LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marktplaats gratis?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
badmeester
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2013 17:03

Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door badmeester »

Hallo,

Onlangs heeft Marktplaats een nieuwe regel ingevoerd, waardoor het niet langer toegestaan is advertenties omhoog te plaatsen (herplaatsen, vernieuwen).
Dat houdt dus in dat wanneer je een advertentie geplaatst hebt, er gewacht moet worden tot deze verlopen is. Dat kan lang duren, en al na korte tijd staat je advertentie tientallen pagina's verderop, en wordt de kans dat iemand die ziet wel heel klein, en de kans dat je iets gaat verkopen dus ook. Natuurlijk biedt Marktplaats de mogelijkheid tegen betaling je advertentie bovenaan te zetten, maar als je honderden advertenties hebt is dat onbetaalbaar. Dus feitelijk is Marktplaats momenteel geen gratis advertentiesite meer. Ze noemen dit een 'fair use policy' maar dat is natuurlijk onzin. Het gaat ze puur om het geld. Omdat ik niet wil betalen - niet KAN betalen- voor zoveel advertenties, en toch ben doorgegaan met het herplaatsen, zij het veel minder frequent, heeft Marktplaats inmiddels mijn account geblokkeerd en kan ik Marktplaats niet meer gebruiken. We hebben contact gehad met een medewerker van Marktplaats, die ons heeft verteld dat herplaatsen niet meer mag, tenzij ervoor betaald wordt. Wij vinden dit een hele vreemde gang van zaken, vooral omdat we andere gebruikers wel gewoon advertenties opnieuw hebben zien plaatsen, wat zou betekenen dat Marktplaats haar eigen regels niet consequent toepast voor alle gebruikers. We willen graag weten of er meer gebruikers van Marktplaats zijn die dergelijke negatieve ervaringen hebben met Marktplaats. Er moet toch iets aan deze vervelende situatie te doen zijn, waardoor Marktplaats weer kan worden wat het ooit was - een gratis advertentiesite.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door Jolijn »

en al na korte tijd staat je advertentie tientallen pagina's verderop, en wordt de kans dat iemand die ziet wel heel klein, en de kans dat je iets gaat verkopen dus ook.

Dat ligt er maar aan hoe je de zoekfunctie gebruikt, welke afstand enz.
En als je op de laatste blz begint met zoeken, wordt je juist als eerste gevonden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door crazyme »

Lijkt mij bijzonder irritant wanneer (semi)professionele verkopers de advertenties van particulieren naar beneden drukken door constant herplaatsen van advertenties.

Terecht dat u van mp bent afgegooid. U accepteert het beleid van mp niet.

prisma64
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:15

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door prisma64 »

ik erger mij groen en geel aan als die bedrijven die gebruik maken van marktplaats, marktplaats was voor particulieren , ik ben heel blij met deze regel

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:Lijkt mij bijzonder irritant wanneer (semi)professionele verkopers de advertenties van particulieren naar beneden drukken door constant herplaatsen van advertenties.

Terecht dat u van mp bent afgegooid. U accepteert het beleid van mp niet.
Ik vind het nog veel irritanter dat ik me als particulier eerst door vele advertenties van (semi)professionele verkopers heen moet worstelen om bij die van particulieren terecht te komen. MP is er om koopjes te zoeken bij particulieren. De leuke hebbedingetjes die je nergens meer kunt vinden. Winkelen kan ik elders ook wel.

Geen wonder dat je steeds meer particulieren hoort klagen dat je met MP niets meer kwijt raakt (wat ook mijn klacht is trouwens).

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Het is nog veel erger... :(

Er zijn programmaatjes voor 195 euro. (niet via Marktplaats !) Dan kun je als zakelijk adverteerder een jaar lang automatisch je advertenties, opnieuw, elke dag, tientallen keren, opnieuw aanmaken en dus bovenaan zetten. Zonder de moeite van het handmatig invoeren te hoeven doen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb een paar maanden geleden al het advies gekregen om voor een auto niet langer om MP te kijken, maar op Autoscout of zoiets. Schijnt beter te zijn als al die handelszooi op MP.

