LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer spam en phishing na gebruik VPN en Facebook

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Happy-not
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2016 16:32

Meer spam en phishing na gebruik VPN en Facebook

Ongelezen bericht door Happy-not »

Ik ben altijd heel voorzichtig met het bezoeken van onbekende sites, klikken op linkjes, openen van mail van onbekenden en het achterlaten van privé gegevens.
Maar de laatste tijd krijg ik regelmatig phishingmail binnen, in tegenstelling tot een enkele keer per maand 'vroeger'.
Sinds september jl. maak ik gebruik van een VPN provider (TrustZone) juist om mijn privacy extra te waarborgen, maar heel verwonderlijk is het aantal ongewenste mailtjes (spam en phishing) enigszins toegenomen.
En nog verwonderlijker is het dat deze met name phishingmail enorm is toegenomen sinds de afgelopen paar dagen nadat ik ook enkele keren heb ingelogd op facebook. Met name is er een explosie op 8 november jl.

Heeft iemand hier wat meer informatie over?

Nu word ik bij facebook ook geblokkeerd, met de volgende uitleg:
We hebben verdachte activiteiten opgemerkt in je Facebook-account en hebben uit voorzorg je account tijdelijk vergrendeld.
Waarschijnlijk is je account gehackt omdat je je wachtwoord hebt ingevoerd op een website die eruitzag als Facebook. Dit wordt phishing genoemd. Meer informatie hierover vind je in het Helpcentrum.
In de volgende stappen helpen we je bij een beveiligingscontrole om je account te beveiligen waarna je je weer kunt aanmelden.


Nou, dat ga ik dus mooi niet doen, want je weet gewoon niet meer wat wel en wat niet echt is! Dan maar geen facebook, want mijn recht op privacy werd toch met voeten getreden!

Maar wat tegelijkertijd heel bezwaarlijk is, is dat veel bedrijven en organisaties ook massaal gebruik maken van facebook/twitter enz. en de burger ook massaal gedwongen wordt hiervan gebruik te maken om bijvoorbeeld contact te leggen, te reageren op items, enz. enz.
Ook Radar, die juist waarschuwt voor dit soort praktijken.....?!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Meer spam en phishing na gebruik VPN en Facebook

Ongelezen bericht door berndv »

Happy-not schreef:Dan maar geen facebook, want mijn recht op privacy werd toch met voeten getreden!
je hebt volgensmij geen recht meer op privacy als je Facebook eenmaal gebruikt. Je geeft bijna je hele hebben en houden weg aan Facebook op het moment dat je een account aanmaakt, dus sorry dat ik even moest glimlachen bij deze zin.

Dat Facebook de boel blokkeert is op zich afhankelijk van de situatie niet heel vreemd. Als je het ene moment via een vpn bijvoorbeeld inlogt vanuit Washington en vervolgens 5 minuten later met je telefoon vanaf Amsterdam, dan kan dit bij Facebook wel wat alarmbellen doen afgaan. Het blokkeren is dan het enige wat ze kunnen doen.

En verder, tja, het gebruik van een vpn is leuk, maar geen garantie voor iets. Je kiest er dus voor om in plaats van onder de Nederlandse wetgeving te internetten, te gaan internetten volgens de amerikaanse wetgeving. Op zich kan het wellicht een veilig gevoel geven als je de wetenschap hebt dat de nsa met je mee kijkt, als je privacy je lief is, dan snap ik eerlijk gezegd de logica niet om via de VS te gaan internetten. Goede beveiliging en encryptie op je eigen apparatuur is dan wellicht een betere optie.

Wat betreft je persoonsgegevens, die vallen daarmee ook onder de amerikaanse wetgeving.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Meer spam en phishing na gebruik VPN en Facebook

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Volgens mij heb je ergens iets over VPN gehoord en gebruik je het nu zonder enig idee te hebben wat het inhoud. Een VPN zodat je privacy hebt op Facebook. Hoe moeten wij dat zien?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Meer spam en phishing na gebruik VPN en Facebook

Ongelezen bericht door berndv »

Een proxy is niet per definitie gelijk aan een VPN. Ik kan mijn complete verbinding via een VPN routeren, en toch zonder proxy het internet op. Ook kan ik thuis een proxy gaan gebruiken en zonder vpn.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 nov 2016 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaalde offtopic berichten verwijderd

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Meer spam en phishing na gebruik VPN en Facebook

Ongelezen bericht door sjohie »

Op Facebook, of beter gezegd binnen hun ecosysteem gelden de door hen opgestelde, en door jou geaccepteerde (privacy) voorwaarden. Dat je er via VPN heen gaat is leuk, maar betekent niet dat je daarmee Facebook instellingen overruled. Je kan in een pantserwagen over de Franse wegen naar je Parijse hotel rijden, maar je kan daar voor de deur nog steeds beroofd worden. Het enige wat dit (simpel gezegd) doet, en waar ze op letten, is jouw account elke keer met een ander ip-adres laten inloggen op Facebook, normaliter een verdacht iets, een vaak een indicatie van identiteitsfraude. Als jij altijd met een NL IP-adres inlogt, en dat gebeurd ineens vanuit Nigeria, zullen ze actie ondernemen, zeker als het binnen zeer korte tijd van elkaar is. Maw, zo snel dat jij die afstand niet kan bereizen. Die VPN tools kunnen dit soort verwarring veroorzaken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Meer spam en phishing na gebruik VPN en Facebook

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Happy-not schreef:Ik ben altijd heel voorzichtig met het bezoeken van onbekende sites, klikken op linkjes, openen van mail van onbekenden en het achterlaten van privé gegevens.
En daarom maak je gebruik van een vage VPN partij die gevestigd is in De Seychellen (Afrika)?

Het nadeel van VPN te gebruiken bij een "vage" partij is dat je nooit 100% zeker weet of ze betrouwbaar zijn. Via een VPN is het zeer lastig te controleren of wat jij denkt dat Facebook is ook werkelijk facebook is.

Een VPN maakt je verbinding niet automatische veiliger, immers beheert nu een onbekende partij alles wat jij op het internet doet. Als ik het zo lees is er geen verband met Facebook maar enkel met de VPN verbinding. Je lijkt het slachtoffer te zijn geworden van skimming van je facebook account, hierdoor hebben ze jouw e-mail adres en wachtwoord. Facebook merkt dit direct op en neemt actie.

Gesloten