LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marktplaats beoordeelt zelf kopers en verkopers met ranking/waardering

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
bho147
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2018 18:49

Marktplaats beoordeelt zelf kopers en verkopers met ranking/waardering

Ongelezen bericht door bho147 »

Marktplaats biedt de mogelijkheid om een koper of verkoper via ranking te waarderen. Om zo je tevredenheid over de deal uit te spreken. Maar vaak blijkt deze ranking ongevraagd tevoorschijn te komen.

Marktplaats leest mee in correspondentie tussen kopers en verkopers en geeft vervolgens een waardering aan een van beiden. Ik heb dit al een paar keer meegemaakt. Een keer voor niks naar verkoper gereden die niet thuis, waarop ik reageerde via Marktplaats-chat dat ik daar ontevreden over was. Tot mijn verbazing zag ik de volgende dag dat hij een negatieve beoordeling van mij had gekregen. Terwijl ik zelf geen beoordeling had gegeven!
Beoordeling was wel terecht, maar niet door mij gedaan.

Andersom is mij ook overkomen: Ik heb een negatieve beoordeling gekregen omdat ik van verkoop afzag bij nadere beschouwing van foto's van het aangeboden artikel. Ik liet verkoper weten dat ik er daarom vanaf zag. Volgende dag had ik een negatieve beoordeling van hem.
Ik heb daarop verkoper gevraagd waarom hij dat gedaan had, waarop hij zei dat hij niets had gedaan en het zelf ook niet begreep.

Marktplaats leest dus correspondentie mee tussen koper en verkoper en geeft zelf de ranking.
Slechte zaak. Vooral omdat de Marktplaats-chat niet het enige medium is waarmee je met de andere partij communiceert. Vaak eindigt het op de chat en ga je verder via whatsapp of telefoon, waar de deal uiteindelijk toch gesloten wordt, of de geschillen worden bijgelegd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Marktplaats beoordeelt zelf kopers en verkopers met ranking/waardering

Ongelezen bericht door berndv »

bho147 schreef:
06 nov 2018 19:40
Marktplaats biedt de mogelijkheid om een koper of verkoper via ranking te waarderen. Om zo je tevredenheid over de deal uit te spreken. Maar vaak blijkt deze ranking ongevraagd tevoorschijn te komen.

Marktplaats leest mee in correspondentie tussen kopers en verkopers en geeft vervolgens een waardering aan een van beiden. Ik heb dit al een paar keer meegemaakt. Een keer voor niks naar verkoper gereden die niet thuis, waarop ik reageerde via Marktplaats-chat dat ik daar ontevreden over was. Tot mijn verbazing zag ik de volgende dag dat hij een negatieve beoordeling van mij had gekregen. Terwijl ik zelf geen beoordeling had gegeven!
Beoordeling was wel terecht, maar niet door mij gedaan.

Andersom is mij ook overkomen: Ik heb een negatieve beoordeling gekregen omdat ik van verkoop afzag bij nadere beschouwing van foto's van het aangeboden artikel. Ik liet verkoper weten dat ik er daarom vanaf zag. Volgende dag had ik een negatieve beoordeling van hem.
Ik heb daarop verkoper gevraagd waarom hij dat gedaan had, waarop hij zei dat hij niets had gedaan en het zelf ook niet begreep.

Marktplaats leest dus correspondentie mee tussen koper en verkoper en geeft zelf de ranking.
Slechte zaak. Vooral omdat de Marktplaats-chat niet het enige medium is waarmee je met de andere partij communiceert. Vaak eindigt het op de chat en ga je verder via whatsapp of telefoon, waar de deal uiteindelijk toch gesloten wordt, of de geschillen worden bijgelegd.
Vreemd, nog nooit meegemaakt. Doe regelmatig zaken via marktplaats en zonet even gekeken, maar het overzicht met beoordelingen is bij mij compleet leeg. En dat terwijl als ik iets specifieks zoek vaak op meerdere aanbiedingen tegelijk bied, totdat ik met 1 van de aanbieders tot een overeenkomst kom. Het gebeurt dus nog wel eens dat een koop niet door gaat.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Marktplaats beoordeelt zelf kopers en verkopers met ranking/waardering

Ongelezen bericht door BreejKC »

Vraag Marktplaats.nl via de email mogelijkheid die zij op hun website bieden hierover eens om helderheid. Vermeldt een kort maar duidelijk verhaal (copy/paste dit Topic).

Dat u wellicht terecht van een koop afziet en daardoor een negatieve beoordeling van Marktplaats krijgt, als het zo is gegaan als u het beschrijft, dan klopt dat natuurlijk niet. Maar het beoordelingssysteem staat nog in de kinderschoenen en behoeft wellicht nog verbetering. Uw feedback kan daar waardevol voor zijn.

Marktplaats.nl heeft er wellicht nog geen rekening mee gehouden dat er verkopers zijn die slecht tegen een teleurstelling kunnen als een aangeboden artikel bij nader inzien toch niet verkocht wordt en de mogelijkheid van beoordeling die zij nu bieden dan door slechte beoordelingen te misbruiken.

Gesloten