LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Online.nl verlaagt internetsnelheid en komt belofte niet na

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
henkjan19
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2020 12:57

Online.nl verlaagt internetsnelheid en komt belofte niet na

Ongelezen bericht door henkjan19 »

Beste lezer,

Ik heb al enkele maanden internet van online.nl (pakket maximaal internet) en ik heb tot afgelopen tijd eigenlijk nog nooit klachten gehad. Sinds paar weken merkte ik op dat mijn internet niet meer zo snel is als vroeger, ik heb daarom ingelogd op online.nl en zag dat zij daar dit zeggen over mijn (theoretische) internetsnelheid:

Afbeelding

Ik kon mij echter herinneren dat dit niet de vooraf aangegeven theoretisch snelheid was. Na mijn mailbox ondersteboven gekeerd te hebben ben ik gelukkig de de onderstaande mail tegengekomen:

Afbeelding

Ik heb afgelopen dagen mijn internetsnelheid via speedtest.nl (via een kabel) gemeten en ik kom altijd tussen de 50 en 60 mbit uit. Ik snap dat de theoretisch snelheid niet gelijk is aan de daadwerkelijke, maar ik voel mij momenteel bedrogen gezien zij achteraf, zonder enige vermelding, mijn theoretisch (en daadwerkelijk) internet verlaagd hebben zonder dat mijn kosten gedaald zijn. Volgens contract moet ik mijn 12 maanden volmaken, maar ik zou gezien dit feit graag direct willen stoppen met het zaken doen met Online.nl. Ik voel me bedrogen. Ik zou graag willen weten welke mogelijke stappen ik zou kunnen nemen en iedereen willen waarschuwen voor deze dienstverlener.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 nov 2020 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Online.nl verlaagt internetsnelheid en komt belofte niet na

Ongelezen bericht door kuklos »

henkjan19 schreef:
07 nov 2020 13:57
Ik zou graag willen weten welke mogelijke stappen ik zou kunnen nemen.....
Het eerste wat je dient te doen is contact op te nemen met Online. Uit jouw post blijkt niet dat je dat al gedaan hebt, waarmee je ze dus ook geen kans hebt gegeven het probleem op te lossen.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Online.nl verlaagt internetsnelheid en komt belofte niet na

Ongelezen bericht door Shivers »

Dat hoeft ie niet te doen Online levert wat ze zeggen Maximale snelheid van 86 Mb/S.

Oude koperlijnen gaan er gewoonweg uit dus word er ook niet verder in geïnvesteerd beter is kijken naar alternatieven die kunnen afhankelijk waar je woont.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Online.nl verlaagt internetsnelheid en komt belofte niet na

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk dat u zich niet kunt beroepen op de hoogst aangegeven snelheden, maar alleen op de "minimaal 40%" daarvan.

Daarmee zeggen ze eigenlijk dat uw minimale snelheid wel een garantie geeft tot ong 35 Mb/s
Maar als u geluk heeft en de sterren staan in uw voordeel dan kunt u wel eens Max halen.
Heuveltje af, zonnetje schijnt en cafe in zicht zeg maar...
Laatst gewijzigd door hebra98 op 07 nov 2020 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Online.nl verlaagt internetsnelheid en komt belofte niet na

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Probeer de snelheid eens op een andere laptop of pc. Bij mij is de snelheid flink gestegen na vervanging pc.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Online.nl verlaagt internetsnelheid en komt belofte niet na

Ongelezen bericht door D34M0N »

Allicht geeft het nieuwste bericht van Online de maximale snelheid gewoon wat nauwkeuriger aan.

Overigens is dat de snelheid van de verbinding tot het huis. Binnen het huis zijn er allerlei factoren die kunnen zorgen voor een lagere snelheid. De enige manier om geen snelheid te verliezen binnenshuis is door een computer met kabel aan te sluiten aan de router en te zorgen dat die computer het enige apparaat is dat met het netwerk verbonden is.

