LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
25 jun 2020 19:46
NeoDutchio schreef:
25 jun 2020 19:39
U hebt gelijk, binnen 3 maanden na het afsluiten mag de prijs niet aangepast worden.
Wederom, ik ben heel benieuwd naar je bron.
https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-k ... onnementen

Al is de pagina wat onduidelijk, want het lijkt dat providers zijn uitgesloten van de 3 maanden. Al is het helemaal niet relevant omdat Online de kortingen niet veranderd. Dus dit is een hypothetische discussie waar TS niets aan heeft.
Eventuele lopende tijdelijke kortingen blijven gehandhaafd. Meer details kun je terugvinden in je persoonlijke e-mail.
https://www.online.nl/klantenservice/ve ... wijziging/

Let wel de korting is een x aantal maanden en niet korting + normaal tarief per maand / 12 wat je betaald per maand.
Laatst gewijzigd door sylvesterb op 25 jun 2020 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
25 jun 2020 14:21
Online zelf of tussen persoon, je tekende voor de beide prijzen 1e jaar (soms 2 jaren voordeliger) en daarna mogen ze pas aanpassen.
Onjuist, een ISP mag de prijs gewoon wijzigen en jij mag opzeggen om die rede op de datum dat de wijziging ingaat (niet ervoor).
Komkommertijd schreef:
25 jun 2020 14:21
Alleen als ze ook bij actie tarief mogen verhogen moet dat in Online contract te vinden zijn.
Onjuist, volgens het ACM mag je de actie prijs niet wijzigen tot 3 maanden. Dit doet Online ook niet, zie eerdere link. Dat Online de prijzen mag wijzigen moet wel in de Algemene Voorwaarden staan, maar is niet relevant want dat staat er.
Komkommertijd schreef:
25 jun 2020 14:21
Vrijwel alle anderen garanderen gedurende de looptijd de vaste reclame prijs, zowel de eerste hele maanden als daarna de hogere.
Bij alle andere aanbieders gaat de verhoging van inflatie na afloop contract alsnog in.
Onjuist, vrijwel alle andere aanbieders KPN, Ziggo, XS4ALL wijzigen de prijs direct na de actie periode naar de nieuwe prijs. De actie periode is veelal 3 maanden of 6 maanden.
Komkommertijd schreef:
25 jun 2020 14:21
6x19 + 6x34 is afgesloten dus die €36 mag pas volgende jaar ingaan.
Onjuist, als je 6 maanden EUR 19,00 betaald zal Online na die 6 maanden de prijs verhogen. Concreet je hele post is net zoals de vorige onjuist.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je zou kunnen beargumenteren dat de inflatiecorrectie ook op de korting toepast moet worden en het anders wel een wijziging is als bedoelt in de telecomwet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
25 jun 2020 22:35
Je zou kunnen beargumenteren dat de inflatiecorrectie ook op de korting toepast moet worden en het anders wel een wijziging is als bedoelt in de telecomwet.
Maar het gaat in dit geval niet om een inflatie correctie van Online, ze verhogen gewoon de prijzen en doen dit niet voor de periode dat er korting is gegeven. Uiteraard kun je om deze rede nog gewoon onder het contract uit.

Als de inflatiecorrectie niet op de korting was toegepast is de wijziging in het voordeel van de klant en is het dus ook geen rede om op te zeggen. Online kan de inflatie correctie op ieder moment laten ingaan. In het geval van een korting is dit dus na de periode.

Maar we dwalen weer heel erg af. Want er is geen sprake van een inflatiecorrectie en er is geen sprake van een verhoging in de kortingsperiode volgens Online zelf.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:
25 jun 2020 23:04
Als de inflatiecorrectie niet op de korting was toegepast is de wijziging in het voordeel van de klant en is het dus ook geen rede om op te zeggen.
Dat is is in je nadeel. Stel je betaald € 20 per maand en hebt 50% korting zodat je effectief € 10 per maand betaald. Een inflactiecorrectie van 2% op de € 20 komt neer op een verhoging van 4% op de effectieve prijs van € 10 als de korting niet met de inflatie wordt verhoogd.

Maar goed als er geen sprake van een verhoging in die periode...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
26 jun 2020 00:34
sylvesterb schreef:
25 jun 2020 23:04
Als de inflatiecorrectie niet op de korting was toegepast is de wijziging in het voordeel van de klant en is het dus ook geen rede om op te zeggen.
Dat is is in je nadeel. Stel je betaald € 20 per maand en hebt 50% korting zodat je effectief € 10 per maand betaald. Een inflactiecorrectie van 2% op de € 20 komt neer op een verhoging van 4% op de effectieve prijs van € 10 als de korting niet met de inflatie wordt verhoogd.

