Het probleem in het kort: sinds voorjaar 2016 hanteren de grote internetbedrijven (waaronder Google/Alphabet, Microsoft, Yahoo) een verscherpte mail-policy om zoveel mogelijk spam te onderscheppen. Als de mail via andere servers wordt verstuurd, een afwijkend antwoord-adres heeft, dan wordt de mail onderweg geblokkeerd en zowel geadresseerde als afzender krijgen hier geen bericht van.
In mijn geval:
Hobbysite 1 en 2 draaien op forumsoftware. Mails naar gebruikers worden vanuit Berlijn verstuurd en het maakt niet uit welk alternatief mailadres ik daarop zet - alles wordt geblokkeerd. Niet handig, wanneer gebruikers zich hebben geabonneerd op sommige onderwerpen/discussies.
Hobbysite 3 betreft een vakantiehuis. Gasten komen bij ons via bemiddelingssites als Micazu, Natuurhuisje, Ferienhausmiete, Tourist-Online, Marktplaats, enz. Dan stuur ik ze een PDF met alle informatie over het huis, de omgeving. Nu gebeurt het regelmatig dat deze mail nooit aankomt, spoorloos verdwijnt in de spelonken van internet. Dit gebeurt vooral bij deze combinaties:
1 Afzender Yahoo en ontvanger heeft Outlook, Hotmail, Gmail
2 Afzender Zonnet en ontvanger heeft een mailadres van een internetserviceprovider (Onine, Ziggo, Vodafone, T-Online, T-Mobile en ... tada ... Tele2)
Het vervelende bij het tweede voorbeeld: alles is goed ingesteld. Yahoo-Mail wordt via Yahoo-servers verstuurd en Zonnet via onze ISP, momenteel Vodafonethuis (vanaf half februari wordt dit T-Mobile). Zonnet kan ook via Tele2, maar dat maakt geen enkel verschil.
De oplossing voor het vakantiehuis is in de maak - de hele inhoud van de PDF gaat naar een vierde website, zodat ik mensen alleen nog maar een link en de te betalen bedragen hoef door te geven - per mail, telefoon en sms. Maar voor de hobbysites 1 en 2 heb ik nog geen oplossing. Die sites draaien bij Strato en zelfs als ik een alias aanmaak (met de domeinnaam van de site erin) worden deze mails nog steeds geblokkeerd.
Twee vragen:
- Hebben meer mensen dit probleem of herkennen ze het?
- Weet iemand waar je terecht kunt als je IP-adres of Mailadres ten onrechte als spam worden aangemerkt of waar je dit kunt checken?
Of meer algemeen: wat is een goede opvolger van email, nu het gebruik effectief onmogelijk wordt gemaakt door de grote internetbedrijven?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verscherpte mail & spam policy: mail afschaffen?
Re: Verscherpte mail & spam policy: mail afschaffen?
Ik zou het vragen aan uw zakelijke internet adviseur of hosting provider. Een computerforum will ook nog wel eens soelaas bieden in het bijzonder als het fora betreft die zich specialiseren in PHP- of andere forumsoftware.
Re: Verscherpte mail & spam policy: mail afschaffen?
Vreemd, volgens mij verdwijnt potentiële spam toch in het algemeen in een aparte spam-box en wordt toch niet zomaar weggegooid? Dus als je die spam-box regelmatig bekijkt, zou je de mail moeten tegenkomen.
Re: Verscherpte mail & spam policy: mail afschaffen?
@Kweenie : Niet per se.
@TS : dat wordt een uitgebreid en technisch verhaal dat hier niet thuis hoort. Je kunt Stackoverflow.com proberen. Het komt neer op het nagaan of jouw domein en ip inderdaad blacklisted zijn. ( http://mxtoolbox.com/blacklists.aspx )
Daarnaast kun je met technieken als SPF, DKIM, DMARC, etc een laagje betrouwbaarheid toevoegen zodat jouw server namens een bepaald domein mag mailen. Daarmee kun je de een hoop spamfilters ontwijken.