Hopen dat MP deze trend om weet te buigen, want wat die handelaars er van gemaakt hebben is ronduit belachelijk.

Prolix
Berichten: 624
Lid geworden op: 27 sep 2013 23:57

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door Prolix »

grappig... exact hetzelfde probleem als in 1998 met iBazar...dat werd eBay en jawel, betaald en vele problemen rijker. De reden dat MP.nl zo groot werd was juist doordat er ineens betaald moest worden op iBazar/eBay. Is er weer een verschuiving in aantocht?

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Prolix schreef:grappig... exact hetzelfde probleem als in 1998 met iBazar...dat werd eBay en jawel, betaald en vele problemen rijker. De reden dat MP.nl zo groot werd was juist doordat er ineens betaald moest worden op iBazar/eBay. Is er weer een verschuiving in aantocht?
Nee, er vind geen verschuiving plaats.
Marktplaats is een jaar of 5 geleden al overgenomen door Ebay.
Dit omdat Ebay in Nederland geen voet aan de grond kreeg en marktplaats juist hun grootste concurrent was.
Sindsdien is het wat mij betreft flink minder geworden als particulier en bovenal: heel duur!

Tip: kijk eens op facebook. Heel veel steden hebben diverse groepen, zoals 'de weggeefgroep', de vraagaanbodgroep', de 'dierengroep'enz. enz.
Kijk daar eens.
Voor Den Haag tik je bijvoorbeeld 'aanbod 070' in.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ken een paar die facebookgroepen. Vele malen rampzaliger dan MP. Bijna niemand die het kent, de advertenties zijn van het type 'tanteBep', je kunt niet selecteren in groepen producten, het overzicht is minimaal, het aanbod is minimaal, je moet per dorp of stad apart inloggen, de prijzen zijn... ach... en het aantal potentiële kopers is zero komma weinig.

Prolix
Berichten: 624
Lid geworden op: 27 sep 2013 23:57

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door Prolix »

JanTinusPlukvet schreef:Nee, er vind geen verschuiving plaats...
Tip: kijk eens op facebook. Heel veel steden hebben diverse groepen, zoals 'de weggeefgroep', de vraagaanbodgroep', de 'dierengroep'enz. enz.
Kijk daar eens....
Tja, zo begon het ook met Marktplaats. In het begin was het een baggersite van jewelste. Overigens wel knap dat je jezelf tegen kunt spreken in 1 post :lol:

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door electomonteur »

als mp nou eens de bedrijven aan pakte die contineu niets zeggende advertenties plaatsen
zo als de lease autos in de auto rubriek

steol je hebt schade aan je auto en krijgt een schijntje terug van de verzekering zoek je toch een goedkope auto nou veel plezier je moet eerst 3 pagina's lease aanbiedingen door spitten
dan kom je een keer auto's tegen

en juist de bedrijven stoten de particulieren naar beneden
die kopen gewoon zonder probleem 1 week top locaties
dus daardoor stampen ze de particulier die zijn spullen kwijt wil om een rekening te kunnen betalen naar de bodem

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik zoek altijd met zoekwoorden dan heb je er minder last van.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door crazyme »

electomonteur schreef:als mp nou eens de bedrijven aan pakte die contineu niets zeggende advertenties plaatsen
zo als de lease autos in de auto rubriek

steol je hebt schade aan je auto en krijgt een schijntje terug van de verzekering zoek je toch een goedkope auto nou veel plezier je moet eerst 3 pagina's lease aanbiedingen door spitten
dan kom je een keer auto's tegen

en juist de bedrijven stoten de particulieren naar beneden
die kopen gewoon zonder probleem 1 week top locaties
dus daardoor stampen ze de particulier die zijn spullen kwijt wil om een rekening te kunnen betalen naar de bodem
idd irritant. Je kunt filteren op prijs > 1000,- Dan blijven die irritante lease aanbiedingen weg.

evert55
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2014 08:20

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door evert55 »

Marktplaats is mij wat te commercieel geworden en hebben nu bijna een monopoly positie. Iedereen kijkt daar als eerste. Jammer dat aanbieders moeten betalen en moeten concurreren met bedrijven die zich daar gek adverteren.

