LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
MWSAH
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2019 15:26

Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door MWSAH »

De situatie is als volgt:

Op 6 november 2012 heb ik een proefperiode aangevraagd bij Netflix met e-mailadres A. Diezelfde dag heb ik die proefperiode van 30 dagen opgezegd. Dit is per mail bevestigd op e-mailadres A. Dit omdat het anders stilzwijgend verlengd zou worden. De registratie was met Credit Card, in de begindagen van Netflix was dat volgens mij ook de enige optie.

Krap een jaar later in september 2013 heb ik alsnog een account aangemaakt, met e-mailadres B. Beide mailadressen (A en B), Hotmail en Outlook, gebruik ik door elkaar en komen ook in dezelfde inbox. Dit account loopt via automatische incasso en is tot de dag van vandaag actief, inmiddels al ruim 6 jaar.

Nu zie ik vandaag dat het andere account, het opgezegde account op e-mailadres A, nog altijd ten onrechte doorloopt. Omdat die via Credit Card gaat, en daar ook andere kosten vanaf gaan, viel me dit nooit op totdat ik vandaag zowel de incasso zag en de Credit Card uitgaven bekeek. Natuurlijk had ik hier veel scherper op moeten zijn en kan ik mijzelf zeker in de spiegel aankijken. Maar dat is mijn punt niet.

Ik heb Netflix benaderd via de online chat, in het Nederlands. Vlot antwoord, vlot geholpen, maar met een uitkomst waar ik weinig mee kan. Netflix ziet de annulering niet (heb wel de mailbevestiging hiervan) en beweert dat hun systeem niet kan checken of de annulering per ongeluk is stopgezet. Ze zeggen o.a.:

Wij kunnen niet nagaan wat er na die mail gebeurt is. Wellicht is de opzegging per ongeluk geannuleerd (zou kunnen, maar niet door mij), wellicht is het account weer herstart door in te loggen na de free trial (gek, want dat zou daar bericht van moeten zijn). Wij kunnen dat niet terug zien in het systeem.

Na een lange discussie blijkt dat 'het systeem' tot 6 maanden kan terugbetalen á 6x € 10,99. De totale kosten komen grofweg op rond de 800 euro. Ik krijg nu 66 euro terug hiervan. Dit voor een opzegging die bevestigd is. Iets zegt me dat dit van geen kant klopt. Ik ben geen lid van de Consumentenbond en heb geen rechtsbijstandsverzekering. Wat kan ik doen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U kunt de afgeboekte bedragen betwisten bij uw creditcarduitgever. Dit wordt ook wel chargeback genoemd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Beter je bank en kaart controleren, hoe eerder je ziet, des te beter.

Gewoon slordig en tot 6 maanden terug is al netjes vind ik.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zeven jaar chargeback trapt de creditcard maatschappij niet in. Ik denk dat je je verlies moet nemen en voortaan elke maand je afschriften controleren.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
20 nov 2019 15:57
U kunt de afgeboekte bedragen betwisten bij uw creditcarduitgever. Dit wordt ook wel chargeback genoemd.
Benieuwd hoe die creditcarduitgever gaat reageren nu het bedragen betreft tot 6 jaar terug.

MWSAH
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2019 15:26

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door MWSAH »

Komkommertijd schreef:
20 nov 2019 16:05
Beter je bank en kaart controleren, hoe eerder je ziet, des te beter.

Gewoon slordig en tot 6 maanden terug is al netjes vind ik.
Zoals gezegd, ik moet zeker in de spiegel kijken. Maar ik vind 6 maanden wel erg mager. Ga er ook niet vanuit dat ik 7 jaar terugkrijg.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

tttlocke schreef:
20 nov 2019 16:12
Bob Schurkjens schreef:
20 nov 2019 15:57
U kunt de afgeboekte bedragen betwisten bij uw creditcarduitgever. Dit wordt ook wel chargeback genoemd.
Benieuwd hoe die creditcarduitgever gaat reageren nu het bedragen betreft tot 6 jaar terug.
Ik geef alleen maar antwoord op de vraag waar topicstarter moet aankloppen. Ben wel benieuwd naar de uitkomst

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik lees hier, dat Netflix in september 2013 is begonnen in Nederland, dat kan ik even niet rijmen met dat proefabonnement op mailadres "A" een jaar eerder. Volgens mij kon je toen nog niet in Nederland kijken, tenzij je met VPN-tunnels etc aan de gang ging?

Maar goed, als je zo zeker bent van je zaak, zal je welk een advocaat in kunnen huren op eigen kosten, want die kosten krijg je als je wint wel vergoed door de rechter.

MWSAH
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2019 15:26

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door MWSAH »

sjohie schreef:
20 nov 2019 16:22
Ik lees hier, dat Netflix in september 2013 is begonnen in Nederland, dat kan ik even niet rijmen met dat proefabonnement op mailadres "A" een jaar eerder. Volgens mij kon je toen nog niet in Nederland kijken, tenzij je met VPN-tunnels etc aan de gang ging?