Maar ook moet je uitkijken dat de inhoud van je mail er goed uit ziet. (Begin vooral niet over v1agra in de mails.) En uiteindelijk bouwt jouw server-ip een bepaalde reputatie op. Hoe langer je server mails verstuurd met weinig/geen spammeldingen door ontvangers, hoe beter je ip-reputatie.
@TS : dat wordt een uitgebreid en technisch verhaal dat hier niet thuis hoort. Je kunt Stackoverflow.com proberen. Het komt neer op het nagaan of jouw domein en ip inderdaad blacklisted zijn. ( http://mxtoolbox.com/blacklists.aspx )
Daarnaast kun je met technieken als SPF, DKIM, DMARC, etc een laagje betrouwbaarheid toevoegen zodat jouw server namens een bepaald domein mag mailen. Daarmee kun je de een hoop spamfilters ontwijken.
Maar ook moet je uitkijken dat de inhoud van je mail er goed uit ziet. (Begin vooral niet over v1agra in de mails.) En uiteindelijk bouwt jouw server-ip een bepaalde reputatie op. Hoe langer je server mails verstuurd met weinig/geen spammeldingen door ontvangers, hoe beter je ip-reputatie.
Re: Verscherpte mail & spam policy: mail afschaffen?
@newmikey: die hebben er net zo hard last van. Een mailserver van bijvoorbeeld KPN stond ook een maand of drie op de zwarte lijst, waardoor gewone privémails van hun abonnees ook verdwenen. Het ging niet alleen om KPN-abonnees zelf, maar ook van alle dochters zoals Telfort of noem-maar-op in een bepaalde regio.
@kweenie: nee, dit zijn echt mails die nooit bij de ontvanger aankomen, maar onderweg al worden tegengehouden.
@k2p: dan zou de oplossing zijn om op mijn eigen IP-adres een mailserver te installeren? Of moet hier eerst media-aandacht aan te pas komen, voordat Google en consorten hun filters minder rigide instellen?
@kweenie: nee, dit zijn echt mails die nooit bij de ontvanger aankomen, maar onderweg al worden tegengehouden.
@k2p: dan zou de oplossing zijn om op mijn eigen IP-adres een mailserver te installeren? Of moet hier eerst media-aandacht aan te pas komen, voordat Google en consorten hun filters minder rigide instellen?
Re: Verscherpte mail & spam policy: mail afschaffen?
Nee hoor. Als het IP van je server niet blacklisted is, kun je gewoon je server gebruiken. Media aandacht is verder niet nodig. Maar het zou heel misschien kunnen dat je al SPF/DKiM/DMARC hebt ingesteld staan maar niet je server hebt opgevoerd als geautoriseerd, waardoor de mails van je server als spam er uit zien.Jablan schreef:@newmikey: die hebben er net zo hard last van. Een mailserver van bijvoorbeeld KPN stond ook een maand of drie op de zwarte lijst, waardoor gewone privémails van hun abonnees ook verdwenen. Het ging niet alleen om KPN-abonnees zelf, maar ook van alle dochters zoals Telfort of noem-maar-op in een bepaalde regio.
@kweenie: nee, dit zijn echt mails die nooit bij de ontvanger aankomen, maar onderweg al worden tegengehouden.
@k2p: dan zou de oplossing zijn om op mijn eigen IP-adres een mailserver te installeren? Of moet hier eerst media-aandacht aan te pas komen, voordat Google en consorten hun filters minder rigide instellen?
Re: Verscherpte mail & spam policy: mail afschaffen?
Zonnet naar Zonnet adres is berucht, je moet geluk hebben dat het lukt (en dat is eigenlijk nooit...)
Ook geen terugmelding, alles verdwijnt gewoon !
Ook geen terugmelding, alles verdwijnt gewoon !