Wizard123
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2014 10:18

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door Wizard123 »

Beste Markplaatsgebruikers,

Marktplaats ontmoedigt het gebruik van haar eigen platform.
Door invoering van het nieuwe advertentiebeleid is Marktplaats oninteressant geworden voor veelplaatsers (lees: zakelijke aanbieders), maar tevens voor de 'gewone' particulier.
Voortaan wordt per account namelijk slechts de 1e advertentie bovenin de resultatenlijst getoond, ALLE verdere advertenties die met dat zelfde account worden geplaatst verdwijnen achter de resultaten van die dag, m.a.w.; achter alle 1e advertenties die dezelfde dag door andere adverteerders zijn geplaatst in die rubriek.
Vooralsnog zou je kunnen zeggen dat dit een eerlijke verdeling is. Ieders 1e advertentie komt bovenaan, elke volgende komt een paar pagina's verder.

Maar wat nu te doen wanneer je advertentie na enkele dagen zóver gezakt is dat niemand deze nog zal zien? Want welke gebruiker klikt meer dan 50 - 100 pagina's door wanneer hij/zij ergens naar op zoek is ?

En nu komt het:
Indien je de geplaatste advertentie wilt herhalen, (omdat deze na enkele dagen dus al tientallen pagina's gezakt is), en je doet dit vóór het einde van de eigenlijke adverteerperiode, dus d.w.z. de advertentie kopieert, de oude verwijdert en dezelfde advertentie opnieuw plaatst, komt deze NIET opnieuw bovenin de resultatenlijst, maar verdwijnt geheel achter in de rubriek. Marktplaats schijnt te 'onthouden' dat je met dit account eerder een advertentie hebt geplaatst, dus laat automatisch al hetgeen je opnieuw plaatst (lees: herhaalt) met dit account direct geheel achterin de rubriek verdwijnen.

Echter ook particulier gebruikers hebben dikwijls méér dan 1 product aan te bieden. Maar ook voor hen geldt: slechts de 1e advertentie van 'n account komt bovenin de rubriek, alle volgende advertenties verdwijnen geheel naar achteren.

Dat betekend dat je dus tientallen accounts aan moet maken, (Hotmail / live / gmail / etc.), om vervolgens per account 1 advertentie te plaatsen en deze te laten staan tot het einde van de initieel door Marktplaats aangegeven adverteerperiode. Want omhoogplaatsen gaat niet, bij herhaling verdwijnt de advertentie direct achterin de rubriek, op het strafbankje dus.
Dat je advertentie na slechts enkele dagen zover naar onderen is gezakt dat toch niemand deze meer ziet blijkt Marktplaats niet te interesseren en snapt daarmee zelf niet dat ze met dit nieuwe beleid een situatie heeft doen ontstaan waar Marktplaats niet voor bedoeld is.
Het perfecte ontmoedigingsbeleid om te adverteren op Marktplaats dus.

Ze kunnen beter een grote banner op de startpagina plaatsen met de tekst: ADVERTEER NIET OP MARKTPLAATS. En als je dat dan tóch doet, maken we het zodanig oninteressant en gebruikers-onvriendelijk voor je, dat je het snel zult opgeven.
Erg jammer, wat een desillusie is dit zeg. Als markplaats hierin persisteert is het ten dode opgeschreven, want wie ziet er nu nog heil in adverteren wanneer je na enkele dagen dusdanig gezakt bent dat gebruikers je advertentie toch niet zien staan en wanneer je deze omhoog wilt plaatsen de advertentie onderin de resultatenlijst op het strafbankje komt.

