LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Online gaming

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Online gaming

Ongelezen bericht door Radar »

Tegenwoordig zijn er een verschillende online-spellen waarin de speler zich in een andere wereld kan wanen. Deze zogenaamde Massively Online Multiplayer Games, zoals de spellen World of Warcraft, Second Life of Runescape, zijn zeer populair en worden dagelijks door vele miljoenen mensen wereldwijd gespeeld. De wereld die gecreeerd is soms zo echt, dat spelers zich in deze game-wereld verliezen.

Radar vraagt zich af of er ouders zijn die zich zorgen maken over negatieve effecten (verslaving, ander gedrag, etc.) bij hun kinderen bij het spelen van dit soort online-spellen.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mei 2006 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Online gaming

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ouders hebben zelf in de hand wat hun kinderen doen op internet en hoe lang.Als ze dit niet in de hand hebben is er iets heel erg mis met de opvoeding.Ouders zijn de baas,niet de kinderen!

Ex-Chellohelpdesk
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2005 16:24

Re: Online gaming

Ongelezen bericht door Ex-Chellohelpdesk »

Zelf ben ik trouw World of Warcraft speler. De hype die ontstaat over de 'negatieve effecten van computerspellen' is ondertussen wel heel erg oud aan het worden. Ja, het is waar dat je met gemak 10 uur op een dag, dag in dag uit dat spel kan spelen, als volwassene ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Ik kom later op kinderen terug.

Qua negatieve effecten: Het is inderdaad mogelijk om jezelf te verliezen in deze wereld. Het dagelijkse (offline) leven is namelijk niet altijd even leuk en als het zelfs negatief is (je bent depressief) ben je hier extra vatbaar voor. Je bent immers in deze spellen een compleet ander persoon waar je WEL succes op relatief simpele manieren kan bereiken. Deze mensen zijn hier kwetsbaar voor en dat kan problemen geven. Maar hier wordt zo'n enorme hype van gemaakt dat het echt niet meer normaal is. Het is natuurlijk een simpel doelwit van de media om kritiek op te geven. Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen doen en laten. er zijn idioten die zich er zo in verliezen dat ze niet meer eten en slapen en na een tijd dood omvallen, dit is echter ZO EXTREEM ZELDZAAM, maar toch gonst het op iedere tv ervan. Een computerspel, ook een spel zoals World of Warcraft, valt in het niets vergeleken met de schadelijkheid van roken en alcohol, laat staan drugs.

Betreffende kinderen: Hier ben ik het eens dat de ouders in de eerste plaats verantwoordelijk zijn. Zij moeten het computergebruik beperken naar een niveau dat voor het kind gezond is en dit moet naar inzicht van de ouder. Vervelend voor het kind, maar de ouders moeten er zorg voor dragen. Veel spellen van deze aard bieden een child protection mode. World of Warcraft heeft bijvoorbeeld een klokoptie, waar ingesteld kan worden op welke tijden het spel gespeeld mag worden. Aangezien dit afgeschermd is met een apart wachtwoord kan het kind op deze manier beschermd worden. Het kind kan dan niet te veel spelen.

Dit laat natuurlijk de optie van de ouders die weinig verstand van computers hebben. Deze zullen op de oude manier toezicht moeten houden of iemand met verstand van computers moeten raadplegen. Echter, je zal zien dat deze mensen het zullen zijn die op dit soort onderwerpen gaan reageren, omdat ze het computermedium niet begrijpen en geen controle uit kunnen oefenen, dus uit onkunde het product (het spel) als het bron des kwaads® aan zullen gaan merken. In plaats van dat ze hun eigen onkunde toegeven en hulp vragen zullen zijn iets liever zien dan dat dit soort spellen "hun kinderen veranderen" en dat ze een simpel excuus krijgen om het te verbieden. De media speelt hier ook handig op in want die zien niets liever dan een zwart schaap.

Sjo.erd
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2006 04:08

Re: Online gaming

Ongelezen bericht door Sjo.erd »

Ah leuk. Kan Radar misschien ook vast verklappen welk bedrijf er dit keer aan de schandpaal genageld gaat worden?

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Online gaming

Ongelezen bericht door movieman »

Geplaatst op 21 Mrt 2006 20:22 door acjzr1

Ouders hebben zelf in de hand wat hun kinderen doen op internet en hoe lang.Als ze dit niet in de hand hebben is er iets heel erg mis met de opvoeding.Ouders zijn de baas,niet de kinderen!
Daar ben ik het helemaal mee eens! Alhoewel...

Het probleem ligt volgens mij niet zo zeer bij de computerspelletjes maar bij het feit dat ouders tegenwoordig steeds minder tijd hebben voor hun kinderen. Meestal is het zo dat beiden 40 uur werken om alle kosten te kunnen betalen. Ik denk dat kinderen vluchten in computerspelletjes en zo hun eigen virtuele (voor hun ideale) wereld kunnen creëren. Ze zullen uiteindelijk wel vervreemden van henzelf en de echte wereld. Maar ligt dit dan aan die spelletjes of aan de opvoeding? Vroeger kregen kinderen (fatsoens)normen en waarden bijgebracht, ze kregen aandacht, het verschil tussen goed en kwaad werd hen duidelijk gemaakt, ze kregen warmte, enz... enz... In deze drukke maatschappij is er geen tijd meer voor dat soort "basics" in de opvoeding.

Groetjes. :wink:

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Online gaming

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Ik behoor, als 50er, tot de "bejaarden" onder de on-line gamers maar kan het toch niet laten om zo nu en dan Wolfenstein Enemy Territory of Battlefield te spelen.
Mijn zoontje van 13 doet dat ook graag en bijna dagelijks.
Soms spelen we tegen elkaar op dezelfde server, hij vindt het erg leuk om zijn vader virtueel neer te leggen :wink: .

Voor de mensen die het erg leuk vinden om te doen zal er best een "gevaar" van verslaving in zitten.
Maar die verslaving zie ik ook bij verzamelaars, koikarperhouders en modelspoorbouwers.
Een veel ergere verslaving is naar mijn mening de chat-verslaving want daardoor heb ik on line en om me heen al heel wat huishoudens en huwelijken de ellende in zien draaien.

groeten

Gesloten