LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Online privacy

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Online privacy

Ongelezen bericht door berndv »

Misschien handig om ook even de link te plaatsen naar in ieder geval de hoofdpagina van de site die u probeerde te openen. Meestal wordt er in een dergelijke cookiemelding ook nog verwezen naar een privacyverklaring, waarin normaliter punt voor punt wordt verteld welke gegevens er opgeslagen/verwerkt/gedeeld worden.

Als u wilt weten wat cookies precies zijn, wat ze kunnen en wat ze doen kunt u hier kijken:
https://www.consumentenbond.nl/internet ... jn-cookies

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Beste antwoord
Gekozen door berndv

Re: Online privacy

door sylvesterb » 06 okt 2020 15:18

Donna schreef:
06 okt 2020 15:03
Wordt met persoonsgegevens bedoeld NAW, of e-mailadres, IP adres, creditcardnummer, bankrekening, of een combinatie daarvan of alles?
Dergelijke informatie slaan ze niet op in een cookie. Veelal bevat een cookie je IP adres, sessie ID en soms de inlognaam. Je creditcard, bankrekening e.d. wordt allemaal niet opgeslagen.

Ook bevat het cookie informatie dat jij op die site bent geweest, hierdoor kun je reclame op je scherm krijgen die op je bezoek is gebaseerd. Maar echt heel informatie bevat z'n cookie niet.

Een IP adres valt echter ook onder persoonsgegevens hoewel het altijd lastig dit te herleiden naar een persoon je hebt dan nog wel wat meer nodig.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Online privacy

Ongelezen bericht door sjohie »

conform de AVG (Nederlandse vertaling van Europese GDPR), vallen elk gegeven, of set van gegevens, welke te herleiden zijn tot een natuurlijk persoon, onder de noemer "persoonsgegevens". In dit geval zou je ip-adres en zeg het google account welke in de chrome browser is aangemeld, tesamen al een aardig eind richting het herleiden tot een natuurlijk persoon gaan. Verder klinken die groepsprofielen redelijk anoniem en onschuldig, maar met wat aanvullende data, zeg van je facebook account, is dat wel weer terug te destilleren tot een natuurlijk persoon.

Methusalah
Berichten: 1166
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Online privacy

Ongelezen bericht door Methusalah »

Donna schreef:
06 okt 2020 15:03
Ik kwam via een link bij een artikel, dat ik nog niet had geopend, want er werd gevraagd om toestemming te geven voor cookies en dat had ik nog niet gedaan. Ik probeerde opnieuw de tekst te vinden, maar die komt niet meer, ik krijg direct het artikel te zien. Ik vermoed dat die cookies er toch wel op gezet zijn.

Ook de Consumentenbond geeft geen duidelijkheid over wat precies door gebruik van cookies te zien is. Wordt met persoonsgegevens bedoeld NAW, of e-mailadres, IP adres, creditcardnummer, bankrekening, of een combinatie daarvan of alles? En is er verschil tussen een website die je alleen bekijkt of een site waar je inlogt? En als je gegevens achterlaat, gaan die dan met de tracking cookies mee naar alle adverteerders? Of hebben die ze sowieso al gekregen?

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft wel regels opgesteld, maar daar houden veel bedrijven zich niet aan, heb ik gemerkt. Zo mag je niemand verplichten cookies te accepteren, maar dat gebeurt wel. De AP roept wel, maar doet niet veel aan handhaving.

En volgens mij leggen ze hier helder uit welke informatie het betreft: https://nlprofiel.nl/ik-ben-consument/

Dit is de link die in dat zelfde bericht staat maar wat je niet mee hebt gequote. Even verder kijken dan je neus lang is volgende keer.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Online privacy

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Donna schreef:
06 okt 2020 15:03
Wordt met persoonsgegevens bedoeld NAW, of e-mailadres, IP adres, creditcardnummer, bankrekening, of een combinatie daarvan of alles?
Dergelijke informatie slaan ze niet op in een cookie. Veelal bevat een cookie je IP adres, sessie ID en soms de inlognaam. Je creditcard, bankrekening e.d. wordt allemaal niet opgeslagen.

Ook bevat het cookie informatie dat jij op die site bent geweest, hierdoor kun je reclame op je scherm krijgen die op je bezoek is gebaseerd. Maar echt heel informatie bevat z'n cookie niet.

Een IP adres valt echter ook onder persoonsgegevens hoewel het altijd lastig dit te herleiden naar een persoon je hebt dan nog wel wat meer nodig.

Gesloten