Over, done, klaar, RIP.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat een frustratie.

Bij google gebruik je ook zoekwoorden om te vinden wat je zoekt.

Waarom is dat bij Marktplaats anders ?

Gewoon een goede advertentie maken met relevante inhoud en je wordt dan echt wel gevonden.

Remcootje
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2014 14:23

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door Remcootje »

Ik heb ook gemerkt dat particulieren advertenties op marktplaats snel ondergesneeuwd worden door de betaalde advertenties van bedrijven.

Ik ben blij dat ik een "nieuwe" marktplaats heb gevonden onder de naam: Particuliertjes.nl (Zoals dat krantje van vroeger maar dan online).

Deze tweedehands site is alleen voor particulieren en niet voor bedrijven. Misschien een leuke tip om eens te kijken en te adverteren.

Groeten van Remco.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door olaf79 »

badmeester schreef:Hallo,

Onlangs heeft Marktplaats een nieuwe regel ingevoerd, waardoor het niet langer toegestaan is advertenties omhoog te plaatsen (herplaatsen, vernieuwen).
Dat houdt dus in dat wanneer je een advertentie geplaatst hebt, er gewacht moet worden tot deze verlopen is. Dat kan lang duren, en al na korte tijd staat je advertentie tientallen pagina's verderop, en wordt de kans dat iemand die ziet wel heel klein, en de kans dat je iets gaat verkopen dus ook. Natuurlijk biedt Marktplaats de mogelijkheid tegen betaling je advertentie bovenaan te zetten, maar als je honderden advertenties hebt is dat onbetaalbaar. Dus feitelijk is Marktplaats momenteel geen gratis advertentiesite meer. Ze noemen dit een 'fair use policy' maar dat is natuurlijk onzin. Het gaat ze puur om het geld. Omdat ik niet wil betalen - niet KAN betalen- voor zoveel advertenties, en toch ben doorgegaan met het herplaatsen, zij het veel minder frequent, heeft Marktplaats inmiddels mijn account geblokkeerd en kan ik Marktplaats niet meer gebruiken. We hebben contact gehad met een medewerker van Marktplaats, die ons heeft verteld dat herplaatsen niet meer mag, tenzij ervoor betaald wordt. Wij vinden dit een hele vreemde gang van zaken, vooral omdat we andere gebruikers wel gewoon advertenties opnieuw hebben zien plaatsen, wat zou betekenen dat Marktplaats haar eigen regels niet consequent toepast voor alle gebruikers. We willen graag weten of er meer gebruikers van Marktplaats zijn die dergelijke negatieve ervaringen hebben met Marktplaats. Er moet toch iets aan deze vervelende situatie te doen zijn, waardoor Marktplaats weer kan worden wat het ooit was - een gratis advertentiesite.
Duidelijk verhaal. Simpele oplossing: als het niet bevalt ga je lekker ergens anders gratis advertenties maken. MP moet geld verdienen of dacht je soms dat alle software, servers en medewerkers voor niks jouw honderden advertenties in de lucht houden.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Marktplaats gratis?

Ongelezen bericht door eddy123 »

badmeester schreef:Natuurlijk biedt Marktplaats de mogelijkheid tegen betaling je advertentie bovenaan te zetten, maar als je honderden advertenties hebt is dat onbetaalbaar.
Per advertentie zal dat toch best meevallen.
Jij wilt kennelijk ook geld verdienen met het plaatsen van die advertenties.
badmeester schreef:Dus feitelijk is Marktplaats momenteel geen gratis advertentiesite meer.
Dat is het al heel lang niet meer. Plaats maar eens een advertentie in de rubriek auto verkopen of woning verkopen. Mag je meteen een flink bedrag per maand schokken, en terecht.

Voor de rest is MP een ramp voor de handel in Nederland.
Veel aanbieders zijn niet betrouwbaar en MP doet er weinig tot niets tegen.

Gesloten