbox, en kan dus als je alleen POP3 gebruikt een "onzichtbare" map opleveren met mail (en in mijn situatie waren er nogal wat onterechte SPAM mailtjes in die folder). IMAP maakt ook van deze folder een gesynchroniseerde folder op je PC, telefoon of tablet.
Overstappen van Pop3 naar IMAP kan, maar zoek even goed uit hoe je dat zonder mail verlies moet doen, anders ben je je hele archief kwijt. Zoek o.a. op seniorweb.nl hoe dat moet.

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Klopt gedeeltelijk: bij gebruik van IMAP worden de mailfolders gesynchroniseerd met het apparaat, dat wil dus zeggen dat de mail op ieder van de apparaten te lezen is (ook als je offline bent). IMAP wordt (door KPN) ook aanbevolen voor pc en laptop omdat daarmee alle op de mailserver aanwezige folders worden weergegeven. Via POP3 wordt de map SPAM niet meegenomen, dus de mailbox loopt (in ieder geval bij KPN) langzaam vol zonder dat je dat op de PC ziet.

Het verstandigst is (volgens mij) om op de PC bij je mailclient (zoals bijvoorbeeld Outlook) lokale folders aan te maken en daarheen je mail die je wilt bewaren te copieren. Printen naar PDF en daarna in de mailfolder deleten is ook mogelijk.

Denk bij het leegmaken van de mailserver aan de map "Verwijderde Items" (komt bij mij twee maal voor, ook als "TRASH") en de SPAM folder. Ook SPAM kan twee maal voorkomen ook als "Ongewenste mail"

Vervelend is dat dit geheel vraagt om RTFM toe te passen (read the f#$cking manual) oftwel lees eens hoe het werkt, anders raak je spul kwijt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door renewouters »

AndreDierick schreef:
27 jan 2019 16:07

Vervelend is dat dit geheel vraagt om RTFM toe te passen (read the f#$cking manual) oftwel lees eens hoe het werkt, anders raak je spul kwijt.
Waarom zou dit vervelend moeten zijn? Voor simpele dingen als internet en internetdiensten volgen mensen cursussen, kan toch ook voor internetservices?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door sylvesterb »

AndreDierick schreef:
27 jan 2019 16:07
Vervelend is dat dit geheel vraagt om RTFM toe te passen (read the f#$cking manual) oftwel lees eens hoe het werkt, anders raak je spul kwijt.
Of neem een provider welke gewoon een backup terug zet als je een gebruikersfout maakt. Ik weet dat XS4ALL tot 5 dagen terug je e-mail kan herstellen als je per ongeluk via POP3 alles binnen haalt je kan mij niet wijsmaken dat Ziggo geen backup maakt. Enkel is de wil er niet om een klant zijn fout te herstellen.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door Costnix »

Het vervelende is, dat de internet pionier XS4ALL binnenkort door KPN de nek wordt omgedraaid.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: E-Mails kwijt bij ZIGGO

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Costnix schreef:
27 jan 2019 21:10
Het vervelende is, dat de internet pionier XS4ALL binnenkort door KPN de nek wordt omgedraaid.
Service geven verlaagt de winstmarge, dit is bij KPN of Ziggo (Liberty Global) niet anders. Ben me al aan het verdiepen of er een andere provider is dit nog klantgericht werkt en niet enkel winstverhogend. Zal wel ff zoeken worden.

Gesloten