Maar goed, als je zo zeker bent van je zaak, zal je welk een advocaat in kunnen huren op eigen kosten, want die kosten krijg je als je wint wel vergoed door de rechter.
Werkelijk geen idee. Ben toen een trial gestart, inderdaad in de Engelstalige omgeving en die trail meteen stopgezet. Ik wist toen nog niet wat VPN's zijn, laat staan dat ik daarmee bezig was. Maar ik heb de mails ervan, dus het moet kloppen. Is ook het punt niet.

September de NL-versie klopt dan wel, want toen begon ik mijn huidige account.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door tttlocke »

Coulancehalve zou er toch iets meer mogelijk moeten zijn lijkt mij.
U bent immers klant. Wat moest u bovendien met twee accounts? Vooropgesteld, en dat kunt u ook benoemen, dat het eerste account niet gebruikt is anders dan in de proefperiode. Mogelijk is Netflix ook wel genegen u meer tegemoet te komen, maar laten ze vooralsnog in hun beslissing vooral leiden door 'beperkingen van het systeem' (6 maanden terug). Nog eens praten, levert misschien een beter resultaat op.

Dat gezegd hebbend, is dit juridisch natuurlijk 'kat in het bakkie'.
MWSAH schreef:
20 nov 2019 15:52
.... Dit is per mail bevestigd op e-mailadres A.
.... Netflix ziet de annulering niet (heb wel de mailbevestiging hiervan) en beweert dat hun systeem niet kan checken of de annulering per ongeluk is stopgezet. Ze zeggen o.a.:

Wij kunnen niet nagaan wat er na die mail gebeurt is. Wellicht is de opzegging per ongeluk geannuleerd (zou kunnen, maar niet door mij), wellicht is het account weer herstart door in te loggen na de free trial (gek, want dat zou daar bericht van moeten zijn). Wij kunnen dat niet terug zien in het systeem.
Even het onrechtmatig gebruik van machtigingen daargelaten, staat vooralsnog vast dat:
- u kunt bewijzen dat u tijdig opgezegd heeft;
- Netflix niet kan bewijzen met u een overeenkomst te hebben (en daarom overgaat tot het uitspreken van speculatieve verklaringen).

MWSAH
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2019 15:26

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door MWSAH »

Mijn billing history bij Netflix gaat niet verder dan een jaar terug, dat is standaard. Ik heb een mail van Netflix van een jaar later waarin ze me opnieuw een gratis proefperiode aanbieden. Ik check bij m'n bank de transacties van die periode, zodat ik kan aantonen dat ik toen nog altijd betaalde. Dat toont in ieder geval aan dat de annulering niet per ongeluk is stopgezet o.i.d.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als er aantoonbaar is opgezegd, gaat het om "onverschuldigde betaling". Dan moet je het bedrag tot de laatste cent terug kunnen krijgen.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Denk je niet dat er deels sprake is van verjaring?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zou zomaar kunnen. Als leek ken ik de finesses niet. Maar de denkrichting chargeback / onverschuldigde betaling lijkt me een logische.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

terugbetaling moet zijn 2 of 5 jaar, welke prcs weet ik ff niet maar dat kun je opzoeken, nu netflix niet aan kan tonen dat abbo terecht doorliep en jij wel de opzegging kan tonen moeten ze dit terug storten...

neem een deurwaarder in de arm en laat die terugvorderen...

16again
Berichten: 16085
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
20 nov 2019 17:52
Denk je niet dat er deels sprake is van verjaring?
Verjaring gaat toch pas in , op het moment dat je doorhebt dat er iets niet klopt?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
20 nov 2019 17:52
Denk je niet dat er deels sprake is van verjaring?
Boek 3. Vermogensrecht in het algemeen Titel 11. Rechtsvorderingen Artikel 309 schreef: Een rechtsvordering uit onverschuldigde betaling verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de schuldeiser zowel met het bestaan van zijn vordering als met de persoon van de ontvanger is bekend geworden en in ieder geval twintig jaren nadat de vordering is ontstaan.
.

De termijn is dan wel 5 jaar. Doorslaggevend is hier wanneer die termijn is beginnen lopen.

(daarnaast had er natuurlijk helemaal niet geïncasseerd mogen worden}.

2hansome
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2017 14:27
Locatie: Laren, NL
Contacteer:

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door 2hansome »

Er werden dus 2 Netflix abo's afgeschreven? Zo ja, sta je sterker.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit

Ongelezen bericht door berndv »

2hansome schreef:
22 nov 2019 21:31
Er werden dus 2 Netflix abo's afgeschreven? Zo ja, sta je sterker.
Waarom? De ene is geregistreerd met mailadres A en wordt betaald met creditcard. De andere is geregistreerd met mailadres B en wordt geincasseerd middels automatisch incasso van de bankrekening. 2 registraties met 2 verschillende betaalwijzen.

Gesloten