Maar goed als er geen sprake van een verhoging in die periode...
Daarom praten ze over acties prijzen en niet over korting in een %. Los dat ik je berekening dat het dan 4% verhoging is niet volg en betwijfel of dit in een rechtbank stand zou houden. Immers krijg je meer korting dan afgesproken en betaal je daarna gewoon 2% over de contractprijs.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Ongelezen bericht door berndv »

Zullen we even ophouden over de inflatiecorrectie? Ik heb nergens van ts gelezen dat de verhoging ook maar iets te maken heeft met inflatiecorrectie, maar inmiddels zijn we al wel weer een pagina aan het voltypen met allemaal reacties die doorbouwen op de hypothese van de inflatiecorrectie en bij welke maanstand die wel of niet mag worden toegepast.

Frankhof
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 jun 2019 21:20

Re: Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Ongelezen bericht door Frankhof »

Ik stond op het punt om mij aan te melden voor deze cashback actie van online: https://www.kieszeker.nl/providers/onli ... ack-actie/
Maar nu ik deze berichten lees kijk ik toch nog maar even verder... :(

Bedankt!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Ongelezen bericht door berndv »

Frankhof schreef:
26 jun 2020 10:25
Ik stond op het punt om mij aan te melden voor deze cashback actie van online: https://www.kieszeker.nl/providers/onli ... ack-actie/
Maar nu ik deze berichten lees kijk ik toch nog maar even verder... :(

Bedankt!
tja, dat kan natuurlijk. Er wordt niet gesproken over de kwaliteit van online, sterker nog, er is niet eens duidelijk waar de oorzaak ligt van dit probleem.

Maar goed, bij iedere provider gaat wel eens iets mis, als ik de berichten hier zo tenminste lees.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:
26 jun 2020 07:42
Daarom praten ze over acties prijzen en niet over korting in een %. Los dat ik je berekening dat het dan 4% verhoging is niet volg en betwijfel of dit in een rechtbank stand zou houden. Immers krijg je meer korting dan afgesproken en betaal je daarna gewoon 2% over de contractprijs.
Nee. Een telecomaanbieder moet op grond van art. 7.2 Tw de klant de mogelijkheid geven om kosteloos op te zeggen als ze een beding wijzigen. De OPTA neemt het stanpunt in dat een inflatiecorrectie geen wijziging is. Het hele idee daarachter is dat je effectief het zelfde blijf betalen omdat het geld minder waard is geworden. Als je hebt afgesproken dat de prijs € 20 is en je de eerste zes maanden € 10 korting krijgt dan verwacht je de eerste zes maanden de helft te betalen. Als de prijs wordt verhoogd naar €20,40 en de korting € 10 blijft dan wordt deze redelijke verwachting niet waar gemaakt en wordt ook de ratio achter de inflactiecorrectie geweld aan gedaan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dus ik tekende voor €17 & €34 vaste prijs voor 1 jaar contract en dat is dan broodje Aap?

Na 1 jaar prima maar voor Gas& Stroom zet je ook voor 1 jaar de tarieven vast... en alleen de contract vrije gaan gelijk in.
Zelfs als je elders dezelfde prijzen kreeg , zou ik wel uit principe overstappen want voor mijn is Contract = Contract.

Maar vooral in mei & juni vlak voor de verhoging vast zetten, en dan dit krijgen.....
Youfone ging pas na contract van 2 jaren omhoog!
Ook KPN netwerk maar blijkbaar een betere firma.

100% KPN/telfort en zelfde modems en retour adres......
Nu helaas Belg.... duurder en minder.

NeoDutchio
Berichten: 12315
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag Online zomaar tijdens contract prijs verhogen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

berndv schreef:
26 jun 2020 08:31
Zullen we even ophouden over de inflatiecorrectie? Ik heb nergens van ts gelezen dat de verhoging ook maar iets te maken heeft met inflatiecorrectie, maar inmiddels zijn we al wel weer een pagina aan het voltypen met allemaal reacties die doorbouwen op de hypothese van de inflatiecorrectie en bij welke maanstand die wel of niet mag worden toegepast.
Per 1 juli voeren nagenoeg alle providers een prijsverhoging door, zo ook online. En die datum is ook herleidbaar uit het OP.

Gesloten