Feinel
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: Online.nl verlaagt internetsnelheid en komt belofte niet na

Ongelezen bericht door Feinel »

De postcodecheck haalt zijn gegevens uit de database van KPN. In 99% van de gevallen komt de opgegeven snelheid overeen met wat haalbaar is. Maar soms valt het iets tegen, pas wanneer er dan een nieuwe verbinding is, wordt ook de verwachte snelheid in de database van KPN aangepast. Dit kan nadelig of voordelig uitpakken. Bij mij werd 42mbit down en 9mbit up aangegeven, een week na aansluiten controleerde ik de snelheid nog een keer en haalde ik 49Mbit down en 11Mbit up. De postcodecheck gaf toen ook deze waarden aan.

Over het algemeen zijn de postcodechecks wel betrouwbaar, al kunnen ze per provider verschillen, hoeft niet te betekenen dat ze niet kloppen, sommige providers bieden wel pair bonding aan (2 lijnen), en sommige leveren alleen nog maar adsl2, ondanks dat er meer mogelijk is.
Zo levert KPN en een paar kleine providers pairbonding waardoor je dus een situatie kunt krijgen zoals snuffel1 schets, dat je bij hun 98Mbit kunt halen, en bij een andere provider maar max 50Mbit. Tele2 levert alleen nog adsl2 lijntjes met max 20Mbit, en dat zal hun postcode check dan ook aangeven, betekent niet dat die van anderen dan niet klopt.

Het kan zijn dat er op het koper netwerk van KPN ergens een probleem speelt, bv oxidatie op de aansluiting in de straatkast of je ISRA. Wanneer dit hersteld is zul je misschien ook weer een hogere snelheid halen en die postcodecheck wordt dan ook aangepast. Het verhaal dat er niks meer aan het netwerk wordt gedaan is ook onzin, problemen worden gewoon hersteld.

Je hebt in de eerste mail een bepaalde snelheid toegezegd gekregen, ze mogen 15% daarvan afwijken, dan zou je normaliter alsnog 73Mbit moeten halen in 8 van de 10 tests, 64Mbit is dan te laag. Als men het probleem niet kan oplossen zul je redelijk eenvoudig van je contract af kunnen komen, mits je online de gelegenheid geeft het ook te onderzoeken en op te lossen.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Online.nl verlaagt internetsnelheid en komt belofte niet na

Ongelezen bericht door Shivers »

Het kan zijn dat er op het koper netwerk van KPN ergens een probleem speelt, bv oxidatie op de aansluiting in de straatkast of je ISRA. Wanneer dit hersteld is zul je misschien ook weer een hogere snelheid halen en die postcodecheck wordt dan ook aangepast. Het verhaal dat er niks meer aan het netwerk wordt gedaan is ook onzin, problemen worden gewoon hersteld.
Ze herstellen het wel maar er word niet meer geïnvesteerd in uitbreidingen of vervanging, alles wat ze op glas kunnen zetten gaat op glas.
En vergeet ook niet de afstand tot de straatkast en meten doe je niet draadloos maar rechtstreeks op de modem das een fout die veel mensen blijven maken.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Online.nl verlaagt internetsnelheid en komt belofte niet na

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

lees je beidde mails maar eens goed, daarin staat nergens dat je ook daadwerkelijk de volle snelheid geleverd krijgt, je bent dus niet bedondert en men levert je wat met je afgesproken is, ze hebben je voorgehouden wat de maximale snelheid zou KUNNEN zijn, niet welke snelheid je ook DAADWERKELIJK zal krijgen en dat in beidde mails!!!!

de provider schat de snelheid in die je zou kunnen halen aan de hand van afstand en aantal aansluitingen, nu is het zo dat aantal aansluitingen kan varieren en daarom varieert de topspeed ook wel, kijk maar eens in de avond naar je snelheid en in de nacht en bemerk dan het verschil maar eens....

Gesloten